En lite reflektion på ämnet och jag tar mig rätten att vara cynisk.
För det första verkar det som att vi i en ekonomisk svacka, det finns alltså risk att personer av olika anledningar hamnar i ekonomisk knipa. Det kan vara att man har oturen att av med jobbet eller att räntorna ökar, dyrare energi, mat osv vilket ger mindre pengar när månaden är slut.
Under dessa omständigheter ger sig alltså människor ut och betalar kusliga pengar för en iPhone 3G. Enligt Telias mobilchef valde en majoritet av de nya Telia-kunderna det dyraste abonnemanget med en månadskostnad på 859 kr i åtminstone 18 månader. Givet hur dyr telefonen är och det allmänna ekonomiska läget borde det vara en stor risk att många iPhone-kunder förköper sig.
Nu vet jag inte hur det ligger till med Telias kreditprövningar, men obetalda mobilräkningar tycks ju vara en av de vanligaste orsakerna till att unga personer får betalningsanmärkningar. Det behöver ju inte vara just teliaabonnemang som stor utsträckning orsakar detta, men de är marknadsledande så det finns nog skäl att anta att en och en annan betalningsanmärkning drabbat även deras kunder.
Jag tror tyvärr att det kan bli en ganska stor andrahandsmarknad när iPhone-kunder säljer sina telefoner förhållandevis billigt för att lösa sina skulder. En annan utveckling kan vara att Konsumentverket tittar på avtalen och börjar ifrågasätta bindningstiden såsom dess motsvarigheter ute i Europa har börjat göra.
Så till frågan i tråden, mina gissningar. Lös telefon: kanske 6-12 månader. Obunden: beroende på om Konsumentverket eller motsv. agerar, ett år.