Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel Inside™

Tråden skapades och har fått 338 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ptolemy:

Varför valde dom inte AMD om dom nu var tvugna att byta till det hopplöst omoderna x86? Alla vet ju till exempel att AMDs 64-bitars implementation piskar Intels patetiska EMT64.

Förmodligen för att Apple blivit brända av leveransproblem förut, och inte vill ta fler risker. Låt gå för att AMD har de bästa processorerna av de båda just nu, men Apple har garanterat haft tillgång till konfidentiell information från såväl Intel, AMD, IBM och Freescale inför sitt beslut. Men det är ju inget som hindrar att de i framtiden även använder sig av AMD när de väl bytt arkitektur...

  • Oregistrerad
  • 2005-06-06 21:12

Förhoppningsvis kommer vanliga användare inte att märka av det hela utan Macarna kommer att vara som vanligt, på precis samma sätt som man inte märker av eller lider på grund av att grafikkortet kommer från ATi eller nVidia.

Det lär ju inte gå att köra OS X Intel på en vanlig PC utan lär ju kräva som idag Apples egna moderkort.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-06 21:24

min powerbook tog sitt farväl för någon månad sedan.
med mitt behov för mobilitet behöver jag skaffa en ny ganska snart.

men, jag tror inte det blir helt så dummt att skaffa en PPC till, även om Intel är runt om hörnet.
med tanke på hur det brukar gå för stora skiften, och speciellt 1sta generations hårdvara, tror jag det nog kommer dröja de där 2-3 åren innan allt flyter tillförlitligt.

iofs brukar det ta ca. 4 år innan jag byter ut en maskin, men det kunde ha varit värre.

Jag är mycket positiv till deras beslut. Det kommer svida ordentligt i ett år – utan tvekan. Därefter tror jag att det ser mycket ljust ut för Apple.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-06 21:14

Det värsta som skulle kunna hända vore om Mac OS X skulle gå att köra på vilken PC som helst. Ingen skulle köpa Apples hårdvara och operativsystemet lär ju PC-användare sin vana trogen skaffa på annat sätt.

Ursprungligen av Doktor G:

Det värsta som skulle kunna hända vore om Mac OS X skulle gå att köra på vilken PC som helst. Ingen skulle köpa Apples hårdvara och operativsystemet lär ju PC-användare sin vana trogen skaffa på annat sätt.

Ja, för det är ju därför Microsoft är så fattiga... :rolleyes:

Nej, det enda positiva detta kan leda till är att OSX släpps fritt på all hårdvara. Bara då kan Apple få större marknadsandel än Microsoft.

Ursprungligen av Doktor G:

Det värsta som skulle kunna hända vore om Mac OS X skulle gå att köra på vilken PC som helst. Ingen skulle köpa Apples hårdvara och operativsystemet lär ju PC-användare sin vana trogen skaffa på annat sätt.

Ja, för det är ju därför Microsoft är så fattiga... :rolleyes:

Nej, det enda positiva detta kan leda till är att OSX släpps fritt på all hårdvara. Bara då kan Apple få större marknadsandel än Microsoft.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-06 21:15
Ursprungligen av Björnström:

Kommer antalet virus öka radikalt nu eller kommer just säkerheten göra att många Windowsanvändare installerar OS X på sina befintliga datorer?

Inget som sagts har väl antytt att detta kommer att vara möjligt överhuvudtaget (installera Mac OS X på icke-Apple-hårdvara)?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-06 21:17

Det kommer säkert gå att fulhacka OS X så att det snurrar på en del annan hårdvara, men det lär ju inte vara något att rekomendera för en produktionsmiljö.

Ursprungligen av henrrrik:

Det kommer säkert gå att fulhacka OS X så att det snurrar på en del annan hårdvara, men det lär ju inte vara något att rekomendera för en produktionsmiljö.

Konstigt att ingen har gjort nu? Då det faktiskt finns andra datortillverkare med PPC...

  • Oregistrerad
  • 2005-06-07 01:44

....någonting dog...

okej!
det här är dealen...!

jag är inte lika insatt som ni andra, mina goda likar och fanbärare emot instabila operativsystem. jag är här inne och läser varje dag, och jag lär mig saker varje dag. jag gillar, för att inte säga älskar, det vi håller på med.
efter att ha kört såväl mac os 9xx som linux, på pc; mandrake, red hat och slackware, och därefter (sammanskrivning jag vet, men jag är full och skiter i't, oki?) har jag kommit fram till detta:

anledningen till att jag, som inte har många kronor kvar den 25:e varje månad, valde mac, ppc OSX och etc. etc.(whaevva I'm in 12 gangs and we only commit hate crimes) är att ALLTING funkar. har suttit åtskilliga timmar och letat drivrutiner till hårdvara, och eftersom att det inte är en särskillt rolig sysselsättning har jag beslutat att efter 3 års frånvaro återgå till mac. detta eftersom att jag föredrar att arbeta under unixbaserade operativsystem, och särskillt sen jag nästan uteslutande arbetar, just nu, med logic pro, är macen för mig ett självklart verktyg. och ok, jag köper att jag i framtiden inte kommer behöva köpa en dator från apple för att arbeta i denna underbara miljö, men jag svär:

den dag jag sitter i ett mac os, vilket som helst, och letare drivrutiner för min hårdvara slänger jag datorn och köper en A-dat, spottar på alla "datanördar" och framhåller bill gates som steve jobs "ugly cousin" detg lovar jag!

måste hålla med den som ovan skrev: "jag känner mig förrådd"!

intel, carp!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 00:51
Ursprungligen av Martin Wijk:

den dag jag sitter i ett mac os, vilket som helst, och letare drivrutiner för min hårdvara slänger jag datorn och köper en A-dat, spottar på alla "datanördar" och framhåller bill gates som steve jobs "ugly cousin" detg lovar jag!

Denna dag kommer förhoppningsvis inte komma, då Apple precis som förut kommer ha 100% kontroll över sitt operativsystem och sin hårdvara. Nu blandar du ihop Macen med PCn....

Ursprungligen av Martin Wijk:

okej!
det här är dealen...!

jag är inte lika insatt som ni andra, mina goda likar och fanbärare emot instabila operativsystem. jag är här inne och läser varje dag, och jag lär mig saker varje dag. jag gillar, för att inte säga älskar, det vi håller på med.
efter att ha kört såväl mac os 9xx som linux, på pc; mandrake, red hat och slackware, och därefter (sammanskrivning jag vet, men jag är full och skiter i't, oki?) har jag kommit fram till detta:

anledningen till att jag, som inte har många kronor kvar den 25:e varje månad, valde mac, ppc OSX och etc. etc.(whaevva I'm in 12 gangs and we only commit hate crimes) är att ALLTING funkar. har suttit åtskilliga timmar och letat drivrutiner till hårdvara, och eftersom att det inte är en särskillt rolig sysselsättning har jag beslutat att efter 3 års frånvaro återgå till mac. detta eftersom att jag föredrar att arbeta under unixbaserade operativsystem, och särskillt sen jag nästan uteslutande arbetar, just nu, med logic pro, är macen för mig ett självklart verktyg. och ok, jag köper att jag i framtiden inte kommer behöva köpa en dator från apple för att arbeta i denna underbara miljö, men jag svär:

den dag jag sitter i ett mac os, vilket som helst, och letare drivrutiner för min hårdvara slänger jag datorn och köper en A-dat, spottar på alla "datanördar" och framhåller bill gates som steve jobs "ugly cousin" detg lovar jag!

måste hålla med den som ovan skrev: "jag känner mig förrådd"!

intel, carp!

Min svärfar köpte en skrivare från macademic i Uppsala och fick drivrutiner till OS9 med. Då fick man steppa in o leta. Men seriöst... köper man en Dell (som jag inte skulle ta i med tång) så behöver man inte leta drivrutiner. Du skriver att du kört mycket linux. Jag har mandrake och har i princip varit tvungen att skriva egna drivrutiner vilket är grymt värdelöst. Men kontentan är att det är bra att alt sånt sköter sig självt i OSX

  • Medlem
  • 2005-06-08 01:06

Från http://www.apple.com/powermac/...

Citat:

The PowerPC G5 processor dramatically accelerates performance in real world applications. When compared head-to-head against PCs in a series of Photoshop tests, the dual 2.7GHz, 2.3GHz and 2.0GHz Power Mac G5 systems ran the 45 filters 98%, 78% and 59% faster, respectively, than the 3.6GHz Pentium 4-based system, and 72%, 56% and 38% faster than the dual 3.6GHz Xeon-based system.

...dags att editera texten lite, eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-08 01:14
Ursprungligen av qwilk:

Från http://www.apple.com/powermac/...
...dags att editera texten lite, eller?

Varför då? Det stämmer ju.

Ursprungligen av classic:

Varför då? Det stämmer ju.

Lite motsägelsefullt att predika om en framtid med Intel och samtidigt krossa allt motstånd med PPC G5 i ett test

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-08 09:23
Ursprungligen av Andersson:

Lite motsägelsefullt att predika om en framtid med Intel och samtidigt krossa allt motstånd med PPC G5 i ett test

När har jag predikat om en framtid med Intel...???

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-06-08 09:27
Ursprungligen av classic:

När har jag predikat om en framtid med Intel...???

Ta det inte personligen, jag tror Andersson syftar på Apple.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 15:22
Ursprungligen av Andersson:

Lite motsägelsefullt att predika om en framtid med Intel och samtidigt krossa allt motstånd med PPC G5 i ett test

Ska de ändra testet så att Intel vinner bara för att de ska börja använda Intel-processorer om ett år? Övergången handlar ju om framtiden, inte om det är något fel på dagens PowerMac G5.

Ursprungligen av qwilk:

Från http://www.apple.com/powermac/...
...dags att editera texten lite, eller?

Nu vet vi varför de kan säga det, när vi vet att de haft en Intel-version av Mac OS X. Och som sagt, varför ändra? Det benchmark jag sett från utvecklardatorn var inte jätteimponerande.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-06-08 08:07
Ursprungligen av Leftrustle:

Nu vet vi varför de kan säga det, när vi vet att de haft en Intel-version av Mac OS X. Och som sagt, varför ändra? Det benchmark jag sett från utvecklardatorn var inte jätteimponerande.

Det benchmark som var kompilerat för PPC och emulerades genom Rosetta, menar du?

Ursprungligen av skamuel:

Det benchmark som var kompilerat för PPC och emulerades genom Rosetta, menar du?

Exakt. Apple säger aldrig hur de testade

Ursprungligen av qwilk:

Från http://www.apple.com/powermac/...
...dags att editera texten lite, eller?

Finns det ingen anledning till. De G5:or vi har nu är bra processorer, problemet är bara att de har stagnerat och inte har så mycket till roadmap längre. Det handlar inte så mycket om prestanda idag (inte på den stationära sidan iaf), utan snarare om prestanda de närmaste årtiondet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 09:36
Ursprungligen av Samuel K:

Finns det ingen anledning till. De G5:or vi har nu är bra processorer, problemet är bara att de har stagnerat och inte har så mycket till roadmap längre. Det handlar inte så mycket om prestanda idag (inte på den stationära sidan iaf), utan snarare om prestanda de närmaste årtiondet.

Just så, och framför allt så har IBM inte kunnat leverera en processor som går att sätta i en laptop. Freescales G4 verkar ju också ha nått vägs ände. Vad finns det då kvar som alternativ?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-08 10:17
Ursprungligen av Ylan:

Just så, och framför allt så har IBM inte kunnat leverera en processor som går att sätta i en laptop. Freescales G4 verkar ju också ha nått vägs ände. Vad finns det då kvar som alternativ?

Vänligen, Ylan

Någon som tänkt på om nya Xbox med PPC processorer från IBM kan ha något med detta att göra? Kan det vara så att Microsoft tecknat ett bättre avtal med IBM om tillgång till PPC processorer vilket tvingat Apple att hoppa över till Intel???

B.

Ursprungligen av walse:

Någon som tänkt på om nya Xbox med PPC processorer från IBM kan ha något med detta att göra? Kan det vara så att Microsoft tecknat ett bättre avtal med IBM om tillgång till PPC processorer vilket tvingat Apple att hoppa över till Intel???

B.

Nej. Blanda inte ihop äplen med päron. MS var nog nöjda med att Apple höll sig till PPC för att själv äga x86. MS är nog mer bekymrade över SONY när det gäller IBM.

Ursprungligen av Martin Wijk:

okej!

efter att ha kört såväl mac os 9xx som linux, på pc; mandrake, red hat och slackware, och därefter (sammanskrivning jag vet, men jag är full och skiter i't, oki?) har jag kommit fram till detta:

Haha!
Satt och läste igen om denna högst underhållande, knappast framåtsträvande diskution och hittade mitt eget första inlägg.
Ganska fet brasklapp jag lade in där, och nu tror jag faktiskt att jag använder mig av den.

När nyhetens (o)behag nu har lagt sig kan jag bara komma till slutsatsen att det vi vet är det enda vi vet och uppriktigt skiter jag i vilket.
Min dator är för mig ett rent verktyg, och det jag använder den till idag kan jag använda den till 2015 också om jag vill.

Min personliga sensmoral är att man kanske inte borde popa fler community cherries med så mycket under västen som jag hade i tisdags, det är lite svårt att göra om ett första intryck...

Finns det 64-bitars Pentium 4?

Bevaka tråden