Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Thomas Weigle

Thomas Weigle

Medlem
  • Plats Stockholm
  • Sysselsättning Fotar, dyker, cyklar, reser gärna när jag inte arbetar med reklam. Har lekt med Mac sedan 1987 och fick 2007 chansen att börja använda dem i arbetet igen för första gången på sex år. Underbart!
  • Registrerad 2001-05-10
  • Senast aktiv 2012-04-03
  • Antal inlägg 541

Foruminlägg

De senaste inläggen Thomas Weigle har skrivit i forumet.

Ursprungligen av Reisan:

Det var länge sedan jag postade i den här tråden... Då är det på sin plats att göra så!

Flickr: Rei Trulsson's Photostream

Snygga bilder, Rei, men har du "gjort en anslagstavlan" och rensat bort alla gamla bilder...?

Hej,

Har samma problem men HD-filmer och bilder från iPhone 4 till en MacBook. Provade Bildinsamling där ingenting hände och iPhoto där jag fick upp att det var "ogiltigt format".

Tacksam för hjälp!

Ursprungligen av magnur:

Jeflar vilken buoyancy och manövreringskontroll du måste ha. Härliga bilder också!

Tack! Jodå, jag har ju några dyk under bältet... Är fortfarande rätt så mycket novis när det gäller att kombinera foto- och dykintressena, men det blir bättre.

Ursprungligen av joakimo:

Riktigt trevliga bilder du har tagit. Jag måste också säga att jag är grymt imponerad av det marina livet vid dessa breddgrader!

Man tackar! Lembeh är den bästa dykning jag någonsin varit med om. Helt unikt ställe där man ser fler sjuka grejor på ett dyk än man gör på en hel dykresa någon annanstans. På en dykdag såg vi sju frogfishes varav två hairy... På ett annat dyk såg vi två wunderpuses på samma dyk... Och så vidare...

Länge sedan jag postade något här.

Har varit och dykt i Indonesien. Blev mestadels makro på småkryp.

Nakensnäcka. Ca 5 centimeter lång.

Flundra.

Hairy frogfish. Väldigt konstig krabat.

Pygmy seahorse. 1 cm hög ungefär. Till vänster kan man se "svansen" på ytterligare en... Som vi såg först i efterhand på fotot.

Hairy squat lobster. 1,5-2 cm i omkrets, ungefär.

Mandarin fish. Relativt stor, 4 cm lång.

Ögat på en sjötunga.

Hela sviten med klart fler frogfishes, cuttlefishes, octopuses och diverse annat...

Jag köper den. Med 3G. Lägg till typ Comviq surf eller motsvarande för de få situationer då man inte hittar något wi-fi.

iWork skippar jag nog, men jag vill ha Aperture som app...

Ser inte ut ha varit så mycket action här de senaste månaderna... Skönt, då slipper jag få ångest för att jag inte har fotat nästan någonting.

Nåväl. Åkte till Chile i tre veckor över nyår och i början av januari. Fantastiskt land, alldeles för mycket se på så kort tid, men det blir fler resor! Har lagt upp lite bilder på flickr.

Alla fotade med Pentax K-7, DA 15/4, DA 35/2.8 eller DA* 60-250/4

Jag tror också att kameran kommer att floppa, men framför allt på grund av de tydliga konventioner som finns och som gör det svårt för oss att förstå koncept som viker av allt för mycket från våra förväntningar.

På den gamla goda tiden var kamerahuset ett "dumt" skal, men det var filmen och optiken som gjorde bilden. Med digitalkamerorna har det förändrats, självfallet, men någonstans börjar vi nå en punkt av "diminishing returns" vad gäller t.ex. skärmstorlek och upplösning som gör att det i princip bara är sensorn som radikalt förbättras från kamera till kamera. Tanken att man inte behöver byta bort sitt favvo-kamerahus utan kanske behåller det men skaffar en ny sensor är inte så pjåkig. Problemet är förstås i detta fall att sensorn sitter ihop med optiken...

Nu behöver väl det inte vara så dumt heller? Du kan i praktiken, med ett kamerahus och en relativt kompakt design, få en uppsjö av olika kameror som gör olika jobb - det är ju inte nödvändigtvis så att en större sensor och fler pixlar alltid är bättre... Men eftersom vi lever i en värld där vi lärt oss att kompaktkameror fungerar på ett visst sätt och systemkameror på ett annat lär väldigt få köpa in i ett sådant koncept.

Ursprungligen av Chaosstar:

Återanvänder den här tråden...

Flertalet av mina billiga Manfrotto-stativ har gått sönder i knäpp-låslederna för benen då det varit kallt ute (ca: +3 till -6). Så jag har nu en fråga:
Vilket är det billigaste stativet som klarar kalla dagar utan att gå sönder.

Oroväckande... Vad menar du med "billigt"? Jag har använt både 190 och 055 stativen - även vid minusgrader men aldrig haft problem. Samtidigt blir man ju nervös när man läser sådant här.

Ursprungligen av miri:

du har fortfarande en felaktig attityd till ett stort antal pixlar och höga isoegenskaper , översätt bildfilsstorleken till en kamera med färre antal pixlar så har inte en kamera med fler pixlar sämre egenskaper, i varje fall så har jag inte sett att skilnaderna finns eftersom varje generation av kameror också medför bättre sensoregenskaper, men du har alltid fördelen med högre upplösning i de ljussituationer den högre upplösningen medges dvs i lägre iso=bra ljus

Se DXO upppmätning av G10 och LX3

Vad i det jag skrev får dig att anse att jag har en "felaktig attityd"? Jag ger dig ju rätt...

Sedan är det ju förstås intressant att du och ett par experter som du hänvisar till tydligen har en radikalt annorlunda uppfattning i detta ämne än tillverkarna själva - som ju faktiskt krupit till korset och börjat tillverka sensorer som de anser ska ha bättre prestanda på höga ISO på bekostnad av en ganska så marginell upplösning...

Eller är detta endast en ny "marketing gimmick" vi ser? Jag vet inte själv, därav frågan.

Appropå tekniknörderi, off-topicismer och diverse annat...

...så är det första testet av Panasonic GF-1 väldigt positivt. De har även testat 20/1.7 gluggen och är mycket positiva till den också.

Ursprungligen av jurassic579:

En teknisk perfekt bil har ingenting att göra med en bra bild med känsla.

Generellt sett så tycker jag att det är så att dom som göttar ner sig i perfekt teknik är dom som helt saknar känsla i sina bilder. Men som jag sagt förrut, det finns fotografer och så finns det tekniknördar som gillar kameror...

OBS, för att klargöra så är inte det riktat till någon i den här tråden.

Nej, det har inget med tråden ens att göra... Varken med kameran som lanserats eller med kommentarerna om Foveon vs andra sensorer (vilket är en teknisk diskussion).

Man kan ta en bra bild med vilken kamera som helst, förstås, men vissa gör det lättare för en - beroende på behov, motivpreferenser m.m. - och därmed kan man inte helt utelämna den tekniska diskussionen.

Ursprungligen av Rytterfalk:

Inom perfektionismen finns många träsk, kan vara att bara använda färsk svartvit film eller bara köra med L optik.

Perfektionism skulle jag inte vilja kalla det, men jag förstår vad du menar... Som jag som är väldigt svag för Olympus hantering av blått, och speciellt himlar. Jag skulle snarast vilja kalla det preferens. När man gillar något söker man efter det och hittar man det inte blir man besviken.

Jag reagerade mest på sättet du skrev din kommentar på, du fick det att låta som att alla som inte föredrog Foveon inte fattat vad det handlar om, men det har du ju förklarat nu att så var inte fallet.

Det här är ju en instegsmodell så vädertätning är ju inget man kan räkna med. Möjligheten att välja mellan 100 färgkombinationer är antingen idiotisk eller ett genidrag från Pentax sida... Vad sägs om en lila med gult grepp? Eller en rosa med vitt grepp...?

Håller med miri och tycker att följande citat är ganska underligt:

"Men om man inte ser skillnaden så behöver man inte tänka på sådana petitesser. En annan är ju rätt insnöad i perfektionsträsket och är nog skadad för livet."

Du menar alltså att alla professionella fotografer som inte använder Sigma dels är så kassa att de inte ser skillnaden, dels att de inte strävar efter perfektion?

Ursprungligen av Rytterfalk:

Och slutligen en DP1 bild från ett bröllop jag fotade i lördags.

Den här är riktigt vacker!

Men jag håller inte med om att man skulle få mer "3D" med Sigma än med andra tillverkare...

Att bilderna är platta handlar väl snarare om fotografen, tycker personligen att DPR's "samples" sällan gör någon kamera speciellt stor rättvisa.

Ursprungligen av Cekari:

Ok, är bilderna gjorda i samma program och printer?, frågar bara för att den programvara som följer med Sony systemkameror suger på bla skärpa och kontrast IMHO. Vore ju synd om en bra sensor skulle få en dålig optik och kameran förlora fördelen med just en ny bättre sensor under "normala" foto förhållanden.

Samma program spelar mindre roll eftersom ingen av de kameror vi talar om har RAW, dvs det är kameran som renderar filen, inte något program. Alltså ligger problemet med bristande skärpa någonstans i kameran. Förmodligen dels optiken, motsv 24-120 i ett så kompakt format är stor potentiell problemkälla, dels den lilla sensorn i sig, i kombination med en alltför aggressiv brusreducering som går in alldeles för tidigt.

För övrigt finns det få fördelar med "en ny bättre sensor" vid låga ISO. Det finns redan idag många kameror med uppåt 12 MP som klarar av att leverera riktigt skarpa och bra bilder vid låga ISO, det har alltid varit höga ISO som varit problemet.

miri: Fujin motsvarar alla önskemål som trådskaparen hade, därav min rekommendation. Nej, den har inte RAW, nej den har inte fullständiga manuella inställningar. Men det får man inte i en ultrakompakt till det här priset... Jag förstår din kritik av "anti-MP-hysterin", och håller med om att t.ex. F31fd som alltid slängs upp i sådana här sammanhang inte nödvändigtvis är bättre än t.ex. G10, men just F200 verkar faktiskt leverera bra i den kategori den spelar i. Även om jag personligen hade valt en G10 istället. Eller förstås ännu hellre en Ricoh av valfri sort...

Canina: Sonyn kommer inte på något sätt att krossa de övriga. Testa Fujin mot Canonen och se vilken du trivs bäst med. Det finns ingen perfekt kamera, men båda de är bra val, om än med olika styrkor.