- memark
- Medlem ●
- Mölndal
I många trådar kommer frågor som berör olaglig programvara upp. I en tråd visade det sig att 6-7% använde Tiger veckor innan det släppts. Intrycket jag fått hittils av 99mac är att många predikar mycket hög moral vad gäller programvara, betydligt högre än datoranvändare i allmänhet. Gäller detta generellt Macanvändare? Är det bara ett fåtal individer på forumet som hörs extra mycket i frågan? Därför har jag startat denna omröstning!
(Jag har läst igenom reglerna noga inför detta, och kan inte se att diskussionen skulle vara olämplig. Försök hålla tråden fri från olagligheter så kanske den kan få finnas kvar. Låt alltså bli att tala om varifrån och hur ni fått tag på eventuella program.)
Det hela handlar om personlig moral för min del. Många program finns som shareware eller har demo-versioner och då finns det inga anledningar att piratkopiera. Men, men det finns program som jag har varit så sugen på att testa att jag alddat hem och kört ändå, men användningen stannar vid personligt bruk. Så fort jag producerar något (t.ex. till en kund) ser jag till att alla moment har gjorts i program som jag har en riktig licens att använda.
Jag har fått känslan att jag inte är helt ensam om ovanstående inställning. Stämmer det?
Det hela handlar om personlig moral för min del. Många program finns som shareware eller har demo-versioner och då finns det inga anledningar att piratkopiera. Men, men det finns program som jag har varit så sugen på att testa att jag alddat hem och kört ändå, men användningen stannar vid personligt bruk. Så fort jag producerar något (t.ex. till en kund) ser jag till att alla moment har gjorts i program som jag har en riktig licens att använda.
Jag har fått känslan att jag inte är helt ensam om ovanstående inställning. Stämmer det?
Ja, det stämmer. Samma här, fast just nu har jag inte ett enda piratat program installerat. Det betyder inte att jag är bättre än du, bara att jag skrev inlägget vid just den här tidpunkten...
När det gäller program så får den som gjort programmen bestämma hur det får användas. Allt annat är påhittade ursäkter. Prova program kan man göra på andra sätt än att kopiera dem olagligt.
Om nån skulle sno det jag producerar så skulle jag bli asförbannad. Det är faktiskt jobb som man lagt ner.
Prova program kan man göra på andra sätt än att kopiera dem
Om man bortser från det andra du sa (som jag inte håller med om men inte tror att vare sig du eller jag skulle vinna något på att diskutera) så skulle jag vilja veta vilka sätt det skulle vara?
Om man bortser från det andra du sa (som jag inte håller med om men inte tror att vare sig du eller jag skulle vinna något på att diskutera) så skulle jag vilja veta vilka sätt det skulle vara?
Man kan ju gå till butiken och be att få prova. Sen kan man läsa tester. Resten av det du du säger fattar jag ingenting av. Tycker du alltså att du ska få ta det jag har producerat utan mitt medgivande? Är det någon skillnad på tid man lagt ner på en fysisk produkt eller en digital produkt?
Jag tror ni som resonerar så där bara försöker rentvå era samveten.
Man kan ju gå till butiken och be att få prova. Sen kan man läsa tester. Resten av det du du säger fattar jag ingenting av. Tycker du alltså att du ska få ta det jag har producerat utan mitt medgivande? Är det någon skillnad på tid man lagt ner på en fysisk produkt eller en digital produkt?
Jag tror ni som resonerar så där bara försöker rentvå era samveten.
1. Jag har faktiskt försökt, finns inga butiker jag känner till där man kan prova macprogram.
2. *suck* Jag ville ju inte diskutera det. Jag ville bara ha svar på min fråga. Jag "tar" inte något, jag kopierar det isåfall. Det tar du inte någon skada av, så varför skulle du bry dig om det?
3. Ja, det är det. Mycket stor skillnad.
Och jag har inga problem med samvetet, men tack för omtanken.
PS Läsa tester, förresten? Tillåt mig skratta. (Nä, OK. Jag skall inte skratta. Särskilt roligt är det inte, jag är bara trött och har lite svårt att censurera mig själv just nu.) Köper du ny bil utan att ha provkört den också? "Jo, jag råkade höra grannen säga att den gick mycket smidigare än en Ford Focus."
I många trådar kommer frågor som berör olaglig programvara upp. I en tråd visade det sig att 6-7% använde Tiger veckor innan det släppts.
Jo men många som hänger på 99mac är ju ADC medlemmar och då går det utmärkt att köra Tiger innan det har släppts...
Intressant omröstning - trodde det var fler som körde enbart piratkopierat. Själv så köper jag programvara som jag tjänar pengar på och shareware som jag tycker är juste!
Intressant omröstning - trodde det var fler som körde enbart piratkopierat. Själv så köper jag programvara som jag tjänar pengar på och shareware som jag tycker är juste!
Jag kanske formulerade mig lite dumt. Om man har hälften pirat och hälften "gratis för enskilt bruk", vad ska man då kryssa? Kanske skulle jag istället frågat hur många program man betalat för? Jaja, siffrorna talar ändå ett visst språk.
För övrigt håller jag med xevve. Jag använder datorn nästan enbart för nöjen. Det lilla jag producerar för webben sker med BBEdit Lite och Firefox.
Bra initiativ memark!
Jag använder ganska mycket piratkopior. Jag ser inget större fel i det sålänge jag använder programmen enbart för personligt bruk och inte skadar någon ekonomiskt. Jag skulle aldrig ha köpt programmen ifråga ändå eftersom jag helt enkelt inte har råd.
Ska jag dock framställa något som ska ut i handeln eller liknande så använder jag inte piratkopior. Eftersom jag producerar en hel del musik har jag således licenser för de program jag använder i framställningen av musiken.
Bra initiativ memark!
Jag använder ganska mycket piratkopior. Jag ser inget större fel i det sålänge jag använder programmen enbart för personligt bruk och inte skadar någon ekonomiskt. Jag skulle aldrig ha köpt programmen ifråga ändå eftersom jag helt enkelt inte har råd.
Ska jag dock framställa något som ska ut i handeln eller liknande så använder jag inte piratkopior. Eftersom jag producerar en hel del musik har jag således licenser för de program jag använder i framställningen av musiken.
Det är ganska så exakt där jag står.
Jag använder ganska mycket piratkopior. Jag ser inget större fel i det sålänge jag använder programmen enbart för personligt bruk och inte skadar någon ekonomiskt.
Du skadar väl företaget som tillverkar programmet ekonomiskt?
Personligen kan jag säga att jag har använt en del kopior. Program som Photoshop som kostar multum och känns onödigt när man behöver fixa en enda bild för ett arbete. Annars försöker jag köpa så mycket som möjligt.
Peace, Love & Mac
Jag svarade "inte ett enda" eftersom jag faktiskt inte har nåt ”olagligt” på min dator för tillfället. Det jag använder har jag rätt att använda så vitt jag vet, personligen betalt för eller inte. Visst har jag också tankat ner piratkopior, men det har varit för att ta en titt mest.
Jag håller med om att man a-b-s-o-l-u-t ska betala för program som man använder professionellt!
Ska också säga att jag kryssade i "Ja, enbart", fastän jag faktiskt betalat för Starcraft.
Intressant omröstning: Intressant nog är andelen som kör helt licensierat nästan tre gånger större än de som kör helt piratat, än så länge iaf, får se om tendensen håller i sig.
Intressant omröstning: Intressant nog är andelen som kör helt licensierat nästan tre gånger större än de som kör helt piratat, än så länge iaf, får se om tendensen håller i sig.
Som jag nämnde ovan var det inte helt lätt att formulera alternativen. Det lär ju finns folk som kör enbart lagligt av princip, men knappast tvärtom. Hur man ska fånga upp dem som kör Open Source t ex har jag inget bra svar på. T ex kan man köra "helt piratat" i den mening att man inte betalat för ett enda program, samtidigt som man ändå är ganska laglig, då 90% är freeware. Tycker därför att ditt konstaterande är lite intetsägande.
Som tur är får jag de flesta program jag behöver till mitt arbete (studerande) via skolan.
Sen kan jag ärligt erkänna att jag har en del piratkopierade program som jag aldrig någonsin skulle ha köpt annars, som jag använder högst en gång i halvåret. Har faktiskt t.om. köpt Office, då de är vettiga nog att ha en studentversion som är rimligt prissatt. Även Apples iLife tycker jag har ett rimligt pris, och Tiger är beställd även det tack vare studentrabatten. Plus ett gäng sharewareprogram jag köpt, bland annat Delicious Libraray som jag hoppas blir mer värt pengarna nu på fredag
Förresten, måste fråga detta: Jag studerar till ingenjör, och behöver då få tillgång till bland annat Mathematica och Matlab. Detta får jag via skolans grupplicenser, även till hemmadatorn. Men folk som studerar till t.ex. grafisk formgivare, har de liknande sätt att få tag på program från t.ex. Adobe?
Inte vad jag vet.
Jag pluggar dataspelsgrafik och det förutsätts mer eller mindre att man har exempelvis Photoshop hemma. Lärarna höjer inte ens på ögonbrynen när studenter kommer och frågar om olika fel de har med sin Maya-version som de kör på datorn hemma.
Antingen är våra lärare dumma i huvet och tror att vi har hur mycket pengar som helst, eller så har de en sund inställning till sånt här.
Instämmer med Laseranders och xevve ovan. De program jag piratkopierar är de som jag aldrig skulle ha köpt annars i vilket fall som helst. Skillnaden för upphovsrättsinnehavaren är alltså noll om jag väljer att piratkopiera programmet eller inte.
Sedan jag bytte till Mac så har jag faktiskt börjat köpa allt fler program, helt enkelt för att program till Mac ofta är bådde välgjorda och rimligt prissatta.
När jag körde PC betalade jag inte för ett enda program. När jag bytte till Mac har jag gjort nästa tvärt om. I princip är det bara Photoshop som jag inte pröjsat för. Ser inte det som att Adobe förlorat pengar, för jag hade aldrig lagt så mycket pengar på det ändå. Skillnad är väl om man har pengar och har för avsikt att köpa, men sedan skiter i det och drar ner det gratis...
Iom Macen har jag också känt mer för att köpa programmen. OS X Tiger blir det första operativsystemet jag betalar för (om man inte räknar med Panther, som ju ingick i mitt Mac-köp).
-- Patrik
När jag körde PC betalade jag inte för ett enda program. När jag bytte till Mac har jag gjort nästa tvärt om. I princip är det bara Photoshop som jag inte pröjsat för. Ser inte det som att Adobe förlorat pengar, för jag hade aldrig lagt så mycket pengar på det ändå. Skillnad är väl om man har pengar och har för avsikt att köpa, men sedan skiter i det och drar ner det gratis...
Iom Macen har jag också känt mer för att köpa programmen. OS X Tiger blir det första operativsystemet jag betalar för (om man inte räknar med Panther, som ju ingick i mitt Mac-köp).
-- Patrik
Exakt samma här...
En sak man bör komma ihåg är att t.ex. större delen av Adobes program idag inte är avsädda för privat bruk. Priserna för Photoshop, Illustrator InDesign mm ligger på en sådan nivå att det inte är möjligt för mig som privatperson att köpa dem. Att folk laddar ner dessa program och sitter och jobbar med dem hemma och lär sig att arbeta och älska dem tjänar de stora företaget på i längden. För när man sedan kommer ut på arbetsmarknaden och anställs av ett företag som har pengar kommer programmen att köpas in.
Men det är en annan sak med mindre program som kostar mindre.
Hur skadar det företaget ekonomiskt?