Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper Boot Camp: Windows på Intel-macar!

Tråden skapades och har fått 211 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-04-05 23:52

Testade "Brightness control for built-in displays" på MacBook Pro , funkar inte så himla bra, det är antingen 100% nästa steg under känns som 60% sen går det bara neråt till ca 10%, blir aldrig lika mörkt som i OS X.

Men vafan det är ju Micros0ft

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-04-06 00:58
Ursprungligen av Jetwash:

Testade "Brightness control for built-in displays" på MacBook Pro , funkar inte så himla bra, det är antingen 100% nästa steg under känns som 60% sen går det bara neråt till ca 10%, blir aldrig lika mörkt som i OS X.

Men vafan det är ju Micros0ft

Hatar att försvara MS men det är väl Apple's buggiga drivrutiner?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-06 00:54

Det funkar verkligen asbra... Väldigt imponerande. Nu måste jag ladda hem några spel, eller rättare sagt, demos till spel, och testa....

Jag hoppas att de implementerat portarna så att det går at koppla till kringutrustning som CompuTrainer.

Väntar på att få höra första speltestet. Är enormt sugen på Grand Theft Auto när jag får min MBP.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-06 02:14
Ursprungligen av newcastle:

Väntar på att få höra första speltestet. Är enormt sugen på Grand Theft Auto när jag får min MBP.

Absolut. Jag har velat spela GTA på dator i åratal, men det har inte varit värt att skaffa en PC för det. Jag längtar efter att cruisa runt med Vercetti på Vice Citys trotoarer. Men jag väntar på att PowerMacen uppdateras.

Ursprungligen av Doktor G:

Absolut. Jag har velat spela GTA på dator i åratal, men det har inte varit värt att skaffa en PC för det. Jag längtar efter att cruisa runt med Vercetti på Vice Citys trotoarer. Men jag väntar på att PowerMacen uppdateras.

Glada nyheter. Vice City flyter på hur bra som helst på min iMac, med massa frames, iallafall i 1024x768 32 bitar. Här är ett smakprov.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-06 14:26
Ursprungligen av Kristian B:

Glada nyheter. Vice City flyter på hur bra som helst på min iMac, med massa frames, iallafall i 1024x768 32 bitar. Här är ett smakprov.

Gaah! *försöker motstå lust att sälja bilen*

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-04-06 11:35
Ursprungligen av newcastle:

Väntar på att få höra första speltestet. Är enormt sugen på Grand Theft Auto när jag får min MBP.

Testade detta nyss:
http://www.vampirebloodlines.com/

Tycker det flöt på bra på min MBP 2.0GHz. Körde rätt av på standardinställningarna i spelet.

/Johan

Vart köper man och vad för att komma undan så billigt som möjligt (lagligt!!!) om man nu mot all förmoden skulle vilja test detta??

/

Riktigt bra! Och affärsmässigt också en smart lösning för Apple och deras växande kassakista.

Men jag tycker lite synd om grabbarna som pressade fram xp-installation på Intelmacarna (http://onmac.net/), i o f mot en beölning på cirkus 14000 dollar.

Är det någon som vet om det fungerar med svensk XP eller om det krävs engelsk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-06 09:24
Ursprungligen av patmos:

Är det någon som vet om det fungerar med svensk XP eller om det krävs engelsk?

Det skulle jag också jättegärna vilja veta då jag har en Win XP sp2 SWE skiva sen gammalt.

Ursprungligen av Jeppo:

Det skulle jag också jättegärna vilja veta då jag har en Win XP sp2 SWE skiva sen gammalt.

Det fungerar fint.

Är lika glad som er andra över detta och kan se hur man i familjer som har vuxna och som vill ha mac och ungar som vill ha PC plötsligt ska kunna samsas om att bara handla EN ny dator, dvs. en IntelMac. De första åren så kommer det här inte att drabba Microsoft, snarare tvärt om. MEN vad händer den dagen då de trogna Windowsanvändarna förstår att OSX är både trevligare och mindre buggigt än Windows, jag tror att det om några år blir så att Windows Vista har fått en riktig gökunge som dom inte kommer att kunna konkurera med. De som i första hand kommer att drabbas är typ DELL, tror inte att Michael Dell är speciellt glad över BootCamp.

Så till det negativa, det där Apple inte kan hålla sig för god för att racka ned på Windows. Önskar verkligen att dom kunde lägga av med detta sandlådebråk och låta OS och hårdvara tala sitt eget språk, för hur kan följande tolkas anorlunda än att det är på ett barns nivå:

... Sadly, Windows XP, and even the upcoming Vista, are stuck in the 1980s with old-fashioned BIOS....Windows running on a Mac is like Windows running on a PC. That means it’ll be subject to the same attacks that plague the Windows world..."

>Vart köper man och vad för att komma undan så billigt som möjligt (lagligt!!!) om man nu mot all >förmoden skulle vilja test detta??

Du kan ju testa med trialversionen av Windows Server 2003, den kan laddas hem och användas i sex månader utan att man behöver betala. Däremot vågar jag inte garantera att det kommer fungera men eftersom XP och Server 2003 delar samma plattform så kanske..?

>MEN vad händer den dagen då de trogna Windowsanvändarna förstår att OSX är både
>trevligare och mindre buggigt än Windows..

Eller också blir det tvärtom, Macanvändare inser att Windows är ganska trevligt det också och överger Apple istället. Det är för tidigt att sia om långsiktiga effekter av detta. Det är bara att kolla på OSX86-projektet som drar några tiotusen entusiaster, eller mindre än 0.1 promille av alla Windowsanvändare.

Jag tror aldrig Apple kommer aldrig kunna ta några nämnvärda marknadsandelar från Windows så länge de låser sitt OS till sin hårdvara. Dell som världens största leverantör av datorer har ungefär 16 procent av världsmarknaden men hur de räknar ut storleken på världsmarkaden vet jag inte. Antalet skeppade moderkort är förmodligen det vettigast sättet.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-04-06 10:05
Ursprungligen av Hakro807:

Eller också blir det tvärtom, Macanvändare inser att Windows är ganska trevligt det också och överger Apple istället. Det är för tidigt att sia om långsiktiga effekter av detta. Det är bara att kolla på OSX86-projektet som drar några tiotusen entusiaster, eller mindre än 0.1 promille av alla Windowsanvändare.

Windows är ju inte särskilt trevligt eftersom det är fult, krångligt och osäkert. Det är ju därför vi kör Mac här.

Jag kan inte se hur detta skulle kunna få folk som redan nu har en Mac att dumpa Apples hårdvara, gå ner till PC-Jocke och köpa ett hemmabygge för att köra Windows på. Chansen är nog större att en hel del Windows-användare skaffar sig en Mac och upptäcker hur bra en dator och ett OS egentligen kan fungera.

För mig betyder detta att det sista hindret är undanröjt. Efter att ha varit tvingad till Windowsträsket de senaste 6 åren så kan jag nu återvända till MacOS. Tack Apple.

Edit: Och jag har dessutom slutligen anledning att göra mitt första inlägg efter att ha lurkat i 1,5 år.

Personligen mår jag lite illa vilket kan bero på att detta slår ytterligare en spik i kistan för PowerPC Macarna. Än så länge verkar inte spelutvecklarna tro att det ska ha någon negativ effekt för PPC Macarna men det är nu det: InsideMacGames

Jag skaffade mig en ny Mac i november (PPC G5 DC 2.3), jag hoppas jag fortfarande kan köpa program och "program" till den de närmaste fem åren, annars lär jag väl få gå bakåt sas och köpa gamla grejor.

Skulle vilja installera Windows på min MBP - men i så fall på en extern FW-drive. Går det med Boot Camp måntro?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-06 11:37

XP pa min iMac 20" med IE. Haha, vilken usel browser. Sidan ser ju helt trasig ut. Blir till att ladda hem Firefox. Sen prova lite spel. Kanske ett WoW-test?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-06 12:08

XP funkar fint, men dual monitor verkar inte funka. Den vill inte hitta den andra monitorn. Upplever ni samma problem?

Installerar WoW nu, btw. Tar ruskigt lang tid.

Inte för att jag vill vara negativ bland alla positiva omdömen men jag är rädd att detta är första spiken i OSX kista. Som någon redan kommenterat varför ska Adobe göra Photoshop till OSX?
Vartefter programmakarna endast släpper Windowsversioner så blir OSX allt mindre intressant.
Snart sitter vi där med virusskydd och brandväggar upp över öronen i ett hackigt operativ som behöver uppdateras en gång i veckan för att inte knäckas.
Dessutom blir det slutet på 99mac, eftersom det är operativet som är hjärtat i en Mac inte hårdvaran.

Ja det vart en domedagsprofetia.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-04-06 12:55
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Inte för att jag vill vara negativ bland alla positiva omdömen men jag är rädd att detta är första spiken i OSX kista. Som någon redan kommenterat varför ska Adobe göra Photoshop till OSX?

Därför att endast en bråkdel kör Windows på sin Mac?

Ursprungligen av Jogin:

Därför att endast en bråkdel kör Windows på sin Mac?

Nu ja, men läser man den här tråden kommer detta snabbt att förändras. Här verkar alla vilja peta in XP i sin Mac.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-04-06 13:18
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Nu ja, men läser man den här tråden kommer detta snabbt att förändras. Här verkar alla vilja peta in XP i sin Mac.

Hur stor andel av alla Mac-användare kommer att ha en Intel-baserad Mac de närmaste två åren? 10%? 20%?

Hur stor andel av dem kommer att vilja dualboota till Windows? Personligen tror jag det inte är mer än 10-20%, vilket gör den totala andelen till ca 2-3%. Även om 100% av alla med Intel-baserad Mac vill dualboota med Windows så gör inte detta denna målgrupp särskilt stor. Detta är endast mina uppskattningar naturligtvis, vad är dina?

Uppskattningsvis 100% av alla som köper Mac gör det för att köra Mac OS X. Endast företag i absolut monopolsituation utan några egentliga konkurrenter kan lägga ned sin Mac OS X-version utan att förlora kunder och marknadsandelar till sina konkurrenter.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Inte för att jag vill vara negativ bland alla positiva omdömen men jag är rädd att detta är första spiken i OSX kista.

Det var många som sade samma sak om då Apple lämnade OS9 och många som senare dissade iPoden - med facit i hand så har det än så länge sett ut som att Apples strategi fungerar.

Ursprungligen av Olle@mac:

Det var många som sade samma sak om då Apple lämnade OS9 och många som senare dissade iPoden - med facit i hand så har det än så länge sett ut som att Apples strategi fungerar.

Ja vi får hoppas det och vara lite positiva till Apples inovationsförmåga.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Inte för att jag vill vara negativ bland alla positiva omdömen men jag är rädd att detta är första spiken i OSX kista. Som någon redan kommenterat varför ska Adobe göra Photoshop till OSX?
Vartefter programmakarna endast släpper Windowsversioner så blir OSX allt mindre intressant.
Snart sitter vi där med virusskydd och brandväggar upp över öronen i ett hackigt operativ som behöver uppdateras en gång i veckan för att inte knäckas.
Dessutom blir det slutet på 99mac, eftersom det är operativet som är hjärtat i en Mac inte hårdvaran.

Ja det vart en domedagsprofetia.

Jag tror inte det är någon risk att din profetia slår in. Jag gör som Jogin och citerar John Gruber:

Citat:

The fear that Windows-on-Mac-hardware implies the eventual death or marginalization of Mac OS X is baseless. Sure, third party developers could start using “Just boot into Windows” as their answer to questions regarding Mac support, but this is no more likely to be popular or successful than it was for developers whose OS X strategy was “Just use Classic”.

Jag rekommenderar hela artikeln för jag tror han är inne på rätt spår: Windows: The New Classic

Jag tror att macar plötsligt blev mycket mera attraktiva till en viss del av marknaden, inte alls hela, men en viss del. Jag tror också att OS X är så pass bra att det tål konkurrensen av att ha Windows, även Vista när det kommer, på samma maskin. Och jag tror, som Gruber också gör, att vi får se nån form av virtualisering i OS X 10.5 där man kan köra Windows som man kör Classic idag (på PowerPC-macar).

Bevaka tråden