Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon släpper 350D 'Digital Rebel' med 8 megapixel

Tråden skapades och har fått 190 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-17 22:25
Ursprungligen av miri:

Sedan finns det dom som arbetat i över 20år som fotograf , klarat sig bra, och numera är en medelålders gubbe men med ett brinnande intresse för teknik, utveckling.
Allt går att kombinera.

mvh

Självklart. Tur är väl det!

/M

Gaaaaah! Jag vill ha min kamera NU ju.... *snyft*

Du håller väl koll på de första intrycken på fotosidan.se?
Några har varit och hämtat sina idag.

Ja, jag såg det!!! *lyllosar* Jag kollade min order på Cyberphoto nyss och datumet där säger att kameran kommer idag (till dem antar jag)... så med lite tur så kanske jag har en bra plats i kön och får min kamera redan nästa vecka. Man kan ju hoppas om inte annat!!!

Jag kollade statusen på Cyberphoto på min order. Det stod tidigare idag (för kameran) 2005-03-18 och NU står det "Klart" och ordern är "klar att skicka, skickas inom kort"!!!!!!

WOW.... jag svimmar nästan. Nu får helgen gå fort, busfort!!!!

"Ta ett djupt andetag, andas lugnt.."

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-18 15:27

Hos Elgianten står det 7.999 kr !

Kolla själv

  • Medlem
  • 2005-03-18 17:02
Ursprungligen av REP:

Hos Elgianten står det 7.999 kr !

Kolla själv

Nu står det 7 995:-

Känns stabilt.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 18:01
Ursprungligen av REP:

Hos Elgianten står det 7.999 kr !

Kolla själv

Felskrivning med andra ord. Kanske int så konstigt med tanke på priset

//erik

Nu står det "Skickad"..... men fatta vilken lång helg det bliiiiiiir...... Å sen måste man ladda batteriet, läsa manualen å hela kitet, så jag kommer väl inte igång med att ta bilder förrän onsdag typ... hahaha.... NOT... kommer den på måndag så då blir det skjuta av. Skönt att påsken är nästa helg, lite mer dagar att leka på.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-03-18 20:54

Tittade,kände och fotograferade som hastigast idag medCanon 350.
Bildmässigt verkar kameran ok. Såg för första gången uppräkningsfel hos en Canon likt D70 och jpg.
Kameran känns väldigt billig tillsammans med objektivet som följer med, D70 med sitt medföljande objektiv känns som en RR om man jämför.
Canon 350 ger en mycket plastig känsla, och är så liten att naglar redan hade skavt på plasten runt greppet på demokameran efter att folk hållt i den, även knappar och reglage känns billiga..

Ta en titt, men jmf inte kameran med d70 vad det gäller byggkvalitet. Vad jag förstår är priserna snarlika idag.

skickar med en bild med tydliga uppräkningsfel, detta har jag inte sett hos 10D 20D d60

Senast redigerat 2007-07-05 14:31
  • Oregistrerad
  • 2005-03-19 15:20
Ursprungligen av miri:

Ta en titt, men jmf inte kameran med d70 vad det gäller byggkvalitet. Vad jag förstår är priserna snarlika idag.

D70 är ändå ungefär 1.500kr dyrare.

Skulle du rekommendera D70 över 350D ändå för någon som inte äger några objektiv? Har du hunnit jämföra bilder?

/Y

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-03-19 17:06
Ursprungligen av Yozzi:

D70 är ändå ungefär 1.500kr dyrare.

Skulle du rekommendera D70 över 350D ändå för någon som inte äger några objektiv? Har du hunnit jämföra bilder?

/Y

Jag skulle utan tvekan rekommendera d70 som kamera före Canon 350, likadant 20D framför d70.
20D är bästa kamera för pengarna idag totalt sett.
Kom ihåg att skillnaderna i bildkvalitet är liten mellan kamerorna.
mvh

  • Oregistrerad
  • 2005-03-21 15:01

elgiganten har höjt priset igen, nu till 8295

  • Oregistrerad
  • 2005-03-21 18:26
Ursprungligen av miri:

Jag skulle utan tvekan rekommendera d70 som kamera före Canon 350, likadant 20D framför d70.
20D är bästa kamera för pengarna idag totalt sett.
Kom ihåg att skillnaderna i bildkvalitet är liten mellan kamerorna.
mvh

Känns som ett stort inköp eftersom man låser in sig i ett objektivspår så jag var o kände på både D70 och 20D. 20D känns onekligen rejälare. Men det är ganska många pengar upp och D70 kändes inte direkt dålig. Testade en bekants 300D också. Plastigt värre. Inte alls lika trevlig känsla.

Någon skillnad i användarvänlighet?

/Y

Ursprungligen av miri:

Jag skulle utan tvekan rekommendera d70 som kamera före Canon 350, likadant 20D framför d70.
20D är bästa kamera för pengarna idag totalt sett.
Kom ihåg att skillnaderna i bildkvalitet är liten mellan kamerorna.
mvh

Hej! Håller du fortfarande, efter en tid, denna linje Miri?
Ska köpa kamera senare i vår, men "velar". Antingen
ska jag köpa 350D, 20D (lite väl mycket pengar för mig), Dynax 7D (oxå rätt mycket pengar),
eller en D70 (enda egentliga nackdel är att inget riktigt vertikalgrepp
kan köpas till om jag får för mig att det behövs längre fram.)

// D

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-04-01 00:36
Ursprungligen av Stenbäck:

Hej! Håller du fortfarande, efter en tid, denna linje Miri?
Ska köpa kamera senare i vår, men "velar". Antingen
ska jag köpa 350D, 20D (lite väl mycket pengar för mig), Dynax 7D (oxå rätt mycket pengar),
eller en D70 (enda egentliga nackdel är att inget riktigt vertikalgrepp
kan köpas till om jag får för mig att det behövs längre fram.)

// D

Frågan är komplex. Vad det gäller färghanteringen tycker jag Nikon är enastående med bilderna rakt ut från kameran och Jpg. 20D som kamera är "bäst " vad det gäller mycket. Snabbhet, bättre sökare etc

Skulle jag för vanlig fotografering köpa en 20D före en D70, tveksamt när det gäller bildkvalitet totalt sett. Det har jag insett efter att ha d70, 20d som referenskameror när jag under en månad har utvärderat D2x. Alla kameror idag är bra, att det sedan brusar lite mer på ett isotal eller annat som oftast tas upp betyder ingenting på en utskrift eller kopia.

Själv skulle jag snegla på priset, du betalar dubbelt så mycket för en 20D med bra likvärdig optik som D70 kitet innehåller.

Mikael

In

Ursprungligen av miri:

Frågan är komplex. Vad det gäller färghanteringen tycker jag Nikon är enastående med bilderna rakt ut från kameran och Jpg. 20D som kamera är "bäst " vad det gäller mycket. Snabbhet, bättre sökare etc

Skulle jag för vanlig fotografering köpa en 20D före en D70, tveksamt när det gäller bildkvalitet totalt sett. Det har jag insett efter att ha d70, 20d som referenskameror när jag under en månad har utvärderat D2x. Alla kameror idag är bra, att det sedan brusar lite mer på ett isotal eller annat som oftast tas upp betyder ingenting på en utskrift eller kopia.

Själv skulle jag snegla på priset, du betalar dubbelt så mycket för en 20D med bra likvärdig optik som D70 kitet innehåller.

Mikael

Tack för dina tankar också Miri!

Jag har läst ditt beröm inför D70 förut och bland annat det
har gjort mig väldigt positivt inställd till den kameran. Den är ju iofs
nå´t år nu, men verkar stå sig bra både vad gäller "tålighet" och hastighet
mot andra kameror i klassen.

Som jag sa i mitt tidigare inlägg så får jag ta en sväng in i någon välsorterad butik
och känna mig för.

Tack så länge!
// D

  • Oregistrerad
  • 2005-04-07 10:03
Ursprungligen av miri:

Själv skulle jag snegla på priset, du betalar dubbelt så mycket för en 20D med bra likvärdig optik som D70 kitet innehåller.

Kan du uppge vad du jämför med? D70 med 18-70mm f/3.5-4-5G ED IF AF-S DX och 20D med 18-55mm f/3.5-5.6 är de vanligaste kombinationer jag brukar se. Vad skulle man i så fall utrusta 20D med för att s.a.s. utjämna skillnaden i objektiv?

I USA där jag för tillfället vistas är prisskillnaden mkt mindre som regel. 1200 för D70 enl. ovan vs. 20D och EF-S 17-85 f/4-5.6 Usm vilket man får för 1999 USD vilket är en bra bit kvar till dubbla kostnaden om det är tillräckligt bra. Rent allmänt tycker jag att objektiven som följer med om man köper paket har alldelse för långa brännvidder, men det är väl en smaksak.

Skall det vara någon större kvalitetsskillnad på Nikons vs. Canons objektiv? För motsvarande brännvidd verkar Nikon ligga en 30-40% över Canon i pris (utan att ha utfört någon större undersökning).

Det är svårt att välja, men jag antar att återanvändning av äldre gluggar kommer att spela in.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-04-07 11:53
Ursprungligen av Jörgen U:

Kan du uppge vad du jämför med? D70 med 18-70mm f/3.5-4-5G ED IF AF-S DX och 20D med 18-55mm f/3.5-5.6 är de vanligaste kombinationer jag brukar se. Vad skulle man i så fall utrusta 20D med för att s.a.s. utjämna skillnaden i objektiv?

I USA där jag för tillfället vistas är prisskillnaden mkt mindre som regel. 1200 för D70 enl. ovan vs. 20D och EF-S 17-85 f/4-5.6 Usm vilket man får för 1999 USD vilket är en bra bit kvar till dubbla kostnaden om det är tillräckligt bra. Rent allmänt tycker jag att objektiven som följer med om man köper paket har alldelse för långa brännvidder, men det är väl en smaksak.

Skall det vara någon större kvalitetsskillnad på Nikons vs. Canons objektiv? För motsvarande brännvidd verkar Nikon ligga en 30-40% över Canon i pris (utan att ha utfört någon större undersökning).

Det är svårt att välja, men jag antar att återanvändning av äldre gluggar kommer att spela in.

Det närmaste man kan komma skulle vara med Canon Objektiv EF-S 17-85/4,0-5,6 IS USM.. Så bra är Nikons 18-70 vad det gäller bildåtergivning.
Priset blir därmed ganska högt i Sverige där de flestas vistas som läser på detta forum.

mvh Mikael

Hmm,, ska man köpa en sån här rackare?

Om någon har konkreta frågor kring 350D så ska jag försöka svara. Jag är en så länge hyfsat nöjd med min och kanske kan bidra med något vettigt, även om jag inte är proffsfotograf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 18:49
Ursprungligen av crownswe:

Om någon har konkreta frågor kring 350D så ska jag försöka svara. Jag är en så länge hyfsat nöjd med min och kanske kan bidra med något vettigt, även om jag inte är proffsfotograf.

Hyfsat nöjd? Vad är det du inte är nöjd med?

Ursprungligen av ajaxx08:

Hyfsat nöjd? Vad är det du inte är nöjd med?

Jag har inget att klaga på alls ännu. Men man måste ju vänja sig först vid en ny kamera så jag är inte helt säker. Men några uppenbara brister har jag inte stött på. Så troligen kan jag snart rapportera att jag är 100% nöjd.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-01 00:12
Ursprungligen av Yozzi:

D70 är ändå ungefär 1.500kr dyrare.

Skulle du rekommendera D70 över 350D ändå för någon som inte äger några objektiv? Har du hunnit jämföra bilder?

/Y

Har precis kollat på Pricerunner och det skiljer bara 484 SEK om man bara köper huset. Då blir valet svårare skulle jag tro. Själv avvaktar jag not en 20D när Nikons nya kommer, då kanske prieset dyker? De (20D) annonseras redan för under 900 USD men det kan vara fiktiva priser har jag hört, vi får väl se vad det lider.

miri, förklara gärna vad uppräkningsfel innebär. Jag tittar på bilden och förstår inte vad det är jag ser.

Trist om kameran känns "billig", men jag tror inte storleken lär vara ett problem för mig då jag redan använder en liten kamera, har små händer, osv. Det tar nog bara en stund att hitta "greppet" om kameran så att det funkar som det ska.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-03-19 00:41
Ursprungligen av CyberPet:

miri, förklara gärna vad uppräkningsfel innebär. Jag tittar på bilden och förstår inte vad det är jag ser.

Trist om kameran känns "billig", men jag tror inte storleken lär vara ett problem för mig då jag redan använder en liten kamera, har små händer, osv. Det tar nog bara en stund att hitta "greppet" om kameran så att det funkar som det ska.

Hej
kameran fungerar säkert jättebra, Canon har aldrig gjort en dålig kamera bildmässigt. Blev faktiskt förvånad över litenheten och plastigheten. Nog tjatat om det

Uppräkningsfel: titta på gallret i plåtskorstenen, ventilgallret är en enda röra. Canon har antagligen valt att göra bilderna lite skarpare ut från kameran med mindre effektivt AA-filter. När återgivningen inte räcker till för att visa gallret sker en märklig interpolering/uppräkning med dessa fulheter som följd. D70 har det i jpg, även Pentax mfl kameror. Fotograferas bilden i raw så minskar problemen då råkonverteraren räknar upp bilden.
Här kommer en jmf med D2x. gallren i plåten syns. Man kan även se i de luddigga tegelstenarna att Canon vill räkna upp vissa som blåa/gröna osv. Det finns inga blåa tegelstenar i byggnaden. Programvaran estimerar / räknar fram fel.
Problemet är beskrivet i D70 tråden, D70 räknar fram liten svart text med inslag av röda och blå bokstäver.
mvh

Senast redigerat 2007-07-05 14:31

Nu fattar jag, när jag fick se en bild på hur de ska se ut... toppen. Tack för förklaringen!!!

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-03-19 00:59
Ursprungligen av CyberPet:

Nu fattar jag, när jag fick se en bild på hur de ska se ut... toppen. Tack för förklaringen!!!

Lycka till med kameran.
(ps hur gick det med översättningen?)
M

Bevaka tråden