Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med 3G-täckningen. Telias eller hårdvarans fel?

Tråden skapades och har fått 565 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Någon mer som vill testa?

Antennen verkar suga!

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-11 12:48

Testade precis fick absolut ingen skillnad när jag satte handen för!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 12:48

Min är tillverkad v.26, 3G-mottagningen är duglig. Kanonbra ibland, lite sämre ibland. Märker ingen skillnad i mottagning om jag håller i telefonen eller inte.

Jag upplever att jag har dålig 3G där förhållandena inte är optimala (jämfört med en Nokia bredvid), men någon skillnad med händerna kan jag inte åstadkomma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 14:02

Har INGEN 3G-täckning i Årsta i Stockholm idag.

Uppdaterat: Efter en koll på telias störningssida så visar det sig inte vara iphoneproblem:

"Försämrad eller ingen täckning i området på grund av förbindelsefel till basstationen."

Ringde just till Telia supporten. Nu har dom börjat logga alla felanmälningar ang iPhonen

Så man får beskriva sina problem + att dom tar ens telefon nummer och återkommer när dom hittat en lösning på problemet.
Tjejen jag pratade med sa att det ringer hela tiden folk som har stora problem med sina iPhones.
Så ni som har problem, RING TILL SUPPORTEN NU !. För det verkar som om dom äntligen har fått tummen ur arslet och jobbar på att hitta en lösning. Hon sa även att Apples tekniker samarbetar nu även med Telia för att så snabbt komma underfund med problemet.

//Everlast

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 14:45
Ursprungligen av everlast:

Ringde just till Telia supporten. Nu har dom börjat logga alla felanmälningar ang iPhonen

Så man får beskriva sina problem + att dom tar ens telefon nummer och återkommer när dom hittat en lösning på problemet.
Tjejen jag pratade med sa att det ringer hela tiden folk som har stora problem med sina iPhones.
Så ni som har problem, RING TILL SUPPORTEN NU !. För det verkar som om dom äntligen har fått tummen ur arslet och jobbar på att hitta en lösning. Hon sa även att Apples tekniker samarbetar nu även med Telia för att så snabbt komma underfund med problemet.

//Everlast

Skönt att höra!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-11 15:24

Hoppas en lösning kommer snart då jag betalar 199:- i månaden för datatrafik som inte fungerar alls hälften av gångerna jag vill använda det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-11 15:26
Ursprungligen av joakimo:

Hoppas en lösning kommer snart då jag betalar 199:- i månaden för datatrafik som inte fungerar alls hälften av gångerna jag vill använda det.

jo samma för mig...
kan man få ersättning för tiden det inte fungerar av telia?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-08-11 16:58

Vill bara flika in att Jönköpingsområdet har utmärkt 3G-teckning på iPhonen. Verkar vara så i större delen av trakten här då 3G syns mest hela tiden och det går riktigt fort !!

Detta kan man läsa på cnet idag...

Apple, AT&T mum on iPhone 3G issues | One More Thing - CNET News.com

//Everlast

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-08-12 06:15
Ursprungligen av sEia:

Vill bara flika in att Jönköpingsområdet har utmärkt 3G-teckning på iPhonen. Verkar vara så i större delen av trakten här då 3G syns mest hela tiden och det går riktigt fort !!

Korrekt.
Trodde folk som whinade var surmuppar bara. För jag har alltid full 3G täckning i hela Jönköping. Dock sämre täckning inomhus.

Det är verkligen ingen munter sommar för Apple - vi får verkligen hoppas att de löser detta på bästa sätt både för konsument och för egen del.

iPhone har verkligen potential att kunna vara fantastisk men tyvärr luktar det illa med de fel som verkar dyka upp.

1.) Buggigt och segt 2.0 (även 2.0.1 är segt om än inte lika grovt)

Att Apple släpper en 2.0 som är så buggig och seg är faktiskt oförklarligt - dom måste själva märkt hur segt det var.

2.) Dålig 3G täckning

Ja vad ska man säga om en telefon som har namnet 3G på slutet.

3.) Plast som spricker.

Jag hoppas det inte blir som på min macbook.

Nu svär man kanske i kyrkan men om det inte åtgärdas under närmaste tiden kan man nog dessvärre snart kalla det för FIASKO.

Är det ngn som vet på vilken frekvens Telias 3G ligger.

Läste en intressant artikel på ett Australiensiskt forum. I Australien har dom ju flera operatörer b.la Opus och två till. Opus kör tydligen på 850 Mhz, medans dom andra kör på 1900 Mhz. Och dom som har Opus upplever väldigt sällan problem.

850Mhz skall tydligen ha mycket starkare signal, och därmed gå igenom t.ex väggar mycket lättare. Därför skall iPhone fungera bättre där.
Så det skulle vara kul att veta vad Telia har för frekvens.

//Everlast

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-11 20:07

Enligt PTS så ligger alla operatörer inom sverige på 1900MHz samt 2100MHz banden, kan dock vara gammal info då den var från 2001.

Ursprungligen av everlast:

Läste en intressant artikel på ett Australiensiskt forum.

Länka gärna dina källor så vi andra får ta del av dem

Ursprungligen av air:

Länka gärna dina källor så vi andra får ta del av dem

Kommer tyvärr inte ihåg vart jag läste detta. Har blivit mycket läsning den senaste tiden...

//Everlast

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-11 20:30
Ursprungligen av draags:

Det är verkligen ingen munter sommar för Apple - vi får verkligen hoppas att de löser detta på bästa sätt både för konsument och för egen del.

iPhone har verkligen potential att kunna vara fantastisk men tyvärr luktar det illa med de fel som verkar dyka upp.

1.) Buggigt och segt 2.0 (även 2.0.1 är segt om än inte lika grovt)

Att Apple släpper en 2.0 som är så buggig och seg är faktiskt oförklarligt - dom måste själva märkt hur segt det var.

2.) Dålig 3G täckning

Ja vad ska man säga om en telefon som har namnet 3G på slutet.

3.) Plast som spricker.

Jag hoppas det inte blir som på min macbook.

Nu svär man kanske i kyrkan men om det inte åtgärdas under närmaste tiden kan man nog dessvärre snart kalla det för FIASKO.

Inte för att det är rätt tråd men buggar och seghet är fixad i 2.1an.

Ursprungligen av zappee:

Inte för att det är rätt tråd men buggar och seghet är fixad i 2.1an.

fortfarande seg, safari krachar fortfarande, men inte lika mycket

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-11 21:17
Ursprungligen av Mongoul:

fortfarande seg, safari krachar fortfarande, men inte lika mycket

Jag pratar om 2.1 inte 2.0.1!

OnTopic:

Citerar från macworld:

Detta problem beror i alla fall inte på brister hos Iphone, det kan jag garantera. Det är fysiskt omöjligt
att något skulle kunna degradera så fort och så samtidigt i så många Iphones. Detta beror istället
på ett Nätproblem hos Telia. Och det ligger långt upp i kjedjan inte på BTS (site nivå) eller på BSC
(base station controller) nivå, utan snarare på MTX nivå eller ännu högre kanske på länkningarna mot
internet. (Men just denna tekniken högre upp i näten är inte mitt Expertområde). Så ta det sista med
en nypa salt. (IMG:style_emoticons/default/jultomte.gif)

MVH
Che

Du talar om en beta som vi konsumenter inte har. Att 2.1 skulle fixa laggning och alla buggar är alltså bara ett rykte som florerar på nätet - kanske underblåst av önsketänkande...med en viss desperation i botten (laggningen är verkligen pinsam för en sådan här produkt)
Förhoppningsvis så vilar en sanning under detta rykte, men som sagt: vi vet ingenting. kanske 2.1 inte alls fixar t.ex. laggningen. jag har varit med om måååånga mjukvaru-updates (på Mac-plattformen) som inte fixat det man trodde dom skulle fixa...men allt det där andra.

Ursprungligen av zappee:

Inte för att det är rätt tråd men buggar och seghet är fixad i 2.1an.

Ursprungligen av Zimmerman:

Du talar om en beta som vi konsumenter inte har. Att 2.1 skulle fixa laggning och alla buggar är alltså bara ett rykte som florerar på nätet - kanske underblåst av önsketänkande...med en viss desperation i botten (laggningen är verkligen pinsam för en sådan här produkt)
Förhoppningsvis så vilar en sanning under detta rykte, men som sagt: vi vet ingenting. kanske 2.1 inte alls fixar t.ex. laggningen. jag har varit med om måååånga mjukvaru-updates (på Mac-plattformen) som inte fixat det man trodde dom skulle fixa...men allt det där andra.

bra svarat:cool:

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-12 06:23
Ursprungligen av Zimmerman:

Du talar om en beta som vi konsumenter inte har. Att 2.1 skulle fixa laggning och alla buggar är alltså bara ett rykte som florerar på nätet - kanske underblåst av önsketänkande...med en viss desperation i botten (laggningen är verkligen pinsam för en sådan här produkt)
Förhoppningsvis så vilar en sanning under detta rykte, men som sagt: vi vet ingenting. kanske 2.1 inte alls fixar t.ex. laggningen. jag har varit med om måååånga mjukvaru-updates (på Mac-plattformen) som inte fixat det man trodde dom skulle fixa...men allt det där andra.

Tro vad du vill, jag litar på följande (Mac Forums - View Single Post - Apple Releases iPhone Firmware 2.1 Beta 3)

Ursprungligen av zappee:

Inte för att det är rätt tråd men buggar och seghet är fixad i 2.1an.

vilket är fantastiskt, men det är ändå en gåta att de lät den vara så seg och buggig vid release.

Om det atgardas med 2.1:an kan vi bara spekulera kring.

det står att jag har 2.0.1 och att det är den senaste uppdateringen i itunes?

när jag har den där field testet igång så pendlar den i mellan -60 -73 (GSM) då jag har inaktiverat 3G pga kontantkort tills det att mitt nummer har blivit porterat...

så om jag förstår detta rätt så är så låg siffra som möjlig, bra?!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-08-11 21:53

Eh tjena! Jag googla runt igår och idag för att se om andra hade problem med sin täckning. Jag har inte haft nån täckning på 2 dagar nu, det börjar bli jobbigt, och folk klagar hela tiden på mig, och frågar varför jag inte svarar. Just nu är min mobil en iPod touch med en högtalare. Går ej och ringa, går ej att skicka SMS, har absolut ingen täckning. Jag gick ut och testa, samma sak.

Så jag undrar... har någon annan samma problem? Börjar bli rätt irriterande.

Celleye, har du testat med att stänga av 3G? Jag hade knappt täckning alls i början tills jag stängde av 3G.. :/

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-08-12 02:39

Japp, det gjorde jag. Tyvärr hjälpte inte det heller. Kanske dags och besöka Telia imorgon(idag)? Betalar ju inte för ingenting. Jag till och med gjorde en restore, och det hjälpte ej.

hur snabbt kan man förvänta

Hur snabbt värde kan man max få på ett Speedtest?

Bevaka tråden