Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Gnulia

Gnulia

Medlem
  • Plats Stockholm
  • Registrerad 2007-11-02
  • Senast aktiv 2021-09-21
  • Antal inlägg 582

Foruminlägg

De senaste inläggen Gnulia har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-04 09:57

Den ena har [email protected] och den andre har [email protected]. Förnamnet är samma hos båda, förutom den som har två förnamn, där är bara det första förnamnet samma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-03 19:03
Ursprungligen av frazze:

Telia som ISP kan bara dela ut [email protected] en gång. Sedan är den upptagen. Det finns ingen möjlighet att [email protected] vissa gånger går till [email protected] och andra dagar går [email protected] till [email protected]. Men det är faktiskt vad du säger genom dina svar och vad vi andra i tråden får intryck av att du tror på. Och att det också ska vara så.

Däremot kan Telia återanvända en mailadress efter att den har legat länge, länge i karantän. Men ingen seriös ISP gör det. Google gör det inte, utan en adress är permanent förbrukad. Och vi får hoppas att Telia gör likadant. Men då ska det ha gått länge mellan tillfällena för dig, vilket de inte har gjort i någon av dina trådar.

Så du måste nog säga mer till oss än att båda har samma mailadress om du vill ha någon mer hjälp av oss.

Jag förstår inte hur du kan få för dig att jag sagt att de har samma mailadress?? Det har de inte, men de har båda en telia.com-adress.
Ber om ursäkt om jag varit otydlig angående det. Skulle kanske ha använt X och Y istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-03 18:34
Ursprungligen av frazze:

Är du medveten om att du säger att personA har [email protected] och att personB (också) har [email protected]? Läser jag dom svar som du ger på @reboot81 frågor så blir det så. Kan du berätta något mer konkret om personA och personB?

Jag är mycket medveten om det. Jag vet inte vad du vill veta mer, den ene är bekant den andre helt obekant. Vill inte lämna ut deras exakta adresser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-03 17:00
Ursprungligen av reboot81:

Då har vi isolerat din mailklient som problemet.
Om du tar bort och sedan lägger till mailkontot.
Eller provar en annan användare på datorn.

Tack! Jag har nu tagit bort och sedan lagt till mailkontot igen. Hoppas det ska hjälpa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-03 16:58
Ursprungligen av frazze:

Inser precis att den funktionen kanske är boven. Det beror på om TS skriver namnet (och inte mailadressen) till sin mottagare. Funktionen i Mail är tänkt att snappa upp mottagaradresser för enklare användning. Den är trogen som en hund och känner inte till antispam-adresser, utan samlar in allt som den får tag i.

Kan vi be TS att leta efter just den mailadressen i listan så att vi kan avfärda denna orsak om vi har fel?

Adressen finns inte i listan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-02 16:14
Ursprungligen av Gnulia:

Får prova det

När jag mailar med en annan mailklient så kommer meddelandet fram till rätt person.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-02 15:09
Ursprungligen av reboot81:

Och om du mailar mottagaren via en annan mail?

Får prova det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-02 15:08
Ursprungligen av frazze:

Har du kollat tidigare mottagare (aka previous recipients) i Mail? Den finns här:

Nej, och jag förstår inte varför?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-02 12:51
Ursprungligen av reboot81:

Och den andra?

Den andre har också [email protected]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-01 19:19
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då har alltså webbmejlandet inte bevisat någonting alls. Varken för eller emot teorierna.

Det kan vara så att den felaktiga mottagaren har fått det, men inte hört av sig.
Det kan vara så att ingen av de två har fått något.
Det kan vara så att du inte har skickat något via webbmejl.

Tillbaka på ruta 1.

JO
Det kan vara så att den felaktiga mottagaren har fått det, men inte hört av sig.
Det kan vara så att ingen av de två har fått något.
MEN det kan INTE vara så att jag inte har skickat något via webbmejl.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-01 19:04
Ursprungligen av reboot81:

Vad är det för format på mailadressen?
[email protected] eller liknande?

[email protected]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-01 19:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok, då förstår jag bättre.

Har den rätte mottagaren bekräftat att det har kommit fram?

Hen har inte fått något mail

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-01 15:23
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ingen respons på vad, från vem? Om den rätte mottagaren inte har hört av sig, så är det väl troligt att det har hamnat fel även via webbmejl. Och i så fall är det ju inte klienten som felar, utan din mejlkontoleverantör (Apple?). Eller hur ska vi tolka dig?

Den mottagare som fick meddelandet felaktigt har inte hört av sig och det har hen alltid gjort tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-01 12:31
Ursprungligen av Gnulia:

Tack, nu har jag skickat från webbmail. Ännu ingen respons.

Fortfarande ingen respons, vilket antyder att det är mailklienten som felar.
Frågan är fortfarande vad jag kan göra åt det? Vill inte behöva använda webbmail om jag slipper.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-29 12:25
Ursprungligen av IngoX:

1) Är det här samma mottagare med telia-adress som inte fick dina mail i denna tidigare tråd?

2) Hur upptäckte ni att mailen kommer till en annan mottagare? Är det någon okänd eller någon ni känner? Är det till en annan telia-adress eller till en helt annan dömän?

Svar
1) Ja, det är samma telia-adress
2) Jag fick ett mail från en okänd person, som har en annan telia-adress