Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
stefanprofiler
  • Plats Stockholm
  • Sysselsättning Jag arbetar med digital bildbehandling, undervisar, utvecklar och skriver ut bilder för utställningsbruk. Är certifierad av FOGRA i att sätta upp förprovtryckssystem enligt ISO-standard 12647-7 och säljer/installerar EFI RIP-program.
  • Registrerad 2004-12-31
  • Senast aktiv 2018-08-22
  • Antal inlägg 234

Foruminlägg

De senaste inläggen stefanprofiler har skrivit i forumet.

Ursprungligen av Klockvisaren:

Hejsan!

Är så att jag har tänkt att börja att fotoredigera, och Photoshop var det första jag tänkte, men insåg att det är lite väl dyrt för mig. Jag har sett att många verkar gilla Pixelmator, så ville egentligen få någon slags bekräftelse att det faktiskt kommer fungera bra.

Åsikter?

Som så många har sagt, utan att veta mera om vad du vill göra är det omöjligt att ge ett bra svar. Om du med fotoredigera menar att fixa till kontrast och färg i dina bilder från din kamera, då är Lightroom ett mycket bättre alternativ än både Pixelmator och Photoshop. Om du däremot menar att arbeta med retusch av bilder, montage eller liknande uppgifter, då kan ju Pixelmator vara ett alternativ till Photoshop.

Ursprungligen av The Real Viking:

Vad jag menade underförstått: Men att omvandla 72 dpi till t.ex. 300 dpi utan kvalitetsförlust är i princip omöjlig.

Visst är det omöjligt, men samtidigt är det ju så att ibland måste man förstora bilder. Jag gör det dagligen och har lärt mig en hel del om att minimera förlusten i kvalitet. Jag använder numera ett program som heter Focus Magic, som skärper bilder på ett bra sätt. Programmet använder en teknik som heter dekonvolution, som i princip undersöker hur bildens oskärpa ser ut och lägger på en motsatt funktion. Det är alltså en helt annan skärpning än vad till exempel oskarp mask gör. Sedan förstod jag det som att det var handskriven text som skulle förstoras här. Då är program som arbetar med fraktalteknik betydligt bättre än vanlig interpolering. Det klassiska programmet Genuine Fractals heter numera Perfect Resize. Jag föredrar dock PhotoZoom Pro, som innehåller ett antal olika algoritmer som man kan kolla av vilket som ger bäst resultat.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Sedan dess har ju mycket vatten runnit under broarna. Photoshop har sina nya algoritmer för förstoring och jag kan tänka mig att ett antal specialiserade program också tar sig an samma problem.

Personligen skulle jag nog försöka att designa mig runt problemet, om möjligt.

Ja, så går det när man inte kontrollerar inläggens tidstämpel. Att jag sedan har lite svårt för Kelbys sätt att lära ut Photoshop, det kan jag kanske ta på analyssoffan. Men du har helt rätt i att det har hänt en del på två år, så vi låter denna tråd återgå till vila.

Ursprungligen av Locovarg:

Hej och tack - men jag kommer ingen vart med Color Options... Utgråad. Jag skriver ut färdiga bilder från Förhandsvisning istället, för där fungerar Color Options som vanligt. Innan Photoshop skickade ut en liten uppdatering för några veckor sedan fungerade Color Options som vanligt i Photoshop också. (Jag kör i Maverick ett tag till, för jag vill inte riskera att t.ex. min scanner - Epson V700 - inte ska fungera, plus en del ljudprogram som jag använder varje dag)

Men som jag säger, du vill inte utnyttja Color Options. Om du väljer att Photoshop ska hantera färgerna så ska Color Options automatiskt gråas ut. Istället ska du välja en profil som beskriver din skrivares och pappers färgåtergivning i Photoshops utskriftsdialog.

Ursprungligen av stefanprofiler:

För en gång skull har Scott Kelby helt rätt, det fungerar absolut inte. Eller rättare sagt, visst fungerar det, men det blir inte bättre än om du interpolerar direkt till slutstorleken. Testa själv och jämför. Sedan kan han ha skrivit hur många böcker som helst.

Sedan undrar jag ju varför jag får ett mail idag om att det finns nya svar i en tråd från 2012. Har mailet snurrat runt på nätet i två års tid?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag är själv mycket skeptiskt till att förstora bilder, men jag minns att Scott Kelby (som författat många photoshopböcker och är rätt välbekant) rekommenderade att förstora bilden med 10%, sen förstora den förstorade bilden med 10% till och så vidare...

Han skriver själv att det låter sjukt och att det inte känns som att det fungerar, men han menade att det funkade bra. Men då är förmodligen "bra" i det här fallet relativt.

För en gång skull har Scott Kelby helt rätt, det fungerar absolut inte. Eller rättare sagt, visst fungerar det, men det blir inte bättre än om du interpolerar direkt till slutstorleken. Testa själv och jämför. Sedan kan han ha skrivit hur många böcker som helst.

Ursprungligen av Chaosstar:

Tror att jag frågat det här förut, men hittar inte tråden.

Vilket är det bästa programmet eller photoshop-pluginen för att förstora en JPEG-fil?
Dvs ett program som försöker göra det omöjliga att bibehålla kvalitén trotts att pixlarna blir fler.
Spelar ingen roll vad det kostar eller om det bara finns till windows eller mac.

Om du utgår från att det är omöjligt så är du på rätt spår. Men programmet som ger lite bättre resultat än andra för mig är PhotoZoomPro. Skillnaden är verkligen inte hårresande stor, men den ger en anings bättre resultat än vad Photoshop gör. Men det tar många gånger längre tid. Något som kan ta 10 sek i Photoshop kan ta flera minuter i PhotoZoom Pro.

Ursprungligen av Locovarg:

Hej!

Jag har varit med i forum - och är fortfarande med i ett eller annat - där det är ytterst, ytterst noga att absolut inte avvika det allra minsta från huvudämnet, eller huvudanledningen till forumet, dvs. i detta fall Apple och inget annat, och om detta hade varit något av dessa forum hade jag saklöst blivit slagen på fingrarna, hänvisad till Canon och Adobe, och hotats med uteslutning... Det är därför jag är lite försiktig...

Välkommen till ett trevligare forum. Och om jag förstår din fråga rätt så ska Color Options vara gråade. Du gör dina inställningar i först i Photoshop, där du väljer att Photoshop ska hantera färgerna och sedan väljer den profil som gäller för din skrivare och ditt papper. Sedan går du till skrivardrivrutinen och under print options väljer du rätt mediainställning och ser till att skrivardrivrutinen inte lägger på en profil. Det står något som No color management eller ett liknande alternativ.

Ursprungligen av jontah:

Jag ska producera musik samt kanske spela lite och plugga, youtuba osv.

Visst, kanske inte har så stor betydelse då. Men ärligt talat, ska inte vitt vara vitt i vilket fall som helst? Den vita färgen på min Apple Cinema Display är verkligen beige/grå. Och den vita färgen på min Dell skärm är verkligen VIT VIT. Dvs. knallvit.

När du tittar på två enheter och jämför dem så ser den ljusaste alltid vit ut, jämfört med den lite mörkare. Drar du ner ljusstyrkan på den ljusaste enheten så att den matchar den lite mörkare, då kommer du uppleva båda två som vita, om detta är det ljusaste du har inom ditt synfält.

Ursprungligen av jontah:

Men problemet jag har är att cinema displayen inte är VIT, alls. Det vita är liksom inte vitt!

Det är nästan så att jag funderar på att sälja Cinema Displayen och behålla min DELL 27" istället . Detta är SÅ stor skillnad.

Det vita på Cinema Displayen är liksom Beige/grått jämfört med DELL Skärmen! ska det verkligen vara så?

Vet ju inte vad du använder dina skärmar till, men om du ska bedöma bilder på dem, då är det standard att man drar ner ljusstyrkan rätt kraftigt på en skärm. Annars blir alla bilder du gör i ordning alldeles för mörka. En normal ljusstyrka för att fixa ordning bilder är runt 120 cd/m2, din Dell-skärm ger antagligen mer än det dubbla.

Prova bara att dra ner ljusstyrka på din Dell till dess att du får samma ljusstyrka på båda skärmarna. Plötsligen kommer inte din Cinema Display se så dassig ut längre.

Ursprungligen av jontah:

Och på Apple Cinema Displayen är den mer grå/blå. Jätte jobbigt!

Vad kan jag göra för att korrigera detta problemet?

Jag har försökt kalibrera skärmarna och fixa färgerna själv. Det ser ut som grått på bilden men det är för att jag har tagit med min mobilkamera (på DELL bilden dvs. I verkligheten är det mer VITT).

Klassiskt problem och du kommer att se att det är svårt att få detta exakt likadant, om du inte har två riktigt bra skärmar. Men det går att få det mycket bättre än det du har nu. Det första, skaffa dig en skärmkalibrator och börja med att ställa in samma ljusstyrka och färgtemperatur på båda skärmarna. Att du nu tycker att din Cinema Display är mörkare och blåare beror på att de har olika ljusstyrkor och färgtemperaturer.

Ursprungligen av mgfo:

4.
Vad brukar ni kontrollera i Acrobat Pro innan levererans till tryck? Just nu kör jag bara en koll på Output Preview för att se så att det är rätt ICC inbäddad, allt ligger i 4-färg och att färgmängden inte överstiger total %, samt att jag kollar Preflight för att verifiera att min PDF stämmer med PDF/X-1a ("Verify compliance"). Än så länge har varken tryckeri eller annonsörer sagt till om några fel, men jag vill bara stämma av för egen del så att jag inte missar något väsentligt i mitt arbetsflöde.

Det verkar som ingen annan plockar upp bollen, så jag kan väl nu fortsätta ett slag till.

På samma ställe som jag har hämtat min preflight-inställning för InDesign finns det också preflight-inställningar för Acrobat, som jag använder. Men annars verkar det inte vara något större fel på ditt flöde.

Citat:

5.
Vad bör jag tänka på vid layout av en mer omfattande produktion på flera sidor, t.ex. en katalog eller en bok? Förutom Master pages + Paragraph/Character Styles då. I rutan "Create new" får man ju upp valen Document / Book / Library: vad är det egentligen för skillnad mellan de två första valen?

Ett dokument är ju en vanlig InDesign-fil. En bok är en sammanhörande samling av ett antal InDesign-filer. Tänk dig som kapitel i en bok. Du kan dela paginering, innehållsförteckningar med mera mellan dessa InDesign-filer, men för övrigt är de fristående. Det gör det lite enklare att hantera en stor bok, du kan också dela ut kapitlen till olika personer och sedan sammanställa dem i en sammanhållen bok.

Citat:

b]6.[/b]
Kan man på något sätt få bort tillägget "...Folder" när man packar InDesign-dokument + få bort instruktions-filen?

Inte vad jag vet, hoppas någon annan gör det.

Ursprungligen av mgfo:

Jag har dock jämfört en jpeg med en .eps, och när man zoomar in så tycker jag att det i vissa fall faktiskt blir bättre med just .eps.

Min fråga är nu: OM man nu ska arbeta på det här sättet, VAD bör jag tänka på vid omvandlingen till .eps? Just nu kör jag bara på de förinställda valen i PS, vilket är TIFF8 samt ASCII85 (Encoding).

Det korta svaret är att säga att du har fel. Det blir inte bättre med eps än med jpeg. Den enda orsaken att du kanske ser en skillnad är om du sparade om en jpeg först till eps och sedan till jpeg. Om du jämför den ursprungliga jpeg-filen med eps-filen är det inga skillnader. Det är absolut inte bättre. Vill du ha några skäl till varför du inte bör använda eps så följ denna länk. http://www.designgeek.com/eps-why-not

Citat:

2.
Kan man på något sätt se vilken upplösning som en PDF har när man monterar in den i InDesign, så att man med säkerhet kan säga att det funkar för tryck? Får inte upp den infon i InDesigns Info-panel. En lågupplöst PDF:s upplösning kan man ju i många fall se inte räcker till med enbart blotta ögat, men det kan ju vara svårare att urskilja en PDF vars bilder är i 200 dpi vs. 300 dpi.

Jag använder en preflightinställning från http://www.vigc.org, som direkt varnar för en för låg upplösning.

Citat:

3.
Hur gör jag för att få med en RGB-färgrymd i en PDF som endast ska visas på skärm? Trots att Transparency Blend Space i InDesign är RGB så säger Acrobat att Output är CoatedFOGRA39. Vad gör jag för fel?

Om du bara ska ha den på skärmen kan du ju exportera den som en interaktiv pdf istället för en utskrifts-pdf. I annat fall kan du ju byta till din önskade RGB-profil i Utdata-fliken, förslagsvis sRGB om du ska ha den bara på skärmen.

Nu får någon annan ta bollen med dina övriga frågor. Dags för en kvällsöl.

De tillverkare som gör skärmar av grafisk standard är NEC och EIZO. Vad du söker är en skärm som är hårdvarukalibrerad, som har ett färgomfång som täcker in minst 95% av Adobe RGB, som har en jämn färgåtergivning och ljushet över hela skärmytan. Själv har jag skärmar ur Eizos ColorEdge-serie, men NEC SpectraView Reference är också bra.

Du får bra mycket mera skärm för pengarna om du går ner till 24" skärmar. Jag har länge jobbat med min MBP och en 24" skärm och använder då den inbyggda för alla paneler och annat, så att jag kan ha en ren skärm för bilden.

Ursprungligen av martinator:

Om nu inte skärmarna kan hårdvarukalibreras - vilket de inte kan - varför då köpa ett verktyg för hårdvarukalibrering?
Du kan profilera dem men där slutar det.
/m

Kalibratorn är ju en och densamma, vare sig skärmen kan hårdvarukalibreras eller inte. Och att en skärm ser bra ut och den andra ser ut att ha ett färgstick beror på att betraktarens färgseende har adapterats mot den ljusstarkaste av skärmarna. Då ser den andra skärmen ut att ha ett färgstick, även om den kan vara väl så korrekt i färgåtergivningen.