Vi säger att dom får tre försök på sig att fixa telefonen (det har dom rätt till enligt konsumentköplagen)... och man fortfarande inte får en telefon som ser ok ut, då ska man ju enligt konsumentköplagen också få bryta köpet och få pengarna tillbaks... hur fungerar detta när man har skrivit på avtal om tel-abb?
Köpte en Nokia N82 för ca 2 år sedan. Den skjutbara "luckan" glappade lite och jag lämnade in den på PhoneHouse där jag köpt den. De tog in den, jag fick vänta ett par veckor (fick dock låna en annan telefon av dem). Nokia skickade en helt ny telefon.
På den nya telefonen lade mikrofonen av när man var mitt i ett samtal, så efter att ha haft telefonen i fyra dagar lämnade jag in den också. Fick vänta i några veckor till, fick tillbaks telefonen med ett meddelande från Nokia att det inte var något fel på den. Provade den ytterligare en helg, samma fel uppstod igen. Skickade in den, väntade ett par veckor, fick ytterligare en splirrans ny N82. Köpte ett bluetooth-headset i samma veva.
Osannolik tur att jag gjorde det just då, för naturligtvis fungerade inte bluetooth på den nya N82:an. Den hade en räckvidd på ca 0,3 m, så jag kunde prata i headsetet om jag höll telefonen strax intill. Det ansåg jag att det var "third strike" och Nokia gick efter lite bråk med på det och tog tillbaks köpet.
I köpet ingick ett telia-abonnemang på 12 månader, som jag ville bryta. Jag kunde tyvärr inte bryta bindningstiden då det inte var Telias fel att Nokias telefon inte fungerade, men jag fick tillbaks hela subventioneringssumman på telefonen. Dvs. jag fick tillbaks priset jag betalat för telefonen plus hela beloppet upp till vad telefonens faktiska ny-pris utan abonnemang hade varit.
Det var i jobbigaste laget, men konsumentköplagen funkade trots allt. Att telia inte bröt bindningstiden kan jag acceptera eftersom det på sätt och vis inte var något fel på deras leverans. Telia betalade ju dessutom hela subventioneringssumman till mig så jag kunde skaffa en annan telefon för motsvarande belopp. Nokia kommer det däremot dröja länge innan jag skaffar någon produkt från igen.
Mitt bästa tips till alla som vill reklamera eller kräva återköp är att INTE göra butikspersonalen till era ovänner. Tvärtom, försök få dem på er sida "mot" leverantören, så blir er dialog mycket lättare och deras hjälpvilja MYCKET större. Ganska naturligt, men inte helt lätt att tänka på när man är missnöjd med en produkt.