Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
emil

emil

Medlem
  • Registrerad 2001-05-29
  • Senast aktiv 2021-01-05
  • Antal inlägg 15

Foruminlägg

De senaste inläggen emil har skrivit i forumet.

1
  • Medlem
  • 2003-05-08 14:22

gmon.out filer skapas av program som är kompilerade med speciella flaggor för att göra en "profil" av tidsåtgången i programmet... mycket användbart vid optimering då man enkelt kan se vad det är som egentligen tar tid.

Troligtvis rör det sig alltså om något program som du kör/kört där programmeraren glömt stänga av dessa flaggor när han gjorde releasen. Alltså är det ingen som helst risk att ta bort filen.

  • Medlem
  • 2002-08-16 09:16

Testen är felaktiga för att visa på eventuella prestandaökningar orsakade av DDR ramen. Läs vad som testats så ser ni att alla testerna använder relativt små mängder data som de gör gör CPU intensiva operationer på. Detta gör att fördelarna med DDR försvinner eftersom minessbussen ändå inte blir utnyttjas till fullo. Dessutom har den nya 2x1Ghz maskinen endast 1MB L3 cache jämfört med 2MB på den gamla. Detta är troligen orsaken till att den presterar något sämre i några av testerna.

Bli inte för besvikna förrän någon gjort RIKTIGA tester..

  • Medlem
  • 2002-05-08 04:01
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:

Men kommer 10.2 gå att köra på en dator med Rage-kort. Och blir prestandan i så fall som idag eller blir det värre.

Det verkar varken troligt eller logiskt att prestandan kommer försämras i och med 10.2, oavsett vilket grafikkort du har. Bortsett från Quartz Extreme så kommer förbättringar runt om i systemet (bl a ny gcc-kompilerare) ge bättre prestanda.

Så, kör du 10.1 idag, så kan du säkerligen köra 10.2 utan problem. Har du dessutom ett grafikkort som stödjs så ger det en extra skjuts framåt.

Prestandan på Quartz för alla G4 baserade maskiner kommer även den att förbättras i 10.2 genom att komponeringen sker i stort sett helt med hjälp av AltiVec, vilket inte var fallet tidigare. En talare nämde en hastighetsförbättring på 30% i de värre partierna och upp till 2-3x på en del saker. Det nämdes inget om G3:or och tidigare, men om jag har förstått arkitekturen korrekt borde hastigheten för dessa maskiner vara i stort sett oförändrad.

  • Medlem
  • 2002-01-04 17:17

Jag tar din kent.

  • Medlem
  • 2002-07-05 09:20

Följande artiklar är intressant läsning för den som vill veta hur Obj-Cs runtime fungerar och vilken overhead som finns:

Inside the Objective-C Runtime

Inside the Objective-C Runtime, Part Two

Min väldigt komprimerade, fritt tolkade summering av de overhead problemen som nämns i artiklarna är följande:
I de flesta fall är overheaden försummbar eftersom flaskhalsen oftast sitter i andra delar av systemet, men i beräkningsintensiva (eller minnesintensiva) delar som tex. avancerade algoritmer för grafik osv. kan den skapa problem. Just därför bör vi tänka oss för var vi använder Obj-C och var vi bör ha optimerad (Obj-)C kod för att hålla prestandan uppe.

  • Medlem
  • 2002-07-04 19:34

Personligen är jag definitivt ingen fan av C++. Det är aldeles för restriktivt för min smak när det gäller tex. typer. Dessutom tycker jag att det gör många lätta saker onödigt krångliga.. Obj-C är ett helt underbart språk, lätt, dynamiskt och genomtänkt. Problemen som kan uppstå där är rent prestandamässiga eftersom alla meddelanden måste gå via en runtime, men om man använder det på ett vettigt sätt med C anrop i de kritiska bitarna tror jag att det är ett mycket bra alternativ. Tyvärr är ju CrystalSpace skriven i C++, vilket gör det svårt att använda vanlig Obj-C utan C++ extensions...

Slutsats:
Jag tycker att bästa alternativet skulle vara Obj-C (med C99 som bas), men pga. CrystalSpace så måste valet bli Obj-C++ (om nu inte någon känner för att sitta och skriva en brygga mellan C++ APIerna i CrystalSpace och C).

  • Medlem
  • 2002-08-07 10:47

Tyvärr var det ett bra tag sedan jag sysslade med QTSS och jag har inte hängt med i uppdateringarna så jag kan inte ge dig några direkta tips, däremot så kan jag göra ett par kvalificerade gissningar.

Eftersom det fungerar att lyssna lokalt men inte utifrån skulle jag i första hand tippa på en av följande saker:

1. Det finns en firewall som av någon anledning blockerar dina requests. Detta verkar dock konstigt för visst är det så att icecast går över HTTP?

2. MP3 broadcastern är bunden endast till det lokala nätverksinterfacet (loopback). Detta ställs troligen in i någon global konfigurationsfil eller via argument vid start. För att se om detta är felet kan du utnyttja tex. netstat kommandot.

3. Något annat program (en webserver?) använder samma port som icecast och är bunden till det globala interfacet för den porten. Detta förhindrar broadcasterna att använda den porten för att ta emot connections. Jag tror inte att detta är speciellt sannolikt dock eftersom de flesta inbyggda nättjänster använder alla tillgängliga interfaces om man inte ändrar det manuellt.

Hoppas detta hjälper vid felsökningen...

  • Medlem
  • 2002-06-10 20:44

Använd kommandot ´gcc_select´. Skriv följande i prompten för att byta till gcc3 som standard:

´sudo gcc_select 3´

(prova även ´gcc_select --help´ för mer information)

För att byta tillbaka är det bara att göra samma sak fast med en tvåa (2) istället för trean (3).

Tänk på att ABI:n for C++ har ändrats mellan gcc2 och 3 så att du inte kan länka gcc3 kompilerade appilkationer mot gcc2 kompilerade bibliotek och tvärtom.

[ 10 Juni 2002, 20:45: Meddelandet ändrat av: emil ]

  • Medlem
  • 2002-03-22 18:39

Vad heter filen som krånglar? Ibland händer det att något program skapar en fil som innehåller tecken som är "reserverade" för annat. Dessa uppträder, i de fall jag sett dem, som "?" i filnamnet när du listar katalogen i terminalen. För att kunna ta bort en sådan fil krävs ett program som inte bryr sig om dessa tecken, utan arbetar på EXAKT det namn som man läser direkt från filsystemet.

Ett sådant program borde rätt enkelt kunna skrivas med systemanropen "opendir"/"readdir" samt "unlink" om det är någon har som kan lite C. Jag har tyvärr inte tid att göra det just nu, men kanske vid ett senare tillfälle.

  • Medlem
  • 2002-12-31 00:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Ta info, finns alternativet: "öppna i Classic-miljö" så är det carbon.

En applikation som inte har "öppna i classic" alternativet kan också vara Carbon (följer av mitt tidigare inlägg) men det är iaf. garanterat inte Cocoa om alternativet finns...

Emil

  • Medlem
  • 2002-12-30 16:44

iTunes är INTE en Cocoa applikation. Prova tex. ´nm´ för att lista alla symboler i applikationen så ser man att det inte finns några Obj-C symboler alls.

Att en binär är Mach-O betyder inte automatiskt att det är Cocoa. Mach-O är bara det binärförmat som är standard i MacOS X och alla språk som kan länkas med apples utvecklingsverktyg blir Mach-O om man inte specifikt anger något annat.

Alltså kan även Carbon-applikationer vara i Mach-O binärförmat. Om du inte tror mig så prova gör ett Carbon project i Project Builder (iaf. Dec 2002 releasen), kompilera det och kör ´file´ på den resulterande binären.. Dessa Carbon-applikationer kommer dock naturligtvis inte att kunna köras i Classic MacOS.

Emil

  • Medlem
  • 2002-06-06 09:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: glemme:
Rätt onödigt att göra det med tanke på att det redan sker under uppstart i ett av rc scripten... Kommer dock ej ihåg vilket. Men det görs.

/glemme

Inte riktigt sant. Under uppstart körs normalt "fsck -p" som bara kontrollerar diskar som inte blev korerkt avmonterade vid senaste omstart. Endast om detta returnerar ett fel kommer "fsck -y" att köras (och datorn bootas igen). Detta innebär att om en disk blivit korrupt på annat sätt än en felaktig omstart så kommer det troligtvis inte att fixas automatiskt.

Emil

  • Medlem
  • 2002-11-13 09:20

Jag har testat få netscape6 att rapportera sig som 4.7 och det fungerade nästan! Jag kom enda fram till själva inloggningen, men när jag försökte logga in kom jag tyvärr inte dit jag ville. Inget fel rapporterades dock.. varken av SkandiaBankens system eller av webläsaren.

1