Jag är ju part i målet, men vill bara ändå peta in några ord:
Jag har mailat med ett par hundra personer om det här nu, och det jag ser är två typ-reaktioner. Dels de som av ideologiska skäl inte tycker att innehåll skall få kosta något, dels de som tycker att erbjudandet är för dåligt.
Att av ideologiska skäl inte vilja betala har jag väldigt svårt att förstå. Visst, idag är allt gratis och det är gott. Men av 1000 bokmärkta sajter går 999 med förlust idag. Om två år kommer dessa att ha försvunnit eller bytt affärsidé.
I Stockholm har det varit gratistidningskrig i vinter. Idag finns bara Metro kvar. Läxan av det är att det finns bara plats för en enda annonsfinansierad dagstidning i Stockholm. Det är samma sak på nätet. Det finns plats för ett par annonsfinansierade gratissajter i Sverige, men inte många.
Gratis-eran är slut. Inte för att några girigburkar fått nog av att ge bort innehåll, utan för att det helt enkelt inte är möjligt för flera tusen sajter att leva på reklampengarna som spenderas på den svenska delen av nätet.
Det är lite sorgligt, men inte ens detta forum görs enbart för att det är kul. No way att mr Entreprenör Björnström drar igång nåt som han inte ser en chans att dra in stålar på, nånstans. Om jag nu bara kunde räkna ut hur han tänkt
För att återknyta till inledningen, så finns det en annan grupp, som helt enkelt inte tycker att erbjudandet är tillräckligt bra. Deras förkrossande argument är "jag tänker inte betala för nåt som jag får gratis på andra ställen".
Självklart kan man inte leva på att packetera om information som finns gratis på andra ställen. Ingen betalsajt av rang inbillar sig det heller.
Man måste skapa något som är unikt, och som har ett värde i läsarens ögon. Det här är mammas gata för tidningar och förlag. Så länge det har funnits tidningar har chefredaktörer ställt sig frågan "vad vill de läsa om" med tillägget "och betala för".
Det har gjorts försök på nätet tidigare, men då har det för varje betaltjänst poppat upp tre gratistjänster som är lika bra eller bättre. Det kommer att fortsätta vara så, men nu inser alltfler att reklam inte räcker. Det kostar pengar att dra igång en bra och djup webbtjänst - och idag får man inte riskkapital bara man kan sätta ihop en komplett mening som innehåller orden "Internet" och "WAP".
Sajter med unikt innehåll kommer med andra ord inte omedelbart att kopieras.
Sedan finns det en annan aspekt också - allt går inte att kopiera. Två personer skriver inte samma nyhet på samma sätt, och för vissa läsare är skillnaden betydelsefull. Två sajter värderar inte alla nyheter likadant, och för vissa läsare är skillnaden betydelsefull. Två sajter har inte exakt samma tjänsteutbud, och för vissa läsare är skillnaden betydelsefull.
Jag föredrar Rapport framför Aktuellt och Nyheterna i TV4, inte för att nyhetsvärderingen är så oerhört annorlunda utan för att det presenteras annorlunda. Nån annan gillar TV4 av samma anledning.
Unikt _behöver_ alltså inte vara egen grävande journalistik. Ser man på tidningar och tv är scoop:en oerhört få, vardagsrapportering utgör majoriteten av nyheterna. Det är _hur_ man gör det, inte vad man gör, som avgör.
Ja, det blev lite famlande det här - men jag antar att ni kommer att påpeka var och varför jag har fel, så jag slutar här
Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld
[ 12 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Nils Holmlöv ]