Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper Boot Camp: Windows på Intel-macar!

Tråden skapades och har fått 211 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-06 12:50

Instämmer med de flesta andra, fungerar kanon. Nu undrar jag bara vad jag ska gör med windows!

Det stod på WinInfos Blog att Boot Camp Beta är en trialversion - stämmer det, och hur länge får man i sådana fall använda det? Det vore ju busbra om det gick att använda till dess att man kan uppgradera till Leopard...

  • Medlem
  • Oslo
  • 2006-04-06 13:21
Ursprungligen av thurfjell:

Det stod på WinInfos Blog att Boot Camp Beta är en trialversion - stämmer det, och hur länge får man i sådana fall använda det? Det vore ju busbra om det gick att använda till dess att man kan uppgradera till Leopard...

Term of License. The term of this License shall commence upon your installation or use of the Apple Software and will terminate automatically without notice from Apple upon the next commercial release of the Apple Software, or September 30, 2007, whichever occurs first. Your rights under this License will also terminate automatically without notice from Apple if you fail to comply with any term(s) of this License. Upon the termination of this License, you shall cease all use of the Apple Software and destroy all copies, full or partial, of the Apple Software.

http://www.apple.com/macosx/bootcamp/terms.html

Ursprungligen av Kentor:

Term of License. The term of this License shall commence upon your installation or use of the Apple Software and will terminate automatically without notice from Apple upon the next commercial release of the Apple Software, or September 30, 2007, whichever occurs first. Your rights under this License will also terminate automatically without notice from Apple if you fail to comply with any term(s) of this License. Upon the termination of this License, you shall cease all use of the Apple Software and destroy all copies, full or partial, of the Apple Software.

http://www.apple.com/macosx/bootcamp/terms.html

Tack!

Battlefield on MacBook Pro

Hi All!

Installed XP on my 2.0 Ghz MBP last night using Boot Camp, followed closely by Battlefield 2

After running the patches for BF2 it worked a lot better than expected, in fact after pumping the settings up to High across the board it still performed way beyond expectations. I've not tested the fps yet but it plays a lot better than the 3.2 Ghz Intel based PC I have been playing it on.

I have a movie of the gameplay but nowhere to put it yet, I'll come back when I find a place to put it.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-06 13:27

Nu är jag tillbaka i Mac OS igen. Skönt. Som jag ser det kommer jag bara att boota i XP när jag ska kolla om en hemsida ser okej ut i IE och om jag skulle vilja spela nåt spel som inte finns till OSX.

Jag gjorde iaf nyss ett väldigt ovetenskapligt test av WoW i XP. Prestandan var i det närmaste lika med den jag får i OSX. Däremot tog installationen av spelet (exklusive patchar) nästan dubbelt så lång tid i XP. Lite skumt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-06 13:40

Ja, det är en intressant tid nu. Det ska bli spännande att se hur bra Vista är egentligen. Om det suger lika mycket som XP kan faktiskt MS vara lite illa ute.

Ursprungligen av mratin:

Ja, det är en intressant tid nu. Det ska bli spännande att se hur bra Vista är egentligen. Om det suger lika mycket som XP kan faktiskt MS vara lite illa ute.

Hmm, seriöst så är XP Pro ett riktigt bra system nu för tiden, har inte något att klaga på i systemet faktiskt.
Mycket bättre än OS X på vissa punkter. Precis som OS X är bättre på andra saker.
Men det är inte Windows 98 längre, XP Pro funkar skit bra om än lite tråkigt.
Vista kommer trots att det nu verkar sakna en del av grund idéerna, troligtvis va riktigt bra. Microsoft har lärt sig och den här gången kommer de släppa ett väl fungerande system direkt.

Så jag tror inte man ska dissa Vista. Mac OS X 10.5 kommer att tvingas ha en hel del revolution om de ska köra om Vista.

Jag trivs bra i OS X, men jag är inte blind för det.

Så min slutkommentar kring det får bli:
Jag kör helst OS X, men trivs rätt bra med XP också. (Vet att många tycker likadant)

Så det här med BootCamp är som sagts riktigt riktigt bra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-07 06:55
Ursprungligen av Chaosstar:

Hmm, seriöst så är XP Pro ett riktigt bra system nu för tiden, har inte något att klaga på i systemet faktiskt.
Mycket bättre än OS X på vissa punkter. Precis som OS X är bättre på andra saker.
Men det är inte Windows 98 längre, XP Pro funkar skit bra om än lite tråkigt.
Vista kommer trots att det nu verkar sakna en del av grund idéerna, troligtvis va riktigt bra. Microsoft har lärt sig och den här gången kommer de släppa ett väl fungerande system direkt.

Aha, okej. Men då får de ta och fixa textrenderingen i Vista annars klarar jag inte av systemet. Det är den slutgiltigt avgörande faktorn för mig. Jag kan knappt läsa text i XP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-06 13:41
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Inte för att jag vill vara negativ bland alla positiva omdömen men jag är rädd att detta är första spiken i OSX kista. Som någon redan kommenterat varför ska Adobe göra Photoshop till OSX?
Vartefter programmakarna endast släpper Windowsversioner så blir OSX allt mindre intressant.
Snart sitter vi där med virusskydd och brandväggar upp över öronen i ett hackigt operativ som behöver uppdateras en gång i veckan för att inte knäckas.
Dessutom blir det slutet på 99mac, eftersom det är operativet som är hjärtat i en Mac inte hårdvaran.

Ja det vart en domedagsprofetia.

Nja, jag vet inte det jag. Jag återvänder till Mac för det trevliga OS X skull, stabiliteten och kvaliten, sen kommer jag köra windows på den stationära för att jag måste i mitt arbete ha båda.

Lite lustigt eller konstigt är att nya windows Vista kommer byta namn till Windows X.... Windows X , OS X...hm

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-06 13:46
Ursprungligen av Jeppo:

Lite lustigt eller konstigt är att nya windows Vista kommer byta namn till Windows X.... Windows X , OS X...hm

Det är väl ett skämt?? Eller har jag missat nåt? Komigen. Windows X - featuring mini-applications called "Gadgets"...
Kan Bill hålla sig när han ska presentera det??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-06 13:55
Ursprungligen av mratin:

Det är väl ett skämt?? Eller har jag missat nåt? Komigen. Windows X - featuring mini-applications called "Gadgets"...
Kan Bill hålla sig när han ska presentera det??

Skrev kanke lite förhastat.
IDG hade denna nyheten:

http://www.idg.se/ArticlePages/200603/31/20060331112153_NOK/20060331112153_NOK.dbp.asp

[QUOTE="Jeppo"]Skrev kanke lite förhastat.
IDG hade denna nyheten:

http://www.idg.se/ArticlePages/200603/31/20060331112153_NOK/20060331112153_NOK.dbp.asp
Tur (?) att det överst med röd text står April April!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-06 14:04

[QUOTE="Olle@mac"]

Ursprungligen av Jeppo:

Skrev kanke lite förhastat.
IDG hade denna nyheten:

http://www.idg.se/ArticlePages/200603/31/20060331112153_NOK/20060331112153_NOK.dbp.asp
Tur (?) att det överst med röd text står April April!!

Haha, ja jag såg det, jösses. Editerade mitt inlägg.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-06 13:47

Windows XP, Windows X, Windows Blankspace - din tomhet i datorn.

Ursprungligen av mratin:

Windows XP, Windows X, Windows Blankspace - din tomhet i datorn.

Kudos för den. Dagens behållning!

Kan man i båda operativsystemen nå varandras mappar som det var med Virtual PC eller måste man satsa på t.ex en ethernet disk ??

  • Medlem
  • 2006-04-06 14:12
Ursprungligen av Olle@mac:

Kan man i båda operativsystemen nå varandras mappar som det var med Virtual PC eller måste man satsa på t.ex en ethernet disk ??

Utan at ha provat då jag inte har någon intel Mac.

Du borde kunna ha tre partitioner, en med OSX, en med XP och en som båda kan komma åt. Se bara till att den tredje får ett lämpligt filformat. FAT32 borde kunna kommas åt från OSX, eller?

/hpe

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-06 14:14
Ursprungligen av Olle@mac:

Kan man i båda operativsystemen nå varandras mappar som det var med Virtual PC eller måste man satsa på t.ex en ethernet disk ??

Jag gjorde en FAT32 partition och den kan jag komma åt från OSX. Men tvärtom verkar inte gå.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-04-06 15:16
Ursprungligen av mratin:

Jag gjorde en FAT32 partition och den kan jag komma åt från OSX. Men tvärtom verkar inte gå.

Kolla i diskhanterare i windows om den syns där, den kan behöva initieras och tilldelas en enhetsbokstav

  • Oregistrerad
  • 2006-04-06 14:31

Hur som helst är det fantastiska nyheter. Jag har nästintill switchat en kompis och när han nu officiellt kan köra XP på Macen borde det inte finnas några anledningar för honom att ha kvar sin PC.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-06 15:57

Försökte göra det nu. Efter att ha letat runt bland inställningarna i ca en kvart hittade jag diskhanteraren, men jag lyckades inte ge MacOSX-volymen något namn.

Däremot upptäckte jag en bugg. Efter att den irriterande lilla gula pop-up-post-it-lappen förklarat för mig att "Built in iSight" nu gick att använda, dubbelklickade jag på ikonen för USB-kameran i Utforskaren. Och vips! Det visade sig vara ett kortkommando för omedelbar omstart. Hmmm...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-06 16:20
Ursprungligen av mratin:

Försökte göra det nu. Efter att ha letat runt bland inställningarna i ca en kvart hittade jag diskhanteraren, men jag lyckades inte ge MacOSX-volymen något namn.

Däremot upptäckte jag en bugg. Efter att den irriterande lilla gula pop-up-post-it-lappen förklarat för mig att "Built in iSight" nu gick att använda, dubbelklickade jag på ikonen för USB-kameran i Utforskaren. Och vips! Det visade sig vara ett kortkommando för omedelbar omstart. Hmmm...

LÅter som en klassiskt "Windows har gjort en förbjuden åtgärd" och bajsade på sig och startar om för den trodde att det var det den skulle göra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-06 16:28

Ja, antagligen.

Men det kan ju också vara Apple's iSight-drivisar som inte är helt stabila så här på betastadiet.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-06 17:02

...och där började jag dreggla lite på skjortan.

Ursprungligen av Jonas Valfridsson:

...och där började jag dreggla lite på skjortan.

/me sällar sig till skaran som också gör det..

  • Oregistrerad
  • 2006-04-06 17:47

Testade battlefield 2-demot idag med högsta inställningar på allt, flöt hur bra som helst. Nästan så man blir lite sugen på att köpa det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-07 08:07
Ursprungligen av Jonas Valfridsson:

...och där började jag dreggla lite på skjortan.

Jag också börjar dregla ! Nu måste jag planera en inköp av MacBook eller kommande stationär Intel-Mac ! ! (Jag har än så länge två PC för enbart för spelande)

YESSSSSSSSS!

sweetass. Skönt att apple börjar komma in i matchen. Att de inte som förut står i nåt hörn och vägrar slåss. bring it on! liksom..

Känn på den här: apple släpper en win-osx-api som gör att man kan köra osx-program direkt i windows. ja vet vad ni tänker, döden! men det är omvänd psykologi. Plötsligt gör alla mjukvaruföretag program för osx-apin - för de funkar ju i både osx och windows! = större användarbas ..och användaren kan till sist välja det os som man faktiskt gillar mest...

är inte det allt handlar om? verkar som vi är på väg dit - att användaren till sist villkårslöst kan välja det os som är bäst.. och inte det os som stöder programmen man använder.. nu har de ju lyckats ta 1a steget och gjort att man kan välja dator, hårdvara, villkårslöst.. i like it..

/hi-5

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-04-06 18:15
Ursprungligen av soul8o8:

är inte det allt handlar om? verkar som vi är på väg dit - att användaren till sist villkårslöst kan välja det os som är bäst.. och inte det os som stöder programmen man använder.. nu har de ju lyckats ta 1a steget och gjort att man kan välja dator, hårdvara, villkorslöst.. i like it..

Wohoo, fler kasst designade program till Mac.

Bevaka tråden