Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar iMac G5

Tråden skapades och har fått 418 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 21:12

Detta är vad jag har att säga:

•Varför sätter de inte in mer RAM? 256 MB är INTE tillräckligt för OS X. Det borde minst vara 512. Och det med att säga "äh, det är bra för mig, apple tar så mycket betalt för ram" håller inte. Då får de pressa det priset! Då de antagligen tar ut bra vinning på det. Folk som vet köper självklart till extra minne, men de som inte vet, eller bara testar polarens nya iMac blir besviken (va en ny Mac med denna prestanda?? aldrig att jag köper mac.) typ.

http://images.apple.com/imac/images/graphicschart08312004.jpg
Ljuger Apple? De skriver "nästan 3 gånger snabbare". På bilden står detrunt 200% snabbare. Ja, 3 gånger snabbare är 200% snabbare, men det ser ut på staplarna som de menar 200% av det gamla värdet, alltså knappt 2 gånger så snabbt. Eller? I a f tycker jag absolut att de borde satt in ett större grafikkort, eller i ABSOLUT MINSTA HAND ha så man kan välja ett 128 eller 256 MB kort. Dåligt med ett sånt grafikkort!
Och det är lite konstigt att man inte får se tydligt vilka FPS som gäller på den bilden...

•Såg något om att det inte finns en line out, det kan väl inte stämma? Vet att Apple tog bort line in på min förra PowerMac, och det är ju fruktansvärt dåligt. Det minsta man kan kräva på alla datorer idag är att det minst finns line in/out.

•Hade faktiskt hoppats på lägre pris. Visst, det är ett bra pris, men Apple får nog snart börja att försöka pressa priserna mer. Skillnaden mellan Mac o PC börjar bli för stor.

•Annars, läcker! Klart att man vill ha en ändå....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-31 22:24
Ursprungligen av Anders Båth:

Detta är vad jag har att säga:

•Hade faktiskt hoppats på lägre pris. Visst, det är ett bra pris, men Apple får nog snart börja att försöka pressa priserna mer. Skillnaden mellan Mac o PC börjar bli för stor.

http://216.239.59.104/search?q=cache:lQ91e7yq1LsJ:gflpraxis.no-ip.com/mvp-price.html+Price+comparison+Mac+vs+PC&hl=en

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 21:19

Hur blir det egentligen när man spelar fullskärms-spel på en Widescreen-skärm? Dras bilden ut ala widescreen-TV? Nä.. Blir det svart i kanterna? Eller vad händer?

Så var det beställt ett stycke 17" 1,8 GHz! Fick bli en iPod också, med Mecenat-rabatten blev det ju så billigt att jag ändå hamnade en bra bit under min köpa-dator-budget. Kommer att bli några låååååånga veckor framöver...

Är fortfarande lite småkluven till designen, men det har jag å andra sidan varit vid rätt många produktlanseringar de senaste åren. Min erfarenhet säger mig att skepticismen kommer att övergå i ohämmad kärlek så fort jag får se den i verkligheten. Jag blev väldigt impad av nya Cinema Display-serien (särskilt upphängningslösningen), och eftersom nya iMacen delar så pass mycket av den designen tror jag att den kan bli en riktigt trevlig bekantskap.

Ursprungligen av Anders Båth:

Hur blir det egentligen när man spelar fullskärms-spel på en Widescreen-skärm? Dras bilden ut ala widescreen-TV? Nä.. Blir det svart i kanterna? Eller vad händer?

I nästan alla spel kan man ställa in en widescreen-upplösning. Annars blir det svart på kanterna.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 21:28

Servern som sänder keynoten verkar va överbelastad nu.... Ääh, jag måste ändå läsa så för min del är det lika bra .

  • Medlem
  • 2004-08-31 22:05

Jag är inte impad av hur den ser ut. Jag har en första generationens iMac Globe 15" och skulle inte vilja ha en ny i stället om man bara ser till formgivningen. Det är underbart att kunna variera avståndet till skärmen.
Jag kan inte fatta hur det är tänkt att sladdarna ska löpa om man har en massa grejer inkopplade. Jag har en usb-sladd till en hub, tgbord, extern hd, puck till trådlös mus, högtalare, kamerakabel ibland, DV ibland...

Näe, lätt besvikelse.

Föresten någon som har sett exakta specar över skärmarna som sitter inbyggda i nya iMac?

Upplösning, dpi, betraktningsvinkel, responstid, kontrast, osv...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 22:12
Ursprungligen av Chaosstar:

Föresten någon som har sett exakta specar över skärmarna som sitter inbyggda i nya iMac?
Upplösning, dpi, betraktningsvinkel, responstid, kontrast, osv...

…superhemlig sida för dig oxå…

Jag måste säga att nya iMac'en är fantastiskt spec'ad i förhållande till priset. Och, att designen blev som den blev kunde man ju bara drömma om...hur har dom lyckats att prångla in moderkort, cpu, hårddisk etc i samma chassi som TFTn och ändå lyckats med kylning!?

Det finns bara en nackdel och det är val av grafikkort...det är väl i sämsta laget.

Men...allt som allt...5 av 5 ifrån mig! Man får alltså en 20" TFT widescreen, 1.8 ghz G5 etc för 18 000 kronor (mecenat)!? Bara cinema display 20" kostar ju 13 000 (mecenat). det är alltså 5000 kronor för "datorn" - vart den nu tog vägen

5/5

enough said

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-31 22:13

iMac vs Dell

Kollade upp vad ett (vad jag tror) liknande paket på pc sidan skulle kosta (Dell) mot billigaste iMacen.

Ganska bra prissatt ändå kanske?

  • Medlem
  • 2004-08-31 22:27
Ursprungligen av hugg:

Kollade upp vad ett (vad jag tror) liknande paket på pc sidan skulle kosta (Dell) mot billigaste iMacen.

Ganska bra prissatt ändå kanske?

Lite orättvis jämförelse... det finns faktiskt billigare paket hos Dell, som är jämförbara på insidan. Däremot kan man ju inte göra några övriga jämförelser, så det faller ju ändå.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-31 22:43

Apple gjorde det igen!
Oj, vad det klagas här. Är inte vi Macägare myyyycket bortskämda? Den snyggaste dator som någonsin tillverkades.

Snyggaste säger jag en gång till. Därför att den syns inte.
Är inte det som är målet?
Globen var snyggare och mera modern, säger några här. Hmm?

Visa mig något liknande den andra sidan har gjort under de senaste åren.
Inte ens iPod ville de ändra på, för det var inget att ändra på. De kunde inte göra det bättre.

Ser man de pc lådor i alla möjliga färger och former nu så skrattar man bara.
Lådor ÄR ute!

Jag behöver köpa en ny dator, en stationär till hemmet och jag behöver inte en dual G5 -som tar hiskelig plats.

Men jag är inte 100 med designen, jag gillade de nya alu skärmarna och hade nog gärna sett en mer lik sådan imac.

Jag vet att alu kan vara tröttsamt.

Jobbigt läge, vill ha - men något appelerar inte till 100% - tyvärr.

Jag tyckte i o för sig inte om imacen (första) så who knows

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-31 22:23

Det är lite märkligt att datortilllverkare inte drar lärdom från sådana som kan när det gäller tysta fläktar.. Braun i Tyskland tillverkade tysta diaprojektorer för 40 år sedan med läcker design. De hade trumfläktar till skillnad från de radialfläktar man använder i dag. På den tiden hade Braun såväl bild som ljud på sitt program och flera apparater hamnade på MOMA i New York på avdelningen för industridesign.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 22:25

Till alla som kan allt om grafikkort (verkar vara många )
Vad skiljer FX5200 från FX5200 ultra? Är det 250 vs. 350 (325) MHz GPU???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-31 23:18
Ursprungligen av Pär:

Till alla som kan allt om grafikkort (verkar vara många )
Vad skiljer FX5200 från FX5200 ultra? Är det 250 vs. 350 (325) MHz GPU???

Det gäller PCkort men en jämförelse finns här .

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 06:56
Ursprungligen av Earth:

Det gäller PCkort men en jämförelse finns här .

Okey, typ 40% bättre fillrate på kortet…
…5200 ultra (som det är i iMac:en) verkar ju bättre än 5200 i vart fall

Lite som MX kontra Ti förr då alltså… (dvs. ungefär vad man kunde tro)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-01 08:01
Ursprungligen av Pär:

Okey, typ 40% bättre fillrate på kortet…
…5200 ultra (som det är i iMac:en) verkar ju bättre än 5200 i vart fall

Lite som MX kontra Ti förr då alltså… (dvs. ungefär vad man kunde tro)

Denna iMac G5 har FX5200 med bara 64 MB minne. Minne är för lite för kommande Tiger !
Tiger ska ha inbyggd Core Image och Core Video, dessa funktioner ska utnyttja grafikens
inbyggda minne. Det skulle vara bättre med 128 MB RAM eller mera.
Nästa version av iMac G5 kommer ha bra grafikmotorn som passar bättre för Tiger.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 08:24
Ursprungligen av REP:

Denna iMac G5 har FX5200 med bara 64 MB minne. Minne är för lite för kommande Tiger !
Tiger ska ha inbyggd Core Image och Core Video, dessa funktioner ska utnyttja grafikens
inbyggda minne. Det skulle vara bättre med 128 MB RAM eller mera.
Nästa version av iMac G5 kommer ha bra grafikmotorn som passar bättre för Tiger.

Det står på specen för iMac FX 5200 Ultra...
Tittar man på "sneak preview" av Tiger så stor det inget om 128MB utan bara att de flesta av dagens kort stödjer Core Video (5200 go/ultra och div. 9600 och uppåt).

Har du justa referenser till att detta är fel så vore det väldigt intressant att se....
Kollade lite på ADC men hittade inget, är det info från "alfa"-skivorna du hänvisar till?

Keynoten var en trevlig upplevelse, vilket även möjligheten att känna på nya iMac G5 var. (Mindre kul är att se att klagosången bland de kroniskt negativa här på 99mac redan dragit igång.)

För det första: iMac G5 är verkligen snygg. Ni som inte förstått det ännu: man måste vänta med att såga en Apple-produkt innan man sett den live. Det som inte kommer fram på bilderna är hur snygg den genomskinliga plasten är, likt på den första iPoden. Det ger en tjusig finish. Det vita under kunde förstås ha varit mindre, men man måste ju förstå hur mycket som faktiskt finns där.

För det andra: Priset är mycket konkurrenskraftigt. Jämfört med iMac G4 är det rejäla sänkningar (500 dollar!) och stora förbättringar. Alla som säger att det är för dyrt har inte fattat vad det handlar om.

Vad gäller grafiken kan jag inte uttala mig riktigt, jag såg några killar spela på den och det såg bra ut, men det är inte mitt område. Ljudet var omöjligt att höra i allt sorl på mässan.

Här finns lite bilder jag tog: http://adrianb.info/gallery/frankrike2004-appleexpo

Grymt proffsiga bilder. Nu börjar jag förstå lite bättre hur den nog ser ut i verkligheten. Missnöjet med grafikkortet har det talats om mycket , men för att distrahera oron åt ett annat håll så föreslår jag att det är helt i balans med skärmen. Är den helt jämförbar i bildkvalitet med den nya metalskärmarna?
Angående prisjämförelser på elektronik så bör man alltid ha hänsyn till att tiden går. Då det inte säljs några fyra-fem år gamla mobiltelefoner för 120 kr utan firmorna uppgraderar och håller priset kvar på 2500kr. Den billigaste varianten av iMac verkar dock kunna bli en bra instegsmodell som biltillverkarna kallar sina mindre lyxiga.

Var jag inte övertygad innan så blev jag det när jag spanade på bilderna från mässan:

http://www.thinksecret.com/archives/images/appleexpoparis04/TOC.html

eller på reklamfilmen från Apple:

http://www.apple.com/imac/video/480.html

Det är INTE en PC och den är så snygg så jag måste köpa mig en!

Ursprungligen av Adrian B:

Här finns lite bilder jag tog: http://adrianb.info/gallery/frankrike2004-appleexpo

Nice...

Finns det nån möjlighet att få med en iMac Globe och den nya iMacen på samma bild?
Tänkte om de satt upp nån jämförelse monter eller liknande?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 13:24
Ursprungligen av Adrian B:

Keynoten var en trevlig upplevelse, vilket även möjligheten att känna på nya iMac G5 var......

.....Här finns lite bilder jag tog: http://adrianb.info/gallery/frankrike2004-appleexpo

Lite sent, men jättebra bilder! Innan var jag lite rädd att beställa en innan jag sett den live,
men nu vågar jag beställa

Ursprungligen av Texas:

Lite sent, men jättebra bilder! Innan var jag lite rädd att beställa en innan jag sett den live,
men nu vågar jag beställa

Kul att du gillade bilderna och jag är rätt säker på att du kommer att bli nöjd, det är väldigt mycket dator för pengarna och om Apple bara inte schabblar till det (som t.ex. hände med iBooken där Apple fick gratisreparera väldigt många) så tror jag alla som köper den blir nöjd. Det enda som tyvärr inte gick att kolla där på mässan var att hur mycket fläktarna låter. En *helt* knäpptyst dator är förstås bäst, men om det är så tysta fläktar som Apple påstår så kan man nog leva med det.

En helt annan sak och lite off topic - men det har varit på tapeten tidigare i tråden - iMac G5 är tunn, men inte så tunn att man kan dra någon slutsats på PowerBook G5. Det är fortfarande långt kvar till G5 i PowerBook. Läs mer om det hos Mac Rumors.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-01 17:32
Ursprungligen av Pär:

Det står på specen för iMac FX 5200 Ultra...
Tittar man på "sneak preview" av Tiger så stor det inget om 128MB utan bara att de flesta av dagens kort stödjer Core Video (5200 go/ultra och div. 9600 och uppåt).

Har du justa referenser till att detta är fel så vore det väldigt intressant att se....
Kollade lite på ADC men hittade inget, är det info från "alfa"-skivorna du hänvisar till?

Ursäkta mej, jag missade att det var en Ultra kort i iMac G5
Då blir det bättre prestandan.
64 MB RAM, det hade suttit fint med 128 MB RAM :rolleyes:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-01 17:45

Jag tröttnade på att inte veta riktigt vad VESA är, så jag googlade.

En sida med olika varianter , kanske inte alldeles macfärgade, men det kommer nog snart.

Jag gillade särskilt den här:

upp till 11 lbs (vad väger iMacen? Mer än så förstås...), i ljusgrått.

Snacka om att ta upp lite plats på skrivbordet... Synd att härligheten kostar 2000kr bara...

Detta är vad VESA är - standardiserade fästplattor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-01 09:29
Ursprungligen av REP:

Denna iMac G5 har FX5200 med bara 64 MB minne. Minne är för lite för kommande Tiger !
Tiger ska ha inbyggd Core Image och Core Video, dessa funktioner ska utnyttja grafikens
inbyggda minne. Det skulle vara bättre med 128 MB RAM eller mera.
Nästa version av iMac G5 kommer ha bra grafikmotorn som passar bättre för Tiger.

Det skulle betyda att alla som köpt G5 i orginalkonfiguration sen den släpptes skulle behöva uppgradera grafiken! Tror jag inte ett spår på...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-31 22:41

Jag vill ha en!

(Fast får nog nöja mig med min "gamla" G5 2.5a med 23" )

Bevaka tråden