Men helt ärligt, när så här pass många människor vill ha samma produkt, så vet jag inte vilket företag som kan sköta det bättre, man får alltid räkna med lite problem.
Jag har alltid varit medveten om att jag skulle få vänta på min telefon, och telia lyckades överaska mig genom att leverera på tre veckor istället för de fyra jag förväntade mig.
Det jag syftade på med min till 75% skämtsamma rad ovan var det administrativa och hanteringen av den stora mängden data. Att få iväg ett mikrosim innan telefonen skickas, att få iväg ett kollinummer innan telefonen har använts i 12 timmar osv.
Jag köper att kundtjänsten, personalen och butikerna blir anstormade vid en sådan lansering. Men de automatiska systemen borde vara skalbara för att kunna hantera detta. Det ger kunderna en trygghet och en visshet om att just deras order ligger på rätt plats i den så omtalade turordningen.
Jag har läst många arga kommentarer där författaren har hotat att byta operatör eller till och med beskrivit hur snabbt det gick hos Tele2/tre/Telenor/etc.
Telia är Sveriges största operatör (?), de borde ha kunskapen och resurserna att hålla lite ordning i röran. Man måste alltid räkna med att kunderna inte är smarta, förstående eller tålmodiga. Det är människor.