Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för USA-import av iPhones

Tråden skapades och har fått 1177 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-05 22:27
Ursprungligen av JohanK:

Jaså du blev så inspirerad efter pubben att du beställde en, kul

Hehe, ja, MacPuben bidrog en hel del i min spontana handling innan idag. Får läsa på om anpassningarna på iFun snart.

iPhone köpt.. nu skall den bara skickas hem till papsen..;)

Hej, igen!

Nu har min tjej köpt iPhonen på andra sidan Atlanten. Ska säga hur den skall skickas nu utan att man slipper åka på tullavgifter och moms.

Jag har fått tips om "personal belongings" och "gift". Tänkte höra efter ett slutgiltigt tips...

I Sverige skickar man ju rekommenderat för typ 100spänn och då får man försäkrat för ca 4000kr har jag för mig. Men hur fungerar det i USA? Kan man få paketet försäkrat utan att skriva vad det är värt? (visa bilder och spara kvitto vid anmälning)
Som jag förstår skall man inte skriva vad värdet på paketet är för då får man tydligen betala momsen på värdet i Sverige..?

Vill gärna ha några snabba svar för nu är man ju inte bara liiite ivrig på att få den "hemskickad".:D :D:p

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-10-07 17:50

Fick inte köpa en lur!

Har beställt en telefon av en kompis som är i San Fransisco i veckan. Han fick inte köpa en iphone när han skulle handla, han var tvungen att köpa med abbonemanget också. Har dom ändrat på reglerna nu eller hur gjorde ni andra när ni handlade era telefoner?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-07 19:58
Ursprungligen av Udo:

Har beställt en telefon av en kompis som är i San Fransisco i veckan. Han fick inte köpa en iphone när han skulle handla, han var tvungen att köpa med abbonemanget också. Har dom ändrat på reglerna nu eller hur gjorde ni andra när ni handlade era telefoner?

Kan du vara lite mera specifik? Om man inte fick köpa iPhone utan abonnemang längre skulle väl den nyheten vara ute på nätet redan?

Tack för tipset Skoggy!

Så "personalbelongings" borde vara ett säkrare kort än "gift" alltså? Fast egentligen tycker jag att det är skumt att man kan ta ut moms på någon av dessa? Någon som har en förklaring?

Ps. Vad gör dem om man inte vill hämta ut paketet? Skickar dem tillbaka det utan kostnad eller? Ds

  • Medlem
  • Habo
  • 2007-10-05 19:36

International-orders har ju ökat priset på sina 1.02 versioner eftersom de nu är eftertraktade.
Förstår inte hur deras lager ser ut av 1.02-er

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-07 18:49

Snart är ögonstenen i mina händer. Beställde i fredags via International Orders och den är i Sthlm/Arlanda nu, enligt tracking via FedEx. Rätt schysst leveranstid. 2-3 dagar är ju helt ok. Beräknas att levereras till min dörr vid 18 i morgon. Hoppas dom inte kommer innan 17, så att man hinner hem från jobb.

Var det på en Applestore eller en AT&T-butik?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-10-07 20:19

Han hade varit inne på Appelstore i SF, Försäljaren sa att dom säljer inga iphones utan abbonemang. Men han skulle testa igen på en annan Applestore i Berkley senare i veckan.

Fan osså, får bli en ipod touch som tröst istället..,

Som jag fattar det säljs alla iphones med abonemang..? Men sålänge man inte aktiverar det via macstore så är det ingen fara??

Jag får min imorgon via en flygvärdina!! Underbart.

Har dock inte riktigt koll på läge.
Som jag fattar det hra det kommit en mjukvaru uppdatering som gör att jag med det nuvarande hacket inte kan ringa med iphonen med valfritt abonemang?
Går det att nergradera iPhonen så att jag kan installera hacket eller måste jag vänta på att den nya uppgraderingen av mjukvaran blir "hackad" ?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-10-07 20:42

"som jag fattar det säljs alla iphones med abonemang..? Men sålänge man inte aktiverar det via macstore så är det ingen fara??" - zootabletten

Betalar man inte då för ett abbonemang i butiken när man köper telefonen? Man måste väl då binda upp sig och skriva på ett avtal eller liknande? Kan man välja något annat alternativ? At&T kontantkort som man sedan inte använder?

Ni som köpte i USA, hur gjorde ni? FIck ni med At&T papper som ni sedan slängde?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-07 20:42
Ursprungligen av zootabletten:

Har dock inte riktigt koll på läge.
Som jag fattar det hra det kommit en mjukvaru uppdatering som gör att jag med det nuvarande hacket inte kan ringa med iphonen med valfritt abonemang?
Går det att nergradera iPhonen så att jag kan installera hacket eller måste jag vänta på att den nya uppgraderingen av mjukvaran blir "hackad" ?

Ja, om din iPhone kommer med Firmware version 1.1.1 så kan du inte anpassa den för svenska operatörer. De håller på att försöka lösa det här. När det är klart, vet ingen...

Ursprungligen av Reisan:

Ja, om din iPhone kommer med Firmware version 1.1.1 så kan du inte anpassa den för svenska operatörer. De håller på att försöka lösa det här. När det är klart, vet ingen...

Kan ta ett bra tag, så förvänta er inget på ett tag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-07 20:56
Ursprungligen av wunderbaren:

Kan ta ett bra tag, så förvänta er inget på ett tag.

Ja, jag gissar också på att det lär ta längre tid att komma runt det här än tidigare. Blir ju svårare och svårare. Läste något om att det gick pga några buggar i mjukvaran. Men som Apple har täppt till med version 1.1.1.

  • Oregistrerad
  • 2007-10-08 08:57

Tack för ert intresse och era beställningar. Vi kände att det är viktigt för oss och framför allt er, att ge er möjligheten att föra en konversation här och hoppas kunna ge er svar på de flesta frågor ni har.

Vi skickar iPhone 1.0.2 versionen till våra kunder, och vi säljer dem fullt upplåsta om så önskas. För er som är oroliga angående vårt lager kan vi berätta att vi har fullt med 1.0.2 versionen. Dock är intresset enormt så vill ni vara säkra på att få en iPhone 1.0.2 bör ni skynda er.

Vi skickar era beställningar inom 24 timmar efter vi sett att er betalning gått igenom.
Allt skickas med FedEx som garanterar leverans inom 2 dagar.

Priset på alla våra iPhones har Californias skatt inkluderad (8,25%) vilket alltid betalas när en vara handlas här.

För eran leverans finns det 2 alternativ, det första "Express International 2 days" där ingår inga eventuella skatter som kan uppstå utan de betalas isåfall av kunden.

Det andra "Express International 2 days with prepaid customs and duties" där ingår alla eventuella skatter.

(Allt skickas i diskreta förpackingar och än så länge har ingen som valt det första alternativet fått betala något vad vi känner till)

Ni kan alltid nå oss via e-mail för support på support@international-orders.com

Vi erbjuder nu även upplåsta iPhones för den svenska marknaden, med alla menyer på svenska och med svenskt tangentbord. Pris för detta kommer dyka upp på vår sida inom en snar framtid.

Vi har även iPhone Black Limited Edition, som är helt svart. Den kan också fås med svenskt paket och givetvis upplåst.

Med vänliga hälsningar
International-Orders.com

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-08 09:19
Ursprungligen av International-Orders:

Tack för ert intresse och era beställningar. Vi kände att det är viktigt för oss och framför allt er, att ge er möjligheten att föra en konversation här och hoppas kunna ge er svar på de flesta frågor ni har.

Vi skickar iPhone 1.0.2 versionen till våra kunder, och vi säljer dem fullt upplåsta om så önskas. För er som är oroliga angående vårt lager kan vi berätta att vi har fullt med 1.0.2 versionen. Dock är intresset enormt så vill ni vara säkra på att få en iPhone 1.0.2 bör ni skynda er.

Vi skickar era beställningar inom 24 timmar efter vi sett att er betalning gått igenom.
Allt skickas med FedEx som garanterar leverans inom 2 dagar.

Priset på alla våra iPhones har Californias skatt inkluderad (8,25%) vilket alltid betalas när en vara handlas här.

För eran leverans finns det 2 alternativ, det första "Express International 2 days" där ingår inga eventuella skatter som kan uppstå utan de betalas isåfall av kunden.

Det andra "Express International 2 days with prepaid customs and duties" där ingår alla eventuella skatter.

(Allt skickas i diskreta förpackingar och än så länge har ingen som valt det första alternativet fått betala något vad vi känner till)

Ni kan alltid nå oss via e-mail för support på support@international-orders.com

Vi erbjuder nu även upplåsta iPhones för den svenska marknaden, med alla menyer på svenska och med svenskt tangentbord. Pris för detta kommer dyka upp på vår sida inom en snar framtid.

Vi har även iPhone Black Limited Edition, som är helt svart. Den kan också fås med svenskt paket och givetvis upplåst.

Med vänliga hälsningar
International-Orders.com

Tack för infon och förtydligandet! Jag har nyligen köpt en iPhone via er. Och valde det billigaste leveranssättet, dvs Express International. Synd att jag missade det svenska paketet och Black Line Edition. Upplåsning och anpassningen finns det ju bra guider för, så den biten är lugnt.

Senast redigerat 2007-10-08 09:38

Jag har frågat tidigare i denna tråd och jag ser att flera andra undrar men vi har inte fått några svar...

Går man i på Applestore ställer sig i kö och köper en Iphone för 399 USD utan att behöva skriva några papper med AT&T? Hur funkar det? När jag kommer hem och pluggar i telefonen är det då man skaffar sig kontrakt med AT&T?

Snälla... ni som har köpt telefoner berätta, jag ska skicka en vän som inte vet nått om detta och köpa luren så jag vill gärna förklara för honom innan..

//Claes

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-08 12:53
Ursprungligen av Kattenselma:

Jag har frågat tidigare i denna tråd och jag ser att flera andra undrar men vi har inte fått några svar...

Går man i på Applestore ställer sig i kö och köper en Iphone för 399 USD utan att behöva skriva några papper med AT&T? Hur funkar det? När jag kommer hem och pluggar i telefonen är det då man skaffar sig kontrakt med AT&T?

Snälla... ni som har köpt telefoner berätta, jag ska skicka en vän som inte vet nått om detta och köpa luren så jag vill gärna förklara för honom innan..

//Claes

Jag har sett inlägg där någon blivit nekad att köpa i butiken i USA om de inte tecknar abonnemang. Dock är detta nog ett unikt fall. Jag har för mig att man kan köpa med ett s k Pre-paid kort, motsvarar kontantkorten i Sverige. Helt utan Pre-paid eller abonnemang tror jag inte att det går. Sök i iPhone-forumet. Jag ska också kolla runt lite sen ikväll.

  • Oregistrerad
  • 2007-10-08 20:39
Ursprungligen av Reisan:

Jag har sett inlägg där någon blivit nekad att köpa i butiken i USA om de inte tecknar abonnemang. Dock är detta nog ett unikt fall. Jag har för mig att man kan köpa med ett s k Pre-paid kort, motsvarar kontantkorten i Sverige. Helt utan Pre-paid eller abonnemang tror jag inte att det går. Sök i iPhone-forumet. Jag ska också kolla runt lite sen ikväll.

Hej igen. Ska försöka reda ut det for er.
Många blir nekade att köpa iPhones i butikerna, speciellt utländska kunder. Har butiken minsta misstanke att telefonen ska föras ut ur USA så säljer dom den helt enkelt inte.

Man kan inte köpa iPhone med Pre-paid kort, inte ens med AT&T Pre-paid.
iPhone är till och med låst mot Pre-paid kort.

Apple har ändra sina regler och det är mycket svårare att få tag i telefoner.
Kan vara bra att veta för er som åker över för att köpa telefoner.

Hoppas du blir nöjd med din telefon Reisan, om inte hör av dig.

Med vänliga hälsningar
International-Orders.com

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-08 21:45
Ursprungligen av International-Orders:

Hej igen. Ska försöka reda ut det for er.
Många blir nekade att köpa iPhones i butikerna, speciellt utländska kunder. Har butiken minsta misstanke att telefonen ska föras ut ur USA så säljer dom den helt enkelt inte.

Man kan inte köpa iPhone med Pre-paid kort, inte ens med AT&T Pre-paid.
iPhone är till och med låst mot Pre-paid kort.

Apple har ändra sina regler och det är mycket svårare att få tag i telefoner.
Kan vara bra att veta för er som åker över för att köpa telefoner.

Hoppas du blir nöjd med din telefon Reisan, om inte hör av dig.

Med vänliga hälsningar
International-Orders.com

Ok, bra med ytterligare förtydligande. Det var hårda åtgärder från Apples sida. Men jag förstår varför. Många som köper stora mängder och för ut ifrån USA. Utanför den marknad där den är lanserad.

Ja, jag hoppas också att jag blir nöjd med mitt köp. Får den levererad i morgon. Missade budet som kom till mig idag.

  • Medlem
  • 2007-10-09 11:58
Ursprungligen av International-Orders:

Priset på alla våra iPhones har Californias skatt inkluderad (8,25%) vilket alltid betalas när en vara handlas här.

För eran leverans finns det 2 alternativ, det första "Express International 2 days" där ingår inga eventuella skatter som kan uppstå utan de betalas isåfall av kunden.

Det andra "Express International 2 days with prepaid customs and duties" där ingår alla eventuella skatter.

(Allt skickas i diskreta förpackingar och än så länge har ingen som valt det första alternativet fått betala något vad vi känner till)

Med vänliga hälsningar
International-Orders.com

Behöver man inte betala nån moms på IO:s paket...?
Well, det stämmer säkert om de säger så, men jag tycker det låter otroligt märkligt.
Jag ifrågasätter absolut INTE deras ärlighet, men måste ändå uttrycka förvåning, då jag vet att jag alltid själv får momsfaktura, fast ibland kommer de typ 3 veckor i efterhand.

Fattar inte vilken modell de använder sig av riktigt för att vara befriade från moms.
Och att man dessutom kan välja en fraktmodell där tull- och momsavgifter redan ingår??
Var är logiken - och hur kan IO betala moms för någon annans räkning ?

Återigen, se inte detta som ett misstänkliggörande mot IO, det är bara frågor från en förvånad. Det finns säkert svar och förklaringar.

  • Medlem
  • 2007-10-20 16:16
Ursprungligen av Palle:

Behöver man inte betala nån moms på IO:s paket...?
Well, det stämmer säkert om de säger så, men jag tycker det låter otroligt märkligt.
Jag ifrågasätter absolut INTE deras ärlighet, men måste ändå uttrycka förvåning, då jag vet att jag alltid själv får momsfaktura, fast ibland kommer de typ 3 veckor i efterhand.

Fattar inte vilken modell de använder sig av riktigt för att vara befriade från moms.
Och att man dessutom kan välja en fraktmodell där tull- och momsavgifter redan ingår??
Var är logiken - och hur kan IO betala moms för någon annans räkning ?

Återigen, se inte detta som ett misstänkliggörande mot IO, det är bara frågor från en förvånad. Det finns säkert svar och förklaringar.

Jo, jag vet. Jag citerar mig själv här.
Men det kommer ju inget svar från IO...?

Nu börjar det dyka upp fakturor i efterhand, precis som jag sa.
Gäller det inte IO:s leveranser?
Finns det någon som representerar IO eller vem är det skriver för deras
räkning här på forumet...?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-20 17:05
Ursprungligen av Palle:

Jo, jag vet. Jag citerar mig själv här.
Men det kommer ju inget svar från IO...?

Nu börjar det dyka upp fakturor i efterhand, precis som jag sa.
Gäller det inte IO:s leveranser?
Finns det någon som representerar IO eller vem är det skriver för deras
räkning här på forumet...?

I-O garanterar inte att det inte kan bli en kostnad i efterhand, med svensk moms och tullavgifter. De skrev att de inte har några uppgifter om att någon som handlat från dem med billigaste fraktsättet, har fått betala extraavgifter i efterhand.

Jag har snart haft min iPhone i två veckor, som jag köpt via dem. Har inte kommit någon än så länge...

Men finns det inget man kan göra för att frabriksåterställa den? Då borde man i teorin få den gammla mjukvaran som det finns "hack" till? Eller har jag fel där?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-07 20:53
Ursprungligen av zootabletten:

Men finns det inget man kan göra för att frabriksåterställa den? Då borde man i teorin få den gammla mjukvaran som det finns "hack" till? Eller har jag fel där?

Jag gissar på att de som levereras med FW version 1.1.1 inte innehåller tidigare versioner. Så man kan inte nedgradera den. Eller så har Apple gjort en spärr i version 1.1.1 som gör att man kan inte nedgradera till t ex version 1.02.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-08 14:31

Ska bara ge alla här inne ett tips...

Fick min iPhone igår efter mycket om och men. Min jobbarkompis köpte 3 st som hon skulle ta med hem. När hon skulle köpa dem så frågade de efter en mail adress som de kunde använda för att regga abonemangen på. När hon då nämnde en adress med .se så tog dom bort telefonerna från disken och sa att hon inte fick köpa dem. Antar att dom förstod vad som var i görningen.. *skratt*..

Iallafall så lyckades hon köpa 3 st 1.0.2 telefoner i San Francisco till slut. Problemet blev dock när hon kom till flygplatsen där. Då hade hon lagt en telefon i varje väska (två reseväskor samt ett handbagage).
När dom då letade igenom henne handbagage så såg dom iphonen och tog den men förklaringen att man inte får ha dessa på Internationelt flyg. Hon fick inget tillbaka, hon kunde inte ens be sin dotter (som bor i USA), att hämta den där senare.

Vi fick alltså hem 2 till priset av 3.. men nu i efterhand så är det faktiskt strunt samma.. Hade betalt 6000:- för den för så bra är den.. Surt var bara för den personen som inte fick någon. (Vi andra splitade alltså på förlusten för honom)..

Jag hoppas ni andra har haft bättre tur än vi.

Ursprungligen av feffus:

När dom då letade igenom henne handbagage så såg dom iphonen och tog den men förklaringen att man inte får ha dessa på Internationelt flyg. Hon fick inget tillbaka, hon kunde inte ens be sin dotter (som bor i USA), att hämta den där senare.

Antingen jobbar du på Telenor/Telia eller var flygplatspersonalen Steve Jobs mamma. Detta låter ju sjukt osannolikt!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-08 16:20
Ursprungligen av johan_fbg:

Antingen jobbar du på Telenor/Telia eller var flygplatspersonalen Steve Jobs mamma. Detta låter ju sjukt osannolikt!

Om det är sant så låter det som om någon flygplatsanställd försökte sig på en blåsning och lyckades.

Ursprungligen av feffus:

När dom då letade igenom henne handbagage så såg dom iphonen och tog den men förklaringen att man inte får ha dessa på Internationelt flyg. Hon fick inget tillbaka, hon kunde inte ens be sin dotter (som bor i USA), att hämta den där senare.

Det låter helt bisarrt faktiskt. Varför skulle man inte få ha en iPhone när man får ha mobiler och datorer i handbagaget? Har detta hänt någon annan alls? Jag tänker mig att det skulle vara ramaskri på nätet om alla som har iPhone i handbagaget blev av med dom.

Håller med, men nån på flygplatsen gick iallafall lycklig hem med en iPhone.

Bevaka tråden