Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper Boot Camp: Windows på Intel-macar!

Tråden skapades och har fått 211 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-04-05 19:59
Ursprungligen av Björn Leander:

Det borde väl gå att starta med Alt intryckt, välja Mac OS X, Systeminställningar > Startskiva och sedan välja Mac OS X.

hahahaha.. åh vad härligt.. så jävla enkelt.. märks att man bara kört mac i några veckor.. jag satt och tänkte "nu jävlar blir det terminalhack här".. haha.. nu har jag iofs inte startat om än, men jag tror säkert det stämmer som du sa.. både osx och windows fanns med där ..

tack

  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 20:11

mmm fett kan man tycka... Men, känns inte som om jag kommer palla starta om burken bara för att spela ett spel eller vad man nu kan tänkas göra på windows. Det jag vill ha är en typ WINE eller dyligt så man kan lira win-progs direkt i OSX. Att starta om känns inte speciellt troligt att jag kommer göra, pallar ju knappt att installera alla uppdateringar pga att man måste stänga av och spara i alla program man har igång.

  • Medlem
  • 2006-04-05 20:29

vill du ha det så koda det då.. det ligger ju verkligen inget arbete bakom så långt som apple kommit här, så bara såga det..

Nu är jag tillbaka OS X igen! Tröttnade på XP, det är verkligen inte ett bra OS. Men det kändes faktiskt rappare än OS X.

Ursprungligen av Kristian B:

Nu är jag tillbaka OS X igen! Tröttnade på XP, det är verkligen inte ett bra OS. Men det kändes faktiskt rappare än OS X.

Välkommen tillbaka till den ljusa sidan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-05 21:12

Det jag vill ha är ett slags wine, fast lite bättre :). Kanske ett cedega för macen, för jag vill ju sitta i mac osx. Det är ju därför som jag har köpt mig en mac. Och att kunna köra vissa windows program som man är mer eller mindre beroende av i mac osx hade varit så mycket skönare än att boota om till windows xp för att göra en liten skitsak.

Men jag tror att det här är strategiskt ifrån apples sida, de vet att det bara är en tidsfråga innan folk börjar blanda mac osx och win xp på både pc och mac.

Tillägg:

Jag såg på osx86projects hemsida att darwine skall fungera väldigt bra på en intelmac, ett flertal program som tex, dvddecrypter och flashfxp skall ha gått i gång. Och det verkar ju lovande. Det var sådant här som jag hoppades på när jag hörde att apple skulle byta struktur, inte att man skall slänga in windows xp på sin pärla :).

Någon med Intel-Mac som har lust att testa darwin för mig och se ifall det går att få ingång dc++ eller fuldc? Kommer ihåg att det var krångligt att få igång på linux, men ifall de får igång dvddecrypter så borde det väll gå?

http://darwine.opendarwin.org/

Senast redigerat 2006-04-05 21:24

Tycker allt tyder på att det kommer att portas fler spel till Mac OS X iom Intel, tror knappast att det här kommer att förändra saken speciellt mycket.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-04-05 21:33

Bryter Boot Camp garatin? Apple säger ju att de inte ger någon support och att det är en beta, det väcker i alla fall en mindre varningssignal inom mig. Någon som vet om mjukvaran ändrar på någon hårdvara eller gör något på låg maskinnivå?

De enda dom säger är väl att dom inte supportar dig om du har sönder partitionstabellen med Windows. Så kom inte till Apple när alla dina dokument saknas.. Nån hårdvarugaranti lär ju knappast försvinna..

  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 22:03

Jag vet inte om jag är blind, men följer det med drivisar till graffen?

Ursprungligen av oscar89:

Jag vet inte om jag är blind, men följer det med drivisar till graffen?

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303572

The Macintosh Drivers CD includes drivers to support these within Windows XP:

Intel Chip Set Software (6.2.1)
ATI Graphics (8.24.0.0)

  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 22:10

Det var inget, jag läste detta nu:

For your convenience, Boot Camp burns a CD with all the Mac-specific drivers for Windows:

* Graphics
* Networking
* Audio
* AirPort wireless
* Bluetooth
* The Eject key (on Apple keyboards)
* Brightness control for built-in displays

This CD also installs a Startup Disk control panel for Windows. To find it, look for Startup Disk in the Performance and Maintenance section of the Windows XP Control Panel. See the Installation & Setup Guide for more details

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-05 22:22

Det här mina vänner är fan inte illa. Ser bara bra saker med det här.

Ang. Releasen om Boot Camp och Tävlingen om att boota XP på mac;
Känns intressant att leka med tanken att Apple faktiskt, antagligen, redan visste och kunde boota XP på Mac medan massor av människor i hela världen hittade lösningar som Steve och CO inte trodde fanns (?)
Måste ha varit intressant och lärorikt att följa den utvecklingen från Apples sida, kanske därför de inte ställde upp i tävlingen och roffade åt sig pengarna, för jag tror i alla fall att de redan kunde boota XP innan tävlingen avgjordes

Ursprungligen av hyppno:

Ang. Releasen om Boot Camp och Tävlingen om att boota XP på mac;
Känns intressant att leka med tanken att Apple faktiskt, antagligen, redan visste och kunde boota XP på Mac medan massor av människor i hela världen hittade lösningar som Steve och CO inte trodde fanns (?)
Måste ha varit intressant och lärorikt att följa den utvecklingen från Apples sida, kanske därför de inte ställde upp i tävlingen och roffade åt sig pengarna, för jag tror i alla fall att de redan kunde boota XP innan tävlingen avgjordes

Jag är säker på att detta är något Apple har planerat en längre tid. Varför dom inte gick med i tävlingen är väl ganska självklart. Fast som du säger, så måste dom ha haft lite roligt på kontoret när dom läste diverse lösningar på forumen.

Verkar lovande också att aapl stängde på dags högsta.

Det här hade jag aldrig kunnat ana - och vilken underbart skriven text:

Citat:

Once you’ve completed Boot Camp, simply hold down the option key at startup to choose between Mac OS X and Windows. (That’s the “alt” key for you longtime Windows users.)

Citat:

A printer for the instructions (You’ll want to print them before installing Windows, really.)

  • Snygg boot-skärm, verkligen. (Jämför med dual boot för Windows: vit MS-DOS-artad text, svart bakgrund, absolut ingen grafik whatsoever och en stressande nedräknare.)

  • Kaxigt gjort - istället för att låta folk göra det i skymundan, krångla för att dual-boota och läsa in sig på oförlitliga sidor, gör Apple en egen lösning: "Det här är inga konstigheter, du kan köra XP på den också, men du kommer vilja köra OS X, tro oss".

  • Drivrutiner inkluderade - klockrent! Kanske första gången i världshistorien människor får möjligheten att installera XP utan minst tre skivor med drivare, tillhörande programvaror och lika många omstarter?

  • Ett bra bevis på att Apple verkligen tror på Mac OS, långt in i framtiden.

  • Ett ännu bättre bevis på att switchen till Intel verkligen var positiv - även ur användarens/konsumentens synvinkel.

Ja, det här var skitkul att se höra, helt enkelt Det enda negativa är att det ger mig ett smärtsamt köpsug för en Intelbaserad Mac, och min (rev A) iMac G5 känns inte längre lika het.

–> Förresten: Är det ingen som tänkt på namnet - Boot Camp och dess dubbla budskap? Träningsläger, något man skickar sina odrägliga ungar till i USA. Eller kolla på den översta definitionen av Boot Camp på Google. Ingen slump. Texten är skriven på det sättet som bara Apple kan skriva en text - och namnvalet är garanterat inte en slump. Underbart!

Dagens Nyheter har den bästa tolkningen av nyheten. Tydligen fungerar detta på iPod också, känns ju logiskt.

Macdatorer får Windows XP
Macintochdatorer och Ipodspelare kommer att få Windows operativsystem. På så sätt hoppas Apple locka ännu fler att köpa Macdatorer.

Länk

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-04-05 23:10

Fy, vilket lågvattenmärke av DN som jag annars tycker håller hög klass. Mailade en förklaring om vad som egentligen hänt till journalisten (vilket jag säkert inte är ensam om att ha gjort.. eller? :rolleyes: )

Ursprungligen av gurne:

Fy, vilket lågvattenmärke av DN som jag annars tycker håller hög klass. Mailade en förklaring om vad som egentligen hänt till journalisten (vilket jag säkert inte är ensam om att ha gjort.. eller? :rolleyes: )

Stackarn har säkert blivit mailbombad redan. Jag brukar e-posta sådana författade med en ursäkt för vissa Mac-användares beteende.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-04-05 23:59
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Stackarn har säkert blivit mailbombad redan. Jag brukar e-posta sådana författade med en ursäkt för vissa Mac-användares beteende.

Du får inte missförstå mig som en Mac-taliban här. Jag skrev inte alls i den tonen utan mer, "som du säkert redan hört", dvs. också lite ursäktande. Dock var den riktigt usel, en sån dålig faktakoll och rena falska påståenden får ju inte finnas oavsett vad ämnet för artikeln är. Det finns givetvis många mycket viktigare faktafel i andra artiklar som inte handlar om någon liten Mac-grej.

En högst pseudovetenskaplig observation;

Jag har under Win XP och OSX på min IntelMac (2.0/1,5) testat att spela upp lite trailers i HD från Apples sida.

Under XP får jag en massa 'tearing' (horisontella hack i bilden) och tappade bildrutor när jag försöker spela upp HD-material i Quicktimespelaren. Detta gäller främst 1080p. När jag spelar upp samma klipp i VLC får jag enstaka tappade bildrutor men inte tearing.

Under OSX får jag såklart inga framedrops och ingen tearing syns.

AM

Ursprungligen av bobby555:

En högst pseudovetenskaplig observation;

Jag har under Win XP och OSX på min IntelMac (2.0/1,5) testat att spela upp lite trailers i HD från Apples sida.

Under XP får jag en massa 'tearing' (horisontella hack i bilden) och tappade bildrutor när jag försöker spela upp HD-material i Quicktimespelaren. Detta gäller främst 1080p. När jag spelar upp samma klipp i VLC får jag enstaka tappade bildrutor men inte tearing.

Under OSX får jag såklart inga framedrops och ingen tearing syns.

AM

Det har enbart med hållaren att göra. Om du spelar upp 1080P material i wmv-hållaren i Windows så går det hur smidigt som helst. (QT implementationen i Windows är alltså fortfarande inte helt perfekt om man säger så)

Ursprungligen av gurne:

Du får inte missförstå mig som en Mac-taliban här. Jag skrev inte alls i den tonen utan mer, "som du säkert redan hört", dvs. också lite ursäktande. Dock var den riktigt usel, en sån dålig faktakoll och rena falska påståenden får ju inte finnas oavsett vad ämnet för artikeln är. Det finns givetvis många mycket viktigare faktafel i andra artiklar som inte handlar om någon liten Mac-grej.

Det var inte riktat mot dig på något speciellt vis, inser att det kanske uppfattas så, men det var mest i ett preventivt syfte så vi alla inte började hetsa upp oss i en eskalerande spiral. Jag har också skickat brev som man kanske inte är så stolt över ibland till artikelskrivare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-05 23:06

jo det skulle jag villja se :p, Windows Xp bootar på ipoden ^^

När man ser sådana artiklar börjar man fundera på hur mycket skit de lurar i en i ämnen man inte är insatt i.

Ursprungligen av Kristofer:

När man ser sådana artiklar börjar man fundera på hur mycket skit de lurar i en i ämnen man inte är insatt i.

Precis - det är verkligen något man bör försöka hålla i åtanke.

Borde inte detta betyda att en Mac kan köra fler program än en PC?

Ursprungligen av Björn Leander:

Borde inte detta betyda att en Mac kan köra fler program än en PC?

Jo (=

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2006-04-05 23:44
Ursprungligen av Björn Leander:

Borde inte detta betyda att en Mac kan köra fler program än en PC?

hmm, tänkte jag inte på...
Beror på om intel-Macen kan köra alla linux distros som finns till pc datorer..

Förövrigt kan jag tillägga att min ultimata lösning hade inte vart som vitual PC och inte heller dual boot utan se ut ungefär som att byta användare i OS X...
Att boota två operativsystem samtidigt kommer vara segt och minneskrävande och inte fungera bra för spel men att dualboota är jobbigt..
Om man skulle kunna lägga windowsdelen i "vila" och sedan byta dit med coola effekter i apple-anda så att OS X "somnar" och vise versa.. mummms

Kan någon mer kunnig inom Windows dunkla vrå förklara varför inte Windows XP Media Center Edition stöds av Boot Camp? Kör det sedan något år på en HTPC vid TV:n och så vitt jag vet är det praktiskt taget ett XP Pro SP2 plus själva programmet Media Center. Det hade varit trevligt att kunna göra MBP:n till en TV då och då...

Bevaka tråden