Det kan man delvis tycka, men i fallet med just Super Monkey Ball så har jag svårt att se att utvecklarna gjort något större fel (annat än att ta ut "saftiga" 75 kr för sitt jobb).
Det är ju det jag gör, delvis tycker. Sedan påpekar jag ju även att det alltid kommer finnas freeloaders som spenderar stor tid åt att komma undan att betala. Man kan ju tycka att det vore bättre om de ägnade den tiden åt något betalt jobb så att de istället kunde betala för sig, det skulle så klart alla gynnas av.
I fallet Super Monkey Ball ser jag inte hur man kan belasta någon på Sega för att någon faktiskt har knäckt spelet, utan refererar istället till resonemanget ovan.
Visst, om de inte lade ned enorma resurser på att göra film och musik som folk vill ha så skulle det antagligen piratkopieras mindre sen så är det såklart deras fel för att de inte gjort effektivare piratkopieringsskydd...
Vänd på resonemanget, om dom istället för att lägga stora summor på diverse piratkopieringsskydd som försämrar produkten för de betalande konsumenterna istället fokuserade på att etablera en plattform för att nå ut till fler så skulle problemet till stor del lösa sig självt.
Majoriteten vill faktiskt betala för sig, och den större delen av dessa gör faktiskt det.
Jag har redan spenderat ~500:- på diverse program i App Store (bland annat SMB), inte just för att jag absolut behövt programmen, utan snarare att det är så otroligt smidigt och rimligt prissatt.