Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar iMac G5

Tråden skapades och har fått 418 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-09-01 16:22
Ursprungligen av stfm:

Nej det går ju jättedåligt för Dell, som bara går att beställa via Dell över nätet...

Vad som saknas är reklam.

Exakt, DELL´S pop-up reklam finns överallt. Utom här på 99mac då.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-01 17:12
Ursprungligen av Ariel:

Exakt, DELL´S pop-up reklam finns överallt. Utom här på 99mac då.

Jag tvivlar på att det är popup-reklamen som gör Dell så framgångsrika, det är väl större chans att det exempelvis kan vara katalogerna som de skickar till typ alla företag en gång i veckan? Eller att de gör massor med reklam i tidskrifter?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-01 17:25
Ursprungligen av tjogin:

Jag tvivlar på att det är popup-reklamen som gör Dell så framgångsrika, det är väl större chans att det exempelvis kan vara katalogerna som de skickar till typ alla företag en gång i veckan? Eller att de gör massor med reklam i tidskrifter?

Dell gör mycket tevereklam på Discovery och Eurosport ! Dessutom på svenska eller danska språket

  • Medlem
  • 2004-09-01 17:29
Ursprungligen av REP:

Dell gör mycket tevereklam på Discovery och Eurosport ! Dessutom på svenska eller danska språket

Det kanske påminner lite om svenska, men det är delliska. Skillnaden är att alla pauser redigeras bort, så att det låter som att man sätter på en kran.

Jag tycker iMac G5 är en extremt vacker dator. Kan vara bland det snyggaste Apple har släppt på flera år. Men som vanligt är väl smaken som baken, verkar det som.

Jag vill ha en. Väldigt nära att beställa en.

Såg förresten på Apple's websida att den inte alls låter mycket. 25 dB på 50 cm avstånd. Det är, som Apple uttryckte det, tystare än en viskning (som är 30 dB). Låter lovande!

Ciryon

Tur att macar slutade säljas hos OnOff osv. Deras inställning till mac var knappast possitiv. Datorerna stod i en hörna och dammade.
Mac ska säljas i riktiga butiker som tex. ProStores och på nätet.
Som föregående säger så är det nog reklam som saknas.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 16:41

Jepp. I såna butiker säljer säljarna vad de själva gillar. Eftersom de aldrig får chansen att
lära sig / lära sig gilla Macen så säljs den inte. Den blir en underlig manick och får stå.

Jag tycker att den nya imacen (förutom kanske grafikkortet) är absolut den ultimata datorn. Det enda som kan saknas i jämförelse med wintel sidan är fler program.

Å andra sidan vilka program finns ej för den vanliga användaren?!

Det skulle i sådana fall vara spelsidan.

Nej jag tycker denna läckra dator borde få komma in i var mans hem. Om imacen (orginalet) så hoppas jag och tycker att denna är betydligt tjusigare och torde falla fler på andra sidan i smaken.

Såg dessutom att det kommer ett vesa mounting kit till imacen snart.

Jag hoppas på möjligheten att kunna vrida skärmen som på globen.

Den är mer bärbar än den bärbara Mac Portable som står i min garderob....

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 21:18

Igen vill jag fråga vad ni tror om detta. De skriver "nästan 3 gånger snabbare än föregående." Sen skriver de ca 200% snabbare. Visst, det är 3 gånger snabbare. Men det som ur som det är 200% av det ursprungliga värdet (av staplarna att döma), och då alltså bara ca dubbelt så snabb. Kan Apple gjort ett sånt fel?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 21:26
Ursprungligen av Anders Båth:

Igen vill jag fråga vad ni tror om detta. De skriver "nästan 3 gånger snabbare än föregående." Sen skriver de ca 200% snabbare. Visst, det är 3 gånger snabbare. Men det som ur som det är 200% av det ursprungliga värdet (av staplarna att döma), och då alltså bara ca dubbelt så snabb. Kan Apple gjort ett sånt fel?

Om skalan startar på noll så och "bordslampan" är 100% så ser ju Halo ut att vara 289% (289/100=2.89~3) och Ut 312% (312/100=3.12~3)
289 - 100 är ju 189 så 189% snabbare och 3 ggr är ju detsamma (~)

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 14:37
Ursprungligen av Anders Båth:

Igen vill jag fråga vad ni tror om detta. De skriver "nästan 3 gånger snabbare än föregående." Sen skriver de ca 200% snabbare. Visst, det är 3 gånger snabbare. Men det som ur som det är 200% av det ursprungliga värdet (av staplarna att döma), och då alltså bara ca dubbelt så snabb. Kan Apple gjort ett sånt fel?

Detta är alltså bilden som ligger på den svenska sidan nu:

Där ser ni, jag ljög aldrig! Hur menar de egentligen? (läs förklaringen i mitt citat ovan)

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 21:35

Det stämmer. Såg inte att Apple bytt bild sen jag postade den tidigare i den här tråden! Då var staplarna nämligen bara ungefär dubbelt så långa. Dessutom verkar de ha fått lite brått att göra det, då det nu står "About 3 times fps as previous iMac", vilket är något språkligt fel som inte fanns i förra. Frågan är vad som stämmer.. Antagligen har de kommer på det själva och ändrat bilden.. Och det är också skumt att det inte är utsatt några fps i konkreta tal på bilden

Skön kommentar om nya iMac:

Citat:

As a member of the Intel R&D staff I can immagine the lynching I'm gonna get if this shows up on my desk, but gawd I want one!

(postat på Slashdot. )

Kryper villigt till korset efter ett och ett halvt dygns grunnande och erkänner att jag drog en förhastad slutsats om designen - iMac G5 växer för varje sekund!
Tycker dock fortfarande att den ser lite konstig ut rakt framifrån (både i höjd- och sidled) på de bilder jag har sett - jämför till exempel bilden med blå bakgrund och bilden där datorn används lite längre ner på denna adress: http://www.apple.com/imac/software.html. Otrolig skillnad i mitt tycke, känns nästan som två olika datorer.

Ursprungligen av superduperjacob:

Kryper villigt till korset efter ett och ett halvt dygns grunnande och erkänner att jag drog en förhastad slutsats om designen - iMac G5 växer för varje sekund!
Tycker dock fortfarande att den ser lite konstig ut rakt framifrån (både i höjd- och sidled) på de bilder jag har sett - jämför till exempel bilden med blå bakgrund och bilden där datorn används lite längre ner på denna adress: http://www.apple.com/imac/software.html. Otrolig skillnad i mitt tycke, känns nästan som två olika datorer.

17"aren har snyggare proportioner.. även om 20" är mer imponerande.

Vill klämma på en IRL!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-02 00:53

Japp, designen och känslan av datorn har vuxit enormt mycket på ett dygn!

Ursprungligen av Anders Båth:

Japp, designen och känslan av datorn har vuxit enormt mycket på ett dygn!

Likaså ha-begäret...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-02 01:14
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-02 01:25

Den blir fan bara snyggare ju längre tiden går!! så i morgon kommer den vara sååå jävla snygg,, Det är som med tjejer på fyllan,, ju fullare du är ju snyggare är dom!! Fan undra hur snygg en iMac blir på fyllan,, måste testa..

Ursprungligen av Fredric:

Den blir fan bara snyggare ju längre tiden går!! så i morgon kommer den vara sååå jävla snygg,, Det är som med tjejer på fyllan,, ju fullare du är ju snyggare är dom!! Fan undra hur snygg en iMac blir på fyllan,, måste testa..

Bra idé..

  • Oregistrerad
  • 2004-09-02 01:27

Kan nog bli himla snyggt. Slot-in-enheten på sidan är ju lämplig, bara att fylla den
med någon kool vätska. Kan bli väldigt snyggt, lite som ett futuristiskt akvarium.

Länk till en stor bild av iMacens insida.

Samma bild och några till finns i ännu större format här. (10 MB .tif-fil.)

Ingen mer än jag som tycker det är synd att vi fortfarande inte fått en liten, nätt Mac utan inbyggd skärm? Som en Globe som bara är foten, och kanske armen som man får sätta vad man vill på? Och när Macen är uttjänt så köper man en ny "fot" och flyttar över sin superfina 20"-skärm.

Jag kan inte tänka mig att köpa en 20" iMac. Finaste skärmen fast monterad. Pajar datorn får man kasta en fungerande skärm. När datorn blir gammal kan man inte flytta över den till en modernare. Skärmar är moderna mycket, mycket längre än datorer.

En 17", kanske. Hur är det, har någon hittat stöd för extern skärm? Då kan jag ju faktiskt köpa till en 20" och ha bredvid.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-02 10:01
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

En 17", kanske. Hur är det, har någon hittat stöd för extern skärm? Då kan jag ju faktiskt köpa till en 20" och ha bredvid.

Ports: Two FireWire 400 ports; three USB 2.0 ports, two USB 1.1 ports (on keyboard); VGA output (adapter sold separately); S-video and composite video output (adapter sold separately)
< http://www.apple.com/imac/specs.html >

  • Oregistrerad
  • 2004-09-02 10:05
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

När datorn blir gammal kan man inte flytta över den till en modernare. Skärmar är moderna mycket, mycket längre än datorer.

Är inte förväntad livslängd på "back lite" runt 20k timmar?
Det blir runt 5 år vid 10 timmar per dag... (normalt på ett arbete eller i en familj med några olika personer som delar dator)
Säg en och en halv dator i livslängd...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-02 12:56
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

En 17", kanske. Hur är det, har någon hittat stöd för extern skärm? Då kan jag ju faktiskt köpa till en 20" och ha bredvid.

Det blir endast spegling.
Det står: VGA output port for video mirroring on external display or projector

Men kanske path fil kommer liksom iBook har det så att det ej blir spegling

Bevaka tråden