Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar iMac G5

Tråden skapades och har fått 418 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-31 15:22
Ursprungligen av pontusuggla:

Jag orkade inte läsa igenom allt, men går den verkligen att hänga på väggen om alla portarna sitter på baksidan. Den måste ju åt minståne ha ström.

Kan det komma en fästanordning för vägg som fortfarande gör det möjligt att vinkla skärmen?
)

Det är väl det som den här historien med VESA handlar om; en standardisering av fästen för platta skärmar, så man kan använda vilket fäste som helst till vilken skärm som helst. Låter som att det kan dyka upp ett och annat kompatibelt fäste...

Hade jag pengar idag skulle jag beställa en 20" idag. Detta är den första datorn från Apple som haft någon som helst chans att konkurera med min Cube. Men med hänsyn till den ekonomiska verkligheten får jag nog vänta ett par månader med ett inköp.

  • Medlem
  • 2004-08-31 15:38

Jag gillar den skarpt! Möjligtvis var globen lite snyggare, men den här är ändå fortfarande otroligt snygg! Vill ha!!!

Bra dag, det här - både Wayne Rooney och nya iMacen!! :):):)

Ursprungligen av Giggs:

Jag gillar den skarpt! Möjligtvis var globen lite snyggare, men den här är ändå fortfarande otroligt snygg! Vill ha!!!

Bra dag, det här - både Wayne Rooney och nya iMacen!! :):):)

Dessutom: Yksel var nere på gräsplanen och tränade med laget, och mycket riktigt - han är MFFs nya hemvändar-tillskott!

Dessutom: Zlatan går till Juve = massor av pengar till MFF

Ursprungligen av Giggs:

Jag gillar den skarpt! Möjligtvis var globen lite snyggare, men den här är ändå fortfarande otroligt snygg! Vill ha!!!

Bra dag, det här - både Wayne Rooney och nya iMacen!! :):):)

Wayne Rooney till Manchester United är ingen bra nyhet. Everton forever!!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-08-31 15:42

tycker att den ser lite "ostabil" har dom verkligen löst det så dom har fördelat vikten på ett bra sett? e lite skeptisk mot det hehe.. gillar faktisk förra modellen även om man kan hänga upp den nya modellen....
kollade på apples hemsida å man kan bara vinkla den upp och ner, men om man nu vill höja å sänka skärmen då? funkar ju inte... e detta verkligen ett bättre modell än förra modellen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-31 15:50
Ursprungligen av mac:

tycker att den ser lite "ostabil" har dom verkligen löst det så dom har fördelat vikten på ett bra sett? e lite skeptisk mot det hehe.. gillar faktisk förra modellen även om man kan hänga upp den nya modellen....
kollade på apples hemsida å man kan bara vinkla den upp och ner, men om man nu vill höja å sänka skärmen då? funkar ju inte... e detta verkligen ett bättre modell än förra modellen?

Ett VESA ställ kanske? Om fästet är någon typ av standard (eller antagligen har en medföljande adapter som passar standarden) så borde det ju snart dyka upp massor av passande ställ. Fast det kostar förstås...

Måste passa på att klaga mer på grafikkortet:

Till skillnad från vissa gillar jag verkligen utseendet på den ny iMacen.
Men den blir ointressant för mig tack vare det dåliga grafikkortet.
Hade det varit så svårt att göra det möjligt att kunna byta ut grafikkortet på sin iMac på ett smidigt sätt om man skulle vilja göra det samt haft det så att man kunnat välja ett kraftigare grafikkort vid köp.

256MB ram är ju också ett skämt. Men det kan man ju i alla fall göra något åt, så det spelar egentligen ingen roll.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-31 16:00

tyst???

Jag undrar om den är helt tyst....??? Ser inte ut att ha en fläkt i!!!
I så fall säljer jag min G4 och köper den... G4:an är högljutt!!!

BERT

3 fläktar, 25 db.

  • Medlem
  • 2004-08-31 16:11

Man kan egentligen misstänka att varianten med 20" skärm kan vara den tystaste eftersom luftevakueringen lär fungera bäst i den.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 16:25

helt otroligt vad det klagas...
minns att många klagade på iPod mini och att den var för dyr bla bla bla

tror att den här kommer att sälja otroligt bra.
256MB är det ju för att Apple ska få sälja mer minne, till överpris. så gör ju alla datorförsäljare. och alla andra hemelektronikförsäljare oxå för den delen.

jag är en hyfsat avancerad användare, men jag saknar inte riktigt något på den här burken. eventuellt bättre grafikkort så jag slipper spegla till tv/projektor. men det duger nog gott att spegla oxå. jag har inga större behov hemma, än att rippa till mp3, spela upp dessa, redigera film i iMovie, bränna dessa i iDVD, kanske göra lite musik, skriva lite i Word, redigera lite i photoshop, sortera kort i iPhoto, spela ngt enkelt spel (de andra får man väl spela på sin xbox/ps2), surfa, maila osv. det är iaf det jag gör 99% av tiden hemma. vill jag göra mer avancerade saker får jag väl helt enkelt punga ut med dubbelt så mycket pengar.

--> det är en dator för vanliga konsumenter. precis som ett stereopaket för 15.000:- är för vanliga konsumenter och inte highend-dårar.

att bygga en bra dator, som ska hålla i 2-3 år, och sälja för 7000:- känns inte realistiskt. speciellt med tanke på att det bara är några tusenlappar mer än en iPod.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-31 16:26

MacObservers bilder: http://www.macobserver.com/gallery/Booth-MacG5/IMG_0313
Har jag dubbelpostat?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 16:45
Ursprungligen av Kambei:

MacObservers bilder: http://www.macobserver.com/gallery/Booth-MacG5/IMG_0313
Har jag dubbelpostat?

Klart snygg på dom bilderna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-31 16:51
Ursprungligen av Pär:

Klart snygg på dom bilderna

Ja, jag tycker också att den ser bättre ut i "verkligheten".

((Usel fotograf dock))

Till viss del får man väl instämma i klagokören vad gäller grafikkortet. En konsumentdator borde även vara en bra speldator.

Men det gäller naturligtvis för Apple att jaga vartenda öre i produktionskostnader. Jag antar att det är mycket kostsamt att utveckla ett till stora delar eget system både hård- och mjukvarumässigt, jämfört med den standardisering av komponenter som finns för Intel/AMD-maskiner. Därtill kommer designen. Det är en bedrift att klämma in en G5:a i en skärm som inte är tjockare än 5 cm, och om den dessutom ska vara tyst…

Så det är inte av ren elakhet mot konsumenterna som Apple snålar på delar som minne och grafikkort. Nu har de ju lyckats bygga en väldigt prisvärd dator, med tanke på att man får en 17" TFT på köpet.

Men varför inte ha ett alternativ vad gäller grafiken? Skulle de inte kunna sälja en modell med ett bättre kort med 128 MB grafikminne för att tilltala kunder som vill spela de mer krävande spelen på en iMac?

Vad jag dock inte vet är hur mycket jobb de måste lägga ner för att få in grafikkortet i maskinen, när det inte sitter på en standardiserad AGP-slot. Behövs det egna speciallösningar för att få plats med kortet i den kompakta designen - ett utvecklingsarbete som kanske skulle kosta mer för att kunna få in ett alternativt kort? Är det någon som har en uppfattning om detta? Har korten varit specialbyggda i tidigare modeller av iMac???

Men på det stora hela gillar jag modellen, och tror att den kommer att sälja. Som sagt får man en TFT-skärm på köpet, och man får en snygg dator som inte tar upp någon onödig plats. Och egentligen så räcker grafikkortet med råge till alla uppgifter en dator ska klara, bortsett från de mest krävande spelen och 3D-arbeten.

Jämför instegsmodellen som hade 1 Gzh G4 för ca 13.000, och mellanmodellen som hade 1,25 Ghz G4 för ca 18.000. Mellanmodellen är ju ett kap! Den har sjunkit 2.500 i pris, men gått från 1,25 Ghz G4 till 1,8 Ghz G5. (Priserna för de gamla modellerna är hämtade från MacBarometern.)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-08-31 16:41

När globen kom så kom även den med ett sunkigt grafikkort Geforce 2MX. Apple håller på traditionen minsann. För min egen del spelar det ingen direkt roll. Men tråkigt iallafall.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 16:47
Ursprungligen av Ariel:

När globen kom så kom även den med ett sunkigt grafikkort Geforce 2MX. Apple håller på traditionen minsann. För min egen del spelar det ingen direkt roll. Men tråkigt iallafall.

Du jämför inte med peze nu?
Tror inte en mac delar grafikjobbet mellan cpu och gpu på samma sätt som en peze och då borde inte heller grafikkorten prestera samma (prestandan i grafikkorten är givetvis samma - men inte hur mycket grafikkortet gör s.a.s.)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-08-31 16:58
Ursprungligen av Pär:

Du jämför inte med peze nu?
Tror inte en mac delar grafikjobbet mellan cpu och gpu på samma sätt som en peze och då borde inte heller grafikkorten prestera samma (prestandan i grafikkorten är givetvis samma - men inte hur mycket grafikkortet gör s.a.s.)

Nä, jag jämför inte med peze. GF 2MX var ett onödigt gammalt kort, det blev knappast nyare bara för att det satt i en Mac.

Min uppfattning är att bra och snabba grafikkort får mest motion i konsumentburkarna. Därför är det fel att strypa prestandan på grafiken.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 17:31
Ursprungligen av Ariel:

Nä, jag jämför inte med peze. GF 2MX var ett onödigt gammalt kort, det blev knappast nyare bara för att det satt i en Mac.

Min uppfattning är att bra och snabba grafikkort får mest motion i konsumentburkarna. Därför är det fel att strypa prestandan på grafiken.

Menade inte att 2MX var vare sig nytt eller bra utan mest bara att hur mycket som ligger på gpu och hur mycket som ligger på cpu beror väl på arkitektur? menar att det blir olika mycket flaskhals…

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 16:50

Jag hoppas att skärmarna i de nya iMacarna inte är lika bra som de nya Cinema Display-skärmarna. För annars känner man sig nästan lite blåst.

En iMac med 20-tum kostar 19 995 kr
En PowerMac Dual 1,8 + en 20" Cinema Display kostar 36 550 kr
Och det enda som är bättre med PowerMacen är:
• Man får en processor till (vilket egentligen inte spelar så stor roll så länge man inte kör FCP eller andra Pro-apps)
• FSB på 800 MHz istället för 600 MHz
• Max ram är 2 GB istället för 4 GB
• plats för en extra hårddisk (diskarna börjar bli tillräckligt stora (400MB) för att det ska vara överflödigt med extra disk)
• firewire 800 (finns det någon hårdvara som stöder 800?, har bara sett ett par hårddiskar)
• gigabit-ethernet (men hur många kör gigabit)
• optiskt ljud in och line out

Är det värt 16 550 kr extra?

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-31 16:54

Gillar inte att den är vit, gillar metall mer. Sen är ytan under skärmen aldeles för stor för att innehålla ingenting och äpplet på ytan under skärmen är på tok för stort också.

Mina åsikter.

Jag var och p8illade pa en pa massgolvet idag och det kliar ju lite i planboken...

Det enda jag inte gillar ar att det ar sa mycket plast under skarmen, det hade val kunna losas smidigare?

/J., i Paris.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-08-31 17:12

Vem är wayne rooney?

  • Medlem
  • 2004-08-31 18:19
Ursprungligen av Ariel:

Vem är wayne rooney?

Det bästa köpet sedan Christiano Ronaldo.

Ursprungligen av Giggs:

Det bästa köpet sedan Christiano Ronaldo.

Dock så får spolingen skaffa sig en riktig flickvän och en ny iMac.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-08-31 17:34

Jag tycker Apple gjort en en bra avägning när dom bygt iMacen, den är inte ett fartmonster, men den är ju mycket vassare en den gammla G4an, till samma pris! Och då är den billigaste modellen 17" numera med 80 Gb HD mot gammla iMacen med 15" skärm. Jag tycker den ser väldigt läcker ut, och den tar ju ingen plats alls, en perfekt hemdator!!
Kan hålla med om minnet, men det viste man ju att dom inte skulle lägga i 512.
Dell erbjuder ju oftast inte mer dom heller, och deras skit maskiner inehåller ju oftast integrerat skitgrafikort som ingen vill ha, då är grafikortet i iMacen mycket bättre.
Så jag ger den godkänt, desutom tycker jag den är snygg
Hadde jag inte redan haft en PowerMac G5 så hadde jag köpt en ny iMac direkt, alla gånger, den har mer kraft en vad jag behöver, min PowerMac G5 behöver ju aldrig jobba hårt, den lever ett väldigt lyxigt och ledigt liv :), tänk om en annans liv var lika avslappnat hehe...

Någon som sett nån "live" bild på 20" och 17" tum på samma bild?

Bevaka tråden