Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon släpper 350D 'Digital Rebel' med 8 megapixel

Tråden skapades och har fått 190 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Åter till 350D.

Tyckte provbilderna på dpreview var dåliga. Mycket som kändes dåligt. Kanske är det objektivet som användes, vilket isåfall betyder att man inte ska köpa "kitlinsen". Funderar isåfall på en Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di (4044 kr inkl moms på Cyberphoto), som verkar bättre än den gluggen, fast såklart inte Canon. Har inte riktigt råd med en Canon EF 24-70/2,8 L USM (12.870 kr inkl moms på Cyberphoto).

  • Medlem
  • 2005-03-01 18:51
Ursprungligen av CyberPet:

Åter till 350D.

Tyckte provbilderna på dpreview var dåliga. Mycket som kändes dåligt. Kanske är det objektivet som användes, vilket isåfall betyder att man inte ska köpa "kitlinsen". Funderar isåfall på en Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di (4044 kr inkl moms på Cyberphoto), som verkar bättre än den gluggen, fast såklart inte Canon. Har inte riktigt råd med en Canon EF 24-70/2,8 L USM (12.870 kr inkl moms på Cyberphoto).

Dåliga? Visst är det trista bilder, men rent kvalitetsmässigt är de väl rätt bra för att vara helt "oprocessade" bilder? Helt OK kantskärpa, lågt brus och nästan ingen CA. Svårslaget till det priset.

Vad var det du såg, som du inte gillade?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-03-01 19:28
Ursprungligen av stfm:

Dåliga? Visst är det trista bilder, men rent kvalitetsmässigt är de väl rätt bra för att vara helt "oprocessade" bilder? Helt OK kantskärpa, lågt brus och nästan ingen CA. Svårslaget till det priset.

Vad var det du såg, som du inte gillade?

Ca så det sprutar i img 398.<segelbåtens mast, palmer, hus har fått en extra linje av rött i bilden till hö.Till vä går det i blått. Dåligt exponerad bild med ett avhugget histogram. märkliga färger överlag. Kameran inställd i exp.program2 vad nu detta betyder.
Kan inte visa delsförstoring från bilden pga copyright.
Du får tanka ner bilden
OBS detta är inget inlägg om kameran, utan objektivet och mätningen kameran har utfört på inte allt för svårt motiv.
mvh

Senast redigerat 2005-03-01 22:47
  • Medlem
  • 2005-03-01 22:56
Ursprungligen av miri:

Ca så det sprutar i img 398.<segelbåtens mast, palmer, hus har fått en extra linje av rött i bilden till hö.Till vä går det i blått. Dåligt exponerad bild med ett avhugget histogram. märkliga färger överlag. Kameran inställd i exp.program2 vad nu detta betyder.
Kan inte visa delsförstoring från bilden pga copyright.
Du får tanka ner bilden
OBS detta är inget inlägg om kameran, utan objektivet och mätningen kameran har utfört på inte allt för svårt motiv.
mvh

Hmmm... jag kollade inte på just den bilden tror jag.

Nåja... man kan nog som sagt förvänta sig bättre resultat med ett bättre objektiv, men jag tycker det ser rätt OK ut ändå. Bilderna är skarpa åtminstone. Min filmbaserade Nikon med de bästa (så vitt jag vet) manuella objektiven har också rätt mycket CA, åtminstone på full öpning. Det har inte stört mig nämnvärt tidigare...

Jag tror olika personer stör sig på olika saker. Jag störs inte så mycket av måttlig CA eller lite brus, så länge bilderna är skarpa.

BTW; kan man använda ett objektiv till en FE2 till D70? Funkar nedbländningen som den ska?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-03-01 23:39
Ursprungligen av stfm:

Hmmm... jag kollade inte på just den bilden tror jag.

Nåja... man kan nog som sagt förvänta sig bättre resultat med ett bättre objektiv, men jag tycker det ser rätt OK ut ändå. Bilderna är skarpa åtminstone. Min filmbaserade Nikon med de bästa (så vitt jag vet) manuella objektiven har också rätt mycket CA, åtminstone på full öpning. Det har inte stört mig nämnvärt tidigare...

Jag tror olika personer stör sig på olika saker. Jag störs inte så mycket av måttlig CA eller lite brus, så länge bilderna är skarpa.

BTW; kan man använda ett objektiv till en FE2 till D70? Funkar nedbländningen som den ska?

Manuellt så funkar det.

Ny kamera är på väg D50, billig . (Ryktas om riktigt snorbillig D50 men bra kamera.) D200 är på väg, bildmässigt riktigt bra. Innan sommaren, möjligen i maj
mvh

  • Medlem
  • 2005-03-02 01:11
Ursprungligen av miri:

Manuellt så funkar det.

Ny kamera är på väg D50, billig . (Ryktas om riktigt snorbillig D50 men bra kamera.) D200 är på väg, bildmässigt riktigt bra. Innan sommaren, möjligen i maj
mvh

Spännande. Hoppas D50 blir liten och med få funktioner. Det finns en anledning till att jag föredrar FE2 framför F5, och Mac framför PC.

It's not the size, but where you point it, that matters.

Jag är med miri där, tyckte bilderna kändes avhuggna, lite kantiga liksom när det gäller färgen (om man kan använda kantigt när det gäller färg). Sen tycker jag att en av bilderna, på segelbåten med den röda texten i rumpan, ser konstig ut också... kolla texten... den liksom flödar utanför kanterna... som en gloria nästan... som om man gnuggat linsen med vaselin eller nåt.

Nä, något bra objektiv var det inte... å det kanske inte gör kameran rättvisa.

miri, när det gäller D50 och D200, några datum där? Eller är det som vanligt med Nikon "vänta på oss, vi släpper dem i höst!" som de gjorde när Canon släppte 300D?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-03-02 00:38

D50 är registrerat sedan ett tag, 200D eller xxx kommer snart. Gissningsvis innan maj om jag får spekulera.
Desssutom så kommer det bli en höjdarkamera, sannolikt med 8-10milj pixllar och en massa godis.
Nikon har ett mål, sälja 40% av alla slr.
mvh

Allt Nikon snack tas i annan tråd.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 11:53

Hej!
Jag går också i tankarna att skaffa mig en canon 350D. Man kan väl lugnt säga att "kit" linsen inte har översköljts av lovord. Däremot verkar den helt ok nedbländad ett par steg.
http://www.bobatkins.com/photography/reviews/18-55.html

Jag har också funderat på tamron 28-75/2,8 men tror att jag kommer att sakna vidvinkeln, så jag funderar på en lösning där man köper kameran med kitlinsen och har den som alternativ tex när man går i fjällen eller fotograferar utomhus med ett överflöd av ljus. Då kan man lugnt fota på f8 och där är faktiskt inte kit linsen så dålig i alla fall inte med tanke på priset.

Allt detta har jag läst mig till och har ingen personlig erfarenhet av dslr, springer för närvarande omkring och stör min omgivning med en powershot s50 som enligt min mening tar bra bilder men där bara iso 50 och 100 är användbara.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-02 16:13
Ursprungligen av Relayer:

Hej!
Jag går också i tankarna att skaffa mig en canon 350D. Man kan väl lugnt säga att "kit" linsen inte har översköljts av lovord. Däremot verkar den helt ok nedbländad ett par steg.
http://www.bobatkins.com/photography/reviews/18-55.html

Jag har också funderat på tamron 28-75/2,8 men tror att jag kommer att sakna vidvinkeln

Jag tar hellre med "kit" linsen som har vidvinkel. Fördelen är att man inte behöver byta objektiv = slipper få damm på CCD !

Ja, vidvinkeln kommer man att sakna, men man kan ju köpa en glugg, utan zoom, med vidvinkel. Det är en tanke jag har i alla fall, att ha en användbar mellanzoom och sen köpa på mig objektiv med fasta brännvidder för speciella tillfällen. De är dessutom billigare och går att få ljuskänsliga.

Ursprungligen av CyberPet:

Ja, vidvinkeln kommer man att sakna, men man kan ju köpa en glugg, utan zoom, med vidvinkel. Det är en tanke jag har i alla fall, att ha en användbar mellanzoom och sen köpa på mig objektiv med fasta brännvidder för speciella tillfällen. De är dessutom billigare och går att få ljuskänsliga.

Det är spännande att följa diskussioner och nyheter.
Funderar själv på en DSLR framöver, men Petra, var inte du på gång
att köpa en D70? De kostar ju under 10.000:- inkl. moms med 18-70 objektivet nu.
Är inte det ett kanonpris?

// Danne

Stenbäck, jag är i valet och kvalet. Många av mina närmaste vänner som är fotografer säger att jag ska köpa Canon, fast de själva använt Nikon i 20+ år. Så det är svårt. Ska avvakta lite till, bara för att höra vad Canon 350D får för recensioner när väl den "riktiga" modellen är ute... sen bestämmer jag mig.

Har avvecklat Canon 20D (priset) och Konica-Minolta 7D (priset), så nu står det mellan Canon 350D och Nikon D70. Men inköp blir det senast april. Lovar.

Senast redigerat 2005-03-03 17:09

Lite OT, men det var en intressant artikel om bl. a. komposition som du skrivit
i MacWorld senast (för det var väl du?). Alltid bra med tips för oss som vill
bli bra!

Tack tack! Jag gör så gott jag kan. Nummer 3 återkommer jag i MW med en artikel också, så det är med regelbunden oregelbundenhet. Finns det önskemål om vad som vore intressant att läsa, så tipsa gärna.

Jag skulle gärna se en lite längre artikel som förklarar
grunderna för fotografering med digital systemkamera.
Reda ut begreppen, ge nybörjar tips. Tips på lämplig
utrustning (Systemkamera med tillbehör).

Var förresten in och klämde på D70 och Dynax D7 idag.
D7:an låg otroligt fint i näven. Säljaren pratade sig varm om den.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 04:29

Det verkar som om EOS 350D har börjat komma ut i butik nu, i alla fall i Australien enligt folk på dpreview.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1031&message=12506394

Av vad jag förstår är det bara silver som finns tillgänglig där nu och eftersom silver inte kommer till Europa(?) får vi nog vänta lite längre.

//Erik

Rackarns, pappa är i krokarna där och åker hem i april. Men han har väl inte såna pengar på sig att han bara kan gå in och köpa mig en kamera. Oh well.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-14 13:30

Är 350D en bra kamera att börja fotografera med? Har haft digital kompaktkamera ett par år men ingen systemkamera. Är 350D 'för proffisionell' eller ligger det på en lagom nivå om man inte fotat tidigare men vill börja? Kan förmodligen köpa en 300D för rabatterat pris (har hört något om 650 USD) men när 350D skulle landa på 1000 USD men medföljande lins är jag osäker på vad som är det mest prisvärda alternativet.

Ursprungligen av d99gnu:

Är 350D en bra kamera att börja fotografera med? Har haft digital kompaktkamera ett par år men ingen systemkamera. Är 350D 'för proffisionell' eller ligger det på en lagom nivå om man inte fotat tidigare men vill börja? Kan förmodligen köpa en 300D för rabatterat pris (har hört något om 650 USD) men när 350D skulle landa på 1000 USD men medföljande lins är jag osäker på vad som är det mest prisvärda alternativet.

Jag hade bara fotat med kompaktkamera till jag fick möjlighet att köpa en 300D. Vilken skillnad! Snabb autofokus (innan var ju händelsen över när kameran tagit bilden..), riktig optisk sökare, ljuskänslig som attan, osv.
350D kommer ju, som 300D, att vara Canons lågpris-DSLR och knappast "för proffesionell" för att ha som första systemkamera.
Kameran presterar betydligt bätte med en dyrare optik än den medföljande. Ekonomiskt har jag inte haft möjlighet att skaffa ett bättre normalobjektiv så jag kör med den medföljande 18-55 optiken. Dåliga kan man dock verkligen inte säga att bilderna är.

Jag tror du kommer bli nöjd med vilken som av dem. Skillnaden mellan en DSLR och kompaktkamera är som sagt så stor att du aldrig kommer vilja gå tillbaka.

Ljuskänsligheten är det jag mest av allt hoppas på om jag köper DSLR (vilket jag inte har än). Kompaktkameror med aktivt AF fokuserar blixtsnabbt, men ljuskänsligheten är mycket lägre.

Jag kan inte tänka mig att en DSLR skulle ersätta kompaktkameran, men komplettera den för krävande fotosituationer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-14 20:22

Mjo, det är väl så att korten med kompaktkamera bygger på att man var där och minns hur det såg ut för att få ut det mesta av en bild. Systemkameror gör ju bilderna snygga också, inte bara som en påminnelse

En kille som jobbade här förut men dragit nu köpte något tamronobjektiv för ~2k. Som jag fattat det så duger den medföljande 18-55 rätt bra (åtminstone medan man lär sig fotografera) och att man kan vänta med andra objektiv ett tag, är det någon som protesterar mot det resonemanget? Gör ett objektiv (som då ligger iaf under 3k) en sån stor skillnad att kameran inte når sin fulla kapacitet med medföljande objektiv? Läst lite på dpreview och där tyckte de ju att det var en helt ok lins för 100$ men det säger inte mig som är novis på linser så mkt...

  • Medlem
  • 2005-03-14 23:22
Ursprungligen av d99gnu:

Mjo, det är väl så att korten med kompaktkamera bygger på att man var där och minns hur det såg ut för att få ut det mesta av en bild. Systemkameror gör ju bilderna snygga också, inte bara som en påminnelse

En kille som jobbade här förut men dragit nu köpte något tamronobjektiv för ~2k. Som jag fattat det så duger den medföljande 18-55 rätt bra (åtminstone medan man lär sig fotografera) och att man kan vänta med andra objektiv ett tag, är det någon som protesterar mot det resonemanget? Gör ett objektiv (som då ligger iaf under 3k) en sån stor skillnad att kameran inte når sin fulla kapacitet med medföljande objektiv? Läst lite på dpreview och där tyckte de ju att det var en helt ok lins för 100$ men det säger inte mig som är novis på linser så mkt...

Den här bilden: http://img2.dpreview.com/gallery/canoneos1dsmkii_preview/vb2c0081.jpg är tagen med en Canon EOS 1ds Mk II. Jag hade kunnat tagit den med en engångskamera. Inte för att jag skulle tagit en så dålig bild ens med en engångskamera, men ändå... Det är hela problemet med alla som recenserar kameror på nätet; med få undantag kan de inte fotografera. Alls. De är däremot experter på att ta meningslösa testbilder med kameran satt på standardinställningen och på automatik. Man kan möjligen se om en kamera är svinigt dålig eller inte, men knappst mer.

Man kan inte lita på online recensioner över huvud taget, vilket gör inköpen lika svåra som de alltid har varit... Om dpreview säger att ett objektiv är bra, betyder det lika mycket för mig som om de säger att blåbär är goda. "-Jaha", ungefär.

Enda sättet att testa en kamera är att verkligen anstränga sig att ta så bra bilder med den som möjligt, något som testare verkar tycka är "fusk"...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-17 16:21
Ursprungligen av stfm:

Den här bilden: http://img2.dpreview.com/gallery/canoneos1dsmkii_preview/vb2c0081.jpg är tagen med en Canon EOS 1ds Mk II. Jag hade kunnat tagit den med en engångskamera. Inte för att jag skulle tagit en så dålig bild ens med en engångskamera, men ändå... Det är hela problemet med alla som recenserar kameror på nätet; med få undantag kan de inte fotografera. Alls. De är däremot experter på att ta meningslösa testbilder med kameran satt på standardinställningen och på automatik. Man kan möjligen se om en kamera är svinigt dålig eller inte, men knappst mer.

Man kan inte lita på online recensioner över huvud taget, vilket gör inköpen lika svåra som de alltid har varit... Om dpreview säger att ett objektiv är bra, betyder det lika mycket för mig som om de säger att blåbär är goda. "-Jaha", ungefär.

Enda sättet att testa en kamera är att verkligen anstränga sig att ta så bra bilder med den som möjligt, något som testare verkar tycka är "fusk"...

Annars är ju just "blad mot blå himmel i solsken" inte något direkt lätt motiv för digitalkameror...
Så jag tycker nog det är en rättvis bild att visa upp. Ett motiv svårt att få bra helt enkelt.

  • Medlem
  • 2005-03-17 16:33
Ursprungligen av Micke F:

Annars är ju just "blad mot blå himmel i solsken" inte något direkt lätt motiv för digitalkameror...
Så jag tycker nog det är en rättvis bild att visa upp. Ett motiv svårt att få bra helt enkelt.

OK... hur var resultatet då? Jag tycker att det är en skitbild på alla plan. Risigt exponerad och helt hjärndött motiv. Den säger mig ingenting om kameran som ligger bakom.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-17 16:38
Ursprungligen av stfm:

OK... hur var resultatet då? Jag tycker att det är en skitbild på alla plan. Risigt exponerad och helt hjärndött motiv. Den säger mig ingenting om kameran som ligger bakom.

Jaha.
Nä, det är väl ingen kanonbild, direkt, rent kompositionsmässigt. Men man ser ju i alla fall att det är blad, inte som med vissa bilder bara en blå-grön-röd röra. Orkar inte ge mig in i diskussionen om blad och himmel. Sorry.

För övrigt så arbetar ju de som testar kamerar med att testa kameror, inte som fotografer!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-14 23:26

Kan bara hålla med,, ibland undrar man om det finns två yrken inom detta yrke, kameratekniker och fotografer.. Det vore kul att se lite mer breda tester gjorda av lite större internationella namn inom yrkesfotograferna, få se se vad som händer i skarpt läge, hudtoner i hårt ljus/mjukt ljus, mörka miljöer med några få ljuskällor, blandljus mm och inte bara bilder på en tegelvägg någonstans. Mamiya gjorde det i en kampanj tidigare, då de lät stora fotografer använda kamerorna, som David Sims, Nick Night, även svenske super talangen Robert Nettarp fick då äran. Jag skulle gärna se att Canon/Nikon ger en kamera till någon fet plåtis som får leka loss. Men visst ska testerna vara helt oberoende så kanske det faller lite,, men en buske i taskigt ljus kanske inte heller ger så mycket info,, eller det ger nog inte ett skit..

Robert RIP

Senast redigerat 2005-03-15 01:47
  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 16:08

Var ner på stan och testade och kämde på en 350d. Sedan slog jag till nu får vi se om jag blir nöjd annars lämnar jag tillbaka den. Den är jäkligt liten greppet är nästan hälften så långt som en eos1 verktikalgrepp. Materialet är nån strävplast som känns bra. Nu ska jag vänta till batteriet laddar klart och sen blir det ut och testa den.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-03-17 19:01

Sedan finns det dom som arbetat i över 20år som fotograf , klarat sig bra, och numera är en medelålders gubbe men med ett brinnande intresse för teknik, utveckling.
Allt går att kombinera.

mvh

Bevaka tråden