Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper Boot Camp: Windows på Intel-macar!

Tråden skapades och har fått 211 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kul tyckte jag också, åkte över till farsgubben som ännu inte switchat för låna hans XP sp2-skiva. Den ligger oöppnad i ett Dellpaket och jag skyndar hem... För att inse att skivan inte går att läsa, limmet eller något annat kladd från förpackningen har fastnat på skivan och den går inte att läsa.

Detta måste vara ett tecken... Jag ska nog undvika att besudla min MBP med XP...

Apple sett från deras bästa sida: Fullständigt överraskande, och ändå så självklart…

Frågan om spel till OS X är väl enda frågetecknet? Men jag skulle nog kunnat tänka mig att ha en Win-installation om vissa spel inte portas.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 18:10

Asgrymt det här. Jag har massa bra program kvar från min tid med PC, och det var faktiskt ett starkt själ till att inte välja mac för mig då. Flera tusen i uppdateringar och nyinköp om man vill följa lagen.

(nu ska jag inte göra mig ovän med alla från början, men: Var det inte många fler sura miner i en annan tråd om XP på Mac? Nu när Apple har släppt det verkar det vara annat ljud i skälan... )

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-05 18:35

Nu kan dom begrava VirtuellPC.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Nu kan dom begrava VirtuellPC.

Yes!!

En virtuell dator kan vara väldigt bra ibland. Virtual PC finns ju t ex i Windows-version och säljer bra såvitt jag vet.

Jag tycker att det är intressant att Boot Camp ändrar i partitionerna utan att formatera. Samma funktion som VolumeWorks haft sedan länge. Förhoppningsvis leder det till att Skivverktyg får samma funktion, troligen i samband med Mac OS X 5.0.

  • Medlem
  • 2006-04-05 18:56

nu sitter jag fanimig xp på min imac.. funkar hur bra som helst.. dock så är skärmen lite konstig.. helt korning lixom.. vetefan om de tär en inställningsfråga, har inte hunnit/pallat kolla det än.. måste ju börja med att köra windows update så inte datorn sprängs direkt.. hursomhelst, installationen var precis lika "smidig" som på vilken pc som helst.. det enda tråkiga är att det tar så jäkla lång tid att installera xp..

ang. att jobs skulle vara sur på de hackers som hann före.. hehe.. i verkligheten tror jag apple har suttit och klämt på detta godiset långt innan någon hacker fick igång xp.. för mig är det inte troligt att apple smackar ihop det så vackert som dom har gjort inom loppet av någon vecka efter att nån hacker har kluraat ut det.. jag tror snarare dom väntat på det, i mina ögoner framstår nämligen apple snarare som problemlösare nu, eftersom installationen som var framtagen av dessa "hackers" var något mycket omständigare än denna..

Ursprungligen av kenny:

nu sitter jag fanimig xp på min imac.. funkar hur bra som helst.. dock så är skärmen lite konstig.. helt korning lixom.. vetefan om de tär en inställningsfråga, har inte hunnit/pallat kolla det än..

Låter som du behöver höja in antal färger som visas.

Installationen gick som på räls. Har inte hunnit testa ordentligt än men systemet känns rappt på min iMac 2,0 1,5 GB.

Ursprungligen av kenny:

nu sitter jag fanimig xp på min imac.. funkar hur bra som helst.. dock så är skärmen lite konstig.. helt korning lixom..

Låter lite som om det inte är rätt upplösning inställt. Platta skärmar har en fast upplösning som man måste ställa in på för att bildens ska vara så skarp som möjligt.

Visst följde det med grafikdrivrutiner med Boot Camp?

Då var det det här med APPLE och priserna. Borde det inte vara så att WinXP kunde köpas till OEM-pris om datorn är NY? Kanske inget APPLE Store kommer att göra, men marginalsugna återförsäljare? Priset för en äkta Mini [Apple Mac] med XP OEM borde hamna en bra bit under vad "klonarna" [PC BIOS kopior] kostar idag! Kanske kan få någon enstaka apple-bashare att sätta laxöringen i halsen?

  • Medlem
  • Ronneby
  • 2006-04-05 19:11

Finns det nån anledning för tex Adobe att fortsätta utveckla sin samling av program till Mac OS? Hur många licenser av Photoshop säljs till OS X? <10% ?

Ursprungligen av ksven:

Finns det nån anledning för tex Adobe att fortsätta utveckla sin samling av program till Mac OS? Hur många licenser av Photoshop säljs till OS X? <10% ?

Ja, absolut. Hade det varit så att företagen tänkt efter den teorin hade de inte släppts något till Mac OS X eftersom vi ändå kunde köpa en PC och köra Windows. Så länge kunde kommer att vilja sitta med Mac OS X kommer programmen till Mac OS X.

  • Medlem
  • 2006-04-05 19:12

nej.. det är inte en fråga om upplösning eller färdgrymd.. kör 1440x900 32bitar..

det jag inte riktigt gillar är att jag inte kan ändra från 60hz uppdateringsfrekvens

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-04-05 19:25
Ursprungligen av kenny:

nej.. det är inte en fråga om upplösning eller färdgrymd.. kör 1440x900 32bitar..

det jag inte riktigt gillar är att jag inte kan ändra från 60hz uppdateringsfrekvens

De flesta TFT-skärmar klarar inte högre uppdateringsfrekvens än 60Hz, du märker inget flimmer ändå. Skulle förvåna mig mycket om du inte kör 60Hz i OSX också.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-04-05 19:39
Ursprungligen av kenny:

nej.. det är inte en fråga om upplösning eller färdgrymd.. kör 1440x900 32bitar..

det jag inte riktigt gillar är att jag inte kan ändra från 60hz uppdateringsfrekvens

Kontrollera antalet pixlar per tum. Det kan bli fel vid ny-installation

PS. Startar gärna min PC, om du inte vet var du ändrar det någonstans. Jag kommer inte ihåg det själv, men det ska inte va så svårt att hitta till. DS.

  • Medlem
  • 2006-04-05 19:21

HMMMM

det lite obehagliga är att min maskin bootar xp som default nu.. det tycker jag inte riktigt om.. någon annan vars dator också gör så?

  • Medlem
  • Båstad
  • 2006-04-05 19:22

kenny: 60Hz lär skärmen köra i även i Mac OS X då det brukar vara standard på alla platta paneler. Du kan inte ändra frekvens i Mac OS X heller.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2006-04-05 19:23

Hur långt räcker iMacens grafikkort för PC-spelen?

Min verkar också starta i XP som standard, men jag såg att det går att ändra det. Läskigt om den skulle fastna i Windows. Så här efter en timme med Windows känns OS X plötsligt långt borta...

  • Medlem
  • 2006-04-05 19:30
Ursprungligen av Kristian B:

Min verkar också starta i XP som standard, men jag såg att det går att ändra det. Läskigt om den skulle fastna i Windows. Så här efter en timme med Windows känns OS X plötsligt långt borta...

tänker du berätta hur man ändrar det? hahah

Ursprungligen av kenny:

tänker du berätta hur man ändrar det? hahah

Om du är i Windows så öppnar du bara Kontrollpanelen/Prestanda och underhåll/Startup disk och markerar sedan din Mac-disk. Det går att göra på samma sätt i OS X i inställningarna.

  • Medlem
  • 2006-04-05 19:41

jo jag vet var man ändrar.. men jag tror inte problemet är upplösningsrelaterat.. jag trr det är nått vi inte kan styra över i nuläget.. eller så är det bara så att min skärm är lite flammig.. 17"aren ska ju vara lite kassare än 20".. det syns vissa tendenser i osx också.. men det är så lite så jag blir osäker..

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-04-05 19:48
Ursprungligen av kenny:

jo jag vet var man ändrar.. men jag tror inte problemet är upplösningsrelaterat.. jag trr det är nått vi inte kan styra över i nuläget.. eller så är det bara så att min skärm är lite flammig.. 17"aren ska ju vara lite kassare än 20".. det syns vissa tendenser i osx också.. men det är så lite så jag blir osäker..

OK, Om det är 'pixlar per tum' så blir bilder fula och hackiga, men typsnitt ser finfint ut. Kika på en hemsida...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-04-05 19:49

Någon som har testat och tittat lite längre in hur det fungerar?

  • Medlem
  • 2006-04-05 19:50
Ursprungligen av doGG:

Någon som har testat att installera Win XP ännu? Och kan berätta hur det fungerar?

skämtar du? har du läst tråden?

Ursprungligen av doGG:

Någon som har testat och tittat lite längre in hur det fungerar?

Jodå, se inläggen högre upp så finns det till och med de som redan fått problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-05 19:54

Det är ju en tidig beta, ingen har väl räknat ned att det ska funka smärtfritt redan. Det bästa är att de som stöter på problem rapporterar till Apple, för här lär de inte sitta och läsa.

  • Medlem
  • 2006-04-05 19:56

problem? vilka problem? skärmproblemet ser jag väl inte egentligen ett problem, det är lite vad jag väntat mig faktiskt.. det som jag är mer intresserad av är hur jag gör så att den bootar osx per default.. heh

Ursprungligen av kenny:

problem? vilka problem? skärmproblemet ser jag väl inte egentligen ett problem, det är lite vad jag väntat mig faktiskt.. det som jag är mer intresserad av är hur jag gör så att den bootar osx per default.. heh

Det borde väl gå att starta med Alt intryckt, välja Mac OS X, Systeminställningar > Startskiva och sedan välja Mac OS X.

Bevaka tråden