Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
stefanprofiler
  • Plats Stockholm
  • Sysselsättning Jag arbetar med digital bildbehandling, undervisar, utvecklar och skriver ut bilder för utställningsbruk. Är certifierad av FOGRA i att sätta upp förprovtryckssystem enligt ISO-standard 12647-7 och säljer/installerar EFI RIP-program.
  • Registrerad 2004-12-31
  • Senast aktiv 2018-08-22
  • Antal inlägg 234

Foruminlägg

De senaste inläggen stefanprofiler har skrivit i forumet.

Ursprungligen av CekariYH:

Alla digitala foton manipuleras idag.
1. Av kamerans OS, dvs människor som programmerat har bestämt hur bilden ska se ut vid olika inställningar.
2. Vid omvandling till tex jpg från RAW.
3. Av fotografen/bildbehandlaren via något bildbehandlingsprogram av en massa olika orsaker.

Kan bara instämma. Tron att det finns »äkta« fotografier, icke-manipulerade och helt objektiva, är farlig och naiv.

Ursprungligen av Nicki23:

ett fotografi utan manipulation är för mig ett "riktigt" foto. Det behöver i enlig min mening inte vara tagen med systemkamera etc, telefonen går lika bra så länge bilden i fråga inte manipuleras.

Vad innebär det att bilden manipuleras? Att det innebär att jag inte får lägga till delar från andra bilder inser jag. Men får jag mörka ner delar av bilden, lätta upp andra? Allt sådant som vi gjorde i mörkrummet tidigare.

Ursprungligen av Helan:

Märker att du gärna vill gå på och hacka på småsaker som ordval etc, saker där du mycket väl vet vad man menar men väljer att hacka på det trots det, bara för att kunna skapa lite polemik. Som t.ex. detta med att kameran står för bildbehandling när det bara är en komprimering som sker. Att kalla det för bildbehandling när kameran komprimerar bilden är att ta i för att försöka vinna argument.

Oj, oj. Om du tror att det bara är komprimering som kameran gör när den skapar en jpeg, så har du en lång väg att vandra. Den råa fil som kameran registrerar kräver en mängd olika bearbetningssteg innan den kan presenteras som en färdig bild. Där är komprimering bara ett enda litet steg. Men du ska göra en tonfördelning, färginterpolering, vitbalansering, färgkorrigering, brusreducering, skärpning och sedan en komprimering. I alla dessa steg finns det någon som har beslutat att så här ska bilden bearbetas. Det finns inget objektivt eller »sant« i hur denna bearbetning sker, utan det är i många delar subjektiva beslut som en människa/grupp av människor har tagit utifrån dennes/dessa tyckanden.

Ursprungligen av Asterraster:

Tror jag löste det själv. Använde Onyx för att visa dolda filer. I användarbiblioteket tog jag bort mappen "Adobe Photoshop CS6 Settings". Sedan gick det att starta programmet. Datorn skapade en ny mapp med det namnet. Kanske hade det räckt att ta bort någon av filerna i mappen men jag visste inte vilken.

Lite onödigt att rensa hela den mappen. Du kunde börjat med att gå till Gå-menyn och alt-klicka, så du får upp Biblioteket. I den hittar du mappen Preferences och där hittar du Adobe. I den hittar du den mapp som du slängde med alla preferensinställningar, alltså Adobe Photoshop CS6 Settings. I den mappen hittar du en fil som heter Adobe Photoshop CS6 Prefs.psp. Det är filen som du behöver välja.

Ursprungligen av D_Odell:

Håller på att försöka sätta färgerna på panelen. Har läst runt en massa och fått fram att det är White LED i retinaskärmarna. Dock vid kallebreringen så blev vitan utfrätt och den förkaleberade profilen täckande gråskalan bättre. Men frågan är då vilken paneltyp jag bör välja med iDisplay pro?

Dessa finns att välja mellan:

Sätt över ljusstyrkan på Native istället. Reglera sedan ljusstyrkan manuellt innan du profilerar skärmen.

Ursprungligen av IsaS:

Jag har en "ny" iMac, två år, där jag skriver ut på en Canon MG 6250 men den går ju inte
att använda till min G5 eftersom den inte stöder powerpc-processorn vad jag förstår.
Det jag undrar är om det finns någon ny skrivare som går att använda till en sån
gammal dator som G5?
Tacksam för tips hur jag letar fram en sån..:)

Inger

Epsons skrivare har drivrutiner till PowerPC-datorer, till och med den senast lanserade, SureColor P600.

Ursprungligen av TureB:

Kan någon hjälpa mej att hitta mjukvara som löser mitt problem?

Jag söker ett program som jag kan spela in live web-stream med, men allt jag har testat spelar inte in det ljud jag vill ha...

Jag har provat QuickTime vilket har den möjligheten, men jag kan inte få med ljudet i sändningen, alla andra program jag har hittat, samma sak.

Helst skulle jag vilja ha ett program som spelar in videon i en specificerad ruta och inte fullskärm eftersom den naturliga video-upplösningen i streamen inte är full-screen och då sparas ju mer data än som egentligen är nödvändig.

Jag kör en MacBook med Mac OS X.6.8

jag har bytt från Snapz Pro till ScreenFlow. Bättre redigeringsmöjligheter

Som en som ofta gör presentationer är det en fantastisk upplevelse att se hur Jobs gör denna presentation. Ett mästerverk i klass med telefonen. Också roligt att se hur publiken reagerar på funktioner som vi ser som helt självklara, nu bara 8 år senare.

Ursprungligen av Demiurgen:

Det finns alltså orsaker - nu när innehåll produceras av många små och ibland nystartade producenter - att man försöker kolla färgen på vanlig Mac-skärm. Detta är också anledningen till nya "referens"-skärmar för 30-40 000 kr. Dom stora husen skrattar dock bara åt dessa skärmar. Än så länge.

När jag började ha koll på digital stillbildsfoto var det ju system som Paintbox och liknande man jobbade med. Jag var uppe och kollade på en sådan arbetsstation. Han hade 2 skärmar, vardera på 20". De kostade 250 tkr/st. Då började det dyka upp skärmar från Radius som kostade 25-35 tkr och han hånskrattade åt dem. Ett par år senare hade företaget lagt ner sin verksamhet. Tror att det är samma läge för de som arbetar med rörliga bilder idag.
Med vänliga hälsningar

Stefan
www.profiler.nu

Ursprungligen av Demiurgen:

Jo, det har börjat dyka upp alternativ till bestarna som broadcast-husen har (dom tror inte på saker som inte kostar sexsiffriga belopp - gammal tradition). Sony, TV-Logic och Panasonic börjar släppa grejer för femsiffriga belopp. Eizo och NEC förekommer inte, dom är för vekt byggda och har inte SDI (kanske någon modell...vet inte säkert) - ser aldrig deras grejer inom videoprod.

Men du snackar om skärmar ute i fält. Det är en hel del skärmar som är ute och snurrar så också för stillbild. Gå på en modefotografering on location, det är bara Eizo eller Nec som används, med undantag av de som litar på sin laptopskärm (fruktansvärt men sant). Jag tänkte mer på post när någon sitter och gradar. Mina skärmsäljande vänner hävdar att de börjar sälja en hel del av dessa »fruktansvärt billiga« skärmar, som bara går på 25 till 30 tusen.
Men video är inte mitt område. För mig ska bilder stå stilla, även om jag nu tvingas lära mig mer om detta eftersom DSLR-kameror kan filma och stillbildsfotografer utvidgar med rörliga bilder, ofta utan att veta riktigt vad de håller på med.

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag vet att alla producenter inte har köpt in någon referensskärm för flera hundra tusen spänn - dom litar till kalibrerad Apple-skärm. Men dom gör reklam etc som inte behöver vara "realistiskt" och som vi tittare inte kan avgöra om ett färgstick är "fel" eller "arty/tänkt" - handlar det om drama, nyheter, inslag, etc - så är ALLT tittat på i en referensskärm och bilden är färgkorrigerad därefter innan materialet lämnar post produktion och ska till publik. Allt.

Om de inte vill köpa en referensskärm för flera hundratusen, finns det ju till exempel Sony PVMA250. Även en väl kalibrerad Eizo CG eller en NEC SpectraView Reference går ju att få att matcha en referensskärm någorlunda väl. Men hur man skulle få en Apple-skärm att vara ens i närheten av en referensskärm förstår jag inte. Inte att det är något fel i sig på en Apple-skärm, men det är fel produkt för det användningsområdet.

Ursprungligen av kaitomas:

Hittills har jag inte behövt bry mig om kalibrering och allt annat jox, eftersom mina bilder och filmer mest stannat kvar i min dator och jag har varit nöjd med det. Men om jag någon gång skulle göra en bok, för att ta ett exempel från dig, så skulle jag antagligen behöva bry mig mer.

Så jag räknar mig inte som "troende" men efter din förklaring har jag respekt för de som tror. Fast jag skulle nog kalla dem för "vetande" numera.

/Tomas

Tyckte din fråga var så bra och så provocerande att jag gjorde om det till en anteckning på min FB-sida https://www.facebook.com/notes/projektor-utbi...

Med vänliga hälsningar

Stefan

Ursprungligen av kaitomas:

Tack! Det var en väldigt bra förklaring. Jag blev inte troende av den men jag förstår mycket mer än jag gjorde för tio minuter sedan.

Trevlig helg! /Tomas

Och vad krävs för att få dig att bli en troende? Jag gillar när någon ifrågasätter själva fundamentet på vad jag arbetar med

Ursprungligen av kaitomas:

Intressant diskussion om kalibrering o.dyl.
Men är det så viktigt egentligen? Jag kan hålla med om att jämnhet över skärmytan när det gäller alla parametrar är viktigt. Likaså att kontrast och ljusstyrka räcker till i båda ändar av registret.

Men färger? Om du inte ska visa din bild/film enbart på din egen skärm så måste det väl ändå vara ett lotteri hur det uppfattas hos betraktaren? (Precis som när man skriver diskussionsinlägg ) Man kan ju aldrig veta hur bilden/filmen visas hos målbetraktaren, eller under vilka förhållanden den betraktas.

Så ursäkta mig för att jag sticker ut hakan och tycker att det ofta vevas runt med mystiska termer och påstådda fakta när det gäller "färgkalibrering." Jag misstänker ibland att det är en möjlighet att dra någon sorts nytta av en utbredd okunskap.

Själv är jag en ivrig djäkne sedan tio år tillbaka och har ännu inte lyckats tränga mig in i meningen med färgkalibrering. Men kanske jag får vägledning nu?

Uppfriskande att få ett sådant mothugg, som kräver att man verkligen tittar på fundamentet av vad man gör. För det första, det finns något som heter tryck och utskrifter också, det är inte bara på skärm vi ser bilder. Ska du trycka eller skriva ut din bild är det ju extremt viktigt att du vet vad som kommer ut ur skrivaren eller tryckpressen. Ska du göra en bok handlar det om 10.000-tals kronor som du riskerar om det blir fel.

Men det blir ju mer och mer som vi använder skärmen som bildförmedlare. Och där är det ju komplicerat, för precis som du säger är det ju ett lotteri. Men vad som är på väg är att på nätet använder vi sRGB. Och om vi då har skärmar som återger sRGB perfekt, då kan du förvänta dig att dina bilder faktiskt visas rätt. Så trots vad en deltagare i denna tråd hävdar, så är Apples strävan att deras skärmar verkligen ska återge sRGB så bra som möjligt helt rätt. Om våra skärmar, iPads, iPhones och så vidare verkligen matchar sRGB, så är det ju enkelt för dig som producerar bilder. Det är ju bara se till att se till att dina bilder ser bra ut på en skärm som matchar sRGB så bra som möjligt.

Men alla vill ju ha skärmar som återger en större färgrymd, eller hur? Om du producerar bilder för tryck vill du verkligen ha en skärm som kan återge en större färgrymd, eftersom ett bra tryck kan återge färger som ligger långt utanför det som är sRGB.

Men om du då arbetar med webbilder? Ska du då skaffa en annan skärm för detta? Nej, inte om du har de senaste generationerna av hårdvarukalibrerade skärmar, till exempel från NEC eller Eizo. De kan nämligen kalibreras mot olika standarder. Jag kan ha en kalibrering som utnyttjar skärmens fulla omfång, en annan som krymper omfånget ner till till exempel sRGB eller Rec.709. Eftersom skärmen har ett stort omfång är det enkelt att återge dessa profiler mycket korrekt. Så jag kan sitta på min skärm inställd på sRGB och veta att de som sitter på sRGB-skärmar ser mina bilder på samma sätt. Och även om de inte har en Apple-skärm eller annan skärm som verkligen matchar sRGB, så är det ju ett slag genomsnitt av alla de skärmar som finns där ute. Så genom att jag kalibrerar min skärm mot sRGB-standarden så vet jag att genomsnittsanvändaren faktiskt har en skärm som ligger i närheten av det jag ser.

Är du nu en troende över färghanteringens förtjänster

Med vänliga hälsningar

Stefan

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Hrrmm, låter som verkligheten alltid hinner ikapp och nyper en i nacken om och om igen.

Med Apples skärmar har jag gått igenom de flesta modeller som släppts sedan 2007-någongång när jag plockade upp min första mätutrustning. En del Imacar i vit plast hade undermåliga skärmar men efter det har det varit väldigt problemfritt. Ipad Mini och Macbook Air verkar fortfarande ha problem med krympt färgrymd, men det var alltså på den vita plastens tid jag senast såg problem med kantblödningar, skiftande vitbalans över ytan, TN-paneler med dithering och liknande. När det kommer till andra tillverkare och problem med skärmarna så är det ett standardsvar som lyder "Ojdå! Kan vi skicka ett nytt testexemplar?".

Du lär möta fler Macanvändare ute i fält än vad jag gör, upplever du samma sak med Apples skärmar? Pålitligt, good enough och att det alltid kan finputsas men väldigt sällan tokfel av typen Dell?

För det första möter jag nog fler användare av Eizo och NEC än vad någon tidigare hävdade. Men när det är Mac-skärmar är det precis som du säger. De lyckas ofta lägga sig nära sRGB-standard (som jag ser det, som stillbildsmänniska), vilket är samma sak som Rec.709 i färgerna men har ett gamma som ligger i närheten av 2,2. Utmärkt för dem som använder sin dator framförallt för surf och webbproduktion. Sedan de slutade med TN-paneler i MacBook är alla de Mac-skärmar jag kollat en utmärkt skärm för normalanvändaren, inte så lyckad för den lilla grupp som arbetar med bildbearbetning inför utskrift eller tryck.

Sedan har vi ju den intressanta frågan om detta med 5K är till någon större nytta vid bildbearbetning. De är ju fantastiska att läsa text på, se grafik på. Men det finns ju andra saker som jag prioriterar högre än en hög upplösning vid fotografiskt arbete på skärmen. Det är inte kul med skärmar som ligger under 100 ppi, men när man kommer upp på en upplösning på 120 ppi tycker jag det är OK. Men jag kommer säkert att ändra mig snart