Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Northwiz

Northwiz

Medlem
  • Plats Skellefteå
  • Registrerad 2008-06-07
  • Senast aktiv 2012-02-11
  • Antal inlägg 690

Foruminlägg

De senaste inläggen Northwiz har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-16 12:59
Ursprungligen av Marcus K:

Jag tycker att man kan lägga vissa krav på operatörerna. De marknadsför en tjänst för privatpersoner och man kan inte kräva att de ska veta precis hur det fungerar. Jag anser mig själv vara relativt kunnig men har inte den blekaste om vad en APN är. Hade jag fått inställningarna skickade till telefonen hade jag nog gått på samma sak.

Instämmer. Säljer du en vara, en produkt eller tjänst - se till att informera och ha klara instruktioner. Det handlar om kommunikation och tydlighet men det finns kunder som fyller i själv när de inte förstår eller inte vill förstå. Det finns kunder som med osviklig precision alltid tolkar en regel, ett avtal eller en klausul till deras egen fördel - hur orimligt det än kan te sig. Det är en slags önsketänkande där de vill att saker och ting ska vara på ett visst (deras) sätt. den typen av kunder får du problem med hur seriös du än är och hur mycket information du än vräker över dem.

Sedan finns det försäljare och företag som är oärliga och som har som affärsidé att lura sina kunder (offer). Låt oss för enkelhetens skull skala bort båda kategorierna. De är undantag så kanske vi kan enas om att bra handböcker, tydliga instruktioner och tydliga avtal hjälper båda parter.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-16 12:54
Ursprungligen av akerstrom:

Är det seriöst eller bondfångeri?

Uttrycker du dig klumpigt, blandar olika tekniska termer och krånglar till det så är det precis det du gör - inte bondfångeri. Nu är det ju tämligen uppenbart att du utgår ifrån att Telenor gör detta fullt medvetet och att det är ett led i deras marknadsföring. Du ger intryck av att ha ett väl utvecklat agg mot marknadsföring i allmänhet och försäljare i synnerhet eftersom du inte heller drar dig för personangrepp.

Det senare förlorar du mest på själv.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-16 12:49
Ursprungligen av akerstrom:

Jag tyckte att jag hade tillräckligt med information för att ta upp frågan. Håller du inte med?

Nej, jag håller inte med om att det är ok att beskylla Telenor för bondfångeri och bedrägeri. Oklara avtal, luddiga klausuler och usla instruktioner är en sak - brott en helt annan.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-16 12:02
Ursprungligen av acke:

Ja vem annars? Du menar att Apple är skyldig till att Telia har slut på telefoner? Ja det borde ju stämma.

Precis det menar jag och det är det jag har fått fram via Apple och Telia. Nu är Telia inte ensamma. Brittiska O2 ville också ha fler telefoner men de fick nobben av Apple de också.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-16 12:01
Ursprungligen av Baron:

Man kunde ju tänka sig att Telia hade beställt ett antal de trodde skulle räcka. Nu tror jag inte att det är så, men ändå...

Nej, Telia ville ha flera telefoner men fick inga.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-16 09:04
Ursprungligen av jahve:

En lite reflektion på ämnet och jag tar mig rätten att vara cynisk.

För det första verkar det som att vi i en ekonomisk svacka, det finns alltså risk att personer av olika anledningar hamnar i ekonomisk knipa. Det kan vara att man har oturen att av med jobbet eller att räntorna ökar, dyrare energi, mat osv vilket ger mindre pengar när månaden är slut.

Under dessa omständigheter ger sig alltså människor ut och betalar kusliga pengar för en iPhone 3G. Enligt Telias mobilchef valde en majoritet av de nya Telia-kunderna det dyraste abonnemanget med en månadskostnad på 859 kr i åtminstone 18 månader. Givet hur dyr telefonen är och det allmänna ekonomiska läget borde det vara en stor risk att många iPhone-kunder förköper sig.

Nu vet jag inte hur det ligger till med Telias kreditprövningar, men obetalda mobilräkningar tycks ju vara en av de vanligaste orsakerna till att unga personer får betalningsanmärkningar. Det behöver ju inte vara just teliaabonnemang som stor utsträckning orsakar detta, men de är marknadsledande så det finns nog skäl att anta att en och en annan betalningsanmärkning drabbat även deras kunder.

Jag tror tyvärr att det kan bli en ganska stor andrahandsmarknad när iPhone-kunder säljer sina telefoner förhållandevis billigt för att lösa sina skulder. En annan utveckling kan vara att Konsumentverket tittar på avtalen och börjar ifrågasätta bindningstiden såsom dess motsvarigheter ute i Europa har börjat göra.

Så till frågan i tråden, mina gissningar. Lös telefon: kanske 6-12 månader. Obunden: beroende på om Konsumentverket eller motsv. agerar, ett år.

Och din poäng är?

Att det är jobbigt att bli vuxen, jobbigt att lära sig ta ansvar, hantera sina pengar och läsa innantill i avtal?

Eller är det mer en moralisk utsvävning över det fasansfulla och dekadenta i att köpa en telefon?

Var och en får väl ta ansvar för sig och sitt - eller?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-16 09:01
Ursprungligen av Marcus_R:

Så långt är jag också med. Men min fundering är kring hur han fått tag på dem, då varken applestore eller AT&T säljer en iPhone utan att binda upp ett abonnemang?

Ja, du - jag har inte en susning.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-16 09:00

Jag tror inte att det är något som är sönder i själva kortet - snarare filsystemet som ska hålla reda på var bilderna är lagrade, storlek med mera. Med ett trasigt filsystem så är det svårt, mycket svårt att rädda bilderna. De flesta återställningsprogram (restore/rescue) klarar det inte.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-16 08:57
Ursprungligen av jonasludvigsson:

Men varför överhuvudtaget använda Things på iPhone om det inte synkar med Things på datorn?

Vi använder Things i företaget och tycker att det är ett utmärkt, litet, snabbt och enkelt program att hålla reda på uppgifter, projekt och kunder med - men vi har gjort precis samma iaktagelse som du har. Things faller direkt och fyller ingen funktion på iPhone då programmet inte kan synkroniseras med Things i datorn.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-16 08:50
Ursprungligen av acke:

Han jag pratade med på Telia sa att de hade blivit tagna på sängen av hur populär iPhonen var. Nu vet jag inte om det är hans tolkning eller Telias och hur många telefoner de fick in egentligen.

Det är Apple som tilldelat operatörerna telefoner.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-16 08:47
Ursprungligen av mendezzz:

Menar du Ryan Air? De beter sig ungefär likadant omöjliga att få kontakt med, svarar inte på frågor man ställer via mail etc etc..., vill man göra en ombokning får man betala 15 :- i minuten.

Eller syftade du på MS?

Tycker de gånger jag behövt kontakta dem har det gått bra och jag har fått bra hjälp med både support och inofficiella patchar för buggar. Ibland har man dock blivit runtkopplad, men när man kommit rätt har man alltid fått bra hjälp.

Microsoft var tidigare ett företag som du knappt kunde få kontakt med. Precis som du skriver så är det inte så numera. Microsoft har öppnat upp sig på senare år. Arrangerar chatt med användarna, är ofta ute och reser runt och träffar kunder och har en betydligt bättre kommunikation än företaget har haft.

Nej, jag tänkte inte på något speciellt bolag - utan snarare så att vi alla ramlat över företag som säger en sak, som säger sig värna om sina kunder men som egentligen inte gör särskilt mycket för att verkligen göra det, när det väl kommer till kritan.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-15 18:24
Ursprungligen av Marcus_R:

Såg precis en annons på blocket där en kille från Sthlm säljer 10st iPhone 3G.
Hur har han fått tag på dem? Säger att dom är inköpte på Applestore. Men dom säljer väl endast med ab. ?

Såvida de inte är köpta i Italien eller Belgien så lär de inte fungera. Då är de operatörslåsta och abonnemangsbundna - och det finns ingen knäcksningsmetod, ännu.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-15 18:23
Ursprungligen av Mats Lindholm:

Men då är den antagligen låst till Belgien så den fungerar inte i Sverige.

Nej, den ska inte vara försedd med landslås som de som säljs i Frankrike. Italien säljer också helt obundna telefoner - helt upplåsta.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-15 18:21

Det finns en enkel, bra grundregel för alla affärer över telefon - be dem skicka information om det de vill sälja - skriftligen och via post. Klargör att du aldrig gör affärer via telefon, aldrig ger klartecken över telefon och aldrig godkänner något över telefon.

Allt ska ske skriftligen.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-15 18:18
Ursprungligen av bollman:

Konstigt, jag måste vara ensam om att inte ha problem med mobileme.
Funkar klockis på maccen och pc:n, om än lite långsam iDisk än så länge, men trycket är kanske lite väl stort just nu.
Jag synkar nu upp 2,5GB epost till me.com, tar tid men kommer vara grymt najs när det är klart.

Det är väl inget konstigt. Apple har strulat till det ordentligt för massor av användare, inte alla. Var glad att det fungerar. Du hade annars fått bli sittande i telefonköer för att försöka få tillbaka det som redan är ditt, dina pengar.