Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Northwiz

Northwiz

Medlem
  • Plats Skellefteå
  • Registrerad 2008-06-07
  • Senast aktiv 2012-02-11
  • Antal inlägg 690

Foruminlägg

De senaste inläggen Northwiz har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-14 15:34
Ursprungligen av kainen:

Du syftar på att det inte gick att aktivera telefonerna eftersom servern va överbelastad? isf kan jag inte hålla med mer...

Om du syftar på att det är brist på telefonerna så kan det ju faktiskt bero på att dom lanserar de i så många länder sammtidigt att dom inte hinner tillverka dessa och dessutom tror jag efterfrågan ökar på reklamen då folk skriver om detta.

Vems beslut var det att lansera telefoner i drygt 20 länder samtidigt?
Vem bestämde datumet till den 11 juli?
Vem har tilldelat länderna telefoner?

Apple

Det är Apples beslut hela vägen och Apples ansvar.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-14 15:24
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Ja. Hur så?

En fråga bara.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-14 10:30
Ursprungligen av akerstrom:

Ja, det är självklart att man ska läsa innan man skriver på, problemet uppstår förstås bara när säljaren använder sig av oärliga avtal. (med oärliga menar jag såna som avsiktligt skrivits så att de ska kunna missförstås, är hysteriskt långa eller helt enkelt så krångliga att kunden inte ska förstå förrän det är försent)

Menar du att det är det Telenor har gjort?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-14 10:26
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Agile Messenger klarar 6 olika nätverk. Apollo IM klarar 12.

Har du behov av 12 IM-konton?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-14 10:26
Ursprungligen av kainen:

Tja telia har haft sina pinsamma stunder dom också, tex 00.01 kampanjen...

Jo, det är sant men ta två vågskålar - lägg Telias missar i den ena och Apples i den andra. Det är rejäl slagsida, för att uttrycka det milt.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-14 10:24
Ursprungligen av bstark:

Topicen är rejält missvisande. De hyrde inga statiser, det sikulerade ett mail som antydde att statister skulle hyras in.

Hade statister hyrts in så hade det inte varit Telia som hyrt in dem utan eventföretaget som Telia anlitade (PS Communication).

Det är det fler än jag som redan har sagt/skrivit.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-14 10:23
Ursprungligen av Baron:

Det kan ju har varit nån underleverantör som inte har uppfyllt sina åtaganden. Eller så har nån annan del i planeringen brustit. Det kan ju omöjligen vara en strategi.

Instämmer men det finns operatörer som förgäves har försökt förmå Apple att tilldela dem fler telefoner. Brittiska O2 fick nobben trots att de bedömde att efterfrågan var långt högre än tillgången. Nu är telefonen slutsåld i USA och i stora delar av Europa och i första hand vilar ansvaret på Apple.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-14 10:19
Ursprungligen av Jimsan:

Undrar hur fördelningen gjordes av telefonerna till de olika länderna?
Om Apple delade ut ett antal telefoner till varje land eller om operatörerna fick beställa så mycket de trodde de skulle sälja?

Någon verkar ju ha missbedömt intresset som sagt. Eftersom 16-giggarna tog slut direkt.

Apple styrde tilldelningen och det är operatörer som klagat över att ha fått för få telefoner. Brittiska O2 är ett exempel.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-13 11:42
Ursprungligen av adress@mac:

Jag är inte förvånad. Telia..... (är iPhone intressant? det hade vi ingen aaaning om ) och ett litet land. Där har du säkert orsaken.:cool:

Det är Apple som tilldelat operatörerna de enheter de ansett att de ska ha/få. Tilldelningen är för liten i hela Europa och 16 GB:s modellen är slut, inte bara i Sverige utan även i Storbrittanien.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-13 11:39

Det insamma i sammanhange är inte Telia. Jag tycker de har hanterat lanseringen, prisfrågor med mera hyggligt. Det är klart att de flesta oss hade önskat oss lite mer frikostiga abonnemang men nu är det som det är och det är uppenbart att Apple haft ett avgörande inflytande även på den biten. Det har Telia medgett.

Det pinsamma i sammanhanget är inte Telia utan Apple som inte sett till att ha lager som motsvarar efterfrågan, som inte klarat av att hantera aktiveringar via iTunes, som inte fått igång MobileMe i tid, som inte fått ut uppdateringar i tid, tagit betalt (bokat upp pengar) för gratisversionen av MobileMe, öppnat Appstore med program som inte går att köpa globalt, debiterat fel för de program som går att köpa för svenska användare och som på det hela taget förvandlat lanseringen till ett kaos och ett litet fiasko.

Världsmästarna på på PR (Apple brukar ju kallas det) har missbedömt det mesta som gick att bedöma (på förhand) och lyckats att irritera en hel del kunder genom en rad av anmärkningsvärda misstag.

Det är ingen ursäkt att iPhone skulle lanseras i 20-talet länder - det var och är Apples beslut.

Det är ingen ursäkt att datorsystem skulle knäa under trycket av många registeringar från nya kunder, butiker som räknar fel och debiteringar som blivit fel.

Det var Apple och ingen annan än Apple som valde en lansering, globalt och det är Apple som är pinsamma i sammanhanget. Inte de operatörer som försökt reda upp den röra Apple ställt till med.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-13 11:26

Det är brist på iPhone 3G i hela Europa och det är tydligt att Apple antingen valt ett helt negligera frågan om att bygga upp tillräckliga lager inför lanseringen, grovt missbedömt efterfrågan (vilket jag inte tror på för en sekund) eller tycker att det ska vara så här.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-12 21:18

Nu tycks i alla fall MobileMe 1.1 vara på väg ut via Software Update och jag testkörde tjänten lite snabbt i eftermiddags och synkroniseringen fungerar i alla fall. Nu har jag inte testat push-tjänsterna, ska tilläggas.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-12 12:34
Ursprungligen av Zimmerman:

Detta är en pinsam skandal och någon/några kommer att få sparken när Apple utvärderar katastrofen.
För min del gör det ingenting - jag kan leva utan .mac/me.com i 48 timmar.

Fiasko är väl ett passande ord. Det är lite för många misstag för att det ska kunna skyllas på den stora lanseringen (vilket var Apples beslut och ingen annans). Det är tjänster som inte fungerar, tre dagar efter den tänkta lanseringen, feldebiteringar i AppStore och låsta/debiterade summor för en testversion som sägs vara gratis.

Pinsamt.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-12 12:12
Ursprungligen av acke:

Spelar väl ingen roll vem som ligger bakom det. Det här är vanlig eventtaktik. Händer hela tiden.

Instämmer. Det hade varit mer anmärkningsvärt om det inte hade funnits en plan i händelse av att det inte hade bildats några köer. Nu var "påhittet" eventbolagets, inte Telias så ansvaret faller på dem lika lite som tilldelningen av antalet iPhone som skickats till Sverige. Det ansvaret faller på Apple.