Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med 3G-täckningen. Telias eller hårdvarans fel?

Tråden skapades och har fått 565 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 10:29

Hur håller man en iPhone

Högst upp vid hörlursuttaget. Ligger den i handflatan får man en mycket sämre mottagning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 10:39

V 26

Med en mycket nyckfull mottagning

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-11 11:08

V 26

Har också mycket varierande täckning går dock sällan ner på EDGE.
Man vill ju klart ha den utbytt om det verkligen är ett fel<!!!

Ursprungligen av jannep:

När telefonen ligger i handen så täcks antennerna av handflatan och min signal går ned från ca 98 dBm till som bäst ca 75 dBm. Någon annan som upplever samma sak.

Jag upplever också samma sak...

Min är tillverkad v.26, och min mottagning varierar väldigt mycket !

//Everlast

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-11 11:52

Ingen som kann göra en omröstning med de olika veckorna och svar som typ dålig varierande eller bra täckning?

Här är en kille som har lag upp en liten filmsnutt som påvisar problemet !
Kolla hur mottagningen ändras bara genom att han lägger handen bakom telefonen.

YouTube - iPhone 3G Reception Problem Demonstration

Det är helt klart något fel på antennen i iPhone.

//Everlast

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-08-11 12:34
Ursprungligen av everlast:

Här är en kille som har lag upp en liten filmsnutt som påvisar problemet !
Kolla hur mottagningen ändras bara genom att han lägger handen bakom telefonen.

Testade just...med baksidan riktad mot fönstret på jobbet får jag full mottagning...sätter jag handen för baksidan får jag bara tre pinnar...:tveksam:

  • Medlem
  • 2008-08-11 12:55
Ursprungligen av lasselu:

Testade just...med baksidan riktad mot fönstret på jobbet får jag full mottagning...sätter jag handen för baksidan får jag bara tre pinnar...:tveksam:

Jag tycker inte att detta är särskilt konstigt, detta är inget ovanligt med andra mobiler. Dessutom säger antalet "steck eller pinnar" inte mycket alls.

Det som är viktigt är i stället hur väl mobilen klarar att ta emot signaler i låga signal till brusförhållanden, ex vid utkanten av täckningen. Om mobilen har svårt generellt att urskilja ut signaler i brusiga förhållanden (antenn till utjämnare slutligen etc) så kommer prestandan att bli låg. (eller rent av starta en övergång till 2G/EDGE). Detta kan betyda att just denna telefon får problem mycket tidigare än andra även om signalen skulle vara tillräcklig i vanliga fall (vid jämförelse)

Om man slår *3001#12345#* så får man fram något som heter field test.
Då försvinner staplarna uppe i vänstra hörnet, och istället visas ett -xx db värde.
(Bara trycka på homeknappen om man vill avsluta det)

När jag håller i telefonen med bara 2 fingrar får jag ett värde på ca -79 / -82
Håller jag i telefonen med hela handen går det upp till -91 / -95

Jag antar att ju lägre -db värde man har desto bättre mottagning har man.

Ni kan väll testa och se...

//Everlast

Che, Expert i RF Mätteknik och sakkunnig i mobiltelefoni...Varför anonym? Detta sensationella och tekniskt avancerade inlägg?

Ursprungligen av Zimmerman:

Che, Expert i RF Mätteknik och sakkunnig i mobiltelefoni...Varför anonym? Detta sensationella och tekniskt avancerade inlägg?

tänkte samma sak.

Någon här som är sakkunnig i området som kan säga om det han pratar om stämmer.

Terminologin är äkta vara. Om Che verkligen plockat isär ett antal iPhone's och testat är en annan femma. Varför så DDR-hemlig? Detta är inte Arkiv-X. Om Che's (Ernesto Guevarra var revolutionärens fulla namn) teori är plausibel så bör givetvis materialet gå till vederbörande nyhetsmedia och allt detta bör vara stora rubriker i USA med stämningar, fallande börskurser och skämt i talkshows.
Eller är det så att en anonym skribent i lilla Svedala som skriver i ett litet nördforum sitter inne med sanningen? Sanningen som ingen i USA har en nysning om?

Skumt...om hela inlägget är en dikt så är det en vackert ihopsatt dikt. Den är tekniskt fulländan.

Eller så är det en bra teori som inte alls testats (inga iPhone's har testats) - men som ändå kan visa sig stämma. Alltså - en mycket kunnig person har en tes som han inte kan testa, men som han ändå vill publicera. Det enda som då är fejk är att inga fysiska tester utförts.

Ursprungligen av draags:

tänkte samma sak.

Någon här som är sakkunnig i området som kan säga om det han pratar om stämmer.

Ursprungligen av Zimmerman:

Terminologin är äkta vara. Om Che verkligen plockat isär ett antal iPhone's och testat är en annan femma. Varför så DDR-hemlig? Detta är inte Arkiv-X. Om Che's (Ernesto Guevarra var revolutionärens fulla namn) teori är plausibel så bör givetvis materialet gå till vederbörande nyhetsmedia och allt detta bör vara stora rubriker i USA med stämningar, fallande börskurser och skämt i talkshows.
Eller är det så att en anonym skribent i lilla Svedala som skriver i ett litet nördforum sitter inne med sanningen? Sanningen som ingen i USA har en nysning om?

Skumt...om hela inlägget är en dikt så är det en vackert ihopsatt dikt. Den är tekniskt fulländan.

Eller så är det en bra teori som inte alls testats (inga iPhone's har testats) - men som ändå kan visa sig stämma. Alltså - en mycket kunnig person har en tes som han inte kan testa, men som han ändå vill publicera. Det enda som då är fejk är att inga fysiska tester utförts.

Han har postat samma inlägg på flera olika forum, och har inte svarat på en enda kommentar som jag sett. För långt för att jag skall orka läsa det :).

Ursprungligen av phindus:

Han har postat samma inlägg på flera olika forum, och har inte svarat på en enda kommentar som jag sett. För långt för att jag skall orka läsa det :).

Metro - Ernesto Guerra klr staden med sina lappar

Ernesto Guevara och Ernesto Guerra är inte samma sak, medborgare. Erik Gustafsson och Erik Krigare är inte heller samma samma sak. Herregud

  • Medlem
  • 2008-08-10 17:42
Ursprungligen av phindus:

Han har postat samma inlägg på flera olika forum, och har inte svarat på en enda kommentar som jag sett. För långt för att jag skall orka läsa det :).

så mycket radioteknik kan jag för att våga påstå att hans beskrivning är rimlig utifrån en generell beskrivning av hur en mobiltelefon fungerar rent radiomässigt.

Att han skrivit på fler forum innebär i sig ingen minskad trovärdighet.

Han har visst svarat på kommentarer. Kanske inte just i den tråden som refereras ovan, men jag har läst svar och av svaren att döma är han inte van vid forumvärlden. Lite svårt att begripa ironi t.ex.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-10 14:21

det är inte fel på telias nät, hur kan de vara det om 3G funkar på andra telefoner? och om de har detta problem i flera länder, tycker ni alla skall vänta tills apple själva kommer fram med något, annars kommer ni få samma problem sedan, sen om man är riktigt smart och orkar vänta i ett år så kan man få den senaste telefonen eller häva köpet o få de pengar tillbaka du betalat för iPhonen så kan du lägga dem på 4G

jag vet inte hur det är för er men när min iPhone hård krashade och jag var tvungen att återställa den så har nu min täckning blivit riktigt dålig igen.

Vad vill jag säga med detta är en fråga hur det kan komma sig att ens mottagning kan skifta efter en aterstallning från att våra kass - bra - dålig igen.

Självklart kan det finnas andra aspekter på problemet. 11

Senast redigerat 2008-08-10 17:56
  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-10 22:46

Det skulle dock vara intressant om personer som har dålig eller bra täckning kan skriva när deras telefon är tillverkad så kan man ju se om de nyare batcharna är bättre.

Veckan de är tillverkad är siffran 4 och 5 i ditt serienummer.

Dålig 3G: serienummer xxx26xxxxxx

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-11 06:48

Riktigt dålig 3G mottagning, tillverkad vecka 30. Ofta går det inte att surfa alls då den bara ger mig felmeddelande.

  • Medlem
  • 2008-08-11 09:28

Tror att man bör ha en referens för att kunna dra slutsatsen att tex v30 är felaktig (Hårdvarumässigt). En sådan är förslagsvis en mobil av annat märke där GSM är avkonfigurerat (Detta går tex bra med SE mobiler) , Telia är (Sweden 3G) 3G nätet man jämför med och att i övrigt använda samma förhållanden. Tre, Telenor och andra operatörer har ofta inte samma placering av 3G master samt att inställningar av nätet skiljer sig ofta avsevärt. Tex så används olika antennkonfigurationer och uteffekt för trafik och signalleringskanaler. Dessutom har operatörer ofta olika inställningar på när en mobil skall byta till 2G (GSM/EDGE).

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-11 09:18

Bra 3G: s/n xxx29xxxxxx

Ursprungligen av MatsOlov:

Bra 3G: s/n xxx29xxxxxx

Vad skönt att höra om någon som har bra 3G?
Var bor du?

Någon som har bra 3G-täckning i Stockholm?
Tycker att det är oerhört varierande. Antingen har jag
full eller ingen alls.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-11 10:29

Min är tillverkad v. 26. Vet inte om min täckning är bra eller dålig. Har lite för lite erfarenhet för att kunna avgöra det.

Men visst går det långsamt ibland. =(

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-11 11:14

Har gjort lite tester nu. Befinner mig inom området för Turbo-3G enligt telias täckningskartor i Mjärdevi I Linköping. Visserligen i utkanten, men ändå.

Testerna är gjorda med programmet Speedtest.

Ner/upp (Kb/s)
64/202
555/204
772/213
815/208
922/205
744/214
374/205
651/207
886/205
627/212

Vad sägs? Är det bra eller dåligt. Tillverkad v. 26.

Snabbare upp än ner?

Nå - du verkar snitta 0.5-1 Mb/s. Detta är visserligen uselt, men tyvärr ganska normalt då operatörernas 3G-nät i praktiken är en fis jämört med vad reklamen säger. Detta är verkligheten...och det visste jag innan jag hoppade på 3G-nätet. Man kan dock inte av detta utläsa någonting om nallens 3g-förmåga - det vanliga är att nätet är tungt belastat (operatörerna har lockat in mååånga till 3G men har inte verkstad så det räcker).
Dessutom - gör man samma speedtest på samma plats direkt efter varandra så kan man få enormt olika resultat. Det skiftar från sekund till sekund.

Ursprungligen av Kasaen:

Har gjort lite tester nu. Befinner mig inom området för Turbo-3G enligt telias täckningskartor i Mjärdevi I Linköping. Visserligen i utkanten, men ändå.

Testerna är gjorda med programmet Speedtest.

Upp/ner (Kb/s)
64/202
555/204
772/213
815/208
922/205
744/214
374/205
651/207
886/205
627/212

Vad sägs? Är det bra eller dåligt. Tillverkad v. 26.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-11 11:24
Ursprungligen av Zimmerman:

Snabbare upp än ner?

Nå - du verkar snitta 0.5-1 Mb/s. Detta är visserligen uselt, men tyvärr ganska normalt då operatörernas 3G-nät i praktiken är en fis jämört med vad reklamen säger. Detta är verkligheten...och det visste jag innan jag hoppade på 3G-nätet. Man kan dock inte av detta utläsa någonting om nallens 3g-förmåga - det vanliga är att nätet är tungt belastat (operatörerna har lockat in mååånga till 3G men har inte verkstad så det räcker).
Dessutom - gör man samma speedtest på samma plats direkt efter varandra så kan man få enormt olika resultat. Det skiftar från sekund till sekund.

Nej, självklart inte. Det är jag som tänker rätt men skriver fel.

Rättat till det nu.

Testerna gjordes i en följd. Ska göra samma sak lite senare idag.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-11 16:23
Ursprungligen av Kasaen:

Har gjort lite tester nu. Befinner mig inom området för Turbo-3G enligt telias täckningskartor i Mjärdevi I Linköping. Visserligen i utkanten, men ändå.

Testerna är gjorda med programmet Speedtest.

Ner/upp (Kb/s)
64/202
555/204
772/213
815/208
922/205
744/214
374/205
651/207
886/205
627/212

Vad sägs? Är det bra eller dåligt. Tillverkad v. 26.

Nya tester från eftermiddagen. Samma plats samma program.

Ner/upp (Kb/s)
187/48
770/148
543/165
762/173
989/172

Genomgående verkar det första testet gå sjukt segt för att sen lossna och gå i acceptabla hastigheter.

I den vardagliga surfningen verkar det gå ovanligt snabbt här. Märker inte av den seghet jag tidigare har haft här på jobbet.

min täckning hoppar från full till ingen lite närsomhellst :S bor i stockholm

Bevaka tråden