Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard-tråden

Tråden skapades och har fått 970 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tack. Det var glädjande :-). Äntligen (vi inom videobranchen har haft en hel del trubbel med det där - man har dock en längre tid kunnat ställa FCP och QT till 2.2 separat - men det har bara varit en del av lösningen).

Ursprungligen av lilledanne:

Apple - Mac OS X Snow Leopard - Enhancements and Refinements

Gamma 2.2.

The default gamma has been changed from 1.8 to 2.2 to better serve the color needs of digital content producers and consumers.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 14:44

Jag tror en liten del av det och göra med att de vill ha upp alla till iLife 09. Jag ser många som köpt Mac OS X 10.5 men har ett "asgammalt" iLife. Lite långsökt jag vet.

Tror att Mac OS X 10.6-skivan är helt självständig och att man inte måste ha alla skivor för att det ska fungera. Det vore verkligen dumt. Inte hela världen men känns inte ologiskt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-25 14:58
Ursprungligen av acke:

Jag tror en liten del av det och göra med att de vill ha upp alla till iLife 09. Jag ser många som köpt Mac OS X 10.5 men har ett "asgammalt" iLife. Lite långsökt jag vet.

Många gillade inte den väg iMovie tog med '08:an. Det är nog anledningen till att de inte uppgraderat tidigare.

Ursprungligen av acke:

Jag tror en liten del av det och göra med att de vill ha upp alla till iLife 09. Jag ser många som köpt Mac OS X 10.5 men har ett "asgammalt" iLife. Lite långsökt jag vet.

Tror att Mac OS X 10.6-skivan är helt självständig och att man inte måste ha alla skivor för att det ska fungera. Det vore verkligen dumt. Inte hela världen men känns inte ologiskt.

Borde det inte vara mer intressant att få upp alla till 10.6? Jag trodde det var tanken bakom det låga priset på uppdateringen.

Vad spelar det för roll att jag har uppdaterade iLife-program som jag inte använder?

Tiger funkar än så länge bra till allt jag vill göra med datorn och jag antar att det kommer göra det ett tag till.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-25 15:08

Jag ær fortfarande lite bitter att utvecklingen av ZFS verkar ha lagts ner. Tycker det hade varit kanon i server-versionen, men æven fantastiskt i "vanliga" OSX.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 15:35

Idag kom det ett bud med 150 exemplar till mitt jobb, men vi får inte tala om någonting för någon eller visa dom eller börja sälja dom fören Fredag klockan nio. Vi fick inte ens öppna kartongerna. Dom borde inte skicka ut skivorna tre dagar för tidigt när det jobbar sånna som jag i butikerna!

http://braskit.se/snowleopard/snowleopard1.jpg
http://braskit.se/snowleopard/snowleopard2.jpg
http://braskit.se/snowleopard/snowleopard3.jpg

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-25 16:02
Ursprungligen av Fexxe:

Idag kom det ett bud med 150 exemplar till mitt jobb, men vi får inte tala om någonting för någon eller visa dom eller börja sälja dom fören Fredag klockan nio. Vi fick inte ens öppna kartongerna. Dom borde inte skicka ut skivorna tre dagar för tidigt när det jobbar sånna som jag i butikerna!

http://braskit.se/snowleopard/snowleopard1.jpg
http://braskit.se/snowleopard/snowleopard2.jpg
http://braskit.se/snowleopard/snowleopard3.jpg

Vad står det på paketet?

" Do Not Open Until X-mas"

Yes!!

Ursprungligen av Fexxe:

Idag kom det ett bud med 150 exemplar till mitt jobb, men vi får inte tala om någonting för någon eller visa dom eller börja sälja dom fören Fredag klockan nio. Vi fick inte ens öppna kartongerna. Dom borde inte skicka ut skivorna tre dagar för tidigt när det jobbar sånna som jag i butikerna!

http://braskit.se/snowleopard/snowleopard1.jpg
http://braskit.se/snowleopard/snowleopard2.jpg
http://braskit.se/snowleopard/snowleopard3.jpg

Nice, fast du skulle ha fotograferat dom i en hiss.

Ursprungligen av Chaosstar:

Nice, fast du skulle ha fotograferat dom i en hiss.

Åh, hissen... Känns verkligen som den gamla goda tiden då man roade sig åt hissfoton av diverse på Appleinsiders Temporary Insanity-forum som de verkar lagt ner...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-08-25 15:39

Fexxe: ÅH! Jäklar vad nice! Grattis eller nåt!

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-25 15:53

På min "upp-to-date" beställning står det fortfarande att den skall skickas i September.... Någon annan som har så?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-25 15:55

Japp, även jag har beräknad avsändning i September.

Ursprungligen av Mattias L:

På min "upp-to-date" beställning står det fortfarande att den skall skickas i September.... Någon annan som har så?

Ursprungligen av Mattias L:

På min "upp-to-date" beställning står det fortfarande att den skall skickas i September.... Någon annan som har så?

Ja, det står fortfarande september.

Men statusen har ändrats idag.
Igår stod det "Förberedd för avsändning".
Idag står det "Ej skickad ännu".

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-25 16:11
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, det står fortfarande september.

Men statusen har ändrats idag.
Igår stod det "Förberedd för avsändning".
Idag står det "Ej skickad ännu".

Det står det för mig också. Skönt att inte vara ensam.
Får jag den inte med posten på fredag så tror jag att jag åker till Sumpan och köper den där...

Ursprungligen av Mattias L:

På min "upp-to-date" beställning står det fortfarande att den skall skickas i September.... Någon annan som har så?

Samma här.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-08-25 18:17

Språk..

Har En svensk köpt mac men bor i norge. Någon som vet om det är funkar att köpa Snowleopard updaten här i baggeland och få in svenska på burken. Antar ju att det inte är några problem men man vet ju aldrig..

Ursprungligen av salco:

...Någon som vet om det är funkar att köpa Snowleopard updaten här i baggeland och få in svenska på burken...

För femtielfte gången...

Alla OSX-installationsskivor innehåller alla språk, oavsett var man köper skivan. Det enda som möjligtvis skiljer är språket på kartongen, och på de eventuella trycksaker som ligger i kartongen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-25 22:45
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För femtielfte gången...

Alla OSX-installationsskivor innehåller alla språk, oavsett var man köper skivan. Det enda som möjligtvis skiljer är språket på kartongen, och på de eventuella trycksaker som ligger i kartongen.

Vad som kan förvilla är att det ibland talas om "svensk version" i produktbeskrivningar av Leopard, t.ex. (Macoteket, Dustin)

Jag har noterat att försöka backa ner till 10.5.8 igen från 10.6 är tetigt.

Att starta upp på installskivan och begära restaurering från TimeMachine lät sig EJ göras...

En del skärmsläckare jag hade lade av; bla Cosmosaver och ngt med hoppande delfiner (saknad Noll)

det man märker direkt är piggare, rappare maskin direkt. Exposé är lite Version 2 över... mkt förbättrat. Det mesta annat är pyttesmå saker....

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-25 19:47

Har beställt nya OS X 10.6 Snow Leopard 319 spänn sånt gillar jag! Bara ett frågetecken kommer mina softsynthar funka, bara att hoppas det kommer uppdateringar ifrån dem också Cubase.
Hur som helst ska vänta lite med installationen när jag får den.

Fick ett mail idag att den ska skickas tidigast den 28'e, va fan jag som trodde jag skulle få den 28'e

Det enda jag fruktar är vad som händer med alla mina fantastiska mjukvaruinstrument. Uppdateringar kan verkligen fucka upp en musikstudio något så ini h-te. Jag tror faktiskt jag avvaktar och kollar nätet ett par veckor innan jag slänger in SL. trist...men att sy ihop ett äntligen perfekt rullande Logic och alla tredjepartspluggar vill man inte göra onödigt ofta :-D.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 23:49

Tydligen ska Mac OS X 10.6 ge visst skydd mot malware.
http://cache.gawker.com/assets/images/4/2009/08/500x_snowav.jpg

  • Oregistrerad
  • 2009-08-26 09:23

Borde vi inte få besked snart om huruvida det går att installera SL upgradeskivan med tom disk? Verkar som att flera redan har packat upp sina kopior (på nätet) och i annat fall borde väl ett samtal till Apple räcka? Jag kanske får ringa själv helt enkelt

EDIT:

Citat:

The same guy also said he had no trouble installing the "upgrade" version on a clean hard drive.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=772549

Ursprungligen av Iphone77:

i annat fall borde väl ett samtal till Apple räcka? Jag kanske får ringa själv helt enkelt

Där har du nätforum i ett nötskal - snillen spekulerar, ingen kollar upp något irl...

  • Oregistrerad
  • 2009-08-26 09:32

Jag håller med dig Däremot verkar saken klar nu för "Pedro" på macrumours har uppenbarligen redan testat och bekräftat att det funkar att installera på tom disk. Yay?

Så - om man köper en update-skiva så kan man aldrig göra en clean install? Det låter ju absurt. Om disken rasar och man sätter in en ny disk så kan man inte indtallera den SL som man köpt?

Nej, jag tror inte detta är verklighet - det är för absurt och vidrigt. Apple kan inte ha sjunkit SÅ djupt i det amerikanska svinträsket. Nej, jag tror att "update-skivan" - den man köper för dryga 300 spänn - är en fullvärdig installations-DVD. Som dom allltid har varit. Innehåller ALLT. Däremot så måste man sätta i Leopard-disken någon gång under installationen - vare sig man updaterar eller gör en clean install.
Skiva som följer med boxen är identisk - förutom EN sak - installationsprogrammet/algoritmen saknar EN sträng - strängen som kräver att "titta" på Leopard-skivan innan installationsavslutning.

Faktum är...att jag mest lutar åt att det inte alls finns två olika skivor. Update-skivan är exakt likadan som den i boxen. Man kan göra hur många clean install man vill. På hur många Macar man vill. Det är som förr m.a.o. - Apple kör med sitt "honour system".

  • Oregistrerad
  • 2009-08-26 09:52
Ursprungligen av Zimmerman:

Så - om man köper en update-skiva så kan man aldrig göra en clean install? Det låter ju absurt. Om disken rasar och man sätter in en ny disk så kan man inte indtallera den SL som man köpt?

Nej, jag tror inte detta är verklighet - det är för absurt och vidrigt. Apple kan inte ha sjunkit SÅ djupt i det amerikanska svinträsket. Nej, jag tror att "update-skivan" - den man köper för dryga 300 spänn - är en fullvärdig installations-DVD. Som dom allltid har varit. Innehåller ALLT. Däremot så måste man sätta i Leopard-disken någon gång under installationen - vare sig man updaterar eller gör en clean install.
Skiva som följer med boxen är identisk - förutom EN sak - installationsprogrammet/algoritmen saknar EN sträng - strängen som kräver att "titta" på Leopard-skivan innan installationsavslutning.

Faktum är...att jag mest lutar åt att det inte alls finns två olika skivor. Update-skivan är exakt likadan som den i boxen. Man kan göra hur många clean install man vill. På hur många Macar man vill. Det är som förr m.a.o. - Apple kör med sitt "honour system".

Hmm vet inte om det här var en replik till mina inlägg men isåfall är det dags att ta morgonkaffet och läsa om Det sker ingen verifiering av leopard överhuvudtaget:

Citat:

"The validation system DOES NOT EXIST. Our friend Pedro10 have installed the final version on a hard drive completely empty and has not asked any kind of formal or Leopard DVD or have it installed."

Nej, jag bara skrev rakt ur hjärnan...har tyvärr ingen aning om vad du skrev...

Då är det alltså som jag skrev i slutet - det jag lutar mest åt (läste du det?)

Ursprungligen av Iphone77:

Hmm vet inte om det här var en replik till mina inlägg men isåfall är det dags att ta morgonkaffet och läsa om Det sker ingen verifiering av leopard överhuvudtaget:

  • Oregistrerad
  • 2009-08-26 10:29
Ursprungligen av Zimmerman:

Nej, jag bara skrev rakt ur hjärnan...har tyvärr ingen aning om vad du skrev...

Då är det alltså som jag skrev i slutet - det jag lutar mest åt (läste du det?)

Om vi utgår ifrån att killarna på macrumours inte ljuger så finns det bara en version, utan verifiering och som det går utmärkt att installera på tom disk - japp.

Bevaka tråden