Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel Inside™

Tråden skapades och har fått 338 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-06 21:18
Ursprungligen av Björnström:

Vad innebär detta för dig - din nyinköpta Mac kanske är värd lika mycket som en Amiga eller en Betabandspelare nästa höst? Dessutom lär nog Appleåterförsäljarna få ett tufft år - vem vill
köpa en PowerPC dator som är värdelös nästa år?

En nyinköpt mac blir inte värdelös pga. att Apple byter processorsarkitektur. PPC-kompilerade applikationer kommer att fungera fint under Mac OS X på Intel med hjälp av Rosetta.

"Rosetta keeps old apps running

Jobs also discussed a new technology called Rosetta, that he described as “a dynamic binary translator.” It runs existing PowerPC applications on the Intel platform, he said. Jobs described Rosetta as “lightweight,” and said “it’s nothing like Classic.”

Jobs demonstrated Rosetta by running Microsoft Office applications, Quicken and Photoshop CS 2 — all unmodified PowerPC-binary versions, unlike Mathematica — on the new Intel-based hardware.

“So that is Rosetta, Jobs concluded. “These PowerPC apps just run. And that’s what we’re going to have for our users, because every app isn’t going to be there for our users on day one.”
http://www.macworld.com/news/2005/06/06/liveupdate/index.php"

samt...

"A new build of Xcode, version 2.1, is being released today. This new release enables developers to specify PowerPC or Intel architectures. “… and you’re going to build what’s called a universal binary. It contains all the bits for both architectures,” said Jobs. “One binary, works on both PowerPC and Intel architecture. So you can ship one CD that supports both processors.”http://www.macworld.com/news/2005/06/06/liveupdate/index.php"

Ursprungligen av Björnström:

Kommer marknadsandelarna klättra mot skyarna nu? Är hårdvarukriget över för alltid? Kommer Apple fortsätta tillverka datorer?

Apple är ett hårdvaruutvecklingsföretag i första hand... men har gått ifrån det för att jämna ut riskerna, och satsat på mjukvara också.

Något hårdvarukrig vet jag inget om... däremot så vet jag att detta inte är sista gången Apple kommer att byta processorarkitektur. Hårdvaruutvecklingen går framåt... och om några år så kommer processorerna inte att vara uppbyggda på samma sätt som idag... och det kommer inte Mac OS X heller.

Marknadsandelarna kommer att forsätta klättra... dock inte till skyarna.

Ursprungligen av Björnström:

Kommer antalet virus öka radikalt nu eller kommer just säkerheten göra att många Windowsanvändare installerar OS X på sina befintliga datorer?

Risken för virus ökar i takt med marknadsandelarna och har inget med Intel eller PPC att göra. Samt frågan är om Windowsanvändare kommer att kunna installera OS X på sina befintliga datorer.

Från CNet:

"After Jobs' presentation, Apple Senior Vice President Phil Schiller addressed the issue of running Windows on Macs, saying there are no plans to sell or support Windows on an Intel-based Mac. "That doesn't preclude someone from running it on a Mac. They probably will," he said. "We won't do anything to preclude that."
However, Schiller said the company does not plan to let people run Mac OS X on other computer makers' hardware. "We will not allow running Mac OS X on anything other than an Apple Mac."

... samt jag kommer att beställa Developer Transition Kit ASAP!

Senast redigerat 2005-06-07 07:02

Jag undrar hur mycket Apples försäljning kommer att droppa fram tills burkarna med Intel kommer. Jag känner mig i alla fall lite mindre frestad av att köpa en iMac.

Men på sikt är det nog en positiv utveckling. Enligt Phil Schiller ska det ju gå att köra Win på Macarna, men OS X ska inte fungera på andra tillverkares datorer. Om man gillar att spela kommer det nog att innebära ett enormt uppsving för Mac, och det dåliga stödet för spel kommer att försvinna som argument för att inte köpa Mac.

Möjligheten att köra Windows kommer att göra steget för switchers så mycket mindre.

Finns det 64-bitars Pentium 4?

Ursprungligen av southtown:

Finns det 64-bitars Pentium 4?

Varför ställa samma fråga flera gånger?

svaret på din fråga är ja men inte att köpa över disk idag!

  • Medlem
  • Södra Sandby
  • 2005-06-07 07:46
Ursprungligen av xplane:

Varför ställa samma fråga flera gånger?

svaret på din fråga är ja men inte att köpa över disk idag!

De har funnits att köpa en bra tid. Kallas ofta EMT64.

Ursprungligen av xplane:

Varför ställa samma fråga flera gånger?

svaret på din fråga är ja men inte att köpa över disk idag!

Okej, tänkte väl eftersom det har varit så mycket propaganda för 64-bitar.
Anledningen till att jag ställde samma fråga två gånger är att mitt första inlägg inte tycktes komma fram.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-06 21:24

Men ... men ... men ... men ... men ... men ... men ... men ... men ... men ... men ... men ... men ... men ... men ... men ... men ... men ... men ... men ... men ... men ... men ... men ... men ... men ... men ... men ... men ... men ... men ... men ...

Det får inte vara sant? Säg att det inte är sant?

Allt är en lögn ... Allt jag har trott på och kämpat för de senaste åren är en lögn ... Vad hände med "PPC G5 äger sönder Intel så jävla stort"? "G5 är mycket snabbare trots lägre MHz", "Intel har nått slutet av utvecklingen för sin processor, medan PPC har stor potential att vidareutvecklas", "RISC är självklart alltid bättre"?

Det känns just nu precis som det alltid gör i mina mardrömmar – som att nu är hela tillvaron förändrad totalt och det är bara att börja vänja sig ... Kommer jag att vakna upp nu? Jag vaknar alltid upp ur mina mardrömmar precis när jag upptäckt att allt hopp är ute och att jag antagligen skall dö eller liknande ... Men jag har inte vaknat än, trots att det var tio minuter sedan jag läste nyheten ... Nyheten, som på alla sätt är skriven precis som Mac-sidornas aprilskämt brukar vara, så att jag först inte trodde på det ... Men det finns länkar till Apples pressrelease ... Är det ett stort fett skämt från Apples sida? Det får inte vara sant ... Det får inte ...

Alla mina program? Alla programutvecklare kommer inte orka porta om sina program IGEN. Inte efter OS 9 ... Precis när övergången till OS X äntligen var klar och allt har stabiliserats ... Bytet från Mac till PC hos tidningar kommer att öka ännu mer, när det visar sig att båda i princip är samma datorer ...

Varför gjorde de det? Ett tag, vid G4-erans slut, var det ju oroligt och nästan kris – då var det läge för byte kanske. Men nu? Nu när G5 lever och frodas som aldrig förr och framtiden aldrig har sett mer lovande ut för den processorn? Nu när resten av världen äntligen upptäckt vad som är bäst och gått över till PPC de också (tänker på de nya spelkonsollerna)? Skall Apple vara de enda som går åt andra hållet? De enda bakåtsträvarna? De enda som fortfarande använder Intel, förutom PC-datorer (som antagligen gör det bara för att bytet är för svårt)? Vad har de mutat Steve Jobs med? Har han inte pengar så det räcker? Är han inte miljardär? Har han inte ett eget jetplan?

Varför? Varför ... ?

Allt går om man bara vill. Kan garantera att Pc nissarna kommer att fixa så Os X kommer att fungera fint på en Dell, det är bara en tidsfråga.

Mumera heter Mac --> Mactel

HAHAHAHAHAHA

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-06-06 21:45

Kanske betyder det här att Apple får ner priset på deras datorer så att de kan på allvar konkurrera med t.ex. Dell.

Ursprungligen av Smirf:

Kanske betyder det här att Apple får ner priset på deras datorer så att de kan på allvar konkurrera med t.ex. Dell.

Jag tror att många kommer att bli väldigt besvikna när det gäller priset. Dels har Apple, av allt att döma, inte behövt betala överdrivet mycket för sina processorer, och dels kommer Apple alltid att tillverka Macar. Man kommer helt enkelt alltid att få betala extra tusenlappar för att få ett klockrent formgivet chassi med färgmatchat innanmäte (i ordentligt påkostat emballage dessutom), hela iLife-paketet och ett OS som sparkar Windows-rumpa.

Priskrig har helt enkelt aldrig varit Apples grej. Tycker att en tidigare Apple-chef sammanfattade det ganska bra när han inför lanseringen av original-Macen sade "We make Hondas, not Yugos". Det gällde då och gäller än idag - de verkar helt enkelt se designen och helhetsintrycket som ett viktigare konkurrensmedel än priset. Vilket är rätt vettigt, med tanke på de nästan obefintliga marginalerna det rör sig om i de lägsta prisklasserna... det finns helt enkelt alldeles för många Yugos som slåss om det segmentet redan som det är.

Jag skiter i va de e som snurrar i datorn bara de gör det bra (hade iofs heldre sett AMD). Det jobbiga för mig är att jag e lite sugen på att byta ut min PB 12" 1GHz. Jag måste inte göra det just nu men jag vill inte vänta 1,5 år till. Det känns inte heller så lockande o köpa den sista uppskrämmda PPC-PowerBooken. Oooo, nu ska jag alltså grubbla i ett år till.

intel-macar

Ok, om man tar en titt på http://www.apple.com/developer/ så finner vi lite detaljer (i pdf-en främst). I ett försök att öka signalstyrkan (dvs förbättra signal to noise ratio) så kan vi se att

* Det framgår tydligt att det rör sig om P4or, inte IA64 (itanium)
* De tycks vara i 32-bitarsläge. Har inte sett det uttryckligen men namnet på register (EAX istället för RAX antyder detta)
* Det står ingenstans att macar skulle ha övrig pc-arkitektur (BIOS mm)
* Det står DOCK att intel-macar inte ska ha OpenBoot (aka OpenFirmware) så någon skillnad blir det
* Att porta ett vanligt hederligt program skrivet i ett högnivåspråk (som Obj-C) från ppc till ia32 arm eller någon annan modern cpu är inte att jämföra med att porta från OS9 => OS-X. Förstår du inte varför så fråga inte, för då förstår du inte svaret heller (dvs acceptera, så är det) Att porta mellan cpuer kräver _mycket_ mindre arbete.
* Intel-macar kommer inte kunna köra Classic-program eller program som använder instruktioner specifika för G5 eller G4a. Rosetta rekompilerar G3-instruktionssettet (med vissa begränsningar som framgår)

Senast redigerat 2005-06-07 00:50
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-06-07 00:48

Väldigt lätt sagt skulle man ju kunna se en stor fördel.
Lättare att få över folk från Windows till OSX.

Det är ju trots allt OSX vi använder mest. Inte hårdvaran. (missförstå mig rätt)
Och om det går att köra OSX på en Interdator så kommer flera att köra det. Men tyvärr så kommer det troligen att bli mer sårbart då även virusutvecklare kommer börja med OSX.

För personligen tror jag inte att Apple skulle gått över till Intel om det skulle medföra en försämring. Det måste finnas nått mycket bra med det. Som vi inte sett ännu.

  • Medlem
  • 2005-06-07 03:19
Ursprungligen av pellemell:

* Att porta ett vanligt hederligt program skrivet i ett högnivåspråk (som Obj-C) från ppc till ia32 arm eller någon annan modern cpu är inte att jämföra med att porta från OS9 => OS-X. Förstår du inte varför så fråga inte, för då förstår du inte svaret heller (dvs acceptera, så är det) Att porta mellan cpuer kräver _mycket_ mindre arbete.

Vad jag funderar över är bytet av "endianness". Är inte PPC big-endian och x86 small-endian? Känns som om det kommer att vara största problemet med portningen av program.

Ursprungligen av kjg:

Vad jag funderar över är bytet av "endianness". Är inte PPC big-endian och x86 small-endian? Känns som om det kommer att vara största problemet med portningen av program.

Jupps, helt rätt. Om du tittar i pdf-filen med info ser du att de snackar en hel del om det och lite om konsekvenser av förändrad calling convention.

Tycks dock som om cocoa abstraherar problemen vad gäller vissa binärformat (klippboken), medan program skrivna i carbon har tvingats hantera mycket av detta själva varvid det kan bli en del knas. Apple har även haxrat ihop ett ramverk där man skriver sina egna bitvändare (humoristiskt nog kallade flippers).

Unix-program kommer ha rätt få problem eftersom de typiskt redan fungerar på Linux och FreeBSD på ia32.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-06 22:01

Hm. Trots ryktena känns det överraskande. Å andra sidan borde det inte kännas oväntat med tanke på Macens historik. Det satt väl SCSI-diskar i dem rätt länge(?), AppleTalk hade egna kontakter osv... sedan kom "the era of standards" med FireWire, USB, ATA/S-ATA, SDRAM, PCI, AGP... den sista hårdvaru-enklaven försvinner med byte till Intel. Med en brasklapp för småutvecklarnas reaktioner så tror jag att det här är helt rätt. Evolution och en nödvändig anpassning, helt enkelt.

Det är inte alltid den starkaste som överlever, utan den som är mest benägen att förändra sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-07 00:16

Om nu en Intelförsedd Mac (vilket jag gissar är en IA-64) öppnar för en VMware med radikalt bättre prestanda än MS Virtual PC. Är det då en dörröppnare för fler "switchers"? Om man sedan tänker ett steg till, kan VMware tänkas utveckla en Mac-emulator för IA-64 Windows?
Jag bara undrar...

Intel inside - Fool outside

Men idag är ju nästan första juni...
Juni, Juni, jumpa. Jag kan lura dig in i en strumpa!
AHA! Steve, där fick jag dig! Eller?...
Ibland saknar jag min gamla dagmamma...

  • Medlem
  • 2005-06-07 00:35

Ehm, alla ni som tycker att ni blivit lurade av all hype kring hur G5:orna piskar Pentium4-processorerna.
Först och främst så är det inte säkert att det kommer hamna pentium4-processorer i macarna. Tänk själva att det är ett helt år frammåt i tiden. Att Pentium4 inte står sig väl mot varesig AMD eller G5:an hör liksom inte till debatten. Det Steve snackade om var att Intel hade en bra roadmap för framtiden. Att PPC var en återvändsgränd är också kanske dumt att säga. Titta bara vilken enorm prestanda de lyckas pressa ur spelkonsolerna. Jag tror det mer handlar om att IBMs engagemang i det hela är för lågt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-07 00:29

För mig spelar det egentligen ingen roll vem som tillverkar processorn. Däremot känns det av någon skum anledning antingen viktigt att det inte på något sätt är en pc, dvs jag vill tydligen ha mer än bara osx.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-07 00:36

Vad händer med utvecklingen av powerbooken fram till övergången? Kommer vi få se "upphottningar" av G4:an tills G5:an med intelprocessor kommer?

äh det löser sig...

Ursprungligen av mayweather:

äh det löser sig...

Instämmer...

  • Medlem
  • 2005-06-07 01:05

En gång i tiden såg Motorolas "roadmap" bra ut. När det visade sig att de inte kunde hålla den, drog man fram IBMs "roadmap", som såg så bra ut. Så vad är det dom gör att Intels spekulationer om sin egen utvecklingspotential är så mycket mer tillförlitliga än Motorola/Freescale/IBM?

Ärligt talat känns det lite som Apple börjat spela roulette, och satsat rubbet på svart...

Ursprungligen av SirN:

En gång i tiden såg Motorolas "roadmap" bra ut. När det visade sig att de inte kunde hålla den, drog man fram IBMs "roadmap", som såg så bra ut. Så vad är det dom gör att Intels spekulationer om sin egen utvecklingspotential är så mycket mer tillförlitliga än Motorola/Freescale/IBM?

Ärligt talat känns det lite som Apple börjat spela roulette, och satsat rubbet på svart...

Rysk roulette kan man väl påstå att de spelat mot IBM och Motorola....

Fy tusan, vilket ofattbart idiotiskt besult!!!

Nu säljer jag min PowerBook och slutar att utveckla för OSX.. Det blir en AMD64 laptop med SuSE 9.3 och sen QT istället för Cocoa ... Fy vad besviken jag är!!

(om någon är nyfiken blir det denna .. http://www.linuxcertified.com/linux-laptop-lc2464.html fast med 3400an och 801.11g)

<GROWL>

<CMH/>

Ursprungligen av SirN:

En gång i tiden såg Motorolas "roadmap" bra ut. När det visade sig att de inte kunde hålla den, drog man fram IBMs "roadmap", som såg så bra ut. Så vad är det dom gör att Intels spekulationer om sin egen utvecklingspotential är så mycket mer tillförlitliga än Motorola/Freescale/IBM?

Att Intel i huvudsak tillverkar processorer för persondatorer och arbetsstationer, i stället för att ha det som en hobby vid sidan om. IBM nischar sig uppenbarligen mot tunga serverprocessorer och inbäddade system medan Freescale enbart fokuserar på inbäddade system, vilket har lett till att Apple tvingats väsnas mycket och länge för att över huvud taget få till någon processorutveckling inom det egna produktsegmentet. Med Intel kommer det aldrig att hända, vilket kommer att göra saker och ting mycket enklare för Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-07 01:09
Ursprungligen av Björnström:

Detta är första inlägget i tråden jag aldrig trodde att någon skulle starta. Apple går över till Intel och vi har skapat ett nytt forum för en ny generation Macar med Intel Inside™

Vad innebär detta för dig - din nyinköpta Mac kanske är värd lika mycket som en Amiga eller en Betabandspelare nästa höst? Dessutom lär nog Appleåterförsäljarna få ett tufft år - vem vill
köpa en PowerPC dator som är värdelös nästa år?

Kommer marknadsandelarna klättra mot skyarna nu? Är hårdvarukriget över för alltid? Kommer Apple fortsätta tillverka datorer?

Kommer antalet virus öka radikalt nu eller kommer just säkerheten göra att många Windowsanvändare installerar OS X på sina befintliga datorer?

För det första, alla programtillverkare med vett kommer distribuera "Universal Binaries", det betyder att macen du köper idag garanterat även kommer kunna köra nästa version av ditt favoritprogram

För det andra är det tydligen bekräftat att Apple INTE kommer låta OS X köras på standard wintel-hårdvara.

Allt kommer vara som förut, vi kommer le åt vårt favoritoperativsystem, och vi kommer att le åt våra favoritdesignade datorer. (läs föregående mening tre gånger till).

/Kalle

Ursprungligen av kalleh:

Allt kommer vara som förut, vi kommer le åt vårt favoritoperativsystem, och vi kommer att le åt våra favoritdesignade datorer. (läs föregående mening tre gånger till).

Nu är jag tillräckligt lugn för att gå och lägga mig!

  • Medlem
  • 2005-06-07 01:20

Allt verkar peka på att det rör sej om x86-arkitekturen, mer eller mindre rakt av.. och isåfall är det mer än sannolikt att det kommer gå att köra OS X på en vanlig PC, med lite arbete.

Visst kommer Apples datorer fortfarande vara snygga och bra, visst kommer OS X fungera lika fint på Intel som på PPC... men frågan är, vad händer med vårt kära system när folk börjar fulhacka in det på dåliga PC-burkar? Kommer vi få samma utveckling som Windows gällande stabilitet, säkerhet och uppsjö av programvaror i dålig kvalité? Där ser jag det största hotet.. Vad tror ni?

Bevaka tråden