Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med 3G-täckningen. Telias eller hårdvarans fel?

Tråden skapades och har fått 565 svar. Det senaste inlägget skrevs .

gjorde ett av testen nu och kom upp i 350 kbit/s
Och då med full täckning...
Känns ganska slött faktiskt

Sitter mitt under en 3G mast och får på AC-Net: 328 kbit/s

Ursprungligen av draags:

Sitter mitt under en 3G mast och får på AC-Net: 328 kbit/s

Prova att klättra upp för masten och se om du får snabbare hastighet.

Draags:
3G masterna har sämre täckning precis intill masten då den sträcker sig på längd snarare än precis intill?

Det blir nog att ringa Telia i början av nästa vecka alltså.

Jag har aldrig haft mer än 3 pluppar någonsin på min iphone's 3G täckning. Och dom tre plupparna syns bara i nån sekund varje gång. Den ligger mest stabilt på 1 plupp's täckning. Hastigheten i alla testsidor visar maximalt 350kbit/s.

Ringde Telia och felanmälde min iphone i början av veckan och han jag snackade med då sa att de inte alls var så många iphoneägare som hade hört av sig till dom. Får en att undra hur vanligt problemet är egentligen.

Nåja, jag kommeratt bli väldigt besviken om jag inte inom en snar framtid får tralla in på min teliabutik och byta ut telefonen. För det känns helt klart som ett hw-fel på själva mobilen.

jag får 2500 kb/s i täby nu, med 2 bars

  • Medlem
  • Säffle
  • 2008-08-14 11:31

Låter onekligen som att telefonen inte riktigt funktionerar som den borde. Min andra mobil har full 3g-mottagning på samma ställe som min iPhone kämpar runt 1-2 pinnar. Hastigheten är inte mycket att bli uppspelt över heller, 700-800kbit/s med AC-Net | Hastighetstest.

Har även upptäckte ett till problem. Jag får ont på/i örat av den silvriga kanten runt telefonen när jag pratat i den en längre tid

Nu när jag har stängt av 3G och kör med 2G. Så är det 5 staplar. MEN om jag håller om hela telefonen i handen så faller de ner till 1 stapel. Tar jag bort det så blir det 5. Suger verkligen ,det är verkligen något fel med antennen.

Jag har V 26 Modell MB496KS

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-14 11:41

Körde precis speedtest & AC net med telefonen liggade på exakt samma position och får dubbla hastigheten med AC !? Alltså dessa testerna kan man nog ta med en nypa (hand) salt.
Flytta luren ca 1cm och öka från 3 till 4 staplar och fick nu 2025kb....

Ursprungligen av Unbalanced:

Nu när jag har stängt av 3G och kör med 2G. Så är det 5 staplar. MEN om jag håller om hela telefonen i handen så faller de ner till 1 stapel. Tar jag bort det så blir det 5. Suger verkligen ,det är verkligen något fel med antennen.

Jag har V 26 Modell MB496KS

Jag har samma tillverkningsvecka som du, och samma modellnummer. Telefonen håller på och strular från och till.

Verkar vara många som är tillverkade v.26 som har problem av varierande grad...

Är det ngn mer här på forumet som har en iPhone tillverkad v.26
med modellnr MB496KS ?

//everlast

Ursprungligen av everlast:

Jag har samma tillverkningsvecka som du, och samma modellnummer. Telefonen håller på och strular från och till.

Verkar vara många som är tillverkade v.26 som har problem av varierande grad...

Är det ngn mer här på forumet som har en iPhone tillverkad v.26
med modellnr MB496KS ?

//everlast

Min är från v26 och jag tror inte jag har några problem iaf. Utomhus har jag för det mesta full 3g-täckning.
Modellnumret verkar inte vara samma, det är det som står på baksidan va?

För statistikens skull:
Inomhus i den delen av huset jag har sämst täckning (1-2 pinnar):
AC-Net | Hastighetstest 1851 kbit/s
speedtest.qveflander.se 2328 Kbit/s

Med 3-4 pinnar på det senare testet (inomhus) fick jag nu 2530 Kbit/s

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-14 14:54

Som sagt min är med v26 och har väldigt varierande täckning, ska ringa och gnälla hos telia idag!!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-14 14:59
Ursprungligen av everlast:

Jag har samma tillverkningsvecka som du, och samma modellnummer. Telefonen håller på och strular från och till.

Verkar vara många som är tillverkade v.26 som har problem av varierande grad...

Är det ngn mer här på forumet som har en iPhone tillverkad v.26
med modellnr MB496KS ?

//everlast

Min är tillverkad v.26, men med modellnummer MB500KS.

Jag har varierande fart i min lur. Ibland bra, ibland obrukbart.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-14 15:01
Ursprungligen av Kasaen:

Min är tillverkad v.26, men med modellnummer MB500KS.

Jag har varierande fart i min lur. Ibland bra, ibland obrukbart.

Exakt samma modell som min och exakt samma problem, väldigt varierande täckning!

Ursprungligen av Pascoe:

Exakt samma modell som min och exakt samma problem, väldigt varierande täckning!

Samma här!
Och i tillägg så när jag gjorde testet innan idag så hade jag full täckning.
Det varierar, men även när täckningen är full så är det på ca 385 kbit/s

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-14 20:53

Mottagningen varierar väldigt här också men jag har i alla fall hastigheter mellan
1341 kbit/s till 2139 kbit/s

(telefonen är tillverkad v.26)

jag har vart runt på flera ställen i sverige med telefonen och jag kan säga att det är bara Stockholm än så länge där jag fått full 3G motagning överallt annat är det en två pinnar eller inget alls...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-14 11:46

idag har jag bara 45 kb/sek.
otroligt dålig 3gmottagning.
Jag betalar 199kr/mån för att ha fri 3Gtrafik så detta är ju oacceptabelt.

Nu har jag ringt till Telia och de har skapat ett supportärende.
Fler borde göra detta så det uppmärksammas ännu mer.

Senast redigerat 2008-08-14 12:23
Ursprungligen av djdisc:

idag har jag bara 45 kb/sek.
otroligt dålig 3gmottagning.
Jag betalar 199kr/mån för att ha fri 3Gtrafik så detta är ju oacceptabelt.

Nu har jag ringt till Telia och de har skapat ett supportärende.
Fler borde göra detta så det uppmärksammas ännu mer.

jag gick till närmaste Telia butik och klagade, de påstod att det skulle vara fel på mitt simkort och gav mig ett nytt, som funkar precis lika dåligt. detta var nu en vecka sedan, tänker åka ned i helgen igen och klaga och denna gång ska de inte kunna skylla det på Simkortet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-14 14:06

Ingen som har problem idag?

3G fungerar inte och när man vill välja vanliga gsmnätet/ byta operatör står den bara och tuggar. Inget händer.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-14 14:25

Väldigt struligt idag. Allt går verkligen skitsegt.

Segt idag - det måste vara Teila som fuckar upp igen. Segt oavsett signalstyrka. Uselt att dom inte informerar på nätet om detta.

(Sthlm)

det fungerar rätt sunkigt i malmöområdet också överlag, skall tala med telia.

Ursprungligen av +Pine+:

det fungerar rätt sunkigt i malmöområdet också överlag, skall tala med telia.

Har nästan alltid mellan 3-5 pinnar 3G i Malmö. I min lägenhet har jag endast en pinne, men jag hade noll med min gamla SE (även den turbo-3G). Dessutom så får jag ca 1000kbps med den enda lilla pinnen :). Tycker det låter som om det är varierande kvalitet på lurarna som kommer ut ur fabrikerna.

Min är tillverkad v.26 för de som håller räkningen.

Ursprungligen av phindus:

Har nästan alltid mellan 3-5 pinnar 3G i Malmö. I min lägenhet har jag endast en pinne, men jag hade noll med min gamla SE (även den turbo-3G). Dessutom så får jag ca 1000kbps med den enda lilla pinnen :). Tycker det låter som om det är varierande kvalitet på lurarna som kommer ut ur fabrikerna.

Min är tillverkad v.26 för de som håller räkningen.

min är v.30

om de nu ändrar ngt kan de väl göra det åt rätt håll

Min slutsats - idag - är att veckonumret inte är av betydelse. V26 - som min har - dyker ofta upp i problemsammanhang...men många som har fin sprutt har också lurar från v26.

Jag gissar att felet - som nog handlar om mikro-ohm, antenners och millivolt-förförstärkares symbios - är slumpmässigt fördelat bland lurar.

Ursprungligen av Zimmerman:

Min slutsats - idag - är att veckonumret inte är av betydelse. V26 - som min har - dyker ofta upp i problemsammanhang...men många som har fin sprutt har också lurar från v26.

(min v26 är oxo kass)

Jag testade även lokala iphone försäljarnas demo, den var tillverkad v24 och hade lika dålig 3G signal som min. (1 stapel i butiken, där deras demo nokia hade full 3g)

Speedtest ligger idag, 14/8, i princip konstant på 46 kb/s. Kan inte skicka eller ta emot mail, surfa tar åratal osv. Sitter på jobbet i Köping där det ska vara full turbo3g-täckning.

V.28

  • Medlem
  • 2008-08-14 15:48

Ringde telia för 2 v sen som sa jag inte behövde nytt SIM-kort. Ringde nu igen och fick besked att jag visst behövde ett nytt.
Tack för hjälpen !

Bevaka tråden