Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för USA-import av iPhones

Tråden skapades och har fått 1177 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lilla Edet
  • 2008-06-10 10:49

Har ni sett någon information som visar om man kommer att kunna köpa en iPhone 3G i en Apple-butik i USA, utan att aktivera den eller teckna något abonnemang i butiken (precis som tidigare alltså)?

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-04-19 01:37

Hur kollar man om iPhone finns i lager på dom olika butikerna i USA?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-04-21 21:35

Är det någon som har erfarenhet om tullning när man ska åka usa -> tyskland -> sverige? har köpt 2 st nu och funderar på om man bör ha båda lurarna i fickan eller inte..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-22 09:16
Ursprungligen av LE-40:

Är det någon som har erfarenhet om tullning när man ska åka usa -> tyskland -> sverige? har köpt 2 st nu och funderar på om man bör ha båda lurarna i fickan eller inte..

Enligt tidigare inlägg i bl a just den här tråden är det ingen tull på iPhone.... bara moms.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-04-22 22:29
Ursprungligen av kenjon:

Enligt tidigare inlägg i bl a just den här tråden är det ingen tull på iPhone.... bara moms.

precis, kommer det bli så att ja får betala moms i tyskland eller i sverige eller både och? Har fått uppfattningen att det försvinner väldigt många telefoner i från bagaget, borde man inte kunna stoppa ner en av lurarna i en sko eller liknande eftersom om ja drar upp 2 st lurar vid metalldetektorn kommer ja antagligen definitivt åka på momsen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 06:45

Moms betalar du rimligen bara i ett land. Att iPhones försvinner i resväskan har man hört förut, förvara dom i handbagaget du. Du har ju både resväskan och handbagaget med dig när du går igenom tullen. Säkerhetskontrollen har ju inget med tullen att göra så dom bryr sig inte så länge du inte har något farligt med dig.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-04-23 11:13

Fick medelamde från Fedex nyss. Luren ligger på Arlanda , yihaaa , eller .... va fan , åkte på tull och moms fast den blev skickad från IO som "Gift" , värdet på paketet var satt till 600 USD ? 1026 kr till att pynta .Skit också , blev ingen bra affär till slut iallafall ju. Men men , har ju snart en ny leksak iallafall.

Var i Vegas för en ½ vecka sen och där var telefonerna slut. Samma sak på Manhattan i förra veckan när jag frågade butikerna på fifth och SOHO. Däremot finns det hur många telefoner som helst i de mindre elektronikbutikerna. Där varierar priserna för en 8GB mellan 500-600 dollar. (De flesta säljer då redan upplåsta telefoner).

  • Medlem
  • Malung
  • 2008-05-06 22:46

dum fråga men pallar inte läsa igenom 25 sdor med inlägg... tjejen ska till new york om två veckor...tänkte hon skulle plocka hem en iPhone till mig. hu funkar det? dom tar inte svenska bankkort det har jag förstått. men tar dom cash? och har det blivit så att man måste skriva under kontrakt även på apple store?

Mvh//BEja

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-07 15:57
Ursprungligen av beja:

dum fråga men pallar inte läsa igenom 25 sdor med inlägg... tjejen ska till new york om två veckor...tänkte hon skulle plocka hem en iPhone till mig. hu funkar det? dom tar inte svenska bankkort det har jag förstått. men tar dom cash? och har det blivit så att man måste skriva under kontrakt även på apple store?

Mvh//BEja

Om du inte ens orkar att skumma igenom tråden (och din fråga är besvarad flera gånger om) så varför ska någon ta sig tid att göra det åt dig?

Annars finns det alltid en sök funktion.

//Rob

  • Medlem
  • Malung
  • 2008-05-07 16:04
Ursprungligen av Robo-X:

Om du inte ens orkar att skumma igenom tråden (och din fråga är besvarad flera gånger om) så varför ska någon ta sig tid att göra det åt dig?

Annars finns det alltid en sök funktion.

//Rob

HAHA skämtar du med mig eller? e 25 sidor med inlägg tro mig jag har skummat igenom det...och det värsta av allt e väl att du sitter på svar men e alldeles för uppblåst för att svara på mina frågor...nope, istället så kommmer ett inlägg a la Rob! Trevligt! Grattis

Ursprungligen av beja:

dum fråga men pallar inte läsa igenom 25 sdor med inlägg... tjejen ska till new york om två veckor...tänkte hon skulle plocka hem en iPhone till mig. hu funkar det? dom tar inte svenska bankkort det har jag förstått. men tar dom cash? och har det blivit så att man måste skriva under kontrakt även på apple store?

Mvh//BEja

Har hört att de inte tar cash. De vill ha ett visa/kreditkort. Du ska INTE behöva skriva under kontrakt i butiken. Du kan säga tt det är en gåva " Gift " och att den som får gåvan själv ska stå för abbonemanget. / Midmus

  • Medlem
  • Malung
  • 2008-05-07 17:07
Ursprungligen av Midmus:

Har hört att de inte tar cash. De vill ha ett visa/kreditkort. Du ska INTE behöva skriva under kontrakt i butiken. Du kan säga tt det är en gåva " Gift " och att den som får gåvan själv ska stå för abbonemanget. / Midmus

Tusen tack Midmus för svar ! ! vet du hur det e med om man inte har amerikanskt visa kort?
tjejen hade tänkt dra det på mastercardet genom visa. kommer det att fungera tror du?

Mvh och åter igen. tack för svar!

Ursprungligen av beja:

Tusen tack Midmus för svar ! ! vet du hur det e med om man inte har amerikanskt visa kort?
tjejen hade tänkt dra det på mastercardet genom visa. kommer det att fungera tror du?

Mvh och åter igen. tack för svar!

Det går bra med svenskt VISA kort. Ring din bank och fråga om du kan betala med ditt kreditkort utomlands så är du på säkra sidan. Mastercard o VISA är väl 2 olika företag? / Midmus

  • Medlem
  • Malung
  • 2008-05-07 22:28
Ursprungligen av Midmus:

Det går bra med svenskt VISA kort. Ring din bank och fråga om du kan betala med ditt kreditkort utomlands så är du på säkra sidan. Mastercard o VISA är väl 2 olika företag? / Midmus

Hehe okej en liten miss från min sida här, jag e asså svensk men bor och jobbar i norge...och tjejens bank "DnBNor" som ger ut visa kort, har mastercard som kreditkort....vet inte om det hjälpte något men iaf...Men, om svenska kort går bra så borde alltså norska också gå bra eller? Mvh

Ursprungligen av beja:

Hehe okej en liten miss från min sida här, jag e asså svensk men bor och jobbar i norge...och tjejens bank "DnBNor" som ger ut visa kort, har mastercard som kreditkort....vet inte om det hjälpte något men iaf...Men, om svenska kort går bra så borde alltså norska också gå bra eller? Mvh

Ring din bank o fråga om du kan betala med kortet. inte ta ut pengar i automat utan om du kan betala med ditt kort i butik. Så slipper du att undra. Banken vet. / Midmus

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-05-07 21:21

Tjabba folket!

Har en liten fråga... International-orders.com, är det något att ha?

Ville bara rapportera att jag köpte en 16 GB på Apple Store på Staten Island (New york) idag utan minsta konstiga fråga. Betalade med svenskt Mastercard.

Köpte 2 st i applestore i chicago förra veckan och betalade med mastercard utan frågor eller problem.

Jag undrar om man har några amerikanare som köper med sig en iphone till mig, kommer de att behöva betala tull vid arlanda om de säger att det är deras telefon?

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2008-05-18 18:15

Jag kom precis hem från New York där det vekar svårt att få tag i iPhones. Affären på 5th avenue, som är öppen dygnet runt, är värsta turistfällan och får slut på nallarna så fprt det kommer in nya.
Provade även att ta färjan, (och buss S62 från ramp A, om någon undrar), till Staten Island och köpcentrumet. Helt slut där också, fast jag kom tidigt dit.

Efter några dagar flyttade jag upp till Stamford som ligger i den gränsande delstaten Connecticut. Gick till en Applestore där, helt slutsålt. Fick svaret att det är slut överallt, till och med på nätet, och de inte kommer få in något på ett bra tag.

Gav inte upp, och nästa dag fick jag tag i två stycken. Inga frågor ALLS, de bara säljer, inga kontrakt eller liknande.

Har en 16gb till övers om det är någon som är intresserad, skicka ett PM

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-18 18:31

Att de är slut tror jag är ett tecken på att det kommer nytt ganska snart, kanske tillochmed innan WWDC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-19 09:00

Jag har en fråga som jag tror ännu inte är besvarad i den här tråden. Jag tänkte beställa iPhone på Apples hemsida (när det är möjligt) till en kompis i New York. Därefter skickar han den till mig via post. Vilket är det smartaste sättet att skicka till mig?

Det var någon i den här tråden som sa att det inte fungerade att skicka som "gift", för att slippa moms och tullavgifter. Jag funderar därför själv på att skriva värde 0 på paketet...

Någon som gjort något liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-19 09:58

Av erfarenhet så be din vän gå till ett portkontor å skicka det som vanligt, lägg till kanske 20-25 $ som värde, eftersom i princip alla utnyttjar/använder sig av "gift" så slipper du få ditt paket upprivet..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-19 11:41

Tack för svaret. Lite fler funderingar

Stämmer det att USPS Air Mail är det "bästa" sättet att skicka med? Dvs fastnar mycket mer sällan än t.ex. UPS och andra.

Om jag köper två iPhone. Bör jag skicka dem i separata paket, eller har det inte någon betydelse?

  • Medlem
  • Lilla Edet
  • 2008-05-20 22:44

Tror ni att det kommer att finnas någon efterfrågan i Sverige för importerade iPhone 3G när de kan köpas med svenska abonnemang? Man lär ju få binda upp sig för att få ett bra pris, så totalkostnaden för en importerad iPhone borde bli lägre. Eller vad tror ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-22 11:07

Det har väl ryktats om att Apple kommer att ändra på abonnemangsformen. Kanske blir det obligatoriskt att köpa abonnemang redan i butiken. I det fallet så är det nog inte läge att importera till Sverige. Men annars så är det väl samma fördel som idag? Dvs bättre pris.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-24 12:52

har en kille i USA (svensk men som bor där sedan kanske 5-8år tilblaka så amerikansk medborgare) som ska köpa en till mig och skicka hit. Dock (tur antagligen) så han de bli "slut" innan han gå och köpa en så jag tänkte nu vänta på den nya som kommer 9e juni.
Hur stor är risken, som någon nämnde, att man då skulle bli tvungen att skriva på abonnemanget redan i butiken istället? För i så fall är ju min plan helt screwd =/

Tack LE-40 btw för tipset om ett värde på $20 Bara hoppas på att et fungerar, tror att jag kommer köra på det istället för gift nu!

Jag är tveksam till att apple skulle tvinga dig skriva på abonnemangsavtal i butikerna. Det kostar på tok för mycket tid och personal för dem. Dessutom faller hela möjligheten att köpa den enkelt som present.
Om de ändrar eller öppnar för fler möjligheter än dagens inlåsta system tex till ett mera konventionellt 'välj operatör själv' så kan de lösa den frågan via iTunes i alla fall genom att presentera en lista med operatörer du vill kontraktera.

Frågan är bara hur den lösningen ska kunna fungera i sverige då det troligen kommer att krävas en säker identifiering av abonnenten. Bank-ID kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 18:34

Om iphone 3G nu släpps i juni i usa tror ni det kommer vara möjligt att köpa en där men att sedan binda den till telia här i Sverige? Utan att låsa upp den?

Bevaka tråden