Frågan är också hur mycket filmbolagen förlorar på piratkopieringen. Det har ju hävdats att Napsteranvändarna inte köpte mindre musik för att de laddade ner låtar från nätet. Och skivförsäljningen sjönk drastiskt när Napster stoppades. Om det sedan råkade sammanfalla med, och var orsakat av den begynnande lågkonjunkturen kan man tvista i oändlighet.
Men jag misstänker att vissa filmbolag ser mellan fingrarna lite för att de vet att om filmen sprids så ökar intresset för originalet.
Jag har en kompis som är filmproducent i USA. När han hade avslutat sitt senaste projekt, som visserligen var en lågbudgetfilm men ändå hade kostat cirka 20 miljoner kronor hade han inga pengar kvar till marknadsföring. Ingen distributör var intresserad av filmen förrän någon gjorde en piratkopia som visades på lyxkryssningar. Folk började snacka om filmen och vips lanserades den i hela nordamerika.
Från att från början varit rasande och startat en juridisk kamp mot kryssningsföretaget som visade filmen blev han i stället tacksam för den skjuts hans karriär fick.