Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon släpper 350D 'Digital Rebel' med 8 megapixel

Tråden skapades och har fått 190 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-20 19:45
Ursprungligen av stfm:

Människor är subjektiva. Det är inget fel med det, och du tycker om D70. En person som inte gillar den bör ha det i åtanke. Det är ingen kritik, utan bara sakers naturliga ordning.

Där hoppas jag att bilderna som är med visar i så fall bättre de fynd som kan göras när de olika kamerorna testas. Och även åskådligör skillnaderna.
mvh

  • Medlem
  • 2005-02-20 19:48
Ursprungligen av miri:

Där hoppas jag att bilderna som är med visar i så fall bättre de fynd som kan göras när de olika kamerorna testas. Och även åskådligör skillnaderna.
mvh

Absolut, och jag uppskattar dina små tester.

  • Medlem
  • 2005-02-20 21:42
Ursprungligen av miri:

Ånä så jävla illa är det väl inte?. Har påpekat många fel och brister hos D70 och de andra kameror jag har tillgång till.. Skall skärpa mig om det ser för enögt ut.

mvh

Ja skärp dig lite din Nikonist det är genomskinligt serru'

Ursprungligen av stfm:

Jag tycker miris inlägg är bra. Det är lite som en skivrecensent som man vet är svag för t ex Bob Dylan. Om man själv tycker att Bob Dylan är ett överskattat svin, har man det i åtanke när man läser artiklarna.

Ersätter man Bob Dylan med D70, får man miris artiklar.

Om man _inte_ tycker att Bob Dylan är ett överskattat svin, vad får man då?

  • Medlem
  • 2005-02-20 19:42
Ursprungligen av Nurell:

Om man _inte_ tycker att Bob Dylan är ett överskattat svin, vad får man då?

Då köper man väl en D70, antar jag... Så, så... iväg och köp nu.

Ursprungligen av stfm:

Då köper man väl en D70, antar jag... Så, så... iväg och köp nu.

Hallå, det måste väl vara tvärtom va?

  • Medlem
  • 2005-02-20 19:48
Ursprungligen av Nurell:

Hallå, det måste väl vara tvärtom va?

Du kan ju försöka intala dig det...

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-20 19:50
Ursprungligen av Nurell:

Hallå, det måste väl vara tvärtom va?

Nurell, Du må tycka vad du vill om mig.
Kom med kritik om det finns direkta felaktigheter i det jag presenterar.

PS att det inte passar dig vad jag skriver det har jag förstått sedan länge.

mvh

Ursprungligen av miri:

Nurell, Du må tycka vad du vill om mig.
Kom med kritik om det finns direkta felaktigheter i det jag presenterar.

mvh

För det första förstår jag inte hur eller varför Bob Dylan har blivit inblandad här.
Och för det andra så finns det säkert många som uppskattar dina tester. De är säkert jättebra genomförda, om ej vetenskapligt. Och det behöver de ju i o f s inte vara heller.
Det mesta handlar om tycke och smak. Du har ju i andra trådar deklarerat att du föredrar att jobba med peze, det är också en fråga om tycke och smak, eller?
Jag är spyfärdig över såna här debatter om vilket som är bäst. Mac eller peze, Canon eller Nikon.
Alla blir saliga på sin tro.
Jag tror på Macen, Canon och Bob Dylan och är salig på det.

  • Medlem
  • 2005-02-20 20:00
Ursprungligen av Nurell:

För det första förstår jag inte hur eller varför Bob Dylan har blivit inblandad här.

För att reta dig kanske?

Ursprungligen av stfm:

För att reta dig kanske?

Jag blir inte arg för sånt.
Jag har inga skivor med den gubben och det skulle aldrig falla mig in att köpa några.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-20 20:07
Ursprungligen av Nurell:

För det första förstår jag inte hur eller varför Bob Dylan har blivit inblandad här.
Och för det andra så finns det säkert många som uppskattar dina tester. De är säkert jättebra genomförda, om ej vetenskapligt. Och det behöver de ju i o f s inte vara heller.
Det mesta handlar om tycke och smak. Du har ju i andra trådar deklarerat att du föredrar att jobba med peze, det är också en fråga om tycke och smak, eller?
Jag är spyfärdig över såna här debatter om vilket som är bäst. Mac eller peze, Canon eller Nikon.
Alla blir saliga på sin tro.
Jag tror på Macen, Canon och Bob Dylan och är salig på det.

Dina tolkningar är dina egna. Att du sedan blir spyfärdig är inte mycket jag kan göra åt. Ge fan i att läsa vad jag skriver, så går säkert ditt väbefinnande upp , är det enkla råd jag kan ge.
Eller bemöt inläggen sakligt och jag skall svara.

mvh

Ursprungligen av miri:

Dina tolkningar är dina egna. Att du sedan blir spyfärdig är inte mycket jag kan göra åt. Ge fan i att läsa vad jag skriver, så går säkert ditt väbefinnande upp , är det enkla råd jag kan ge.
Eller bemöt inläggen sakligt och jag skall svara.

mvh

Nu skrev jag inte att jag blev spyfärdig över dina skriverier, utan över den löjliga debatten om vad det är som gäller. Oavsett om det gäller kameratillverkare eller mac och peze.
Läs lite noggrannare så ser du.
Ta inte illa upp nu, utan läs lite bättre serru.
mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-20 20:05

Om man gillar många pixlar så kanske detta kan vara något..
http://www.gigapxl.org/ undra när en helt vanlig Canon sitter med en sådan sensor..

F

Ursprungligen av Fredric:

Om man gillar många pixlar så kanske detta kan vara något..
http://www.gigapxl.org/ undra när en helt vanlig Canon sitter med en sådan sensor..

F

Det är ju bara en tidsfråga.
Som allt annat.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-20 22:29

Det finns bra objektiv , fasta vidvinkelgluggar som klarar den stora ytan bättre. Problem kvarstår dock ute i kanterna. Pär på Canon rekommenderar endast L-optiken. Flera inkl mig själv efterlyser nya framräknade mindre till storlek och skarpa vidvinkelgluggar med ljusstyrka 2,8 framtagna för 1Ds serien. Varför man skall hasa omkring stora gluggar med ljustyrka 1.4 och prestandan ändå är dålig på full öppning.

Men för att inte återigen missuppfatta varandra. I dagsläget finns det bara 2 tillverkare som bygger dslr kameror där hus och objektiv är framtagna för digitalfoto. Olympus och Hasselblad.
mvh.

Senast redigerat 2005-02-20 22:44

Du ser, då var vi ganska överens ändå

Min arena begränsas dock fullständigt till vanliga SLR, hur fördomsfullt
det än må låta skulle jag aldrig köpa varesig en hasselbladare eller
en olympus för att dom helt enkelt inte fungerar som jag förväntar
mig att en kamera skall fungera.

Ambitionsnivån hos en Olympus är alldeles för låg, medans den
tvärtom hos hasselblad är för hög. Det handlar ju i slutändan om
att att få en produkt som passar för tilltänkt ändamål.

Dom ligger nog i ganska hårt för att utveckla ny och modern
optik. Även om det inte är säkert att lösningen ligger endast där.
Om dom får till en sensor som är mindre känslig för vilken infallsvinkel
ljuset har blir man ju genast av med problemet i kanterna.

Får man fram en sensor som inte reflekterar slipper man problemet
med ljusreflexer mellan optik och sensor.

två ändar av samma problem!

Nåväl, även om man fotar endast film kan man ju helt klart
föredra L-optik. beroende på vart man lägger ribban, den är
ju ganska dyr men efter att man kört på med dom grejerna
vill man ju knappast köra Sigma
(inget ont om sigma, som göra mycket bra optik i sin prisklass)

MvH
Kebarb

Ursprungligen av miri:

Det finns bra objektiv , fasta vidvinkelgluggar som klarar den stora ytan bättre. Problem kvarstår dock ute i kanterna. Pär på Canon rekommenderar endast L-optiken. Flera inkl mig själv efterlyser nya framräknade mindre till storlek och skarpa vidvinkelgluggar med ljusstyrka 2,8 framtagna för 1Ds serien. Varför man skall hasa omkring stora gluggar med ljustyrka 1.4 och prestandan ändå är dålig på full öppning.

Men för att inte återigen missuppfatta varandra. I dagsläget finns det bara 2 tillverkare som bygger dslr kameror där hus och objektiv är framtagna för digitalfoto. Olympus och Hasselblad.
mvh.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-21 01:22

Infallsljuset/vinkeln försöker man bla styra med microlinser som är roterade innåt.Nu är det inte bästa lösningen eftersom en rakare strålgång skulle vara att föredra och att objektiven/ljusets spridning uppträder annorlunda med vilken bländare som används. Diffraktion. Därför kommer det nog slutligen kameror från de stora tillverkarna med annorlunda innermått, större bajonettfattning i diameter.
Detta är en av orsakerna att flertal tillverkare håller sig kvar till den mindre sensorytan. Rakare strålgång och gamla objektiv kan fungera bättre eftersom sensorytan är mindre...
Och på vidvinkelsidan tillverka nya framräknade objektiv endast för 15 x 23mm stor sensoryta.
Vilket både Nikon och Canon gör idag.
mvh

Senast redigerat 2005-02-21 01:37

Detta är en tråd om 350D, inte ett en Nikon vs. Canon-tråd, så, pretty please, with sugar on top, håller er någorlunda till ämnet. Och när ni argumenterar, försök i alla fall att vara sakliga åtminstone, annars är det helt poänglöst.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 21:29

Själv funderar jag på att investera i en eos 350D.
Är det någon som vet när kameran kommer egentligen, har sett både mars och april? Sen är det rätt få butiker som lagt ut den på sin sida är det för att canon sverige inte släppt något än, den står i alla fall med på canon.se?

  • Medlem
  • 2005-02-22 00:19

Nån som vet av vilken anledning de har tagit fram en ny sensor istället för att gödsla med den från 20D? Budgetvariant eller produktutveckling?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-22 17:09
Ursprungligen av orat:

Nån som vet av vilken anledning de har tagit fram en ny sensor istället för att gödsla med den från 20D? Budgetvariant eller produktutveckling?

Eventuellt av samma anledning de skalade ner den skyddande ytan runtomkring 6milj sensorn som monterades i föregångaren 300D. Sensorytan med pixelantal densamma som 10D men sealing området som skyddar för fukt och damm att komma in bakom minskades.
Kan vara orsaken!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 18:48

Är det någon som varit och testa en 350d än?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-28 23:47
Ursprungligen av ohls:

Är det någon som varit och testa en 350d än?

Den är inte i Sverige ännu, när den kommer så har jag en för test.
Tya er
mvh

Ursprungligen av miri:

Den är inte i Sverige ännu, när den kommer så har jag en för test.
Tya er
mvh

När är den de då? Ngn som vet?

Tya er???

Fin kamera.
Vore nått och ha.

miri jag tyar inte längre!!!! (ingen som kommer ihåg Invandrarna på tv och film???) Karl-Oskar och Kristina, det var Kristina som sa "Karl-Oskar, jag tyar inte mer" när de slet och jobbade och hon födde barn på löpande band.

Låter likt filmen Utvandrarna......

Utvandrarna kanske den hette, det var väl två eller tre filmer i serien, Utvandrarna, Invandrarna och sen typ "bosättarna" eller något sånt... kommer inte ihåg helt.

Ursprungligen av CyberPet:

Utvandrarna kanske den hette, det var väl två eller tre filmer i serien, Utvandrarna, Invandrarna och sen typ "bosättarna" eller något sånt... kommer inte ihåg helt.

Nästan – "Nybyggarna"

Bevaka tråden