Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för Nikon D40 och D40x

Tråden skapades och har fått 628 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-09 12:52

Det är väl bra med regn! -Mustiga färger och jämt ljus. Inte en massa fula skuggor överallt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-09 12:54
Ursprungligen av nabben:

Det är väl bra med regn! -Mustiga färger och jämt ljus. Inte en massa fula skuggor överallt.

Möjligt, men jag vågar inte ge mig ut med den i regn...inte än iaf...
Är ju fortfarande i nybörjar statiet så sol känns ju inte helt fel till att börja med.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-10 21:11

Är det rekommenderat att alltid/oftast använda "continueous focus" för alla snabbt/långsamt rörliga motiv? Eller funkar det lika bra att ha fokusen på auto och låta kameran själv känna av om motivet står still eller är rörligt?

Eller om vi vänder på det hela, kan man alltid ha det på "continueous focus" för både stillastående och rörliga motiv?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-16 15:28
Ursprungligen av Reisan:

Är det rekommenderat att alltid/oftast använda "continueous focus" för alla snabbt/långsamt rörliga motiv? Eller funkar det lika bra att ha fokusen på auto och låta kameran själv känna av om motivet står still eller är rörligt?

Eller om vi vänder på det hela, kan man alltid ha det på "continueous focus" för både stillastående och rörliga motiv?

Jag har af-s som grundinstälning, mycket lättare om man använder mittersta af punkten och sen komponerar om bilden. på rörliga har jag alltid af-c. Tyckar af-a är ett dåligt mellanting

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-16 20:53
Ursprungligen av troy100:

Jag har af-s som grundinstälning, mycket lättare om man använder mittersta af punkten och sen komponerar om bilden. på rörliga har jag alltid af-c. Tyckar af-a är ett dåligt mellanting

Ok, ska prova mig fram.

Jaha så var det dags för mig med... har beställt en Nikon D40 med kit objektivet och värdepaket med uv-filter, väska, microfiberduk och 2 gig minneskort från cyberphoto... har länge längtat efter att köra digitalt (har visserligen en liten canon digital pocketkamera) men äntligen lägger jag min Nikon F801-s på hyllan och går över till digitalt!

På programsidan räknar jag med att använda de verktyg jag har idag, photoshop elements 6 för mac, för katalogiseringen antingen iPhoto eller Adobe Bridge som följer med elements, verkar det vettigt eller är aperture/lightroom ett måste?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-26 21:45
Ursprungligen av Gusten68:

Jaha så var det dags för mig med... har beställt en Nikon D40 med kit objektivet och värdepaket med uv-filter, väska, microfiberduk och 2 gig minneskort från cyberphoto... har länge längtat efter att köra digitalt (har visserligen en liten canon digital pocketkamera) men äntligen lägger jag min Nikon F801-s på hyllan och går över till digitalt!

På programsidan räknar jag med att använda de verktyg jag har idag, photoshop elements 6 för mac, för katalogiseringen antingen iPhoto eller Adobe Bridge som följer med elements, verkar det vettigt eller är aperture/lightroom ett måste?

Grattis till ett mycket bra inköp! Du kommer att ha minst lika kul även nu när du gått över till digitalt system. Om du har klarat dig bra med de program du använder sen tidigare, så gör du det i fortsättningen också. Aperture och Lightroom är inget måste. Men du kan ju testa dem båda och se vad du tycker. Kanske underlättar det ditt efterarbete eller inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-06 18:40

En liten fråga ang uvfilter.
Vilken storlek köpte ni på eran?
Har en DX40 och 18-55mm.

Ursprungligen av Radixs:

En liten fråga ang uvfilter.
Vilken storlek köpte ni på eran?
Har en DX40 och 18-55mm.

52 mm, köper du annan storlek passar den ej på kitobjektivet.

Mitt första inlägg i tråden.

Öppnade semester in New York med att köpa en D40 på B&H. Tog ett paket med 18-55 mm + 55-200 mm, och ett 4GB-kort. Före inköpet velade jag mellan D40:n och D80:n, vilket jag skrev om i byta-kamera-tråden, men D40n kändes rätt i butiken. DSLR ett helt nytt ämne för mig så en D80, som dessutom troligtvis ersätts av ny modell snart (?), kändes lite väl maffig.

Nu, tio dagar efter inköpet, sitter jag här med 450 RAW-bilder från semestern. En del bilder ser ut att kunna bli bra, andra inte. Eftersom det var mitt första besök i N.Y hägrade annat än manual-läsning, så det blev att testa sig fram.

Idag har jag suttit och försökt bearbeta RAW-bilderna på ett sätt som passar mig. Har tillgång till CS2, och tror nog det blir bra. Har dock insett att det inte är helt lätt att få bilderna att bli bra, tycker det är svårt att få fram "klara" färger på ett bra sätt.

En fråga bara. När jag ändrar i RAW-filen (utan att spara NEF-filen), skapas automatiskt en XMP-fil när jag öppnar upp filen i PS. Jag misstänker att XMP-filen innehåller de förändringar jag gör. Innebär det att jag kan peta i NEF-filen hur mycket som helst, men hela tiden återgå till originalet genom att kasta XMP-filen?

Återkommer i Flickr-tråden när ett konto har öppnats

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-12 12:03
Ursprungligen av Striberger:

Mitt första inlägg i tråden.

Öppnade semester in New York med att köpa en D40 på B&H. Tog ett paket med 18-55 mm + 55-200 mm, och ett 4GB-kort. Före inköpet velade jag mellan D40:n och D80:n, vilket jag skrev om i byta-kamera-tråden, men D40n kändes rätt i butiken. DSLR ett helt nytt ämne för mig så en D80, som dessutom troligtvis ersätts av ny modell snart (?), kändes lite väl maffig.

Nu, tio dagar efter inköpet, sitter jag här med 450 RAW-bilder från semestern. En del bilder ser ut att kunna bli bra, andra inte. Eftersom det var mitt första besök i N.Y hägrade annat än manual-läsning, så det blev att testa sig fram.

Idag har jag suttit och försökt bearbeta RAW-bilderna på ett sätt som passar mig. Har tillgång till CS2, och tror nog det blir bra. Har dock insett att det inte är helt lätt att få bilderna att bli bra, tycker det är svårt att få fram "klara" färger på ett bra sätt.

En fråga bara. När jag ändrar i RAW-filen (utan att spara NEF-filen), skapas automatiskt en XMP-fil när jag öppnar upp filen i PS. Jag misstänker att XMP-filen innehåller de förändringar jag gör. Innebär det att jag kan peta i NEF-filen hur mycket som helst, men hela tiden återgå till originalet genom att kasta XMP-filen?

Återkommer i Flickr-tråden när ett konto har öppnats

Grattis till ett bra inköp! Det är ett bra startpaket och de två zoomobjektiven täcker de vanligaste motivtyperna. Ja, du får skaffa ett Flickr-konto och dela med dig av dina alster.

Angående din fråga om RAW-filen, så har jag ingen erfarenhet när det gäller filformatet och att arbeta med den i PS. Men tidigare inlägg från nabben verkar vara en bra lösning ifall man inte vet.

Kom på att jag fick med mig en amerikansk strömkabel. Någon som har kläm på om det är samma laddare som följer med alla D40-paket? Som jag tolkar texten på baksidan av laddaren bör jag kunna sätta en vanlig svensk nätkabel i uttaget och köra på... någon som vet om så är fallet? Eller någon som orkar ta en bild av baksidan på en svenskinköpt laddare så jag kan jämföra?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-13 19:23
Ursprungligen av Striberger:

Eller någon som orkar ta en bild av baksidan på en svenskinköpt laddare så jag kan jämföra?

Vasego!

http://disk.mac.se/rei/_utdelat/d40laddare.jpg

Sort tack! Jag testade, och det verkar inte vara några problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-13 20:06
Ursprungligen av Striberger:

Sort tack! Jag testade, och det verkar inte vara några problem.

Ah, vad bra. Då är saken biff!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-12 11:35
Ursprungligen av Mikael E:

52 mm, köper du annan storlek passar den ej på kitobjektivet.

Tack, Bättre fråga någon som vet än en butikpresonal som inte kan någotin.g Tyvärr har man träffat på det allt för många gånger.

Ställer man om kameran så den måste ha hittat fokus innan man kan trycka av så borde det inte göra någon större skillnad. Dessutom hänger det lite på hur bra AF man har med. Om man rör sig lite granna precis innan man trycker av så kanske kameran börjar fokusera om, med en fördröjning som följd. Har man stort skärpedjup så kanske det inte hade gjort någon skillnad i slutet ändå.

Det beror helt enkelt på hur man jobbar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-10 22:00
Ursprungligen av irrelogical:

Ställer man om kameran så den måste ha hittat fokus innan man kan trycka av så borde det inte göra någon större skillnad. Dessutom hänger det lite på hur bra AF man har med. Om man rör sig lite granna precis innan man trycker av så kanske kameran börjar fokusera om, med en fördröjning som följd. Har man stort skärpedjup så kanske det inte hade gjort någon skillnad i slutet ändå.

Det beror helt enkelt på hur man jobbar.

Hm... Blev inte mycket klokare av ditt svar. Får testa mig fram.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-16 14:18
Ursprungligen av irrelogical:

Om man rör sig lite granna precis innan man trycker av så kanske kameran börjar fokusera om, med en fördröjning som följd. Har man stort skärpedjup så kanske det inte hade gjort någon skillnad i slutet ändå.

Det där är sjukt störande, jag har missat flera bilder pga att kameran börja fokusera om och vägrar ta bilden innan den är klar.

Äh, pröva dig fram och se vad du tycker funkar bäst.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-10 22:23
Ursprungligen av irrelogical:

Äh, pröva dig fram och se vad du tycker funkar bäst.

Ja, det ordnar sig...

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-16 14:41

Du får grotta lite bland inställningarna. Med sidopilarna kan du ju välja vilken av de tre rutorna som fokus ska ställas på. Klart användbar funktion.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-27 07:47

De nya finesserna i Mac OS Leopard är riktigt använbara till bildhantering! -Kolla in verktygen i förhandsvisning och möjligheten att "överblicka" bilden och därifrån klicka på knappen som lägger bilden i iPhoto. Leopard är ett jätteöyft för bildhantering på Mac. Behövs inga superprogram om man inte ska byta huvud eller bakgrund eller avancerad retusch på bilderna

Jag lutar nog att först prova att använda Adobe bridge för att importera och katalogisera bilderna, blir jag inte nöjd med den så tar jag väl och bränner ut alla nuvarande bilder i mitt iPhoto bibliotek på dvd och sen börjar jag om med iPhoto för den nya kameran.

För man kan väl inte ha flera olika bibliotek för iPhoto? Skulle ju vara kalas om man kunde ha ett Nikon D40 bibliotek och ett Sony Cybershot bibliotek... misstänker att mankommer att ta helt olika typer av bilder med de två olika kamerorna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-27 10:08
Ursprungligen av Gusten68:

För man kan väl inte ha flera olika bibliotek för iPhoto?

Jag använder inte iPhoto men jag skulle bli förvånad om man inte kunde skapa flera bibliotek. Kolla i Hjälpguiden i iPhoto.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-27 17:16
Ursprungligen av nabben:

De nya finesserna i Mac OS Leopard är riktigt använbara till bildhantering! -Kolla in verktygen i förhandsvisning och möjligheten att "överblicka" bilden och därifrån klicka på knappen som lägger bilden i iPhoto. Leopard är ett jätteöyft för bildhantering på Mac. Behövs inga superprogram om man inte ska byta huvud eller bakgrund eller avancerad retusch på bilderna

Det absoluta basic som kan tänkas är väl möjligheten att spara lågupplöst och kunna beskära foton. Det gissar jag på att de flesta fotorelaterade program göra. Typ Förhandsvisning och iPhoto. Jag kör själv Tiger, så jag har inte möjlighet att kolla in det du nämner.

Ursprungligen av Reisan:

Det absoluta basic som kan tänkas är väl möjligheten att spara lågupplöst och kunna beskära foton. Det gissar jag på att de flesta fotorelaterade program göra. Typ Förhandsvisning och iPhoto. Jag kör själv Tiger, så jag har inte möjlighet att kolla in det du nämner.

Du borde uppgradera till Leopard

Oj! vilken rolig kamera och vilken bildkvalitet jämfört med vår gamla sony cybershot!
Min D40 kom igår, var lika roligt att packa upp den som det var att packa upp iMacen

Efter lite forskning och lite ändringar av inställningar i iPhoto så blev det iPhoto som får hantera mina bilder, hittade att man kan skicka raw bilderna till extern editor, så har man en raw bild som inte är behandlad i iPhoto så kan jag bara högerklicka på bilden och skicka den till Photoshop elements där den då direkt öppnas i Camera Raw för vidare behandling!
och vilken kvalitet det blir på bilderna jag är sjukt imponerad, en sak är i alla fall säker.. jag har nog tagit mina sista bilder med min F801-s.

Var till onoff igår och lämnade in de sista rullarna... nu har de inte ens kvar en speciell "monter" för inlämning av filmrullar för det är så få som kör film så de hade några filmpåsar låg framme vid kassan, så nu tar det två-tre veckor innan korten är tillbaks från labbet i finland... vilken skillnad mot att bara poppa ur minnes kortet och plugga in kortläsaren och ta in bilderna i datorn.

Jag jag vet jag babblar lite mycket, ville bara dela med mig lite av min glädje över nya kameran!

Ursprungligen av Gusten68:

Oj! vilken rolig kamera och vilken bildkvalitet jämfört med vår gamla sony cybershot!
Min D40 kom igår, var lika roligt att packa upp den som det var att packa upp iMacen

Efter lite forskning och lite ändringar av inställningar i iPhoto så blev det iPhoto som får hantera mina bilder, hittade att man kan skicka raw bilderna till extern editor, så har man en raw bild som inte är behandlad i iPhoto så kan jag bara högerklicka på bilden och skicka den till Photoshop elements där den då direkt öppnas i Camera Raw för vidare behandling!
och vilken kvalitet det blir på bilderna jag är sjukt imponerad, en sak är i alla fall säker.. jag har nog tagit mina sista bilder med min F801-s.

Var till onoff igår och lämnade in de sista rullarna... nu har de inte ens kvar en speciell "monter" för inlämning av filmrullar för det är så få som kör film så de hade några filmpåsar låg framme vid kassan, så nu tar det två-tre veckor innan korten är tillbaks från labbet i finland... vilken skillnad mot att bara poppa ur minnes kortet och plugga in kortläsaren och ta in bilderna i datorn.

Jag jag vet jag babblar lite mycket, ville bara dela med mig lite av min glädje över nya kameran!

Babbla på du bara - jag håller med om allt ! Har haft min i 1 månad, så nyhetens behag finns fortfarande. En toppenkamera - och priset under 3000 kronor är helt outstanding. Grattis till kameran !

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-03 17:22
Ursprungligen av Gusten68:

...ville bara dela med mig lite av min glädje över nya kameran!

Vad skoj att du är väldigt nöjd och tycker det är ännu mer skoj nu. Nya möjligheter och erfarenheter väntar dig nu när du har skaffat digital systemkamera.

Ursprungligen av Gusten68:

Jag gav lite över 4000 på cyberphoto, men det var ett paket, D40 med kit objektiv, en soligor väska, ett UV filter ett 2 gig sandisk minneskort och en microfiber putsduk, och en TWIX

Ja, de är lustiga Cyberphoto med deras små godispresenter som de skickar med när man beställt grejor.

Bevaka tråden