Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
egenfirma

egenfirma

Medlem
  • Plats Härryda
  • Registrerad 2005-01-31
  • Senast aktiv 2012-05-23
  • Antal inlägg 107

Foruminlägg

De senaste inläggen egenfirma har skrivit i forumet.

Jag kan med säkerhet säga att digitaltryck är helt fel teknik för det du frågar efter (och Vistaprint skulle jag akta mig för...).

Med fem olika motiv och 1000 ex av varje så får du bäst ekonomi i vanlig arkoffset. Dessutom får du bättre kvalitet. Om korten är 10x15 eller motsvarande så kan du få in samtliga kort "4 upp" på en 50x70-plåt. Kör man med omkast (lite fackspråk här, men det går ut på att man vänder arken och trycker både framsidor och baksidor med samma plåtar) så kan du då få ut samtliga kort på ett plåtset och 500 tryckta ark. Det bör kosta dig absolut max 2 kr styck (sannolikt närmare 1 kr), allt annat är för dyrt och beror på att tryckeriet räknar med att trycka dem i fel utrustning.

Jag jobbar inte på tryckeri själv (däremot som produktionsledare på kundsidan), men vill du få ett tips om ett lämpligt tryckeri så kan du maila mig.

Det sägs att det problemet ofta uppstått pga att man arkiverat det gamla systemet när man uppgraderat systemet.

Om du vill fylla på med spruta pratar vi ju inkjet. Man får ha lite koll på det där med tredje parts patroner, tex inkclub's svarta bläck är så grådassigt att jag inte ens ville använda det till att skriva ut fakturor... =/

Ursprungligen av TZW:

Någon som har snabba svar på hur jag hanterar momsen när...
1) mitt företag säljer till privatpersoner inom EU?
2) mitt företag säljer till företag inom EU?
3) mitt företag säljer till privatpersoner utanför EU (export)?
4) mitt företag säljer till företag utanför EU (export)?

1. Ditt företag debiterar moms.
2. Du ska inte debitera moms om du har kundens momsnummer (VAT). Företaget (köparen) deklarerar detta i sin momsdeklaration. Du deklarerar det som export inom EU.
3-4. Du ska inte debitera moms. Du deklarerar det som export. Köparen betalar sitt lands moms + eventuell tull.

Det var inte menat som någon pajkastning mot dig utan skrivet med glimten i ögat (se smileyn) - har du uppfattat det så ber jag om ursäkt! Jag såg bara likheten mellan våra båda forum i samma nisch, där du skrev ut webbadressen i signaturen och jag skrev den i inlägget. Jag tar bort det själv.

Jo, 100% är max färg av en (1) färg, men man trycker med fyra: cyan (C), magenta (M), gul (Y) och svart (K). För att tex få en klarröd behövs 100% gul + 100% magenta (=200% färg). Vill du ha en mörkare röd lägger du till lite svart. 260% anger alltså summan färg på en enskild punkt - den får inte överstiga 260. Eftersom olika färger relaterar till varandra så innebär det att färgrymden är något mindre än på bestruket papper (och betydligt mindre än på skärm).

I sitt enklaste så kan man nog säga att det är så enkelt, men om man väger in allting som har med färgstyrning för tryck att göra så är det en hel vetenskap. Det hade varit att föredra om du hade originalbilderna i RGB - med färdigseparerade bilder (CMYK) tappar du lite i kvalitet. Du sätter ett frågetecken efter 260%, men det beror på att ett obestruket papper inte klarar av lika mycket färg som ett bestruket, utan att smeta.

Utöver att konvertera till icc-profilen du fått av tryckeriet så skulle jag rekommendera dig att fråga om de har CTP (Computer To Plate, dvs att man direktexponerar tryckplåtarna via en plåtsättare från datorn istället för att gå via film till plåt) och om de har det be dem köra med FM-raster. Det ger bättre bilder på obestruket papper, om man får generalisera.

Jakob, med tanke på att du har en mall i InDesign och inte vill betala för databasen (oavsett om det är via Filemaker eller ett ekonomisystem - skillnaden i peng behöver inte vara så stor) så skulle jag föreslå Excel med koppling till InDesign (förutsatt att du har tillgång till Excel). Då bör du kunna göra en tabell i Excel med kunduppgifter och belopp och sedan hämta in det från InDesign med automatik.

Ursprungligen av Björnström:

Haha, jag lät länken vara kvar iallafall

Ok, jag ska ta det lugnt... Snygg kostym du har!

Senast redigerat 2005-07-06 20:52
Ursprungligen av foretagande.se:

Tack för alla svar! Ingen mer som har erfarenheter?

Jovisst, jag har ju drivit ett importföretag i åtta år, så jag har en hel del erfarenhet av import, även om det främst handlat om länderna väster (USA, Canada, UK) och söder (Tyskland, Frankrike, Italien, Belgien, Holland) om oss. Det enda företag jag känt mig trygg med förskottsbetalning var ett Italienskt företag som jag hade tidigare erfarenhet av och som grundades före Napoleon föddes. Har haft en del kollegor som handlat med sydostasien och som råkat ut för "fabriken brann"....

ps. Har skrivit lite om import på egenfirma.se.

Det finns ju en gratis annonsmarknad här på 99mac där du kan söka efter folk och en annan gratis är www.egenfirma.se.

Ursprungligen av elements:

Håll gärna diskussionen kvar i forumet och inte flytta den till privat mailkonversation.

Tack!

Absolut, så länge man pratar i generella termer. Menade bara att i såna här fall kan det vara en del information som är lite "privat", som man kanske inte vill lägga ut för alla, men som behövs för att man ska kunna komma med mer konkreta förslag.

Har man en nystartad enskild firma så kan man kvitta förlusten mot inkomst av anställning i upp till fem år. Den dag man börjar göra vinst är det dock en dålig affär att ha kvittat förlusten mot anställning. Någon annan väg finns inte för enskild firma - man kan inte sälja den som skalbolag. Det enda rätta är att försöka skaffa sig inkomster i firman, som således blir skattefria tills de överstiger de ackumulerade förlusterna.

För HB, som ursprungsfrågan gällde, så finns det lite bättre utrymme. Här kan man ju i någon mån dela förlusten mellan flera bolagsmän. Rimligen borde man därmed kunna "flytta" förlusten till ett vinstgivand bolag och därmed uppnå en förmånlig skattesituation. Ett annat sätt är ju att köpa ett skalbolag med vinst och därmed täcka upp de förluster man har. Ett sådant bolag köper man för runt 80% av kapitalet, så det skulle ju ge en vinst på 20% ungefär. Hur mycket pengar pratar vi om?

Vill du bolla vidare så når du mig på info@egenfirma.se.

Ja, det är korrekt uppfattat. Fast det fungerar ju egentligen så att man stoppar in 100000 i aktiekapital och AB:t köper loss inventarierna. Eftersom man gör alla transaktionerna samtidigt så behöver man inte ha kontanterna, utan inventarierna räcker. Det fungerar på samma sätt när ett AB startar ett dotterbolag. Då kan man använda aktiekapitalet i moderbolaget för att köpa aktierna i dotterbolaget.

Ja, så var det nog, att det låg i "inkorgen". För mig var detta inte helt tydligt. Jag saknade en lättförståelig och tydlig överblick över sajtens affärsidé när jag surfade in där. Kanske någon form av skiss för nya användare? Typ "såhär funkar det: 1. -> 2. -> 3!".