Det insamma i sammanhange är inte Telia. Jag tycker de har hanterat lanseringen, prisfrågor med mera hyggligt. Det är klart att de flesta oss hade önskat oss lite mer frikostiga abonnemang men nu är det som det är och det är uppenbart att Apple haft ett avgörande inflytande även på den biten. Det har Telia medgett.
Det pinsamma i sammanhanget är inte Telia utan Apple som inte sett till att ha lager som motsvarar efterfrågan, som inte klarat av att hantera aktiveringar via iTunes, som inte fått igång MobileMe i tid, som inte fått ut uppdateringar i tid, tagit betalt (bokat upp pengar) för gratisversionen av MobileMe, öppnat Appstore med program som inte går att köpa globalt, debiterat fel för de program som går att köpa för svenska användare och som på det hela taget förvandlat lanseringen till ett kaos och ett litet fiasko.
Världsmästarna på på PR (Apple brukar ju kallas det) har missbedömt det mesta som gick att bedöma (på förhand) och lyckats att irritera en hel del kunder genom en rad av anmärkningsvärda misstag.
Det är ingen ursäkt att iPhone skulle lanseras i 20-talet länder - det var och är Apples beslut.
Det är ingen ursäkt att datorsystem skulle knäa under trycket av många registeringar från nya kunder, butiker som räknar fel och debiteringar som blivit fel.
Det var Apple och ingen annan än Apple som valde en lansering, globalt och det är Apple som är pinsamma i sammanhanget. Inte de operatörer som försökt reda upp den röra Apple ställt till med.