Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Nils Holmlöv

Nils Holmlöv

Medlem
  • Plats Täby
  • Sysselsättning GM Sweden på LEWIS PR, fd chefredaktör på MacWorld, använt Mac sen -86.
  • Registrerad 2001-05-31
  • Senast aktiv 2008-08-18
  • Antal inlägg 225

Foruminlägg

De senaste inläggen Nils Holmlöv har skrivit i forumet.

Det är några här som varit i närheten av pudelns kärna när det gäller språkvård. Matts E störs inte av vissa typer av engelska stavningar, medan andra tycker det är irriterande. Vissa tycker att det visserligen är OK att använda företagens logotyper, men att gränsen går vid .Net. Andra anser att .Net inte är särskilt uppseendeväckande.

Som ni förstår finns det alltså inget sätt att skriva på som tillfredsställer alla.

Men det går att skriva på ett sätt som är korrekt, det vill säga i enlighet med svenska språknämndens riktlinjer. Läsarreaktionerna får vi oavsett hur vi gör, men genom att följa svenska språknämndens regler så får vi i varje fall ett förutsägbart och konsekvent sätt att skriva på (med undantag för den mänskliga faktorn som ju vare sig är förutsägbar eller konskekvent).

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Citat:

Skapades ursprungligen av: Per:
Jag har mitt arkiv i Holmsund, ja det utanför Umeå, så jag kan inte kolla mitt, inte just nu iaf.

Det här med att ha datorn i foten på en lcd-skärm är jag nästan övertygad om att t ex MultiQ gjort förut. Det som jag tror är nytt med Apples Imac G4, som t ex inte finns på skissen ovan, är den rörliga armen...

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Hur många är lika såld på det som jag???

Det är oerhört bra - men jag har fastnat på uppdraget i kärnkraftverket.

Nille

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ekelund:
Har macworld några planer för programmerings sidor i tidningen?

Det vi antagligen kommer att börja med är mer om databasutveckling i Filemaker och 4D. Det som också kan komma ifråga är webbpublicering med databaser och den typen av programmering, möjligen även javascript.

Kort sagt, programmering som har breda tillämpningsområden.

Renodlad programmering a la C++ et c, kommer vi inte att ha. Skälet är att det egentligen bara finns ett sätt att lära sig programmering, och det är att programmera. Programmering är dessutom svårt att lära ut, och det kräver mycket utrymme för att det skall bli bra.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ekelund:
Nils: Jag tycker att ni kunde ha gett ut dessa korta nyheter gratis, sen för prenumeranter kan ha en extra avdelning där de kan komma åt filer i stil med sådana som följer med på skivor i andra tidningar, så istället för att skicka med skivor som gör tidningen dyrare så lägger ni kanske fullversioner av en gammal version av ett program. Så kan man ladda ner det där. Menar nu börjar hastigheterna på internet i sverige täcka det för en nedladdning.
Sen såg jag någon annan som skrev och önskade hela artiklar på internet för pren. det kunde man också haft på sidan. Vore kanon. Ok inte alla för då hade jag inte läst tidningen och det vore sorligt. Kanske en chatt för enbart pren. där man har ett nick och sen kod, som man får med tidningen när man börjar pren.

Om vi släpper nyheterna fria, och det utesluter jag inte, kommer det ändå inte att bli på samma sätt som tidigare. Av alla de kommentarer jag fått på vårt beslut att stänga (över 600 till dags dato) så framgår det att det vi skriver om i och för sig inte är unikt, men att det finns många som tycker att det _sätt_ vi skriver nyheterna, är unikt. Och att denna kvalitet är något som de uppskattar.

Med andra ord, våra nyheter är trots att de finns överallt, något som har ett värde i besökarnas ögon. Och då ska vi inte skänka bort det hur som helst.

Men en eller två nyheter om dagen är det inte omöjligt att vi skänker bort. Inte än dock.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld.

Citat:

Skapades ursprungligen av: acke:
Problmet som jag ser det när det gäller macworld.se är inte att det har blivit betal site, utan mest att siten är så dålig rent innehållsmässigt. Inte för att Nils H är dålig, varken på teknik eller att skriva, tvärtom. Problemet verkar mest vara att det inte finns något riktig ork och vilja att driva siten.
Jag är övertygad att jag inte är ensam om att tycka detta. Känns som att man börjat i fel ände. Vore bättre att först förbättra siten och sedan kräva att man prenumerera.
Eller?

Nu ligger "skyltfönstret" ute så att alla kan se vad som händer med sajten och hur den förbättras. Dessutom har vi som sagt en cookie-lösning för att göra inloggningen automatisk.

Kolla in den och berätta vad ni tycker.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ekelund:
Nils: Tänkte bara förklara att jag är inte emot att man tar betalt för en sida. Men tycker man ska göra det på något annat sätt än så som ni bär er åt. Fråga mig inte hur men jag har funderingar, men de är så små så inte värda att nämna.
(Dock tycker jag att det hade varit sorligt om alla tagit betalt för sina webbsidor.)

Även om betalning på webben blir normalt i framtiden, så kommer inte alla sidor att vara betalsidor - det kommer alltid att vara en minoritet av sidorna. Men de företag som har som affärsidé att leverera innehåll mot betalning, kommer att sluta skänka bort sitt material i framtiden. Det inbegriper alla former av mediaföretag.

Däremot kommer det att finnas gott om företag och organisationer som har helt andra skäl att finnas på webben än att skapa inkomster på själva sajten.

Men för att ta din första fråga: du har inget emot att vi tar betalt, det är metoden vi gör det på. Kan du bli mer specifik? Handlar det om att det är för dyrt, att du inte vill betala en stor klumpsumma, eller att du gillar sajten men inte tidningen?

Om vi skall kunna göra något åt det du inte gillar så måste vi veta vad det är du inte gillar...

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Citat:

Skapades ursprungligen av: CyberPet:
Jag tycker inte det är värt att betala bara för att läsa 3-4 nyheter på MacWorlds sajt som dessutom både MacNytt och MacPressen skriver om, vars tjänster är gratis.

Och inte är det speciellt redaktionellt jobbat heller, det är likadant oavsett om man läser MacNytt, MacPressen eller MacWorld... bara en pressrelease som alla andra.

Dagens Tips som legat i en vecka... hur fräsht är det? Veckans tips kanske... njae...

Låt tjänsten vara gratis fram till MacWorld har byggt den klart för nu är den inte värt en spänn!

Det kan naturligtvis alltid diskuteras hur bra/dålig en viss sajt är och om innehållet är värt att betala för. Men det är egentligen en detalj i just den här diskussionen.

Frågan är om det går att ta betalt för innehåll på webben. Inte vilket crap som helst, utan bra innehåll.

BTW så säljer vi fem gånger fler prenumerationer i veckan nu jämfört med tidigare. Via webbsajten. Så nog går det.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Citat:

Skapades ursprungligen av: D Damlin:
Har Macworld slutat med reklam helt på sin hemsida?

Nej, vi har fortfarande reklam. Det är inte konstigare än att vi har reklam i tidningen.

Den stora skillnaden är att i tidningen så stör inte reklamen läsningen, och det gör den ju (milt sagt) på nätet. Får vi tillräckligt många besökare och tillräckligt många annonsörer kan vi dock börja ställa krav på vad som visas på sajten. Och i det läget kommer allt som poppar, låter, blinkar och stör att försvinna.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Låt oss inte hetsa upp oss om denna diskussion.
Det finns inte en sanning.
<klipp>
Hur mycket ni än önskar att det skulle vara sanning att webben blir "betal" så är det trots allt framtiden som får visa vem som har rätt.
Själv tror jag att det är absolut total BS. Det är lika idiotiskt som då ett fruntimmer på Ericsson står och förklarar hur vi skall ringa till våra kylskåp och fråga om allt är o.k. för 3.-/min. <klipp>

Jag säger inte att den enda vägen är en betald webb. Det jag däremot hävdar är att tiden då majoriteten av sajterna är reklamfinansierade, är på väg att ta slut.

Om jag har rätt, och det går att ta betalt för innehåll på webben, så kommer vi att få se fler och bättre sajter i framtiden. Har jag fel, om det är omöjligt att ta betalt för innehåll på webben, kommer väldigt många sajter att försvinna.

Det finns nämligen inget självändamål i att ha en webbsajt för företag som lever på att sälja innehåll. Syftet med sajten är precis som med alla andra produkter, att någonstans tjäna på den.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Citat:

Skapades ursprungligen av: Carl-Johan Eelde:
MacNytts innehåll skapas av ideellt arbete. Skribenterna jobbar frivilligt. Det går tyvärr inte att garantera ett visst innehåll. Men av erfarenheter så har det visat sig att en ideell sajt kan vara mycket konkurrenskraftig mot en komersiell sajt.

Jag tycker att du är lite naiv. Macnytt är ur ett rent redaktionellt/etiskt perspektiv, inte på något sett fristående eller oberoende. Macnytt drivs av Applepaj AB, och de har naturligtvis ett syfte med det. Jag vet inte om sajten uppnår syftet, men det är bara löjligt att påstå att Macnytt är rent ideellt.

Vilket inte betyder att Macnytt är dåligt eller att ni som jobbar där inte gör det ideellt.

[quote]
<klipp>

Till IRL+Webb-paket:

Handelsbankens kunder betelar och har alltid betalat en avgift för olika ärenden. Webb-tjänsten är _gratis_ för kunderna.

Det är dock antagligen annorlunda för tidningar...

[/quote]

Det kan man säga. Bankerna tjänar stora pengar på att slippa ha personal i kassorna och på att behovet av bankkontor minskar. De flesta journalister som bevakar det här häpnar ju över hur alla vi bankkunder utan några som helst protester nu tvingas utföra det jobb bankerna tidigare utförde, gratis.

Sedan handlar det om olika affärsmodeller också. Banker tjänar i praktiken pengar på att låna in till en viss ränta, och låna ut till högre ränta. Att sköta betalningar är en extratjänst som stödjer den verksamheten, men den skulle i praktiken kunna köras av ett eget bolag.

Det tidningar gör på webben är precis samma sak som vi gör IRL. IDGs affärsidé är att sälja it-relaterad information. Att det numera även görs på webben innebär inte att vi kan göra det gratis, det går på tvärs mot vår affärsidé.

Kort sagt: Bankerna tjänar pengar på webben genom besparingar, vi förlorar pengar genom att ge bort arbete som vi i andra sammanhang kan ta betalt för. Större än så blir inte skillnaden.

[quote]MacWorld.se måste verkligen hitta på något väldigt unikt innehåll för att kunna skapa mervärde till kunderna.

Aftonbladet kör sin sajt öppen och gratis. Detta stärker varumärket. Är jag bortrest och vill köpa en tidning så köper jag Aftonbladet för att jag vet hur deras kvalité är på innehållet.

[/quote]

Aftonbladet tjänar pengar (tjänade?) eftersom de är så stora. Det kommer alltid att finnas vissa sajter som är tillräckligt stora för att reklamfinansiering skall löna sig, precis som IRL. Men det handlar om ett fåtal.

Varför är det ingen som tar upp Expressen förresten? Expressens sajt är också gratis, och deras upplaga går ju inte direkt lysande...

[quote]Ska bli intressant att se hur det kommer att gå för MacWorld. Det enda bra med MacWorld är studentrabatten för tidningen [/quote]

Hehehe, är det verkligen det enda som är bra? Du är den första person jag hört talas om som vill ha en tjänst enbart för att den är rabatterad. De flesta brukar inte vilja betala alls för produkter de inte tycker har några bra sidor...

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ekelund:
Klart Nils ska vara här och skriva kommentarer, menar vi vill väl inte se demontrations upplopp för att inte redaktörer är på detta forum?

Det är juh så det kan bli, precis som i göteborg för att inte politikerna är där och lyssnar på folket.

Jag ser helst att jag inte blir jämförd med politikerna i eu-toppen eller Sveriges Riksdag. I den här debatten/diskussionen utger jag mig inte för att representera någon eller något annat än mig själv och MacWorld. Jag försöker förklara hur MacWorld ser på utvecklingen på nätet och varför.

Jag har full förståelse för dem som tycker att det är tråkigt att webben går mot till stora delar stängda sajter, öppna endast för medlemmar. Det är ett trendbrott.

Men man måste ha klart för sig att den utveckling och det tillstånd som rått på nätet de senaste två-tre åren med extremt påkostade satsningar som är gratis, aldrig varit hållbar. Jag tror inte att de extremt påkostade satsningarna kommer att försvinna, men jag tror att de kommer att kosta pengar. Har jag fel, så är alternativet inte att vi återgår till hur det sett ut de senaste åren med allting gratis, utan då blir utvecklingen sådan att webben visserligen är gratis, men att det stora utbudet av påkostade tjänster försvinner. Då blir webben ett forum för idealister/hemsidessnickare och renodlad företags/myndighetsinformation. All form av fristående innehåll kommer att försvinna.

Det är ett sämre alternativ än betalvägen.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jhonny:
Repportage, Pdf filer av vissa artiklar, filarkiv m.m att ta macworld.se på den usla nivån den ligger nu och börja ta betalt för den är nog inget smart drag.

Hade varit bätte att öka kvaliteten på siten innnan man börjar ta betalt för den, för att skapa en efterfrågan. Eller ?

> Nils vad ligger fördelningen lösnummer vs prenumeration i procent ?

Om vi pratar om macworld.se just nu, i skrivande stund, och inte för en månad sedan, så kan jag inte hålla med om att sajten är usel. Tvärtom, jag tycker den håller lika bra klass som Macnytt och Macpressen. Den uppdateras upp till åtta gånger per dag och har fått en rejäl uppryckning i designen.

Vi visste detta när vi valde att stänga för alla utom medlemmar, och tyckte att det var tillräckligt bra för att dra igång.

Man kan alltid diskutera lanseringen - så är i efterhand kan vi konstatera att det finns vissa saker vi skulle gjort annorlunda med facit i hand.

Angående fördelningen lösnummer - prenumeranter så kan jag inte avslöja några siffror men så mycket kan jag säga att andelen prenumeranter överväger stort.

Den springande punkten är väl hur många av de som besökte sajten som köper tidningen? Under 2000 hade vi i snitt 12 400 i efterfrågad upplaga, och i snitt 45 000 unika ip-nummer på sajten varje månad. Det fanns med andra ord en betydande andel sajtbesökare som inte köpte tidningen.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ekelund:
Nils: Jag glömde säga att få ihopa dessa små snuttar kan inte dina skribenter skriva ihopa dem och sen ge dem till den såkallade webmastern som sen lägger upp det. Menar det är väl onödigt att både skribenterna och webmastern göra samma research? Antagligen så kommer en hel del av områdena i tidningen också skrivas ut på sidan eller?

Det blir inte gratis bara för att den som skriver texten bokförs på ett annat kostnadsställe än webbredaktören. Om den som skriver texten tar en timme om dagen på sig är kostnaden för texten 12,5% av kostnaden för den personen.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ekelund:
Nils: Nu börjar vi snacka olika saker, som jag nämnde innan så behöver vi bara nyheter i stil med macnytt.com, alltså korta men ändån omfattade inte artiklar med flera tusen ord, det är det jag köper tidningar för. Alltså att få ihopa en sida med några rader bör inte vara dyrt.

Jag pratar inte om flera tusen ord - jag pratar om tusen tecken. Att hitta en nyhet, skriva tusen tecken om den, och publicera den korrläst och klar, tar omkring en halvtimme för en vanlig, erfaren skribent. Har man gjort det 5-10 gånger per dag i ett par månader kommer man ner i kanske 20 minuter.

Multiplicera med 6-8 så ser du hur mycket tid det tar.

Det du pratar om låter misstänkt likt en pressrelease-tjänst som helt utan redaktionell inblandning basunerar ut reklam- och pr-material från företag. Såna tjänster finns och har definitivt ett värde, men det skall _inte_ blandas ihop med journalistisk verksamhet.

Journalistisk verksamhet kostar (och det gör även pr-tjänsterna, men det är en annan historia).

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld