Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för USA-import av iPhones

Tråden skapades och har fått 1177 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-11-01 14:06

jag provade att beställa via apple.com, har nu gått ca 8 timmar, har inte fått något mail som man borde få ca 30 min efterbeställning. Är jag körd? För er köpet inte gått igenom, vad står det på erat konto på www.apple.com? För mig står det att den kommer skickas mellan 1-5 november, men inga pengar har dragits.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-11-01 14:32
Ursprungligen av JGG:

jag provade att beställa via apple.com, har nu gått ca 8 timmar, har inte fått något mail som man borde få ca 30 min efterbeställning. Är jag körd? För er köpet inte gått igenom, vad står det på erat konto på www.apple.com? För mig står det att den kommer skickas mellan 1-5 november, men inga pengar har dragits.

Klassiskt symptom på att ordern inte gått igenom. När du fått mejlet om att ordern är avbruten så kommer det uppdateras i ditt apple-storekonto också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-01 14:53

För mig tog det exakt en timme från att jag lagt ordern tills "Your iPhone is coming"-mailet dök upp. Nu har telefonen precis anlänt till Jetcarriers anläggning i New Jersey (tog 2 dar från Kina). Jäklar vad nervöst det är!

/Jon

Ursprungligen av Jfm010:

För mig tog det exakt en timme från att jag lagt ordern tills "Your iPhone is coming"-mailet dök upp. Nu har telefonen precis anlänt till Jetcarriers anläggning i New Jersey (tog 2 dar från Kina). Jäklar vad nervöst det är!

Då ligger din lur bredvid min och väntar på att få åka över till Sverige... Nån mer här som har en liggandes i NJ?

/S

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-11-01 15:25
Ursprungligen av svantet:

Då ligger din lur bredvid min och väntar på att få åka över till Sverige... Nån mer här som har en liggandes i NJ?

/S

Min kom med förra skeppningen, men pga strul med flygplanen så har 70% av JetCarriers paket försenats.. Bland dem är också mitt paket. Tålamoooood till mig!

Ursprungligen av svantet:

Då ligger din lur bredvid min och väntar på att få åka över till Sverige... Nån mer här som har en liggandes i NJ?

/S

Jajamänsan, min ligger och myser med era i NJ just nu, hoppas på en iPhone helg nästa vecka!

Min tror jag är i tullen nu, har legat där sedan tisdags, hmm JetCarrier verkar ha problem

Ursprungligen av termosen:

Min tror jag är i tullen nu, har legat där sedan tisdags, hmm JetCarrier verkar ha problem

Har du ringt och pratat med dom om det?

Ursprungligen av bjoernEn1:

Har du ringt och pratat med dom om det?

Nej det har jag ej, skulle man ha gjort det kanske?

Ursprungligen av termosen:

Nej det har jag ej, skulle man ha gjort det kanske?

Gör det, det funkar säkert att stressa dom lite : )

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-01 18:09

skulle bara säga att jag fick min idag via international orders och att jag surfar med den nu! Helt otroligt cool!

  • Medlem
  • 2007-11-05 18:31
Ursprungligen av vobb:

skulle bara säga att jag fick min idag via international orders och att jag surfar med den nu! Helt otroligt cool!

Hur mycket gick det på allt som allt för din del? Jag hittar en iPhone olåst för 599 på international-orders, sedan tillkommer det ca 117 USD, totalt slutar det på $716 vilket översatt till kurs enl. xe.com blir 4590 SEK, min bank lägger till 1.5% pga utländsk valuta: 4658kr totalt. Åker jag på tull och moms (ca 40% till) på denna summa efteråt?

När man kollar på Blocket, iFun.se och andra ställen ser man att en iPhone i sverige kostar ca 5000 kr. Ibland lite billigare, oftast dyrare. Att köpa via JetCarrier kostar 3400 kr, förutom momsen (som man kan dra av om man har enskild firma) tillkommer ju bara 179 kr. Nästan konstigt att inte fler köper några stycken på detta sätt och säljer. Fast hur var det nu, man kan köpa max två? Det går väl att komma runt också.

Eller också är det kanske inte så het marknad för iPhones i Sverige? De som verkligen vill ha kanske fixar en på billigare vägar?

Ja bara lite funderingar....

Ursprungligen av svantet:

När man kollar på Blocket, iFun.se och andra ställen ser man att en iPhone i sverige kostar ca 5000 kr. Ibland lite billigare, oftast dyrare. Att köpa via JetCarrier kostar 3400 kr

De som köper den dyrare lösningen gör det ofta för att de får telefonen direkt i handen, upplåst och klar. Många vill inte syssla med den biten själva. Och sen tror jag väldig få känner till JetCarrier (och det sägs att Apple Store avbryter ordrar dit ibland).

Ursprungligen av svantet:

förutom momsen (som man kan dra av om man har enskild firma) tillkommer ju bara 179 kr.

Men om du köper den på företaget och sedan själv har du gjort en "gråimport" va och det är inte tillåtet, eller?

Ursprungligen av svantet:

Nästan konstigt att inte fler köper några stycken på detta sätt och säljer.

Det är väl det om många gör när dom åker över dit och säkert en del från JetCarrier om det lyckas, därav alla annonser på Blocket.

Ursprungligen av svantet:

Fast hur var det nu, man kan köpa max två? Det går väl att komma runt också.

Hur? Det är inte helt enkelt. Apple är stenhårda. Två köp på ett kreditkort och det är svartlistat. Och cash går inte.

Ursprungligen av svantet:

Eller också är det kanske inte så het marknad för iPhones i Sverige?

Du, den är het fortfarande, tro mig

Ursprungligen av Adrian B:

Men om du köper den på företaget och sedan själv har du gjort en "gråimport" va och det är inte tillåtet, eller?

Hur menar du då? Jag är min enskilda firma. Hur kan ett köp av något jag behöver för min enskilda firma vara något annat än ett inköp jag kan dra av?

Ursprungligen av svantet:

Hur menar du då? Jag är min enskilda firma. Hur kan ett köp av något jag behöver för min enskilda firma vara något annat än ett inköp jag kan dra av?

Om du tänkte köpa ett gäng telefoner på din firma och sedan sälja dom vidare så är det import så vitt jag vet.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-11-02 17:11

Har en lite fråga till er som beställt era Iphone genom jetcarrier.
Om man börjar vid "Billing And Shipping Informaton" på Apples hemsida ska man ta både billing och shipping address till jetcarrier?

"FÖRNAMN EFTERNAMN
601 W LINDEN AVE SUITE
JETCARRIER XXXXX
LINDEN NJ 07036"
Så man ska fylla i?

Sedan när man bokar flyget hos jetcarrier kan man göra det såfort orderna hos Apple gått igenom eller skall man vänta till jetcarrier har fått paktet levererat?

När man nu skall beställa flyget skall man fylla i på följande sätt?
Transport type "AIR"
Avsender: Apple
Pris $: 399
Tracking: Vilken av UPS, USPS, FEDEX och ANNEN skall man välja? Tracking numret på paketet antar jag att man får när orden gått igenom hos Apple.
Kategori: Electronic
Docs: Vad skall man välja här?
Beskrivning: Måste man skriva något speciellt här?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-11-04 18:45

Är det någon som har koll på om man kan köpa iphone vid en AT&T återförsäljare, eller måste man köpa via apple store för att allt ska fungera med upplåsning å sånt?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-11-04 19:02
Ursprungligen av Nibo:

Är det någon som har koll på om man kan köpa iphone vid en AT&T återförsäljare, eller måste man köpa via apple store för att allt ska fungera med upplåsning å sånt?

Hos AT&T kräver dem att du betalar en del av abonnemangs avgiften i förskott. Detta gör dem inte hos Apple.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-11-04 21:03

ahh ok... alalfall, min polare i USA har precis handlat en iphone till mig hos AT&T. kan det vara några konstigheter med den telefonen? det är väl exakt samma telefon som säljs i applestore butikerna?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-11-04 21:08

Skulle förvånna mig om det inte är exakt samma.

Vilket sätt rekommenderar ni på forumet att man köper en iPhone?

Jag har ungefär en budget på 3000 kr, min far kanske ska till USA inom en månad.

Hur gör han om han ska köpa en telefon åt mig? S
Ska man köpa i en Apple store eller AT&T?

Berätta så noggrant ni kan.

MVH
Powerslave91

Ursprungligen av Powerslave91:

Vilket sätt rekommenderar ni på forumet att man köper en iPhone?

Jag har ungefär en budget på 3000 kr, min far kanske ska till USA inom en månad.

Hur gör han om han ska köpa en telefon åt mig? S
Ska man köpa i en Apple store eller AT&T?

Berätta så noggrant ni kan.

MVH
Powerslave91

Gå till vilken affär som helst. Säg att du inte vill aktivera telefonen i affären. Kostar typ 2300 kr och går på 5 min.

Powerslave91: Jag tror inte det är så lyckat att din pappa går in i en butik säger att han inte vill aktivera den i butiken, låter lagom misstänksamt. Det finns två sätt att göra, antingen chansa och gå in i en AppleStore och köpa den (går endast med kreditkort, bara så du vet) eller att beställa från AppleStore online och skicka den till den adressen din pappa befinner sig på, men då måste han befinna sig på en plats en längre stund.

Det går inte att köpa i en At&t store, de kräver att du skriver på kontrakt och får lämna en deposition.

  • Medlem
  • 2007-11-02 09:20
Ursprungligen av björnhovda:

Gå till vilken affär som helst. Säg att du inte vill aktivera telefonen i affären. Kostar typ 2300 kr och går på 5 min.

...och jag bara suktar efter din källa till de billiga dollarsedlarna, Björnhovda...
Var får du tag i den sanslösa dollarkursen...?

Du kommer ju inte undan att det kostar ca $430 (möjligen $422 i stater med extremt låg tax) om du handlar i en butik.
Din dollarkurs är en betydligt bättre affärsidé att handla med än att pumpa hem iPhones i parti och minut.

Ursprungligen av Palle:

...och jag bara suktar efter din källa till de billiga dollarsedlarna, Björnhovda...
Var får du tag i den sanslösa dollarkursen...?

Du kommer ju inte undan att det kostar ca $430 (möjligen $422 i stater med extremt låg tax) om du handlar i en butik.
Din dollarkurs är en betydligt bättre affärsidé att handla med än att pumpa hem iPhones i parti och minut.

Så vad blir priset ungefär för en telefon om man köper den i butik?

  • Medlem
  • 2007-11-02 12:28
Ursprungligen av Powerslave91:

Så vad blir priset ungefär för en telefon om man köper den i butik?

Det varierar som sagt något beroende på vilken stat man är i, men det handlar om ca $430. Därefter hänger det ju på vilken dollarkurs du får.

Idag blir det ca 6,50. I verkligheten, alltså. Inte vad aktuellt ekonomi på TV säger att kursen ligger på, för den kursen är inte till för dig och mig.
Alltså ca 2.800:- i nuläget. Då har du den i handen och kan gå ut.
Sen ska du hem också.
Överoptimistiska kalkyler finns det allt för gott om (särskilt när det gäller USA-inköp av MacBook Pro, iPods och iPhones mm som diskuteras bl a här på 99) och jag har aldrig förstått vem som tjänar på de kalkylerna... Kanske nån slags känsla av att flasha med att man har fått ett bra pris...?
Nu menar jag naturligtvis inte att att just björnhovda sysslar med sånt. Han råkade bara dra en kurs som blev för mycket för mig för att jag skulle kunna hålla mig från att kommentera.:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-02 23:21
Ursprungligen av Powerslave91:

Så vad blir priset ungefär för en telefon om man köper den i butik?

414 dollar betalade jag i butik på Hawaii. Det blev med den dagens dollarkurs 2637 kr.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-01 21:47

Har nu också flera gånger försökt beställa på AppleStore till JetCarrier, men får ingen leveransbekräftelse från Apple... Ni som har lyckats, hur skriver ni leveransadressen på AppleStore? Skriver ni "JetCarrier XXXX" i namnfältet eller ert eget namn?

Ursprungligen av UrbanP:

Ni som har lyckats, hur skriver ni leveransadressen på AppleStore? Skriver ni "JetCarrier XXXX" i namnfältet eller ert eget namn?

Jag lyckades första försöket med detta format:

FÖRNAMN EFTERNAMN
601 W LINDEN AVE SUITE
JETCARRIER XXXXX
LINDEN NJ 07036

Både som faktura adress och leverans adress. Detta tror jag är viktigt. Tror jag.

Bevaka tråden