Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard-tråden

Tråden skapades och har fått 970 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 12:34
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Han menar nog "Mac Box Set".

Ah, så klart, dumt av mig!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-08-25 13:42

Sådär, 2 exemplar av Snow Leopard bokat på Macoteket!

Fick sitta i telefonkö i tio minuter och de sa att de inte riktigt fått all info från Apple om hur det blir på fredag, men han skulle skicka mig ett mail på fredag så får vi se!

Ursprungligen av sodemus:

Vad är mbs?

Mac Box Set - Apple Store (Sverige)

Ursprungligen av Apple Store:

Snow Leopard är en uppgradering för Leopard-användare och kräver en Mac med Intel-processor.

Det verkar inte så. Naturligtvis kan det ju vara så att man får en vanlig installationsskiva med förbehållet att man ska ha Leopard, men såvitt jag kan se ska man om man har Tiger köpa en Mac Box Set för 1795 kronor.

Beställt

Hoppas verkligen min nya arbetsgivare kör Exchange 2007 så att man får in jobbet i datorn på ett vettigt sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 08:08

Det ska inte gå och synka produkter från Palm längre.
AppleInsider | Apple drops Palm OS HotSync conduit from Snow Leopard

Ursprungligen av acke:

Det ska inte gå och synka produkter från Palm längre.
AppleInsider | Apple drops Palm OS HotSync conduit from Snow Leopard

Straff för Palms iTunes-hack?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 08:42
Ursprungligen av Leftrustle:

Straff för Palms iTunes-hack?

Nä, tror mer på att inte ens Palm vill kännas vid alla enheter pre-Pre. Varför ska Apple utveckla en massa saker för att synka med Palms enheter. Året är inte 2000, rollerna är ombytta och Palm bönar och ber för att få komma in i iTunes.

Skönt säger jag. Palm sket ju ganska friskt i Mac OS X-plattformen så det här kan de gott ha. Sedan, i värsta fall finns ju Missing Sync.

  • Oregistrerad
  • 2009-08-25 08:22

Visste knappt att Palm fanns kvar..

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2009-08-25 08:34

Beställa från utlandet

Finns det någon ekonomisk fördel med att beställa från den amerikanska siten?
Tänkte på att det bara kostar 29$ (205 SEK) där..
Eller kommer frakten och ev. skatt ändå höja priset?

Ursprungligen av FriG:

Finns det någon ekonomisk fördel med att beställa från den amerikanska siten?
Tänkte på att det bara kostar 29$ (205 SEK) där..
Eller kommer frakten och ev. skatt ändå höja priset?

Jag har funderat på samma sak, fast då att man köper på eBay.

Ursprungligen av FriG:

Finns det någon ekonomisk fördel med att beställa från den amerikanska siten?
Tänkte på att det bara kostar 29$ (205 SEK) där..
Eller kommer frakten och ev. skatt ändå höja priset?

Du kan inte beställa från den amerikanska apple store och få dem att leverera till sverige. De levererar endast till amerikanska adresser från den amerikanska apple store. Om du inte känner någon i usa som de kan leverera till är det lönlöst att köpa via den amerikanska apple store.

Citat:

The Apple Online Store U.S. ships items only within the 50 United States. No shipments can be made to PO Box addresses, United States territories, or addresses outside of the United States. You may not export any products purchased at the Apple Online Store.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2009-08-25 10:15
Ursprungligen av Mikael E:

Du kan inte beställa från den amerikanska apple store och få dem att leverera till sverige. De levererar endast till amerikanska adresser från den amerikanska apple store. Om du inte känner någon i usa som de kan leverera till är det lönlöst att köpa via den amerikanska apple store.

Aight, de va de jag kände på mig

Ursprungligen av Iphone77:

Visste knappt att Palm fanns kvar..

OT: Palm Pre är inte så dum produkt faktiskt, synd att den inte är ännu bättre så den hade givit iPhone en riktig match.

Alla OSX som säljs löst - alltså inte bundlat med dator - är identiska kloner. Om du går in i en butik i Kina och köper en SL-skiva så är den ner till minsta binära beståndsdel identisk med en skiva du köper i Kiruna. Det finns bara EN skiva och den är kopierad i miljoners miljoner. Apple har alltså inga versioner och inga serienummer. Så har det alltid varit och så är det nog med SL också.
All denna förvirring måste bero på att f.d. Windows-människor har med sig gamla föreställningar från Microsoft-planeten.

Ursprungligen av Zimmerman:

Alla OSX som säljs löst - alltså inte bundlat med dator - är identiska kloner. Om du går in i en butik i Kina och köper en SL-skiva så är den ner till minsta binära beståndsdel identisk med en skiva du köper i Kiruna. Det finns bara EN skiva och den är kopierad i miljoners miljoner....

Jo, det har ju varit så i några år. Men inte alltid.

Som tidigare nämnts i tråden så fanns det en upgrade-version av Panther. Man skickade in en "up-to-date"-kupong som fanns i Jaguar-kartongen, och fick en upgrade-version av Panther.

Det funkade inte att göra en "clean install" från en tom hårddisk med den skivan. Man kunde göra en "archive and install", men man var tvungen att ha Jaguar installerad först.

Eftersom detta alternativ har funnits, så är det inte helt omöjligt att det händer igen, och att det faktiskt finns "upgrade"-skivor av Snow Leopard.

Men personligen så tror jag att du har rätt - jag tror också att alla Snow Leopard-skivor ("up-to-date"-versionen,"29-dollars"-versionen och "Mac-box-set"-versionen) är likadana.

Jag köpte min MBP med Tiger efter att Leopard precis släppts, så jag fick en Up-to-date skiva med Leopard. Det går dock INTE att installera Leopard från min skiva på en tom hårddisk. Jag MÅSTE installera Tiger först och sedan Leopard. Om Tiger finns har jag för mig att kan jag dock kan köra en "Clean install" som raderar allt först.

Om Snow Leopard för 319 kr på samma sätt kräver en Leopardinstallation vägrar jag att köpa den utan måste köpa Mac Box Set så jag slipper installera Tiger, Leopard och sedan Snow Leopard. Jag hoppas på snabba rapporter från de som först får sin Snow Leopard.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-25 10:40
Ursprungligen av Mattias Malm:

Jag köpte min MBP med Tiger efter att Leopard precis släppts, så jag fick en Up-to-date skiva med Leopard. Det går dock INTE att installera Leopard från min skiva på en tom hårddisk. Jag MÅSTE installera Tiger först och sedan Leopard. Om Tiger finns har jag för mig att kan jag dock kan köra en "Clean install" som raderar allt först.

Om Snow Leopard för 319 kr på samma sätt kräver en Leopardinstallation vägrar jag att köpa den utan måste köpa Mac Box Set så jag slipper installera Tiger, Leopard och sedan Snow Leopard. Jag hoppas på snabba rapporter från de som först får sin Snow Leopard.

Eftersom det nog inte är så få som är i din situation är det frågan om man inte gör som Microsoft (gjort förr i alla fall) att man i samband med installationen med uppgraderingsskivorna får mata in installationsskivorna för de tidigare systemen som bekräftelse på att man är berättigad till SL uppgraderingen.

Eftersom jag själv helt har hoppat över Leopard och planerat att köpa Mac Box känns SL övergången som en fullträff, förstås. Antagligen kan man från SL Mac Box-skivan installera på en helt ren disk också, om man skulle behöva.

Det finns upgrade skivor av vanliga Leopard (eller up-to-date, som jag tror är samma skivor). Jag har en sådan. När jag beställde min iMac som kom med Tiger fick jag beställa Leopard skiva gratis. Det visade sig vara en "upgrade skiva" och man kan inte installera Leopard från den på en tom hårddisk. Innan installation kollar den om Tiger är installerad. Jag är ganska säker att Snow Leopard Up-to-date och Upgrade skivorna är sådana, annars vore det inte systemkrav att ha Leopard.

När hårddisken pajade totalt häromdan, då reparerade jag den med skivverktyg och gjorde en ren installation och jag tvungen att först installera Tiger. Och nu med Snow Leopard upgrade skivan kommer jag behöva göra 3 installationer, jättekul!

... men inte nödvändigtvis, ifall man vill återställa från Time Machine då går det utmärkt att på en tom hårddisk köra från upgrade skivan och Time Machine disken. Det tycker jag var smidigt när hårddisken pajade igen. Nu har jag bytt hårddisk

Det vore bra om om det räckte med att mata in skivorna för tidigare system, men eftersom det inte fungerat så för Leopard antar jag att det inte gör det för Snow Leopard heller. Men Apple får gärna överraska!

När det gäller MBS med SL, iLife och iWorks känns det som ett prisvärt alternativ eftersom jag gärna uppgraderar mitt iLife '08 och iWorks '08 till nya versioner. Det enda som känns lite jobbigt är om det kommer nya versioner av iLife och iWorks strax efter att jag köpt '09. Då är det svårmotiverat att uppgradera snart igen...

Orkar inte läsa hela denna kilometerlånga tråd om det skrivits om tidigare. Behöver man ha leopard installerat för att använda den billigare dvdn? Jag tänkte nämligen köpa ny HD till snow leopard, måste den först installeras med leopard o sen Snow leopard?
Sen vill man inte tappa ilife etc.

Jag var över i USA på semester i somras och passade på att inhandla en nya dator. Hur fungerar det med den här 99 kr uppdateringen för min del? Någon annan som sitter i samma sits?

Ursprungligen av peppegubben:

Jag var över i USA på semester i somras och passade på att inhandla en nya dator. Hur fungerar det med den här 99 kr uppdateringen för min del? Någon annan som sitter i samma sits?

Har du testat och göra en beställning enligt up to date programmet? Hur gick det?

Ursprungligen av Patric08:

Orkar inte läsa hela denna kilometerlånga tråd om det skrivits om tidigare. Behöver man ha leopard installerat för att använda den billigare dvdn? Jag tänkte nämligen köpa ny HD till snow leopard, måste den först installeras med leopard o sen Snow leopard?
Sen vill man inte tappa ilife etc.

"Orkar inte läsa"-attityden är väl oftast inte så välkommen...

Och detta har ju mycket riktigt varit uppe tidigare, och svaret är att ingen vet.

När skivorna börjar dyka upp på fredag vet vi om skivorna är "full" eller "upgrade".

Men det lutar väl åt att det är "upgrade"-skivor som kräver att man redan har Leopard installerad.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-25 11:24

Jag har för mig att man kan göra en disk image av installationsdisken, gå in i den och ta bort ett script för att sedan bränna den till skiva igen så skall den skippa kontrollen om det finns en befintlig installation eller inte. Detta gällde dock Leopardskivorna om jag inte missminner. Säger inte mycket mer om det då det var troligen mer spekulationer än sanning.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men det lutar väl åt att det är "upgrade"-skivor som kräver att man redan har Leopard installerad.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-25 11:43

Moderatorer: kan man inte starta en ren, ny officiell Snow Leopard-tråd den 28:e som inte innehåller en massa spekulationer fram till release?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-25 12:05

Men SL är inte en "vanlig" release - därav det låga priset. För hoppningsvis kommer det räcka med att mata in en Leopard-skiva i samband med (om)installation av SL på ren hårddisk. Inte mycket att bråka om. Apple har gjort värre grejer.

Blir spännande att se om ryktet stämde; om Apple lämnat sig obskyra gamma (1,8) och anslutit sig till världsstandarden (2,2).

Ursprungligen av Zimmerman:

Blir spännande att se om ryktet stämde; om Apple lämnat sig obskyra gamma (1,8) och anslutit sig till världsstandarden (2,2).

Apple - Mac OS X Snow Leopard - Enhancements and Refinements

Gamma 2.2.

The default gamma has been changed from 1.8 to 2.2 to better serve the color needs of digital content producers and consumers.

Bevaka tråden