Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om GPS i iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 186 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min positioneringsknapp står bara och snurrar i nedre vänstra hörnet i Google maps
utan att komma fram till nått. Har jag missat något eller?

Bytte precis till nytt simkort med 3G. Funkar att surfa med och allt annat.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-17 17:40
Ursprungligen av drifter7508:

Min positioneringsknapp står bara och snurrar i nedre vänstra hörnet i Google maps
utan att komma fram till nått. Har jag missat något eller?

Bytte precis till nytt simkort med 3G. Funkar att surfa med och allt annat.

Har läst i några trådar att det kan ta upp till 30min första gången den skall ut på GPSen. om du tar ut den så att den har fri sikt mot satteliterna skall det tydligen kunna gå snabbare eftersom den inte kan få kontakt med satteliterna inomhus genom tak osv.

Då var man inte ensammen då. Min tror att jag är i Baghdad. Men då har jag inte hunnit testa den mer än hemifrån än.

Ursprungligen av hagstrom:

Då var man inte ensammen då. Min tror att jag är i Baghdad. Men då har jag inte hunnit testa den mer än hemifrån än.

frågan är väl då om du bor i bagdad? isf funkar den ju perfekt

Ursprungligen av poseidon84:

frågan är väl då om du bor i bagdad? isf funkar den ju perfekt

Jag skulle gissa att jag har ett gäng grannar från Irak, och vi har förvisso en sandlåda ute på gården ...
I alla fall, på väg till jobbet imorse så funkade gps:en som den skulle - jag är alltså en av de lyckliga få som fick en iphone med gårdagens sändning (16GB svart) - och även inne på jobbet funkar den. Skönt att man inte fått ett måndagsex!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-07-18 21:43

Kan man få kartan att följa den "blåpricken" t.e.x. då man kör bil. Provade igår, och då fick jag följa efter med fingret på kartan för att hänga med min position.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-18 22:15
Ursprungligen av Bybba:

Kan man få kartan att följa den "blåpricken" t.e.x. då man kör bil. Provade igår, och då fick jag följa efter med fingret på kartan för att hänga med min position.

Från manualen:

Om du har en iPhone 3G kommer en blå markering att indikera när din position
bestämts med hjälp av GPS. I annat fall kommer en cirkel att visa din ungefärliga
position. Allteftersom du rör på dig kommer iPhone att följa din position och
uppdatera och justera kartan så att din positionsmarkering hela tiden befinner sig i
mitten av skärmen. Om du knackar på (ikonen längst ner till vänster) igen, eller drar kartan åt något håll, kommer iPhone att fortsätta följa din position, men kommer inte längre att centrera den, vilket innebär att positionsangivelsen kan flytta sig utanför skärmen.

http://manuals.info.apple.com/sv_SE/iPhone_Anvandarhandbok.pdf

Sidan: 86

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-22 22:45

Var i telefonen sitter GPSantennen?

Ursprungligen av fogfi:

Var i telefonen sitter GPSantennen?

I ringen runt kameran.

Ursprungligen av fogfi:

Var i telefonen sitter GPSantennen?

iPhone 3G delivers UMTS, HSDPA, GSM, Wi-Fi, EDGE, GPS, and Bluetooth 2.0 + EDR in one compact device — using only two antennas. Clever iPhone engineering integrates those antennas into a few unexpected places: the metal ring around the camera, the audio jack, the metal screen bezel, and the iPhone circuitry itself. And intelligent iPhone power management technology gives you up to 5 hours of talk time over 3G networks.2 That’s some of the best in the business

Apple - iPhone - Features - 3G

GPS modul, Hammerhead™ II - PMB 2525

PDF spec:

http://www.infineon.com/dgdl/PMB2525-Hammerhead+II-pb.pdf?location=Products.Wireless_Communication_Products.GPS.Hammerhead_II_-_PMB_2525.DOCUMENTS.PMB2525-Hammerhead+II-pb.pdf&folderId=db3a304316f66ee80117824fc0d71e07&fileId=db3a304316f66ee8011782518d4a1e08

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-17 23:00

GPS funktionen suger verkligen tycker jag.
1. Ibland får den för sig att man är på andra sidan jordklotet eller mitt ute i atlanten.
2. Har sällan fått den att vara särskilt exakt. Inte ens vid fri skikt. Pricken som visar positionen vandrar utan att jag rör mig.
3. I bil är den för långsam och för oexakt för att egentligen vara användbar.
4. Utomlands kan det ju bli svindyrt ehuru den behöver tanka ner google maps hela tiden under tex en bilfärd.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2008-07-17 23:06

Funktionstest idag. Behövde tanka och var inte bekant med omgivningen kring Solvalla. På med kartor, matade in "Shell" och tjoffs en pil dök ned i marken ca 400m från min dåvarande position.

Me like!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-17 23:25

Att tänka på när man göra sökningar i Maps: Sökningen verkar begränsas till vad som för tillfälligt är synligt på kartan. Bra i DozePih's fall men förbryllade mig ett tag innan jag kom på det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 08:45

förstår inte alla problem folk har med GPS... för mig funkar den riktigt bra... även i bil.

Även jag bor tydligen i Baghdad numera. 40 meter fel kan man ju acceptera men detta!
Ha ha

Ursprungligen av drifter7508:

Även jag bor tydligen i Baghdad numera. 40 meter fel kan man ju acceptera men detta!
Ha ha

Har den inte kontakt med satelliter så går den ju endast på triangulering av WiFi och mobilmaster och det känns ju inte så pålitligt. Gissar att min granne har haft sin router i Kroatsien nyss (jag blir nästan alltid utplacerad i kroatsien hemma).

Ute fungerar den nästan alltid utan problem, och ger en ca 10 m fel marginal. I bussen fungerar den också fint, om jag placerar den nära ett fönster och den följer med bussen fint också.

Men så fort jag har tak över och inget fönster precis framför så får jag bara triangulering.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-08-10 12:54

En bugg i datan som iPhonen skriver till foton om man vill "Geotagga" dom:

GPS Latitude 58 28.84\'0" N
GPS Longitude 13 38.5\'0" W

Observera "W" i long-fältet. Det ska naturligtvis vara "E" för oss.
Detta är sannolikt anledningen till att många har rapporterat att foton inte hamnar på rätt ställe på karta efter dom tagits med iPhonen.

Byter man ut "W" mot "E" så kommer man rätt.

(Har skrivit detta i en annan tråd också före jag hittade denna)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-10 22:49
Ursprungligen av Zip_THN:

En bugg i datan som iPhonen skriver till foton om man vill "Geotagga" dom:

GPS Latitude 58 28.84\'0" N
GPS Longitude 13 38.5\'0" W

Observera "W" i long-fältet. Det ska naturligtvis vara "E" för oss.
Detta är sannolikt anledningen till att många har rapporterat att foton inte hamnar på rätt ställe på karta efter dom tagits med iPhonen.

Byter man ut "W" mot "E" så kommer man rätt.

(Har skrivit detta i en annan tråd också före jag hittade denna)

Har du rapporterat detta till Apple?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-08-11 14:34
Ursprungligen av zappee:

Har du rapporterat detta till Apple?

Ja, jag har ringt och mailat in en bugg-rapport via Apple - Feedback

Får se vad som händer.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-08-19 20:27
Ursprungligen av Zip_THN:

En bugg i datan som iPhonen skriver till foton om man vill "Geotagga" dom:

GPS Latitude 58 28.84\'0" N
GPS Longitude 13 38.5\'0" W

Observera "W" i long-fältet. Det ska naturligtvis vara "E" för oss.
Detta är sannolikt anledningen till att många har rapporterat att foton inte hamnar på rätt ställe på karta efter dom tagits med iPhonen.

Byter man ut "W" mot "E" så kommer man rätt.

(Har skrivit detta i en annan tråd också före jag hittade denna)

Buggen är inte fixad i 2.0.2

Nu har jag haft ett problem med gps:en ett tag som fler verkar ha. Jag här en mysig lägenhet i Stockholm, men min iPhone tror jag bor i Newcastle. Lite jobbigt då man alltid måste poängtera för den adresserna man söker efter ligger i Stockholm. Aven lokaliseringen strular, men det kan jag kanske leva med ett tag...
Är det någon som vet om man kan starta om gps:en så att den kan få en by chans att hitta min ungefärliga position?

Ursprungligen av Valfrid:

Nu har jag haft ett problem med gps:en ett tag som fler verkar ha. Jag här en mysig lägenhet i Stockholm, men min iPhone tror jag bor i Newcastle. Lite jobbigt då man alltid måste poängtera för den adresserna man söker efter ligger i Stockholm. Aven lokaliseringen strular, men det kan jag kanske leva med ett tag...
Är det någon som vet om man kan starta om gps:en så att den kan få en by chans att hitta min ungefärliga position?

Strax efter att jag lagt in min accesspunkt i Skyhooks register så fungerade det bra. Testa det.

Ursprungligen av phindus:

Strax efter att jag lagt in min accesspunkt i Skyhooks register så fungerade det bra. Testa det.

Men om man har GPS så tycker jag att det bör fungera att hitta
positionen utan att skicka sin accesspunkt till Skyhook.
Eller?

Ursprungligen av benjamin.palsson:

Men om man har GPS så tycker jag att det bör fungera att hitta
positionen utan att skicka sin accesspunkt till Skyhook.
Eller?

Du har inte GPS-mottagning inomhus. Är du utomhus med fri sikt mot himmelen så är det ju en annan femma. Då borde den ju kunna placera dig.

Huvaligen

Jag bor nära två av Götlaborgs grönområden (Svarte Mosse och Hisingsparken).
Har lyckats komma över kartor till dessa som jag lagt in i datorn via min utmärkta scanner.

Jag skulle vilja ha ngt i stil med Fugawi - jag lägger kartorna som bakrund och blå pricken visar var jag är på kartan.

Varför? Jo, Jävla Googlemaps är ju bara till för bilnavigation. Första man kommer ut i salladen 4 meter så är det bara ett platt enfärgat fält. Helt värdelöst.

På mina kartor (orienteringsklubbs kartor) är i princip ALLT med, stenar, sumpmark, stigar, osv osv.

Finns det ngt som kan lösa detta?

Finns det inga news kring detta? Tycker det här är en riktigt viktig punkt, på mina cykelturer och promenader i skogen så lär inte google maps vara något alternativ. Behöver att kunna lägga in egna kartor...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-09 00:26

Nej, inga news. Då hade det nog skrivits om det.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-17 00:01

Först en fråga: Hur lägger man in location on-off i Boss prefs?

Såg någonstans att Apple nyligen släppt ytterligare kod för ytterligare NMEA-meddelanden för GPSen. Förutom position och tid ges nu även riktning och hastighet.

Enkla GPS-er, framför allt en del bluetooth gpser ger inte riktning och hastighet men dom är viktiga om man ska få en gps som reagerar även vid små förändringar (Garmin iQue var/är suverän medan deras GPS 10 (BT) var kass).

Räcker inte signalen till vid iphonens antenn finns gps-signalförstärkare, bl a från
Sanav med lilla RA-45 och större RA-46. Kallas även GSP repeaters. Marknaden sjönk ihop för det är tvekis om de är tillåtna i USA. De är linjära förstärkare och risk finns för självsvängning.
Man sätter en antenn på bltaket och har en liten återsändande antenn nära iphonens gpsantenn, t ex i en iphone-docka i bilen.

Info: RA45

Finns nog bättre belägna inköpskällor. Köpte mina för fyra år sedan från USA. Inte säkert man hittar GPS repeaters idag. brandkår ambulanser m fl behöver dem dock för att ha position redan när de startar utryckning.

Här är ett exempel på rasterkartor för navigation i iPhone:

iNavX™ - Marine Navigation App for iPhone

kan man göra det bör Fugawi, pathaway och kartex funka också.

Och här talar dom om vektorkartor:

Marine Maps California for iPhone

Då börjar det bli riktigt intressant. Olika vektorformat kan översättas så på sikt kommer nog garmins img-format eller andra besläktade (ryska) att kunna användas även i iphone. Att kunna använda iphones interface för vektorkartor, zooma. förskjuta osv vore smidigt.

Jag gissar att vi har tillgång till svenska topokartor i iphone om något år - antingen som raster eller vektor. 1 GB minne räcker för hela västeuropa för vektorkartor och några landskap för raster.

Har försökt hitta svar på min fråga men inte hittat - så med risk för att vara repetetiv: hur fungerar det med GPS nuförtiden? De svar jag hittat har några månader på nacken.

Funderar på att eventuellt köpa en iPhone från Telia med kontantkort - då ingår 600mb datatrafik. Utöver detta har jag inte tänkt lägga så värst mycket pengar på att surfa/använda nätet så mycket eftersom det är för dyrt. Däremot WLAN, gränssnitt och alla andra möjligheter ser jag som lockande. Och så GPS-funktionen då...

Så min fråga är: måste man fortfarande vara uppkopplad till nätet för att kunna använda GPS-funktionen?

Om inte: krävs det tredjepartsprogram eller är det inbyggt?

Om så: finns det några undantag då man t ex kan använda WLAN i stadsmiljö - krävs tredjepartsprogram?

Slutligen: hur stor bedömer ni sannolikheten att det kommer en ny modell på supertisdagen i januari? Vad kan man förvänta sig av den?

Man måste vara uppkopplad då Google maps laddar ner kartor när det behövs. Den sparar ju inga kartor.

Ingen tredjepartsmjukvara för GPS än sålänge vad jag har sett.

Tror inte att det kommer någon ny iPhone i Januari, inga indikationer på det.

Bevaka tråden