Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar iMac G5

Tråden skapades och har fått 418 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 22:44

TV?
Hur kommer det funka om jag vill kasta ut min TV och ställa in denna skapelse i vardagsrummet istället?
Sitter det ett kort i som klarar det?
På vissa i denna tråd verkar antyda att den tar plats istället för TV:n, men tänker de titta på TV med denna?
Vore störtskönt att kunna kasta ut ett stycke svart 28' TV som "stör" i vår inredning och använda denna som TV....

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-08-31 22:54
Ursprungligen av wild-one:

TV?
Hur kommer det funka om jag vill kasta ut min TV och ställa in denna skapelse i vardagsrummet istället?
Sitter det ett kort i som klarar det?
På vissa i denna tråd verkar antyda att den tar plats istället för TV:n, men tänker de titta på TV med denna?
Vore störtskönt att kunna kasta ut ett stycke svart 28' TV som "stör" i vår inredning och använda denna som TV....

Det finns tyvärr ingen kortplats för TV-kort, men du kan koppla in en Elgato EyeTV via FireWire.
http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=56506&group=normal&stamp=1078325664&extended_info=433485

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 22:57
Ursprungligen av Macus:

Det finns tyvärr ingen kortplats för TV-kort, men du kan koppla in en Elgato EyeTV via FireWire.
http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=56506&group=normal&stamp=1078325664&extended_info=433485

koolt, då lutar det mot en 20' i vinter

Ursprungligen av wild-one:

TV?
Hur kommer det funka om jag vill kasta ut min TV och ställa in denna skapelse i vardagsrummet istället?
Sitter det ett kort i som klarar det?
På vissa i denna tråd verkar antyda att den tar plats istället för TV:n, men tänker de titta på TV med denna?
Vore störtskönt att kunna kasta ut ett stycke svart 28' TV som "stör" i vår inredning och använda denna som TV....

Jag har funderat på var jag skulle ha för TV i gästrummet/kontoret.. iMac G5 är lösningen. Har en 14" (13" synlig yta) TV/video där idag.

*vevar runt i luften med ett måttband*

Jobbigt att jag precis i dagarna betalat av förra lånet jag tog för att köpa en Mac

Ursprungligen av Andersson:

Jobbigt att jag precis i dagarna betalat av förra lånet jag tog för att köpa en Mac

Jobbigt att jag har över halva avbetalningen kvar på min PowerMac - annars hade det blivit en iMac med en gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-31 22:45

Jag kan bara hålla med,,, man ser början på framtiden dvs att man inte ser datorn..

Ursprungligen av Fredric:

Jag kan bara hålla med,,, man ser början på framtiden dvs att man inte ser datorn..

Det är ett stort plus att man slipper ha en 'dator' på skrivbordet. Nu är bara frågan om man slipper höra ljudet av den frånvarande datorn. Jag är som jag tidigare nämnt överkänslig för fläktljud. tänk när revB kommer. Då kommer den att ha ytterligar två hål i chassit. Ett för ingående kall vätska och ett för utgående drygt feberljummen vätska.

En dator ska vara så tyst att man brutalt kastas ur sina dagdrömmar när hårddisken går igång...

Ursprungligen av Fredric:

Jag kan bara hålla med,,, man ser början på framtiden dvs att man inte ser datorn..

Instämmer med dig och malen. Ju fler bilder jag ser, och ju mer jag börjar smälta designen, ju mer övertygad blir jag om att det är en fullträff. Förra iMacen var cool genom sin futuristiska och påhittiga design, men att nästan trolla bort själva datorn är så självklart, om man har möjlighet att göra det. Apple har verkligen överträffat sig själva, och de har gjort det genom det enkla och självklara.

Nu är väl datorn i och för sig inte helt borttrollad, om man tänker på den ganska breda ramen nertill. Men är inte detta det bästa stället att skapa utrymme för komponenterna?

De som stör sig på den breda kanten kan ju begrunda animationen nedan. Kompaktare design är förmodligen omöjlig i dagsläget:

  • Medlem
  • 2004-08-31 23:47
Ursprungligen av Nicklas Högås:

De som stör sig på den breda kanten kan ju begrunda animationen nedan. Kompaktare design är förmodligen omöjlig i dagsläget:

I så fall säger du ju att Powerbooken är omöjlig. Det är möjligt att det inte går att göra en mobil G5:a.

Vet någon om det finns en mobil version av G5:an öht? Att köra en desktop-processor i bärbar är extremt dumt (hrmp4mrrm). Det snackades lite om dual-core G4, men jag undrar...

Ursprungligen av stfm:

I så fall säger du ju att Powerbooken är omöjlig. Det är möjligt att det inte går att göra en mobil G5:a.

Vet någon om det finns en mobil version av G5:an öht? Att köra en desktop-processor i bärbar är extremt dumt (hrmp4mrrm). Det snackades lite om dual-core G4, men jag undrar...

Omöjlig i dagsläget som jag skrev - det finns ju faktiskt ingen PB G5. Vi får väl hoppas att Apple lyckas trycka in G5:an där till början av nästa år.

I PowerBook antar jag att de även kan kosta på sig betydligt dyrare lösningar och ändå få datorn såld, jämfört med vad komponenterna i iMac får kosta. (En gissning - men det låter rimligt för mig.)

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 23:57

Nästan sladdlöst - det går alltså att med BlueTooth och Airport ha en stationär dator med bara en sladd från de två hålen i väggen. Mycket smidigt och snyggt, rätt billigt. Och vilket fantastiskt grafikkort - mitt eget har bara 32 MB! Bra, Apple.

Det är dock fortfarande en sladd där och irriterar. Nu får Apple uppfinna den trådlösa kraftföverföringen. Det fixar de säkert också.

OBS! Blåtand kan man få BTO - måste beställas tillsammans med datorn, precis som med iBook. Annars får man köpa en adapter som sticker ut eller slänger omkring.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-01 00:08

[QUOTE="Sverker Hahn"]Det är dock fortfarande en sladd där och irriterar. Nu får Apple uppfinna den trådlösa kraftföverföringen. Det fixar de säkert också./QUOTE]

Det har redan Nikola Tesla gjort och det verkar farligt.

ref: http://www.frank.germano.com/tunguska.htm

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2004-08-31 23:01

Tycker det är kanon att man nu har möjlighet till G5 för 13500:-. Även om jag personligen inte är allt för förtjust i allt-i-ett datorer så känns det här lyckat. Tror/hoppas den kommer att sälja riiicktigt bra.

Bra jobbat Apple

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-08-31 23:06

iMac G5

Rätt skön maskin.

Lite snabbare (1.8, 2.0 och 2.5), lite mer minne som standard och ev. ett bättre grafikkort hade gjort den helt perfekt.

Tänk vilken cool "infomat" den kan bli (edu-modellen utan cd/dvd) - bara snäpp på en pekskärm och en vesa-arm... Enda anslutning = en strömkabel till skärmen (Airport för kommunikation). Perfekt som jukebox, drinkbeställare, biljettbokningssystem etc etc.

PS. att kritisera designen pga att skärmen inte är centrerad vertikalt är IMHO fånigt. Mycket snyggare som den ser ut nu än om den hade haft jämnbred kant runt om (och varför inte i sådana fall gnälla över att nästan alla TV-apparater åxå har "bredare marginal" nedtill).

jag tycker faktiskt den ser lite pc ut.

många åsikter.

Har kikat på den nu ett antal gånger och börjar gilla den mer o mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-01 09:23

Väldigt fina bilder Adrian. Tack så mycket!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 09:50

Adrian, jättefint reportage. Håller med dig att det är trist med den eviga kritikerkören...

  • Medlem
  • 2004-09-01 09:58

Är det inte lika trist med den blinda kören att inget Apple gör kan vara fel?

Självklart kunde produkten blivit bättre men som alltid är det en avvägning av vad kunden vill ha och vad som kan säljas utan att konkurera med egna dyrare produkter. Denna avvägning gör tyvär att vi aldrig får något fullkommligt.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 10:01

Den kunde inte blivit mycket fulare, iMacen

Ursprungligen av Tim:

Är det inte lika trist med den blinda kören att inget Apple gör kan vara fel?

Självklart kunde produkten blivit bättre men som alltid är det en avvägning av vad kunden vill ha och vad som kan säljas utan att konkurera med egna dyrare produkter. Denna avvägning gör tyvär att vi aldrig får något fullkommligt.

Den nya iMacen är enligt mig en verklig designflop sedan får den vara hur mycket G-5 den vill. Har just studerat en bildserie på adressen: http://www.pcpro.co.uk/?wwwthreads/wwwthreads.php, och det bekräftar bar det jag såg som hastigast igår. Det som jag anser otroligt fint vid förra iMacen är det att kunna svänga och ställa på skärmen. Och den är i det hela tage mycket mera elegant än denna ny.
Om jag ville ha (hade användning för) en G-5 skull det bli en power PC med en av de ny skärmarna, de ser då något bättre ut en den som sitter på G-5.
Priset, det talar också för att man verkligen gått på kompromi med design och material .

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-01 10:42
Ursprungligen av Karinf:

Den nya iMacen är enligt mig en verklig designflop sedan får den vara hur mycket G-5 den vill.

Som jag har skrivit tidigare - det är det bästa Apple kunde göra att designa en konsumentdator.
Alltså att ta bort datorn helt och hållet och gömma den i skärmen.

Men du gillar tydligen lådor, rent ut av fula fantasilösa pc lådor som man bara skrattar när man ser de.

Lådor är ute. Den futuristiska framtiden är här. det enda som ska synas det är skärmen och till viss mån tangentbordet som kommer att skrotas fortare än vi kanske tror. Det blir röst navigering.

Är inte det vi strävar efter?

En gång till. Den bästa designen på en dator är den att den inte syns alls.

Så säg mig hur kan det vara en desigflopp på något som inte syns?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-01 12:35
Ursprungligen av malen:

Men du gillar tydligen lådor, rent ut av fula fantasilösa pc lådor som man bara skrattar när man ser de.

Va? Hur kom du till den slutsatsen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-01 12:45
Ursprungligen av HL:

Va? Hur kom du till den slutsatsen?

Det var bara antagande att vissa måste ha en låda som syns. Jag kan leva med en dator som inte syns alls.

Kul att ni gillade bilderna. Det är svårt att fota utan blixt och stativ, men tar man riktigt många bilder blir några bra iaf

Ursprungligen av Chaosstar:

Finns det nån möjlighet att få med en iMac Globe och den nya iMacen på samma bild?
Tänkte om de satt upp nån jämförelse monter eller liknande?

Det fanns bara iMac G5 längs de rader jag fotade, iMac G4 fanns på andra ställen, men aldrig bredvid varandra. Jag ska hem till Sverige idag, så jag ska inte besöka mässan mer, men det kanske finns andra som kan försöka få bättre jämförelse.

Ursprungligen av Tim:

Är det inte lika trist med den blinda kören att inget Apple gör kan vara fel?

Självklart kunde produkten blivit bättre men som alltid är det en avvägning av vad kunden vill ha och vad som kan säljas utan att konkurera med egna dyrare produkter. Denna avvägning gör tyvär att vi aldrig får något fullkommligt.

Det vore trist om det var sant att Apple aldrig gör fel, men det tycker jag inte speglar åsikterna här. Det finns många grundade skäl att vara kritisk mot Apple. Själv så tycker jag t.ex. att iPoden aldrig blir riktigt fullkomlig innan den får radio också. Men att såga produkter innan man ens sett dem och tänkt efter är lite tråkigt. Sen är det förstås en smaksak och alla kan ju inte gilla allt.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 11:27
Ursprungligen av Karinf:

Om jag ville ha (hade användning för) en G-5 skull det bli en power PC med en av de ny skärmarna, de ser då något bättre ut en den som sitter på G-5.

Fast du har tänkt på at tde skärmarna är "rörliga" precis liak mycket som den nya iMac:en... ...och ansåg du denna som en desigflopp som inte är användbar på grund av bristen på "rörlighet" så är det väl för tusan ingen ide att fundera på de nya skärmarna...
Lite stringens i tankegången om jag får be

Ursprungligen av Karinf:

Den nya iMacen är enligt mig en verklig designflop sedan får den vara hur mycket G-5 den vill. Har just studerat en bildserie på adressen: http://www.pcpro.co.uk/?wwwthreads/wwwthreads.php, och det bekräftar bar det jag såg som hastigast igår. Det som jag anser otroligt fint vid förra iMacen är det att kunna svänga och ställa på skärmen. Och den är i det hela tage mycket mera elegant än denna ny.
Om jag ville ha (hade användning för) en G-5 skull det bli en power PC med en av de ny skärmarna, de ser då något bättre ut en den som sitter på G-5.
Priset, det talar också för att man verkligen gått på kompromi med design och material .

Du har helt rätt i att den gamla iMacen elegantare än den nya (har själv en sådan). Men varför sålde den inte? Kan ju bero på konjukturen när den introducerades mm. Men jag tror att den nästan var FÖR elegant för att gemene man skulle förstå hur bra den var.

En polare var nyligen i New York och tittade in på Apple-store. Han berättade att folk köpte iPods som smågodis. Jag tror att det är den känslan Apple vill åt, att folk tycker att den är så ball och "enkel" att de köper flera av bara farten. Typ en till varje unge…

Vad väger den?

Helt supersnygg design. Faktiskt riktigt sexig!

Är det någon som har koll på vad 17" versionen väger? Hittar inte det någonstans!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 12:09

Det var nog priset den dagen.

Ursprungligen av Sektledaren:

Du har helt rätt i att den gamla iMacen elegantare än den nya (har själv en sådan). Men varför sålde den inte? Kan ju bero på konjukturen när den introducerades mm. Men jag tror att den nästan var FÖR elegant för att gemene man skulle förstå hur bra den var.

En polare var nyligen i New York och tittade in på Apple-store. Han berättade att folk köpte iPods som smågodis. Jag tror att det är den känslan Apple vill åt, att folk tycker att den är så ball och "enkel" att de köper flera av bara farten. Typ en till varje unge…

Då den första flatskärms iMacen kom var den dyr, enligt min mening, jämfört me alla PC:er som fanns. Och om man inte kände till mac från förr så höll man sig borta. I realiteten är den ju en prydnad du kan ha stående var som hellst utan att störa, som samtidigt innehåller en computer. Och då säger saken sig själv, att marknaden är begränsad.
Hade om jag var Apple valt att kalla denna nya maskin något annat .

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 10:13

En aspekt som jag inte hört diskuteras så mycket och som blir självklar när man kollar på videon som länkas till här ovanför är idén om att iPod är instegsprodukten och iMac G5 den självklara utvecklingen.

Med de siffror som iPod visat upp så känns det som att iMacen kommer att bli en succé, inte minst i USA men förhoppningsvis även här. Det enda som "saknas" är den där inbyggda dockan som någon här tidigare har föreslagit.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2004-09-01 10:38

-Äntligen! Nu har jag chansen att återerövra skrivbordet. Det blir mycket papper i knät med alla burkar överallt.
-Men när kommer Apple med en "folkdator" typ Performa 460 från början av 90-talet. En burk som kan konkurera med PC-priser på 6-7 tusen. Som kan ta marknadsandelar. Jag har tre barn som går i eller snart ska börja i gymnasiet och alla behöver de en egen dator, helst bärbar. Det blir dyrt idag.

Bevaka tråden