- Reisan
- Medlem ●
- Malmö
Ska fota på natten och funderar över hur man får bästa ljus på bilderna på natten då är så mycket svårare att få till den bilderna. Några tips?;)
Generellt så är det bra om du har ett ljusstarkt objektiv och använder ett stativ. Om du inte ska enbart fotografera i befintligt ljus, så kan du använda blixten också. Om du tänker fotografera utan stativ så gäller det att undvika skakningsoskärpa som orsakas av för långa slutartider. Höj ISO-talet beroende på hur bra din kamera hanterar brus. Då kan du få kortare slutartider.
Se exempel nedan:
Här använde jag en ljusstarkt, fast objektiv på 50mm, med möjlighet till stor bländaröppning på f/1.4. Dock ville jag använda lite mindre bländaröppning (f/3.5) för att ljuskällorna i hela bilden skulle bli skarpa. Och för att inte få för långa slutartider som ger skakningsoskärpa, så höjde jag till ISO 1600 och kunde köra utan stativ.
Hoppas någon kan hjälpa mig i denna Nikon tråd! Har ganska nyligen köpt en begagnad Nikon d40 från Tyskland, (bara tysk bruksanvisning så testar fråga här...) I går gick det plötsligt inte att fotografera, ett felmeddelande dök upp "Fel. Tryck på avbrytaren igen." Det går alltså att trycka men man måste göra det två gånger och ingen bild tas ändå.
Funderade på fukt, fotade utomhus igår, kameran har fallit i golvet några gånger och objektivet verkar ha blivit lite löst för det kommer det också varningstext om ibland... Låter som värsta kameramisshandlaren, och ja, är väl det...har en väska men det skulle ju gälla att använda den...!
Nu går det ju inte att fota och jag är väldigt kameraberoende så hoppas någon har någon idé om vad jag kan göra!
Hoppas någon kan hjälpa mig i denna Nikon tråd! Har ganska nyligen köpt en begagnad Nikon d40 från Tyskland, (bara tysk bruksanvisning så testar fråga här...) I går gick det plötsligt inte att fotografera, ett felmeddelande dök upp "Fel. Tryck på avbrytaren igen." Det går alltså att trycka men man måste göra det två gånger och ingen bild tas ändå.
Funderade på fukt, fotade utomhus igår, kameran har fallit i golvet några gånger och objektivet verkar ha blivit lite löst för det kommer det också varningstext om ibland... Låter som värsta kameramisshandlaren, och ja, är väl det...har en väska men det skulle ju gälla att använda den...!
Nu går det ju inte att fota och jag är väldigt kameraberoende så hoppas någon har någon idé om vad jag kan göra!
Det gör ont i mitt hjärta när jag hör denna råa misshandeln!
Bästa du kan göra är nog att ta den till något serviceställe och kolla vad som är fel med den. Systemkameror klarar ofta rätt mycket, men om den dunkat ner i golvet någon gånger så är det inget ovanligt ifall någonting har skadats. Finns ju väldigt mycket som kan gå sönder på en systemkamera.
Okej låter bra det
På tal om objektiv, sitter här och är sugen på ett fast objektiv till min D40. Tycker denna verkar mycket bra och väldigt prisvärd:
Nikon | Imaging Products | AF Nikkor 50mm f/1.8D
Problemet är bara att enligt "Ken Rockwell" så har den ingen fokusmotor, alltså ingen AF alls. Finns det något fast med fokusmotor på marknaden för ett vettigt pris eller är det bara manuellt om man ska den här typen av objektiv till en Nikon D40?
Okej låter bra det
På tal om objektiv, sitter här och är sugen på ett fast objektiv till min D40. Tycker denna verkar mycket bra och väldigt prisvärd:
Nikon | Imaging Products | AF Nikkor 50mm f/1.8D
Problemet är bara att enligt "Ken Rockwell" så har den ingen fokusmotor, alltså ingen AF alls. Finns det något fast med fokusmotor på marknaden för ett vettigt pris eller är det bara manuellt om man ska den här typen av objektiv till en Nikon D40?
Sigma:s 50/1.8 har inbyggd fokusmotor (HSM) och med Nikon-fattning. Dock över två tusen kronor dyrare.
CyberPhoto AB - Personlig service på nätet
Om du kan vänta ett tag så kommer Nikons nya 50/1.4 typ i slutet av året eller början av nästa år. Då kan du önska dig par slantar i julklapp.
Sigma:s 50/1.8 har inbyggd fokusmotor (HSM) och med Nikon-fattning. Dock över två tusen kronor dyrare.
CyberPhoto AB - Personlig service på nätet
Om du kan vänta ett tag så kommer Nikons nya 50/1.4 typ i slutet av året eller början av nästa år. Då kan du önska dig par slantar i julklapp.
Hehe jo. Tanken var ju att önska sig nytt objektiv i julklapp. Tänkte först Tamron 70-300 MACRO men tror ett fast objektiv passar mig bättre. Känns som man vuxit ur 18-55 för ett tag sen nu
Hehe jo. Tanken var ju att önska sig nytt objektiv i julklapp. Tänkte först Tamron 70-300 MACRO men tror ett fast objektiv passar mig bättre. Känns som man vuxit ur 18-55 för ett tag sen nu
Vad sägs om att önska sig ett Sigma 24-70/2.8 HSM? Har dock inte släppts än.
Eller Sigma 17-70/2.8-4,5 HSM ifall du vill ha lite mer vidvinkel?
Vad sägs om att önska sig ett Sigma 24-70/2.8 HSM? Har dock inte släppts än.
Eller Sigma 17-70/2.8-4,5 HSM ifall du vill ha lite mer vidvinkel?
Får se hur det slutar
Hur pass säker är du att den som kommer runt efter jul (om det nu kommer någon) har fokusmotor, och vilken prisskillnad kan det landa på isåfall?
Får se hur det slutar
Hur pass säker är du att den som kommer runt efter jul (om det nu kommer någon) har fokusmotor, och vilken prisskillnad kan det landa på isåfall?
Kollade upp det mer noga. Tyvärr har den kommande 50mm inte inbyggd fokusmotor. Sorry... Den beräknas kosta ungefär som Sigmas 50mm. Det spekuleras att komma i slutet eller i början av nästa år har jag läst nånstans. Minns inte vart. Men du vill nog inte ha utan fokusmotor?
Kollade upp det mer noga. Tyvärr har den kommande 50mm inte inbyggd fokusmotor. Sorry... Den beräknas kosta ungefär som Sigmas 50mm. Det spekuleras att komma i slutet eller i början av nästa år har jag läst nånstans. Minns inte vart. Men du vill nog inte ha utan fokusmotor?
Om jag ska vara ärlig... har faktiskt ingen aning
Gillar resultatet av bilder jag sett, manuell fokus är egentligen inget problem då det lika bra kan vara lite bra med inövning Enda nackdelen som jag vet för tillfället är om jag någon gång senare skulle vilja ha autofokus, men iofs är det ju mycket värde för pengarna och när jag läst lite om objektivet idag har även många med D40 rekommenderat den fast den inte har någon fokusmotor. Den blinkar ju ändå till när den tycker att den fått skärpan.
Vad tycker ni, är det bara köra på?
Om jag ska vara ärlig... har faktiskt ingen aning
Gillar resultatet av bilder jag sett, manuell fokus är egentligen inget problem då det lika bra kan vara lite bra med inövning Enda nackdelen som jag vet för tillfället är om jag någon gång senare skulle vilja ha autofokus, men iofs är det ju mycket värde för pengarna och när jag läst lite om objektivet idag har även många med D40 rekommenderat den fast den inte har någon fokusmotor. Den blinkar ju ändå till när den tycker att den fått skärpan.
Vad tycker ni, är det bara köra på?
Jag kör D40 + Nikkor 50/1.8. Det blir väldigt bra bilder enligt min mening och jag använder nästan uteslutande det objektivet nu för tiden (har även bl.a. Nikkor 18-200 och Sigma 10-20). Kombinationen pris, formfaktor (storlek, vikt) och bildkvalitet är oslagbar och den är perfekt om du vill utveckla sin fotografering.
Dock blir det väldigt hög andel bilder med felaktig fokus vid största bländaren, långt mer än hälften skulle jag gissa. Jag brukar ta många bilder på samma motiv med lite olika fokusinställning.
Vill du däremot ha bekvämlighet och tillförlitlighet, så rekommenderar jag ett zoomobjektiv med autofokusmotor.
Den kommande 50-millimetaren från Nikon (50/1.4 AF-S G alltså) har inbyggd fokusmotor. Det är det som är kännetecknande för AF-S-objektiv.
Den kommande 50-millimetaren från Nikon (50/1.4 AF-S G alltså) har inbyggd fokusmotor. Det är det som är kännetecknande för AF-S-objektiv.
Ja, nu tabba jag mig igen. Läste fel recension. Haha. Du har alldeles rätt, den nya 50mm från Nikon är AF-S och har inbyggd fokusmotor.
Ipod_Lover: Ja, då vet du vad du kan önska dig till jul.
man kan undra om nikon tänker släppa ett 35mm AF-S för DX...?
det tror jag skulle kunna bli ganska poppis. iaf hade jag hellre köpt ett sådant isf sigmas 30/1.4 - även om det inte var rikigt lika ljusstarkt. (f/1.8 kanske?)
Ja, jag tror det hade uppskattats av många om en ny 35mm med AF-S hade släppts. Sigmas 30mm med HSM är ok enligt mig. Men jag var inte helt nöjd med den.
Reisan: Är du säker på att den inte har feljusterad fokus? Jag har stött på ett exemplar som hade det, och då fick man inte känna på hur skarpt det är förräns man fokuserade "fel" manuellt.
Reisan: Är du säker på att den inte har feljusterad fokus? Jag har stött på ett exemplar som hade det, och då fick man inte känna på hur skarpt det är förräns man fokuserade "fel" manuellt.
Nä säker är jag inte. Men jag ska ej behålla den ändå.
Åh nej! Man kanske borde köpa en för nostalgiskt värde. Minnas de enkla tiderna.
Åh nej! Man kanske borde köpa en för nostalgiskt värde. Minnas de enkla tiderna.
Du kan ju köpa en D60, det är ju i princip samma kamera
Angående skärpan hos Sigmas 30mm HSM, mitt ex är knivskarpt men tydligen är det rätt vanligt att detta objektiv dras med "bakfokus".
Jo, man kan ju köpa den uppdaterade, men det är ju inte D40 och samma sak. Det är ju trots allt "den första" modellen för dem som haft den.
Jo, man kan ju köpa den uppdaterade, men det är ju inte D40 och samma sak. Det är ju trots allt "den första" modellen för dem som haft den.
Jo jag fattar, jag har fortfarande kvar min D40x. Ibland kliar det i fingrarna för att ersätta den men den gör allt jag vill, tar bra bilder och är smidig. Det enda jag saknar är mindre brus på höga ISO, fler AF-punkter samt en till funktionsratt.
Nåja den dagen jag på allvar kan påstå att kameran hämmar mig i mitt fotograferande (och inte tvärtom) så köper jag en "värre" kamera.
Jo jag fattar, jag har fortfarande kvar min D40x. Ibland kliar det i fingrarna för att ersätta den men den gör allt jag vill, tar bra bilder och är smidig. Det enda jag saknar är mindre brus på höga ISO, fler AF-punkter samt en till funktionsratt.
Nåja den dagen jag på allvar kan påstå att kameran hämmar mig i mitt fotograferande (och inte tvärtom) så köper jag en "värre" kamera.
D40 har faktiskt bättre brusegenskaper än D40x och D60. Tack var den lägre upplösningen, så är "pixlarna" i sensorn större.
Det är väl aldrig fel att rekommendera D40 (även om brusegenskapsfrågan inte är så enkel som bara upplösning... D60 har Exceed/Expeed (vilken är det egentligen? olika för proffs vs amatörkameror eller felskrivningar?) vilket är en avsevärt förbättrad processor med klart bättre algoritmer för brushantering vilket gör att den förmodligen i grunden är snäppet bättre än D40 vad gäller brus vid höga ISO.
Å andra sidan är D40 den enda kameran man kan höghastighetssynka den interna blixten med vilket ju är trevligt för utfyllnadsblixt... Ken Rockwell rekommenderar den mycket pga det.
Just nu 5000 kr inkl 18-55 II, 55-200 VR, väka och 2 Gb minneskort från Cyber, Scandinavian m.fl. Kanonpris.
Ang. Sigma 30 så har den väldigt ofta blivit kritiserad för att inte vara särskilt skarp, av FOTO, av SLR Gear, av Photozone...
Det är väl aldrig fel att rekommendera D40 (även om brusegenskapsfrågan inte är så enkel som bara upplösning... D60 har Exceed/Expeed (vilken är det egentligen? olika för proffs vs amatörkameror eller felskrivningar?) vilket är en avsevärt förbättrad processor med klart bättre algoritmer för brushantering vilket gör att den förmodligen i grunden är snäppet bättre än D40 vad gäller brus vid höga ISO.
Kamerans bildprocessning påverkar bara jpg-bilder. För egen del kör jag 100% raw och sköter brusreduceringen i Aperture.