Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard-tråden

Tråden skapades och har fått 970 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av henkebarn:

Och är ni nöjda nu då, ni som installerat? På vilka sätt har ni märkt positiva skillnader?

http://www.99.se/mac-os-x/269461-traden-foer-oss-har-installerat-mac-os-x-10-6-snow-leopard.html

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-31 11:30

För er som fortfarande väntar på Snow Leopard med posten. Jag får posten tidigt på dagen och den kom inte idag...

Ursprungligen av Mattias L:

För er som fortfarande väntar på Snow Leopard med posten. Jag får posten tidigt på dagen och den kom inte idag...

Samma här, känns nästan som om livet tappat mening. Det är inte roligt längre.

  • Oregistrerad
  • 2009-08-31 11:35

Fick inget idag heller, riktigt riktigt besviken. Sista gången jag förhandsbokar något på Applestore.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-31 11:38

Skulle inte förvåna mig om det levereras just den 3:e, som det står i min bekräftelse >_>

För er som lider av post-installations-trauma:

Tycker den sammanfattar det hela rätt bra

  • Oregistrerad
  • 2009-08-31 12:06

Hahaha så sant

Är det bara jag som inte är ett dugg spänd över att få skivan? Ser det mest som nödvändigt till datorn.

mycket nytt är det ju inte.

Ursprungligen av Patrik D:

Är det bara jag som inte är ett dugg spänd över att få skivan? Ser det mest som nödvändigt till datorn.

mycket nytt är det ju inte.

det är ju mängder med nyheter UNDER huven... saker som inte syns...
hela datorn blev BÄTTRE, piggare, rappare, stabilare. Det är bättre jobba med Docken, folk som sitter i PC-världen får exchangefunktioner, drivrutiner laddas hem automatsikt till skrivare, time-machine blev rappare, datorn slocknar och vaknar på nolltajm, iChat funkar kanonbra och safari blev betydligt piggare.

Allt bara funkar på bästa mac-vis.

Så visst finns det saker att bli upphetsad om.....

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-31 12:20
Ursprungligen av Goflorp:

det är ju mängder med nyheter UNDER huven... saker som inte syns...
hela datorn blev BÄTTRE, piggare, rappare, stabilare. Det är bättre jobba med Docken, folk som sitter i PC-världen får exchangefunktioner, drivrutiner laddas hem automatsikt till skrivare, time-machine blev rappare, datorn slocknar och vaknar på nolltajm, iChat funkar kanonbra och safari blev betydligt piggare.

Allt bara funkar på bästa mac-vis.

Så visst finns det saker att bli upphetsad om.....

+ 1 på det!

Ursprungligen av Goflorp:

det är ju mängder med nyheter UNDER huven... saker som inte syns...
hela datorn blev BÄTTRE, piggare, rappare, stabilare. Det är bättre jobba med Docken, folk som sitter i PC-världen får exchangefunktioner, drivrutiner laddas hem automatsikt till skrivare, time-machine blev rappare, datorn slocknar och vaknar på nolltajm, iChat funkar kanonbra och safari blev betydligt piggare.

Allt bara funkar på bästa mac-vis.

Så visst finns det saker att bli upphetsad om.....

Jo, precis, saker under huven, men det är ju inte precis att jämföra med Tiger - Leopard. DET var en annan sak

Själv har jag inte märkt att datorn känns snabbare alls. Kanske lite, men absolut inte "OMG VAD SNABB DEN ÄR!!".

Efter en helgs användande kan man noterna följande saker:
- Tiden på uppstart av datorn har halverats i mitt fall
- Applikationer går igång betydligt snabbare
- Att väcka datorn ur viloläge går EXTREMT snabbt. Känns som att väcka den när skärmen slocknat typ
- Ansluta till Airport efter start/uppväckning går även det extremt snabbt. Förut fick jag vänta lite när jag väckt datorn för att Airport skulle anslutits. De dagarna är över.

Annars har jag inte märkt någon större skillnad, jag är egentligen varken överraskad eller besviken. Det känns egentligen som man betalat för en väldigt liten uppdatering. Och med tanke på priset vore det ju konstigt om man förväntat sig en massa nya funktioner och sådär. Visst har de fixat lite med docken, men det märker man knappt om man inte använder de funktionerna.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-31 16:44

Kan man uppgradera minnet till 8GB emot tidigare max 4GB med Snow Leopard har en iMac?

Ursprungligen av Peo:

Kan man uppgradera minnet till 8GB emot tidigare max 4GB med Snow Leopard har en iMac?

Nej.

Om du har en iMac som bara klarar 4 GB minne, så ändras inte den gränsen för att du installerar ett nytt operativsystem. De begränsningarna sitter i hårdvaran, inte mjukvaran.

xxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej.

Om du har en iMac som bara klarar 4 GB minne, så ändras inte den gränsen för att du installerar ett nytt operativsystem. De begränsningarna sitter i hårdvaran, inte mjukvaran.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-31 17:53
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej.

Om du har en iMac som bara klarar 4 GB minne, så ändras inte den gränsen för att du installerar ett nytt operativsystem. De begränsningarna sitter i hårdvaran, inte mjukvaran.

Tack för det snabba svaret okey då vet jag var ju attan med!:(

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-31 17:07

Uppgraderade just och drog en lättnandens suck när wacomplattan & ritprogrammet "Rita" fortfarande funkade

Köpte min 2.0 Ghz/4GB Macbook i feb08 och blev riktigt besviken på OS:et när den blev tokseg i starten efter en programkrasch i våras. Svagt att påverkas av att ett enda program kraschar..
Nu flyter det på finfint!

Datorn känns dessutom överlag en aning snabbare och sen var ju de extra 5 GB:en som frigjordes vid uppgraderingen jäkligt välkomna!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-31 17:24
Ursprungligen av Frood:

Köpte min 2.0 Ghz/4GB Macbook i feb08 och blev riktigt besviken på OS:et när den blev tokseg i starten efter en programkrasch i våras. Svagt att påverkas av att ett enda program kraschar..

Det gör Mac OS X inte i vanliga fall. Skulle tro att det har mer med något speciellt med ditt Mac OS X än en svaghet i Mac OS X.

Tack för det tipset! Shit, vilket juvligt ritprogram! Detta har jag letat efter. Litet, snabbt, galant. För att rita - inget mer.

Ursprungligen av Frood:

ritprogrammet "Rita"

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-31 20:12

Men har det inte alltid varit så? Minns sjælv surt nær System 7.5 inte ville starta på min IIvi.

Notorisk bakåtkompabilitet är det som fullständigt knäckt Windows som växt till ett oöverskådligt kluster utan seriösa reformer i botten.
Apple's brutala övergivande av tidigare system/hårdvara är något man som Macanvändare fått äta - ungefär som att äta skit ibland (och gräva djupt i plånboken) - men det är just denna policy som drivit fram världens bästa hård- och mjukvara för vanliga dödliga. Jobs är ju Dylan-freak och verkar enligt devisen; Don't look back. :-D. Att vara längst fram i data/IT-branchen är ingen tebjudning direkt.

Xhtml?

Allt är inte bättre, xhtml verkar inte fungera längre, Firefox avslutas oväntat (Safari fattar inte ens att tillägget är installerat) Ajöss...

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-08-31 21:28
Ursprungligen av Zimmerman:

Notorisk bakåtkompabilitet är det som fullständigt knäckt Windows som växt till ett oöverskådligt kluster utan seriösa reformer i botten.
Apple's brutala övergivande av tidigare system/hårdvara är något man som Macanvändare fått äta - ungefär som att äta skit ibland (och gräva djupt i plånboken) - men det är just denna policy som drivit fram världens bästa hård- och mjukvara för vanliga dödliga. Jobs är ju Dylan-freak och verkar enligt devisen; Don't look back. :-D. Att vara längst fram i data/IT-branchen är ingen tebjudning direkt.

Brutalt skulle jag inte kalla det för, PPC maskinerna har ändå några år på nacken även om jag förstår att användarna av dessa maskiner önskar att de kunde ha fortsatt vara uppdaterade i ett par år till iaf.

Apple har genomgått många paradigmskiften - jag har varit med om en del - är gammal :-): Övergången till PPC, övergången till Intel, övergången till OSX. Sedan är det ju mycket annat som Apple kör hårt med - dom ligger inte bara i framkant utan är ibland före tiden :-D. Hur många gånger Apple bytt skärmkontakter minns jag inte. Man slängde ut floppy-driven (det har väl PC fortfarande inte gjort ). Etc.

Quaden på jobbet är 4 år - köptes strax före Intel-övergången. 4 år är ju inget för ett företag - den är avskriven för länge sedan och datorer är ingen tung kostnad för större företag. Men för privatpersoner är det en annan femma. Å andra sidan behöver man ju inte byta dator om man inte måste.

Ursprungligen av kainen:

Brutalt skulle jag inte kalla det för, PPC maskinerna har ändå några år på nacken även om jag förstår att användarna av dessa maskiner önskar att de kunde ha fortsatt vara uppdaterade i ett par år till iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-31 22:33
Ursprungligen av Zimmerman:

Jobs är ju Dylan-freak och verkar enligt devisen; Don't look back.

Yeah, The Times They Are A-Changin'!

Miljöer som inte förändras är en nådagåva, korta stunder av frid, innan den ständigt fortgående utvecklingen åter förändrar förutsättningarna.

Ingen är tvingad att uppgradera, de PPC-maskiner som fungerar nu kommer att fortsätta fungera lika bra, det är bara om man vill ha del i det senaste som man måste byta till Intel.

Hittills har ingen kunnat konfirmera om man kan använda 319:- skivan på en ny (formaterad) hårddisk utan leopard.
Verkar ju sjukt att man vi ev hd-krash ska behöva ha 2 skivor framme, först installera leopard för att sedan SL och spara in 6 gb.

Ursprungligen av Patric08:

Hittills har ingen kunnat konfirmera om man kan använda 319:- skivan på en ny (formaterad) hårddisk utan leopard.
Verkar ju sjukt att man vi ev hd-krash ska behöva ha 2 skivor framme, först installera leopard för att sedan SL och spara in 6 gb.

Många har ju skrivit att det funkar.

Ursprungligen av Patric08:

Hittills har ingen kunnat konfirmera om man kan använda 319:- skivan på en ny (formaterad) hårddisk utan leopard.
Verkar ju sjukt att man vi ev hd-krash ska behöva ha 2 skivor framme, först installera leopard för att sedan SL och spara in 6 gb.

Förlåt Patric, men skojar du? Det har väl nämnts 100 gånger redan. Du KAN installera på ny hårddisk. Du behöver INTE ha leopard installerad. Du KAN uppgradera från 10.4.

Läs tråden för oss som har installerat så får du massor med matnyttig info.

Moderator: dags att stänga den här ryktestråden nu när vi diskuterar faktisk installation annorstädes?

Bevaka tråden