Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper Boot Camp: Windows på Intel-macar!

Tråden skapades och har fått 211 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Dunder och granater! Kul!

(utan att ha läst på Apples sidor)

Vet någon om man kan ha flera Windows-partitioner? Så att man kan trippelboota mellan två olika XP och en X?

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2006-04-05 17:58
Ursprungligen av ace4711:

(utan att ha läst på Apples sidor)

Vet någon om man kan ha flera Windows-partitioner? Så att man kan trippelboota mellan två olika XP och en X?

Borde gå alldeles utmärkt; Gör en hyfsat stor partition för xp. Installera tex. Partition Magic i xp och dela win-partitionen i två. Installera xp en gång till på den tomma partitonen.
Fast vad behöver du en dubbel win-uppsättning till?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-05 16:42

Enligt den medföljande PDF:en så måste Boot Camp skapa en särskild partition för Windows.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-04-05 17:33
Ursprungligen av Konrad:

Enligt den medföljande PDF:en så måste Boot Camp skapa en särskild partition för Windows.

Menar du att installationen av Boot Camp skapar en partition självmant?

APPL upp ~6.5%..

Med lite tur så kan jag finansiera ett iMac-köp med vinsten på mina aktier ifall det fortsätter såhär veckan ut

  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 16:50

"A printer for the instructions (You’ll want to print them before installing Windows, really.)"

Saxat från Apples sida om Boot Camp!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-05 16:56

Det här var ju koolt asså. Men som någon sa tidigare. Hur blir det nu med spelstödet och kanske t.o.m. all mjukvara för MacOS X? Fast, nej, det är nog ingen fara. Poängen med en mac är ju ändå Mac OS X, och det vet vi väl allihop?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 17:28

Jag tycker det är häftigt, Apple tror på OSX och överraskar igen

Min lilla analys om någon är intresserad: Jag tror detta är ännu ett strategisk drag av Jobs. Apple vill sälja Macar och att ge kunderna möjligheten att installera Windows är ett plus. Det öppnar dörrarna för fler switchers. Om en windows användare funderar på en IntelMac har han nu lättare att ta steget. Han köper den och vet att han kan använda windows "i värsta fall". Detta kan tom vara smart med tanke på hotet att OSX går att installera på PC. Apple gör det lätt för kunder att installera Windows på en Mac men ett PC företag får inte lagligt göra på samma sätt med OSX. Eller?

Wow, detta var intressant, att Apple gör på detta sätt. Helt rätt tycker jag.

  • Medlem
  • 2006-04-05 17:29

Jag är lite orolig för att man kommer dumpa spelmarknaden helt..
Programmen ligger nog inte i någon riskzon..

Ursprungligen av Henke:

Jag är lite orolig för att man kommer dumpa spelmarknaden helt..
Programmen ligger nog inte i någon riskzon..

MICROSOFT WINDOWS XP PROFESSIONAL SP2 ENG CD
Pris: 3745kr (Dustin)

Ganska dyr extra kostnad om man tänkt köpa ett spel för säg 400kr.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-04-05 17:44
Ursprungligen av Chaosstar:

MICROSOFT WINDOWS XP PROFESSIONAL SP2 ENG CD
Pris: 3745kr (Dustin)

Ganska dyr extra kostnad om man tänkt köpa ett spel för säg 400kr.

Om jag inte förstått copyright lagarna fel så får man låna och kopiera om man är nära vän till någon som äger en betald orginal cd, eller hur?

Det tror jag att nästan alla gör så det finns inte någon anledning som jag ser det att ens vara olaglig...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-04-05 17:53
Ursprungligen av iggy:

Om jag inte förstått copyright lagarna fel så får man låna och kopiera om man är nära vän till någon som äger en betald orginal cd, eller hur?

Det tror jag att nästan alla gör så det finns inte någon anledning som jag ser det att ens vara olaglig...

Programvara har sin egen paragraf i upphovsrättslagstiftningen. Du får endast kopiera ett program om det krävs för användningen av programmet, d.v.s. det är knappt du får göra en säkerhetskopia av skivan, än mindre kopiera av en nära vän eller släkting.

Ursprungligen av iggy:

Om jag inte förstått copyright lagarna fel så får man låna och kopiera om man är nära vän till någon som äger en betald orginal cd, eller hur?

Knappast. Läs ett licens-avtal så får du se. Du får ofta inte ens installera ett program på flera än 1 av dina egna om du ska följa avtalen. Låt oss slippa att denna tråd blir en piratkopieringstråd.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-05 17:54
Ursprungligen av iggy:

Om jag inte förstått copyright lagarna fel så får man låna och kopiera om man är nära vän till någon som äger en betald orginal cd, eller hur?

Det tror jag att nästan alla gör så det finns inte någon anledning som jag ser det att ens vara olaglig...

Då har du fattat fel, det kvittar hur nära vän du är med den som äger programvarulicensen så får du inte det, om du ska följa lagen. Var har du hört det?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-04-05 17:58
Ursprungligen av Konrad:

Då har du fattat fel, det kvittar hur nära vän du är med den som äger programvarulicensen så får du inte det, om du ska följa lagen. Var har du hört det?

Ursprungligen av Rickard A:

Knappast. Läs ett licens-avtal så får du se. Du får ofta inte ens installera ett program på flera än 1 av dina egna om du ska följa avtalen. Låt oss slippa att denna tråd blir en piratkopieringstråd.

Ursprungligen av Peth:

Programvara har sin egen paragraf i upphovsrättslagstiftningen. Du får endast kopiera ett program om det krävs för användningen av programmet, d.v.s. det är knappt du får göra en säkerhetskopia av skivan, än mindre kopiera av en nära vän eller släkting.

Ok jag har missat att det är specialregler för just programvara, som det verkar.

En piratkopieringstråd var det ju knappast meningen vilket vem som helst som läste mitt inlägg ordentligt borde insett...

I vanliga fall så fungerar hur som helst copyrightlagarna, vad det gäller film och musik som exempel, att du får ge bort kopior till nära släkt och vänner.

Licensavtal ska man inte alltid lita på eftersom det står, och har stått sen både vinylskivan och VHS:ens begynnelsedagar, att man inte får kopiera ens till eget bruk. Men det är helt fel.

Ursprungligen av iggy:

En piratkopieringstråd var det ju knappast meningen vilket vem som helst som läste mitt inlägg ordentligt borde insett...

Nej jag vet, det var lite klumpigt skrivet av mig. Orkar inte förklara vad jag egentligen menade.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-05 18:22
Ursprungligen av iggy:

I vanliga fall så fungerar hur som helst copyrightlagarna, vad det gäller film och musik som exempel, att du får ge bort kopior till nära släkt och vänner.
Licensavtal ska man inte alltid lita på eftersom det står, och har stått sen både vinylskivan och VHS:ens begynnelsedagar, att man inte får kopiera ens till eget bruk. Men det är helt fel.

Nu ska det här inte bli en piratkopieringstråd, men det verkar som du fattat de mesta fel när det gäller kopiering.

Macspelen har sålt ohyggligt dåligt de senaste åren... så det är nog mycket möjligt att det kommer bli ännu sämre på den fronten efter detta.

Men fördelarna väger upp nackdelarna med ca 1000% anser jag. Och ja, jag har tagit fram den siffran efter noggrant uträknande...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-05 17:38

Ja den partionerar själv.

Yes!!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-04-05 17:43

Tufft! Vågar man mao försöka sig på att göra det själv även om man inte är överjävlig på varken Macar eller PC? Trots att det är en beta?

Grymt kul. Helt rätt Apple.

Go aapl.

Dom som vann dual boot tävlingen är nog glada att dom hann innan Apple släppte Boot Camp.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Dom som vann dual boot tävlingen är nog glada att dom hann innan Apple släppte Boot Camp.

Och Steve har kickat några programmerare som inte vann 13 000 dollares åt honom...

  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 20:42
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Dom som vann dual boot tävlingen är nog glada att dom hann innan Apple släppte Boot Camp.

Ännu roligare hade varit om Apple hann först och därmed kunde kassera in vinsten

*riktigt sugen på en 20" iMac*

Visst är det dyrt med XP om man köper en full retail-version. Numera kan man dock köpa OEM-versionen helt separat (utan processor eller hårddisk), så länge man förbinder sig att inte flytta licensen till en annan dator. Då kommer man undan med mindre än halva priset (t.o.m. under tusenlappen om man tar XP Home, men den har inte stöd för dubbla processorer).

Jag har redan en XP SP2 licens införskaffad i just detta syfte och Boot Camp är nedladdat och klart, men min fru har rejäla värkar nu så vi måste in till förlossningen så jag får installera detta sen!

Ursprungligen av Erik Aderstedt:

Visst är det dyrt med XP om man köper en full retail-version. Numera kan man dock köpa OEM-versionen helt separat (utan processor eller hårddisk), så länge man förbinder sig att inte flytta licensen till en annan dator. Då kommer man undan med mindre än halva priset (t.o.m. under tusenlappen om man tar XP Home, men den har inte stöd för dubbla processorer).

Jag har redan en XP SP2 licens införskaffad i just detta syfte och Boot Camp är nedladdat och klart, men min fru har rejäla värkar nu så vi måste in till förlossningen så jag får installera detta sen!

Lycka till med födseln!

Ska bara lägga till att Home edition stödjer dual-core som sitter i Intel macarna, dock inte dubbla processorer.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-04-05 19:38
Ursprungligen av hansfilipelo:

Lycka till med födseln!

Ska bara lägga till att Home edition stödjer dual-core som sitter i Intel macarna, dock inte dubbla processorer.

Gäller inte detta Professional?

Ursprungligen av doGG:

Gäller inte detta Professional?

XP home klarar en processor med två kärnor, XP Pro två processorer med två kärnor.

Bevaka tråden