Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rita egna frontpaneler?

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .

jepp, lite av en bibel.

Rent realistiskt så känns det väl som om 100 lin-potar och 50 log-potar är smärtgränsen om man inte vunnit på lotto. Om man kunde få ner det till 6000:- eller så kan man börja snacka!
50:-/st är normalt men de borde vara mycket billigare egentligen, undrar vad de kostar i 1000-pack, 25:-/st?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 23:22

Om det kostar 25:- för 1000 så är det ju överkomligt om man är 10 pers som delar.. Men det är ju om de kostar 25:-

Nu vet jag precis vad jag ska satsa på i nästa bygge
Fast det blir nog mer till att hamstra komponenter först.. Hehu!

- en följdfråga; Bananjack - samma sak där? Några märken man ska leta efter?

Pomona

Gå och lägg dig nu! Vi fortsätter imorgon!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 23:29

Jag hade hoppats på att du skulle säga Hirschmann

Sova? Det är ju helg! Dags att se på Twin Peaks.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 13:53

Va sjutton blir 3/8-32 nef-2a i mm?
Jag måste ju beräkna mina frontpanelshål!

Aah, det var 9.35mm

Senast redigerat 2008-09-13 15:15
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 17:26

Jag är eventullet på med pottar med

Bara att skaka fram lite mer folk sen kan man ju säkert förhandla ner priset om man har en stor beställning. Jag kanske kan se till vi slipper moms och dra den på bolaget..........Men kan inte lova ngt där än....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 19:47

Hur gör ni med LEDs?

Jag funderar på att köpa LEDs med flat-top och limma fast dem i frontpanelen så att de inte sticker upp någonting..

Har kört med LEDhållare förut. Men det funkar ju riktigt riktigt illa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-13 20:01

Jag har använt såna där små svarta hållare av plast. tycker det blir rätt snyggt och inte så pilligt men man måste limma ihop dem eller smälta med lödkolven om de ska hålla.
Fast leds som sitter helt i samma nivå som panelen kan nog bli jäkligt snyggt.

Jag borrar ett 3mm hål och trycker i en led, fixera med karlssons klister om ni vill kunna ta bort den.
Jag har flat-tops om du vill testa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 20:12

Makari, Smälta med lödkolven ska jag testa! För mina lossnar hela tiden och det ser inte bra ut.

Dar303, Fixera med karlssons låter som min melodi! Klart jag vill testa

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-13 21:08

Sånna rattar använder jag på senaste lådan och jag behöver inte bränna något. De sitter som en smäck på electrokit-pottarna. Efter man kapat skaftet lite då...:p

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 21:10

Jag har testat två olika varianter på LED-problemet:

1: 3mm hål, tryck i, fixera med smältlim eller annat klet som går att ta bort.
2: metallhållare som skruvas fast, de man får med Elby-kiten, funkar bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 21:11

Pehr, Vi ska inte bränna rattar, utan LEDhållare

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-14 08:39
Ursprungligen av zthee:

Pehr, Vi ska inte bränna rattar, utan LEDhållare

Aha :doh:
Dom fixar jag med limpistolen på baksidan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-13 21:25

Jäää, bra tråd!

Ursprungligen av zthee:

Ja, skjutreglar är snyggt! Lite jobbigt när man gör egna paneler - eftersom man måste fräsa dem. Det blir snyggt, men dyrt

Om man betänker att man kan få alla hål fixade om man beställer fräst panelgrafik så tycker jag att det är värt en del att slippa det jobbet. Och då kan man slänga in skjutpotar oxå om man vill. Och man slipper klistra papper på modulerna. Och man kan t o m ha o-runda hål med mekaniskt vridstopp till de panelkomponenter som kan må bra av det.

Ursprungligen av zthee:

Jag gillade skjutreglarna på GX-1 kontrollern. Där var reglarna som ställde A, D och R horisontella, och S var vertikal. Helt logiskt. Eftersom du ställer ju höjden på sustainen och tiden på A, D och R..

Väldigt logiskt och fint, japp.
Men även stående ADSR-reglar är illustrativa: De enveloppfaser som är högst uppdragna är helt enkelt mest framstående i ljudet. Det gäller både A, D, S och R.

I mixrar och equalizers etc är skjutpotar oxå illustrativa, förstås. Rattar ger ofta en halvdan grafisk indikation. Men rent ergonomiskt/precisionsmässigt är rattar överlägsna, man kan vrida en ratt med godtycklig precision utan att ta stöd i nåt annat. Med en skjutpot riskerar man alltid att glida fel, eller så måste man vila handen även på nåt stillastående bredvid regeln.

Ursprungligen av dar303:

(angående MOTM-Paul Schreibers komponenttips)
jepp, lite av en bibel.

Verkligen.

- Jag är övertygad om att jag vill köra med Switchcraft 112A. De är inte bara elektriskt bra och jättelånglivade, de är även det överlägset skönaste jacket jag patchat. Andra metalliska jack har ofta alldeles för mycket motstånd när en sladd ska i/ur, och hela synten flyttas om man försöker enhandspatcha. Sen har vi såna där jack med plastig kropp, de är ofta komplett avskyvärda att sätta sladdar i.

- Jag är övertygad om att jag vill köra med NKK-vippströmställare. De är inte bara bäst enligt MOTM-Paul, de är otroligt skön känsla i också, jämfört med billigt skräp (testa en Doepfer t ex - urk!).

- Jag är övertygad om att jag vill ha bra potar. 20-50 spänn får det vara värt, även om man kan få "okej" Alpha-potar för nån tia. Jag bygger inte mig ett modularsystem för den närmsta framtiden, jag bygger det för hela resten av livet. Potarna ska inte börja knastra.
Kanske tvingas man plötsligt punga ut med 4000 spänn för ett 100-pack potar till sin modular, fifan vad dyrt... eller? Vad för slags bra kul synt får man för 4000 spänn? Ingen.
När det gäller Spectrol 148/149 vill jag dock höja ett varningens finger om att kvalitén sägs ha rasat efter att Vishay köpte upp dem. Mer om detta i ett eget meddelande strax.
Och Bourns 91 är det alldeles för lös känsla i.
Jag lutar åt Bourns series 51, en mkt skön pot med metallaxel och metallgänga och praktiskt liten kropp. Finns kanske för 40-50 spänn eller lägre på t ex Digi-Key och tyska Bürklin, jag ska forska vidare!
F ö hoppas jag på att kunna använda lin-potar överallt, och shunt-stuka till kurvan till log-aktigt på de ställen där det behövs. Rena log-potar har nästan för stort omfång som volympotar i syntar, där nivåerna inte är sådär himla olika och okända som de är i en stereoanläggning.

- Jag har kommit fram till att jag vill ha de "moogiga" bakelitrattarna Tyco PKES60, PKES70, PKES90, PKES120 till modulparametrar, och lillratten Tyco PKG50 till ingångskänslighetsrattar.

Ursprungligen av zthee:

Hur gör ni med LEDs?

Jag har oxå funderat på det där... jag vill ha röda nakna LED med rund front som sticker ut en aning ur panelen. Jag avskyr svarta plastLEDhållare, de är asfula. Och såna där metallhållare går bort, det är inte en 60-talsjänkarbil jag bygger.
Tack dar303 för tipset om Karlssons klister, det låter lovande!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 21:39
Ursprungligen av /mr:

Mer om detta i ett eget meddelande strax.

Låter spännande!

Ska kolla på Bourns och se hur det ser ut

Ang. det där med bara lin. pottar - så vore det perfekt att bara köra på det..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-13 21:46

Detta kom på SDIY häromdan, viktigt att veta för Spectrol-pot-köpare!

Citat:

Date: Mon, 08 Sep 2008 16:21:10 +1000
From: Robin Whittle <[email protected]>
To: Synth DIY <[email protected]>
Subject: [sdiy] 1/8" shaft pot comparison: Honeywell/Clarostat vs. Vishay & Bourns

Thomas White's recent message about Vishay (who took over Spectrol) pots prompted me to write this comparison.

What used to be "Spectrol" pots are now made by Vishay, and I think the white Vishay 148 (conductive plastic) (and I guess the 149 cermet) pots are horrible.

They in no way resemble a Spectrol 148 (black plastic, made in Mexico) pot which I recently bought from Farnell. That would be old stock - and my impression of it is very positive. The old Spectrol 148 has a nice feel and is not to stiff.

The Vishay 148s I got are bad in these respects:

1 - Very stiff, with a rough kind of stiffness and considerable
stiction.

2 - Have (I guess) a few degrees of slop between the shaft and the
wiper actually moving.

3 - A bump in the friction at each end of the travel, due to the
wiper riding up on the raised surface of the conductive
material where it overlays the metal contact layer.

Also, internally, there is just a metal-to-metal pressure contact between the pins and the resistance element - not a rivet, solder or conductive epoxy.

Vishay 248 pots are not available in log AFAIK.
[...]
- Robin

Citat:

From: GRAHAM ATKINS <[email protected]>

Hi Robin,

Vishay have recently bought up many component manufacturers into their "Group". They are generally known in the trade for precision and quality so I would expect them to be OK. Also, the fact that they have bought Spectrol for example does not necessarily imply that the products are made at a different location rather than the Spectrol factory, it is merely a name change.

Graham

Citat:

From: Robin Whittle <[email protected]>

Hi Graham,

What you write about Vishay may well be true, but I have an original Spectrol 148 pot here, and it bears no resemblance in any way to the Vishay 148 which comes from "Vishay-Spectrol".

If you turned one of these Vishay 148 pots and felt the slop between the shaft and the resistance element, I think you would agree that the new pot is unacceptable for any precision use, and nowhere near as good as the pre-Vishay Spectrol pot.

The old black Spectrol pot is marked "Mexico" and the RS Components package for the new Vishay pot has "Made in Czech Republic".

I am not trying to generalise beyond my experience with these particular pots.

- Robin

Såna potar skulle jag aldrig vilja råka köpa ett storpack av!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 21:52

Ouch!

Kan vara bra att veta innan man lägger 1600:- för typ 30 sånna..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 22:59

Argh!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 23:50
Ursprungligen av Dego:

Argh!

Jepp!

Jag behöver 2st som är "Center detent" också.

Det blir bara krångligare och krångligare det här.

Men pottar runt 50:- strecket är det jag siktar på.

Switchar från NKK har jag hittat, och räknar med att kunna få ner priset om jag jobbar lite på det.

Bara bananjack kvar. Pomona var lite för dyrt.. iaf i det här skedet (Kollade bara elfa, eller var det nu var - men 200:- jacket har jag tyvärr inte råd med). Kan man få en åsikt om hirschmann? Eller alternativ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-14 00:23
Ursprungligen av zthee:

Jag behöver 2st som är "Center detent" också.
Det blir bara krångligare och krångligare det här.

Tyvärr ser man sällan potar med mittklick. Så när man behöver nån enstaka specialgrej (mittklick, stereopot, baklänges-log etc) så får man leta upp nån annan pot-typ än den man valt att ha som sin braiga standardpot.

Ursprungligen av zthee:

Men pottar runt 50:- strecket är det jag siktar på.
Switchar från NKK har jag hittat, och räknar med att kunna få ner priset om jag jobbar lite på det.

Modell M2013SS1W01 (SPDT on-off-on) kommer jag vilja ha ganska många av.
Modell M2012SS1W01 (SPST on-on) några stycken oxå.
De var faktiskt inte så farligt dyra på Farnell när jag kollade för ett tag sen, men de finns på fler ställen oxå. Vi borde strukturera oss framåt hösten, skicka offerter till leverantörer och samla ihop till en 99-gruppbeställning av massor av potar+vippor+jack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 09:58
Ursprungligen av /mr:

Modell M2013SS1W01 (SPDT on-off-on) kommer jag vilja ha ganska många av.
Modell M2012SS1W01 (SPST on-on) några stycken oxå.
De var faktiskt inte så farligt dyra på Farnell när jag kollade för ett tag sen, men de finns på fler ställen oxå. Vi borde strukturera oss framåt hösten, skicka offerter till leverantörer och samla ihop till en 99-gruppbeställning av massor av potar+vippor+jack!

Jag är med på en gruppbeställning

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-09-13 23:08

Jag har sätt en del telekomutrustning som jag tror har en layout gjort på en tjock plastfilm.
Man skriver på "baksidan" som även har klister. Håller mycket bra och ser mycket bra ut.
Fungerar fint med färg också. Någon som vet vad tekniken kan tänkas heta och om det finns
några firmor som gör sånt på beställning till rimlia priser? Det borde inte vara mycket mer
än skrivare.

Jag har googlat lite och de som Serge använder verkar vara av märket "Johnson", finns på mouser och kostar ca 50c
Johnson/Emerson Audio/Video Connectors

Bejoken verkar ha både hirchman och pomona men jag hittar inga pomona-jack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 01:01
Ursprungligen av dar303:

Jag har googlat lite och de som Serge använder verkar vara av märket "Johnson", finns på mouser och kostar ca 50c

Det är ju billigt! Någon anledning till detta?

Ursprungligen av /mr:

Tyvärr ser man sällan potar med mittklick. Så när man behöver nån enstaka specialgrej (mittklick, stereopot, baklänges-log etc) så får man leta upp nån annan pot-typ än den man valt att ha som sin braiga standardpot.

Det är väl så - men samtidigt så vill man ju inte ha en "dålig" pot bara för det..

Jag har bara 2 eller 3st rotary pottar i nästa planerade system. Och då känns det OK att lägga något över hundralappen styck för dem. Så att man får något som är stabilt. Helst Grayhill - men det beror ju lite på..

Sen ang. NKK switcharna så tänkte jag faktiskt försöka source:a de lysande miniswitcharna de har på elfa - Tryckströmställare belyst, miniatyr borde gå att hitta billigare om man letar runt omkring i världen.

Senast redigerat 2008-09-14 01:18
Ursprungligen av zthee:

Det är ju billigt! Någon anledning till detta?
.

Ja, de är antagligen av lägre kvalitet än Pomona och Hirschman. Jag vet inte exakt vilken modell Serge använder men jag kan kolla.

Ang: center detent pot:
Man skulle kunna göra en egen, fila/fräsa en skåra i axeln eller sätta fast ett hjul med en skåra och sedan låta en fjödrande metallbit ligga mot det. inte så svårt tror jag.

Ursprungligen av zthee:

Jag har bara 2 eller 3st rotary pottar i nästa planerade system. Och då känns det OK att lägga något över hundralappen styck för dem. Så att man får något som är stabilt. Helst Grayhill - men det beror ju lite på...

Jag har använt sådana här från ELMA:
ELFA - Elektronikdistributör i norra Europa
Jag har inte köpt dom dock, plockat från labbutrustning som jag fann i en container.
Väldigt bra men tveksamt om dom är värda 325:-/st

Ursprungligen av zthee:

Sen ang. NKK switcharna så tänkte jag faktiskt försöka source:a de lysande miniswitcharna de har på elfa - Tryckströmställare belyst, miniatyr borde gå att hitta billigare om man letar runt omkring i världen.

Sådana har jag i min sergesequencer, också återanvända, denna gång från gamla broadcastgrejer.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-14 09:27
Ursprungligen av dar303:

Jag har använt sådana här från ELMA:
ELFA - Elektronikdistributör i norra Europa
Jag har inte köpt dom dock, plockat från labbutrustning som jag fann i en container.
Väldigt bra men tveksamt om dom är värda 325:-/st

Elma är kanonkvalitét! Jag gör specialbeställningar från Elma lite då och då eftersom jag behöver koncetriska omkopplare av typ 01 till mina preamps. Tyvärr blir det ännu dyrare än Elfa's pris då Utöver typ 01 så använder jag även typ 04 (3-poler, 24-lägen) som både gainomkopplare och stegad volymkontroll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 10:05
Ursprungligen av dar303:

Ja, de är antagligen av lägre kvalitet än Pomona och Hirschman. Jag vet inte exakt vilken modell Serge använder men jag kan kolla.

Upplevs Sergejacken som billiga då?

Nu är jag inte så haj på det där - men bananjack har väl ingen mekanisk funktion? (på samma sätt som telejack, där bläcket som ska gå mot toppen på hanen kan bli slappt och så blir det dålig kontakt). Utan det är bara ett rör man petar in kabeln in. Iofs så finns det säkert andra faktorer som gör att det kan börja glappa..?

Ursprungligen av dar303:

Ang: center detent pot:
Man skulle kunna göra en egen, fila/fräsa en skåra i axeln eller sätta fast ett hjul med en skåra och sedan låta en fjödrande metallbit ligga mot det. inte så svårt tror jag.

Ja, det är säkert genomförbart. Men om man kan köpa en redan färdig så är nog det att föredra?

Man skulle behöva ha alla förslag framme och kämma och känna på dem! Så att man vet hur det känns och vad som är värt vad..

Apropå telejack - jag hade glapp i en elgura för länge sen (usch? stränginstrument men en viss koppling till tråden - häpp). En snubbe som verkade ha koll på läget tipsade om jack med omslutande bleck istället för en sån där ensam stackars flärp som lätt kan vikas åt sidan. Ärade 99:or har säkert sina favvojack?

Ursprungligen av zthee:

Upplevs Sergejacken som billiga då?

Nu är jag inte så haj på det där - men bananjack har väl ingen mekanisk funktion? (på samma sätt som telejack, där bläcket som ska gå mot toppen på hanen kan bli slappt och så blir det dålig kontakt). Utan det är bara ett rör man petar in kabeln in. Iofs så finns det säkert andra faktorer som gör att det kan börja glappa..?

Det är ju en plastkropp på jacken som kan vara olika vek men mina sergepaneler är 27 år gamla och jacken funkar än. Vissa är dock lite slappa, jag tror inte det är en svarvad/gjuten metallhylsa som på de dyrare utan mer en hoprullad bit plåt som är själva kontaktytan.
Jag har lite olika modeller som vi kan klämma på och jämföra.

Ursprungligen av zthee:

Ja, det är säkert genomförbart. Men om man kan köpa en redan färdig så är nog det att föredra?

Man skulle behöva ha alla förslag framme och kämma och känna på dem! Så att man vet hur det känns och vad som är värt vad..

Om man nödvändigt måste ha samma sort med samma vridkänsla och bara ett par av dom ska ha "detent" så kanske det är värt att bygga om själv.

Bevaka tråden