Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Distinct Division
  • Registrerad 2002-12-29
  • Senast aktiv 2004-11-13
  • Antal inlägg 152

Foruminlägg

De senaste inläggen Distinct Division har skrivit i forumet.

1

Annars finns "nödlösningen"... Att spela in not 1 i ackordet som audio, panorera/ändra volym, fortsätta likadant med not 2, o.s.v... Nackdelen är ju att man får sämre brusförhållande om man inte kör optiskt... Men det bör funka, så länge du inte kör för många spår på det här viset...

-Niklas

Kan bara tala för cubase 3.x här, men då fanns det finns flera delar i cubase som ligger och känner av dongeln. Både under laddning och under körning för att man inte skulle kunna slita den efter inladdning, och för att crackern skulle ha problem och inte bara behöva knäcka startfilen på ett ställe...
Det var därför som det var så svårt att hitta en knäckt version för några år sedan...

I gamla cakewalk (pro audio) var det bara att dra i ena "handtaget" vid audioblocket till den längd man ville ha det, så stretchade den ut ljudet utan att pitcha upp. (Det lät lite skumt för formanterna i rösten hängde inte med riktigt som de skulle...)

Propellerheads ReCycle bör fixxa steken... Dock inte gratis...

Jag körde med Cakewalk '96-2000, men gick över till Cubase pga. vst utbudet var större än dx utbudet...

Javisst, jag gillade editeringen i Cakewalk bättre än den i Cubase, men när sedan Sonar släpptes tankade jag hem (gud förlåte mig...:D) en version från nätet för att se om det var värt att uppgradera. Jag gillade inte skillnaderna från det gamla, och det i kombination med ovan nämnda utbud... Så nu sitter man här & har vant sig vid Cubase och framför allt lärt sig att stå ut med buggarna

Jag använder själv Drumatic-pluggen (VSTi) från http://www.e-phonic.com/

Funderade tidigare på att köpa hårdvara, men efter jag testade Drumatic'en skippade jag den tanken

Håller med om att det är beroende på hur komplexa syntharna är, men min gamla dator (en p2 -300MHz) kunde jag utan vidare slänga upp en sissådär 12-16 toners polyfoni på en ganska avancerad synth, men då gick det ut över de andra pluggarna i cubase...

Angående gränssnittet är det i princip bara att lägga till moduler och koppla cv/gate (...ibland en och annan multiplikator för att få nivåerna rätt...)
Ett stort plus är att den trädliknande strukturen gör det lätt att hitta rätt även i stora system...:)

Tankade ner det, läste, och glad i hågen skulle jag börja på mina första ljud... Funkade inte.

Plockade fram "Buzz-tutorialen" och följde den steg för steg... Funkade inte.

Gav upp för tillfället efter ett par timmars pelande utan en ton... Sedan buggade det ur och gick inte att starta om.

Tror att jag håller mig till synthedit istället

Måste rekomendera SynthEdit
Man drar ihop synth/effekt med liknande metod som i Reaktor, men sedan kan den sparas som VST.
Har suttit & pelat ihop ett par VSTi som låter riktigt bra... Framför allt är det gratis

DSP

Hehe... För några år sedan (90-91) programmerade jag en enkel synth i zeka-assembler på Amiga... Kul, men tyvärr blev den inte riktigt klar
Den hade bara 2x osc, 2x env, 1x lfo, 1x amp... Jag fastnade på filtret (har för mig att det var resonansen som kivade...)

Jag har snokat runt lite och det enda jag hittat om "odd harmonics" är att det blir lite som en rör-amp. om man kapar dem.
http://www.holmeseng.com/Answers.html (andra frågan)

Håller med dig Dee, men med tillägget att alla kan inte komponera musik. Alla kan kanske lära sig spela, men skapandet går som jag ser det mest ut på att kunna komponera. Titta t.ex på alla trubadurer. De kan spela och sjunga riktigt bra, men hur många av dem kan komponera ett mästerverk eller en hit?

1