Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Oj, ja då har väl artikeln kanske gjort väntan än värre
Jag kan bara svara för mig själv, men jag brukade använda Word betydligt mer än jag gör idag, och det gäller såväl på datorn som på Ipad Pro:n. Word för IOS fungerar riktigt bra, och att kunna spara och synkronisera ändringar i dokument direkt mot exempelvis Dropbox är grymt smidigt. Men, jag jobbar huvudsakligen i vårt webbaserade redaktionssystem, så det är faktiskt ganska sällan jag nyttjar Word numera. I bilden i artikeln använde vi Word för att det mer tydligt visar att jag jobbar med text, så där nyttjades Word i illustrativt syfte
Ah du har fått din alltså, du ser, den som väntar på något gott får något gott efter allt för lång väntan Du får gärna avge rapport om hur du tycker att den lever upp till dina förväntningar!
Jag är ingalunda en expert på bilar, så någon med mer insikt får gärna rätta mig om jag har fel, men vad jag vet har olika biltillverkare garantier för sina konventionella bilar som avser tillverkningsproblem, att de ersätter eller reparerar fel som kan spåras till tillverkningsfel under ett visst antal år eller mil körda. Ford erbjuder exempelvis 5 år eller 10 000/15 000 mil. Volvo ger garantier för olika typer av problem (vagnskada, rost, etc).
Men det avser bilen som helhet, det som är unikt med elbilarna är väl att ge ger garantier för hur länge batterierna ska hålla. Konventionella bilar har väl sällan motorspecifika garantier.
Min bil har en instrument panel i form av endast en skärm. Sensorer och teknik mm. Undra vad det kostar när den skärmen ger upp och man i praktiken inte får köra bilen. Nya bilar vågar man inte behålla hur länge som helst. Först var det motorn som gav upp först, sedan var det rosten som tog kål på ekipaget och nuförtiden elektronik och el ?
Exakt. Föräldrarna hade en gammal Volvo 740 som de körde i över 40 000 mil, och som jag också körde en del i ungdomens glada dagar. Den ingick fortfarande i den gamla skolans bilar när nästan vem som helst kunde mecka med motorn om man bara hade kunskapen till det. De senaste tio åren har bilarna blivit så avancerade att inte vilka verkstäder som helst kan reparera dem, och det blir svårare och svårare att hålla bilen vid liv när den har börjat bråka.
En före detta arbetskamrat till farsan som reparerat farsans bilar i alla år är en av få verkstäder som fått Volvos mjukvara som krävs för att felsöka deras nya bilar, något små fristående verkstäder inte får. Om du inte har tillgång till biltillverkarens verktyg och mjukvaror kan du i princip inte göra något med dagens bilar, så det är betydligt mindre sannolikt att bensin/diesel-bilarna som säljs idag fortfarande rullar om 20-30 år, och det kommer ha varit betydligt dyrare än det var med de gamla "dumma" bilarna.
Min bil som jag kör med dagligen är från 1964. Det är fantastiskt att batteriteknologin utvecklats dithän att tillverkare som Toyota alltså lovar att de skall hålla i 50+ år. Personligen skulle jag se till att få det på papper.
De syftade nog förvisso inte på hur länge bilen skulle hålla ihop, utan hur länge bilen skulle vara aktuell att använda innan kunden byter ut den. Och sedan är det nog långt ifrån alla bilar som överlever att användas dagligen i 50 år, olika modeller och årgångar har väl olika bra hållbarhet över tid. Sedan är det nog också så att framtida elbilar kanske blir mer flexibla vad det gäller att byta ut batteriet, att det blir enklare att göra och inte lika dyrt, vilket skulle göra det möjligt att använda bilen över längre tidsperioder än det är möjligt idag. Men visst, om man vill kunna använda sin bil under många årtionden är väl dagens elbilar inte lika aktuella.
Vem vill riskera att om fem år åka omkring i en (värdelös) bil med en räckvidd om ca 10 mil?! Jag vill ha erfarenhetsbaserade data på batteriernas hållbarhet. Inte bara tillverkarnas och miljöopinionens hoppfulla scenarior.
Jag kommer som sagt inte ihåg var jag läste om just det där, men flera amerikanska undersökningar har visat att moderna eldrivna bilar kan köra väl över 16 000 mil utan signifikant degradering av batterikapaciteten. Majoriteten av elbilstillverkarna har en garanti om 8 eller tio år och 100 000 miles, alltså 16 000 mil. Vissa aktörer som Nissan låter en köpa till ytterligare garanti. Jag har läst om Facebook-grupper där elbilsägare diskuterar hur lång batteritid de upplevt, och vissa verkar ha kunnat köra rejält långt och länge utan några problem.
Men i slutändan slits batteriets celler ner på ett sätt som en traditionell motor inte gör om den servas och repareras kontinuerligt, så det är väl fullt möjligt att använda en bil med en konventionell motor längre än en elbil, men det verkar inte som att det handlar om så kort livslängd att det borde vara ett problem för den genomsnittlige bilföraren. Och eftersom det handlar om samma typ av batterier som i moderna telefoner får man också längre livslängd om batteriet inte laddas ur helt eller laddas till 100 procent.
Vet du något om ackumulatorernas livslängd som gör oss skeptiker mer positiva? Alla uppladdningsbara batterier har ju hittills blivit m e m trötta vartefter. Och att byta i en elbil torde väl vara näst intill en ekonomisk katastrof?
Berätta gärna hur du tänkt.
Jag vet att ett företag uttalat sig i frågan, minns inte om det var Toyota eller någon annan stor aktör, men de sade i alla fall att det kommer bli ett problem med dagens batterier eftersom de kommer hålla bra mycket längre än vad bilen kommer vara aktuell. De diskuterade hur batterierna i bilarna skulle återanvändas när bilen blivit sliten nog för skroten. Jag vet inte om det gäller alla biltillverkare, men för det företaget var det inte batteriernas livslängd som satte livslängden för bilarna.
Ja alltså, teamet bakom produkten verkar ju väldigt peppade, men jag har väl svårt att tro att detta skulle bli en framgång. Men vem vet, ett Kickstarter-projekt bakom en gaming-handske blev nyligen finansierade så man ska väl aldrig säga aldrig
Det här gör mitt framtida köp av smart högtalare mer intressant (vill ju inte fortsätta vara den enda på redaktionen utan smart högtalare), men jag vill ha något som kan styra Googles tjänster med Googles assistent också. Att hitta den rätta verkar besvärligt för mig, men jag gillar Amazons prylar. Om de nu bara kunde lansera allt på riktigt i Sverige skulle det mycket väl kunna bli Alexa i mitt smarta hem.
Det som kanske talar för USB-C, som jag inte tänkte på under avsnittet, är att de skulle få tillgång till USB-PD och kunna få tillgång till riktig snabbladdning både med de egna kablarna och Ipad Pro-kablarna. Men jag är ändå skeptisk, som Ida skriver kommer de runt problemet genom att erbjuda adaptrar för Lightning till USB-C, och då slipper de allt besvär med att tvinga kunder att överge Lightning-kablar och tillbehör, och de behöver inte göra det för att gå över till en port som är större än vad Lightning är.
? Jag tänkte själv på det så sent som igår när jag kopplade in laddaren till min Ipad Pro 11" och mindes hur jag råkat dra ner min gamla Ipad Pro 9,7" när den laddats där eftersom jag passerar det utrymmet på väg tillbaks till soffan i vardagsrummet. Då hade det varit bra med en Magsafe-kabel För en telefon är det inte så nyttigt eftersom den inte väger tillräckligt för att magneten ska släppa, men en Ipad Pro gör ju faktiskt det.
Operatören Tre har idag gått ut med att de ska börja sälja två Xiaomi-telefoner den 7 december, dels den mer budgetorienterade telefonen Redmi 6A och Mi 8 i den övre mellanklassen. Tre:s affärsområdeschef verkar vara väldigt pepp på att de ska börja sälja Xiaomi-telefoner, det har tydligen gått bra i de andra marknaderna där de lanserat Xiaomis telefoner