Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för Nikon D40 och D40x

Tråden skapades och har fått 628 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-19 22:33

Låter klokt med flera minneskort med mindre kapacitet. Men det är inte praktiskt. Men visst är det illa att bli av med foton pga att minneskortet går sönder. Jag kör med 2GB och kommer att skaffa fler 2GB. Enda sättet att fotografera säkert är egentligen att ha ett kamerahus där man kan stoppa in två minneskort på en gång. Så att bilder sparar på två platser. Går det ena kortet sönder så finns ju en kopia på det andra kortet. Det jag kommer att göra är att inte använda samma kort för länge. Utan byta ut det efter ett tag.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-19 22:36

Om jag vill "frysa" rörliga motiv i vanligt dagsljus och använder kortaste slutartiden, finns där några brister i skärpa eller annat?

Halloj! Hemma igen nu. Har laggt upp lite parisbilder.
Dock gjorde flickr dubletter av alla mina bilder så nu när jag raderat dubletterna så har jag inget uppladdningsutrymme längre för denna månaden

Senast redigerat 2008-03-20 18:49
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-20 23:33

Oj, det var en snabbvisit i Paris ju. Trodde du skulle vara där längre. Kollade in dina foton. Gillade "asleep", "glow", "notre dame: night". Synd att du inte fick möjlighet att åka upp i Eiffeltornet. Eller du kanske fick, men inte kunnat ladda upp pga dubletterna och uppladdningsgränsen som blivit nådd. Störigt att flickr gjorde dubletter. Hur kunde det hända?

Senast redigerat 2008-03-20 23:47
Ursprungligen av Reisan:

Oj, det var en snabbvisit i Paris ju. Trodde du skulle vara där längre. Kollade in dina foton. Gillade "asleep", "glow", "notre dame: night". Synd att du inte fick möjlighet att åka upp i Eiffeltornet. Eller du kanske fick, men inte kunnat ladda upp pga dubletterna och uppladdningsgränsen som blivit nådd. Störigt att flickr gjorde dubletter. Hur kunde det hända?

Kul att du gillade några bilder Och jo jag var uppe i eifeltornet, fast just pga uppladdningsgränsen hann jag inte skicka upp särskilt många bilder.

Bilden "see" är tagen från eifeltornet iaf

Ang dubletter har jag ingen aning, men jag läste på flickr help och såg att det inte är särskilt ovanligt problem.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-21 13:50
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Kul att du gillade några bilder Och jo jag var uppe i eifeltornet, fast just pga uppladdningsgränsen hann jag inte skicka upp särskilt många bilder.

Bilden "see" är tagen från eifeltornet iaf

Ang dubletter har jag ingen aning, men jag läste på flickr help och såg att det inte är särskilt ovanligt problem.

Ok, så det var ett känt problem. Hm, men det är bara att vänta ut perioden. Det är ju inte så ofta (än så länge) som man har väldigt många foton att ladda upp. Även om man drar iväg par hundra foton vid ett tillfälle så är de ju inte "årets bild" än. Men ju mer man fotograferar så blir det ju färre dåliga foton. Eller rättare sagt man behöver inte så så många likadana exponeringar av samma motiv.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-20 23:53

Jag har fotograferat lite moln/solsken/himmel på senaste tid. Blir det stor skillnad om man använder ett skylight-filter?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-23 20:30

Framtida uppbyte av kamerahuset...

Börjar känna att jag önskar mer av mitt kamerahus. D40 är grymt användarvänligt och en bra instegskamera. Och man får vad man betalar för, helt enkelt. Jag saknar främst fokusmotor i huset. Inget som jag inte visste om innan jag köpte D40. Har en normalzoom och en telezoom. Dessa två får komplettera samlingen.

Jag vill satsa på par fasta objektiv framöver. Och möjligheten till vassare/bättre bildkvalité. Som då saknar inbyggd fokusmotor, dvs AF-S. Typ ett vidvinkel 20/f2,8 eller 24/f2,8, ett 50/f1,4 eller 85/f1,8 och ett 105/f2,0 eller 135/f2,0. Visst det finns fasta objektiv med AF-S, men de är grymt dyra.

Så om jag inte vill hålla på att fokusera manuellt, så behöver jag ett kamerahus med inbyggd fokusmotor.

Sen om kamerahuset har andra vassare funktioner så är det ju inte heller fel. T ex bättre sekvenstagning, vädertätat och annat smarrigt.

Jag vet att de bästa fotona inte beror på kameran, utan på fotografen. Men det underlättar och kan inte uteslutas helt om utrustningen är bra/bättre också.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-04 22:24

Jag ska till Malmö-mässan i morgon och plåta lite för skojs skull. Mässhallarna har rätt taskigt ljusförhållande med sina lysrörsbelysning. Se exempelfoto därifrån. Vad rekommenders, höja ISO till 400-800 och även överexponera 1-2 steg? Eller bara köra högre ISO eller överexponera?

ja de har sannerligen dåligt ljus mina bilder blir alltid gula där inne i mässhallarna. Testa dig fram, sen kan du kanske lägga på någon (blå) kylande effekt kanske?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-04 23:02

ja de har sannerligen dåligt ljus mina bilder blir alltid gula där inne i mässhallarna. Testa dig fram, sen kan du kanske lägga på någon (blå) kylande effekt kanske?

Ja, jag får göra som jag brukar göra. Ställa in och ta testfoton. Tänkte bara förhöra mig om några andra snabba tips. Vitbalansen ska fixa det där med gult ljus.

Allround-objektiv

Felpost

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-04 23:54

I tanke på mässhallar och garage, lagerlokaler och prata inte om storkök med
zinkdiskar som har LYSRÖR!!!.. det har med färgtempraturen att göra..

normalt vitt ljus ligger runt 5500 lux många kamror klarar ej av att ställa om till
konstgjort ljus som typ Lysrör,glödlampor kontra dagsljus

på vissa modeller vet inte på D40 ? kan du ha med ett vitt papper ..
ställ WB mätningen på "pre" sikta mot papper en armlängd i från..
Tryck av.. kameran mäter av vitbalansen på pappret..
där efter kan du skuta fritt just där du är och har mätt din rätta vitt balans !!
Därmed inga Gula eller Blåa magenta stick..

Sen finns det väl oxå en meny på WB där du med små symoler väljer det ljus
du befinner dig i.. typ lampa blixt lysrör etc etc ->Och "pre"

stearinljus 2000 ,, glödlampa ca 3000>.... lysrör 3000<4200 kelvin...

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-04 23:58
Ursprungligen av Trisen:

I tanke på mässhallar och garage, lagerlokaler och prata inte om storkök med
zinkdiskar som har LYSRÖR!!!.. det har med färgtempraturen att göra..

normalt vitt ljus ligger runt 5500 lux många kamror klarar ej av att ställa om till
konstgjort ljus som typ Lysrör,glödlampor kontra dagsljus

på vissa modeller vet inte på D40 ? kan du ha med ett vitt papper ..
ställ WB mätningen på "pre" sikta mot papper en armlängd i från..
Tryck av.. kameran mäter av vitbalansen på pappret..
där efter kan du skuta fritt just där du är och har mätt din rätta vitt balans !!
Därmed inga Gula eller Blåa magenta stick..

Sen finns det väl oxå en meny på WB där du med små symoler väljer det ljus
du befinner dig i.. typ lampa blixt lysrör etc etc ->Och "pre"

stearinljus 2000 ,, glödlampa ca 3000>.... lysrör 3000<4200 kelvin...

Mycket bra tips! Kollade manualen och där finns förinställd vitbalans för de olika ljustyperna. Och även PRE-inställning där man mäter mot vitt eller grått i befintligt ljus. Har inte studerat det här med vitbalans så noga, fastän det är så viktigt och nödvändigt i många situationer. Har haft vitbalansen på AUTO hela tiden.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-05 00:19
Ursprungligen av Reisan:

Mycket bra tips! Kollade manualen och där finns förinställd vitbalans för de olika ljustyperna. Och även PRE-inställning där man mäter mot vitt eller grått i befintligt ljus. Har inte studerat det här med vitbalans så noga, fastän det är så viktigt och nödvändigt i många situationer. Har haft vitbalansen på AUTO hela tiden.

Kul ! trode nog att det fanns på D40 ..

Att jobba med vit balansen ÄR VIKTIGT i många lägen och kan rädda din bild i
det mest besvärliga situationer.. Slutna rum är en sak men bli lite klurigare när ni får blandljus...

typ; en lokal med stora dagsljuinsläpp samtidigt som lysrör finns i lokalen..
där får man överväga vad som är starkast .. men lysrör är en STYG belysning !!
färg sensorn får spratt och klarar ej av vad som är vitt eller grått...

Men lär er PRE metoden eller ta kamerans prelimenära för inst .. och ni kommer
en bra bit på vägen med elaka färg stick som kan vara ett he..vte i bildbehandling.:cool:

testa er fram ...

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-05 00:01

Se Trisens tips i tidigare inlägg angående vitbalansen. Mycket bra tips som vi båda kan ha nytta av.

Jag skulle säga ta lite provbilder med olika vitbalansinställningar så att du får den rätt (AWB verkar ofta fungera taskigt i just lysrörsbelysning, eventuellt får du ställa in manuellt), testa vad du får för slutartider med olika bländare på ISO 400, förhoppningsvis räcker det men annars kan du pusha till 800. Beror ju lite på typ av motiv, skärpedjup m.m. men gissar att du kommer att ta bilder som inte kräver
snabbare slutartider än 1/60-1/125 eller? Just mässmiljöer med mycket liv och rörelse kan ju också bli intressanta med lite rörelseoskärpa så lite längre slutartider skadar inte nödvändigtvis... Mest lär du väl jobba med olika bländare för att begränsa skärpedjupet.

Det kan bli svårt att överexponera två steg i dålig belysning utan att trycka upp ISO:n, bättre i så fall att underexponera ett par steg och korrigera i LR sedan, hellre än att pusha ISO:n för hårt (kornighet och tappade detaljer pga brusreducering är mycket svårare att fixa i efterhand än ljusstyrka).

Och såklart, plåta bara RAW.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-05 01:00

Trisen: Ja, jag inser nu vikten av WB i ljus utöver dagsljus. Ska ta med ett vitt papper och ställa in där jag är med PRE-inställningen.
Thomas Weigle: Jag brukar sällan överstiga ISO 400. Ska köra med Trisens tips om inställning för WB och sedan ditt tips om 1-2 steg underexponering. Ja, jag kör främst med bländarprioritet i morgon. Ska även testa med Manuellt också. Ska kolla vad jag får för slutartider med ISO 400.

Tack båda för superb:a tips!

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-05 12:26

Snart iväg på Sci-Fi, film och spel mässan på Malmömässan. Se om man kan plåta några kändisar och även utklädda statister och besökare. Ska bli kul.

Testade att ställa in vitbalansen (WB) manuellt via PRE-funktionen. Ställde in Fn-knappen på WB så att jag snabbt kan mäta när ljuset skiftar i de olika delarna på mässan.

Förresten, är ett sånt där gråkort bättre eller lika bra som ett neutralt vitt papper, när det gäller att mäta WB?

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-05 15:32
Ursprungligen av Reisan:

Snart iväg på Sci-Fi, film och spel mässan på Malmömässan. Se om man kan plåta några kändisar och även utklädda statister och besökare. Ska bli kul.

Testade att ställa in vitbalansen (WB) manuellt via PRE-funktionen. Ställde in Fn-knappen på WB så att jag snabbt kan mäta när ljuset skiftar i de olika delarna på mässan.

Förresten, är ett sånt där gråkort bättre eller lika bra som ett neutralt vitt papper, när det gäller att mäta WB?

hmm förmodligen har du redan drat till mässan .. Men det är ju en stor sluten hall
Malmö fd Saab fabrik med kraftiga lysrör 15M till tak .. sätt vit balansen 1 gång där
inne
med ett vanligt vitt papper.. Med (PRE) .. kolla i displayn hur det ser ut...
sen kan du ströva omkring och ha samma vitvärde i kameran under dagen..
Pre kommer i håg första mätningen och håller den där tills du återställer
till Auto eller vad du nu föredrar.. skipa grått:? är bra till andra ända mål.. typ atelje prylar o sånt..../ och som Thomas Weigle skrev ovan gå ner i tider inte fel med rörelse
skärpa på folk som snurrar omkring men att fasta obj-> blir klara... mer intresant för
mäss bilder som oftast är Trööökigt att plåta...

Ps; Var där i går och plåtade Jesper Isberg som håller i Sci-fi mässan innför uppbyggande -> För en tidning nära dig

Senast redigerat 2008-04-05 15:51
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-05 19:52

Ja, nu har man varit på mässan. Det blev bra med mätning av vitbalansen via PRE-inställningen. Dock skulle jag ha kört Slutarprioritet istället för Bländarprioritet. Fick en del foton med rörelseoskärpa. Skulle inte ha envisats med att köra bländarprioritet. Nåja, nu har jag provat det med.

Senast redigerat 2008-04-05 20:55
  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-05 23:22
Ursprungligen av Reisan:

Ja, nu har man varit på mässan. Det blev bra med mätning av vitbalansen via PRE-inställningen. Dock skulle jag ha kört Slutarprioritet istället för Bländarprioritet. Fick en del foton med rörelseoskärpa. Skulle inte ha envisats med att köra bländarprioritet. Nåja, nu har jag provat det med.

Det blev ju OK ! Klart du skal köra med bl/auto och exp M med tiden..
(med högra tumme bak ratt)

Att gå ner i tider kan bli bra.. såg nån ruta på "Trooper" .. där har du rörelse
på bruden vilket gör allt dir mer spännande (inte fel!!)

med bl -> (S) i Nikons fall är det rätt nimt att styra tiden..
Som sagt det är där dom ljusstarka gluggarna kommer till nytta och man kan
få lite livligare bilder med kortare skärpdjup..

Träna på va stadig på Handen.. och så oskarpa va dom väl inte? eller..O:-)

Senast redigerat 2008-04-05 23:32
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-05 23:33
Ursprungligen av Trisen:

Det blev ju OK ! Klart du skal köra med bl/prioritet och exp med tiden..

Att gå ner i tider kan bli bra.. såg nån ruta på "Trooper" .. där har du rörelse
på bruden vilket gör allt dir mer spännande (inte fel!!)

med bl Aut (S) i Nikons fall är det rätt nimt att styra tiden..
Som sagt det är där dom ljusstarka gluggarna kommer till nytta och man kan
få lite livligare bilder med kortare skärpdjup..

Träna på va stadig på Handen.. och så oskarpa va dom väl inte? eller..O:-)

Jovisst blev det ok. Men granskar man närmare så ser man oskärpa i ansikte eller ögonen på vissa motiv där människor är med. Ja, det krävs mer träning för att det ska bli bättre. Ljusstarka objektiv kan ju underlätta genom att man kan använda kortare tider vid större bländare. Men det får jag ordna längre fram. Får passa på att träna fram till att jag kan byta upp mig. Tack dina tips.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-05 23:56
Ursprungligen av Reisan:

Jovisst blev det ok. Men granskar man närmare så ser man oskärpa i ansikte eller ögonen på vissa motiv där människor är med. Ja, det krävs mer träning för att det ska bli bättre. Ljusstarka objektiv kan ju underlätta genom att man kan använda kortare tider vid större bländare. Men det får jag ordna längre fram. Får passa på att träna fram till att jag kan byta upp mig. Tack dina tips.

Kanske jag skrev lite förhastat ..menar om du kör bl/aut (S) på Nikon kan du styra
exponeingen manuelt med(Tummen) tiden och då ser du ju i sökaren var bländaren hamnar...till ditt tycke... Där av rätt shyst med ljusstarkt:tveksam:

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-06 00:01
Ursprungligen av Trisen:

Kanske jag skrev lite förhastat ..menar om du kör bl/aut (S) på Nikon kan du styra
exponeingen manuelt med(Tummen) tiden och då ser du ju i sökaren var bländaren hamnar...till ditt tycke... Där av rätt shyst med ljusstarkt:tveksam:

Menar du inte att jag ska använda slutarprioritet, så väljer kameran själv bländartalet? Då kan jag ju se i sökaren och ställa in kortare/snabbare slutartid för att få den önskade bländartalet.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-06 00:50
Ursprungligen av Reisan:

Menar du inte att jag ska använda slutarprioritet, så väljer kameran själv bländartalet? Då kan jag ju se i sökaren och ställa in kortare/snabbare slutartid för att få den önskade bländartalet.

Precis! rätt nim lösning ..

Bländar Aut och sen kör du manuel tid! -> du ser bl i sökaren och därav sträva
efter önskat bländar tal

ett skönt sätt för mig att jobba men smaken är dock olika i detta handhavande.

Använd hö tumme att snabbbt styra tiden (manuelt) bakre-> ratt..
sen vet jag inte? om D40 har en spott sökar kudde bak till som du kan
styra för rätt fockus punkt i sökaren oxå nimt med tummen /hehe

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-06 09:07
Ursprungligen av Trisen:

Använd hö tumme att snabbbt styra tiden (manuelt) bakre-> ratt..
sen vet jag inte? om D40 har en spott sökar kudde bak till som du kan
styra för rätt fockus punkt i sökaren oxå nimt med tummen /hehe

Ja, jag kan flytta fokusen mellan de olika fokuspunkterna med menynavigeringsknappen. Har den oftast inställd på dynamiskt fokusområde, där jag kan flytta punkten manuellt men om motivet förflyttar sig så följer den efter. Men jag brukar panorera i takt med motivet om det rör på sig.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-09 20:52

Provade lite ISO-nivåer på min D40 för att se hur mycket brus den skapa för skojs skull. Min snälla och söta Tassen ställde upp och gjorde fotot mer intressant.

ISO 1600 med halvdant ljus:

Ursprungligen av Reisan:

Provade lite ISO-nivåer på min D40 för att se hur mycket brus den skapa för skojs skull. Min snälla och söta Tassen ställde upp och gjorde fotot mer intressant.

ISO 1600 med halvdant ljus:

Shit, ser ut som han vill slakta dig juh

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-10 17:36

Shit, ser ut som han vill slakta dig juh

Hehe, ja det ser ut som han inte är så glad, men han typ gäspa samtidigt som han sträckte på sig. Passa på att ta fotot i det ögonblicket.

Bevaka tråden