Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-26 19:45
Ursprungligen av Zimmerman:

Intressant...men detta verkar leva i tynande tillvaro. Alla tidningar i hela världen bör ju finnas som pdf. Undrar om detta kommer att slå någonsin. I dont know.

Det lär ju komma att kosta en del, om Murdoch får bestämma.

Om jag ska vara helt ärlig ser jag ingen riktig nytta med en tablet. Hade en HTC Shift och hade ingen användning för den... men det är ju personligt, allt som Apple gör hype'as och folk kommer köpa det om det så är en soptunna

Jo, och det besynnerliga är att media och konsumenter själva hypar - Apple rör inte ett finger. Det är nog unikt jämfört med vilket annat varumärke som helst i hela världen. Det speglar ju också givetvis att Apple faktiskt tar fram prylar som är speciella - wheter you like it or not.
Kortsiktigt säljer dom säkert denna förväntade produkt också - men om den inte fyller en vital funktion/behov/lust i människors vardagsliv - och fyller ett tomrum mellan laptops och mobiler - så är den givetvis dödsdömd i längre perspektiv (ett par-tre år). Det kan inte ens varumärket Apple fixa
Jag tror att dom chansar vilt och dom kan göra det nu därför att dom för tillfället har så fruktansvärt mycket pengar att dom uppriktigt sagt inte vet vad dom ska göra av biljonerna. Även om utvecklingen och floppen av denna iSlate kostar ett par miljarder så är det no problemas - småpotatis. Det säger lite om hur extremt bra Apple går just nu.
Å andra sidan så har nog Apple vid det här laget en intellektuell, teknisk, industriell logistik - tillsammans med kineserna - som gör att man kan ta fram sådana här produkter utan alltför vidriga mantimmar och kostnader - och den robotiserade tillverkningen gör att man kan köra slimmade serier...så, man behöver inte sälja så ini h-e mycket av en produkt för att håva in feta vinsten. Framför allt inte med Apples vid det här laget omtalade vinstmarginaler per enhet.

Ursprungligen av zappee:

allt som Apple gör hype'as och folk kommer köpa det om det så är en soptunna

Senast redigerat 2010-01-26 20:21
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-26 18:52

Och den här: issuu.com

När det kommer en pryl som tar de här tidningarna etc, så är chansen större att de slår.

MacDailyNews erhåller ett "scorecard" för den som vill spela keynote-bingo. Det finns även ett program för iPhone. Länkar till programmet o bingokortet finns här: MacDailyNews - Apple tablet prediction score card and iPhone app

som vanligt kommer MDN även att rapportera live från eventet men den som inte vill ha spoilers i form av bilder bör kanske undvika den rapporteringen.

  • Oregistrerad
  • 2010-01-26 20:50

Postar väl här (Fast ni dödade min tråd istället för att slå samman den.......)

AppleInsider | Steve Jobs: Apple tablet "the most important thing I've ever done"

"The most important think ive ever done!"

Det säger något. Det talar faktiskt för att det INTE är en itablet tycker jag. Visst nya produkter i all ära men så revolutionerade kan den knappast vara att Steve tycker den är viktigare än Machintosh. imoh.

Skulle inte förvåna mig om han istället pratar om sitt nya campus eller något annat helt "out of the box"

Ursprungligen av studiox:

men så revolutionerade kan den knappast vara

Fast (speciellt) amerikanska företag har ju en benägenhet att strö kraftuttryck omkring sig, och vår käre Steve är med i det gänget. Amazing. Fantastic. One. Billion. Songs. Boom.

Jag tror han syftar på tableten.

Ursprungligen av studiox:

Postar väl här (Fast ni dödade min tråd istället för att slå samman den.......)

AppleInsider | Steve Jobs: Apple tablet "the most important thing I've ever done"

"The most important think ive ever done!"

Det säger något. Det talar faktiskt för att det INTE är en itablet tycker jag. Visst nya produkter i all ära men så revolutionerade kan den knappast vara att Steve tycker den är viktigare än Machintosh. imoh.

Skulle inte förvåna mig om han istället pratar om sitt nya campus eller något annat helt "out of the box"

"We haven’t heard this first hand, but we’ve heard it multiple times second and third hand from completely independent sources."
Overheard: Steve Jobs Says Apple Tablet “Will Be The Most Important Thing I’ve Ever Done.”

Techcrunch blir mer och mer som teknikvärldens Se och Hör.

  • Oregistrerad
  • 2010-01-26 21:56
Ursprungligen av Johan Nilsson:

"We haven’t heard this first hand, but we’ve heard it multiple times second and third hand from completely independent sources."
Overheard: Steve Jobs Says Apple Tablet “Will Be The Most Important Thing I’ve Ever Done.”

Techcrunch blir mer och mer som teknikvärldens Se och Hör.

Kan jag hålla med om, men Steve sa även liknande CC (ConferanceCall) igår efter kvartalsrapporten. Men som staed säger, USA gillar ju en form av Absolut superlativ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-26 21:05

Studiox, grymt kul ju, har inte sett den innan. Det skulle vara intressant om dom presenterar något som man inte alls har kunnat förutse. Med tanke på vad du sa i post #374.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-26 21:38

Nya STÖRRE bildskärmar kanske...?

En strömspik knäppte BÅDA mina 24"are igår så d skulle passa förträffligt... : /

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-26 22:20

har inte läst hela tråden men det jag är lite inne på, om det blir en ny iPad (eller vad den kommer heta), vad tror ni om att den i själva verket är mer som en tunnklient?

Apple har ju byggt upp ett stort datacenter som mer eller mindre inte används till något. Så jag är inne på att iPaden är en tunnklient man kommer köra mot "iDataCenter".

Ju mer jag tänker på det så blir jag mer och mer övertygad att det är så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-26 22:27
Ursprungligen av covent:

har inte läst hela tråden men det jag är lite inne på, om det blir en ny iPad (eller vad den kommer heta), vad tror ni om att den i själva verket är mer som en tunnklient?

Apple har ju byggt upp ett stort datacenter som mer eller mindre inte används till något. Så jag är inne på att iPaden är en tunnklient man kommer köra mot "iDataCenter".

Ju mer jag tänker på det så blir jag mer och mer övertygad att det är så.

En intressant tanke - mer info om datacentret finner ni här:

Interview: Apple’s Gigantic New Data Center Hints at Cloud Computing | Cult of Mac

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-26 22:38
Ursprungligen av Tangen:

En intressant tanke - mer info om datacentret finner ni här:

Interview: Apple’s Gigantic New Data Center Hints at Cloud Computing | Cult of Mac

"But Miller says the size of the data center hints at something else. Companies building centers this big are getting into cloud computing. Running apps in the cloud requires massive infrastructure: Google-size infrastructure."

Låter som att det kan vara så, just det att han pratar om "cloud computing"

Ursprungligen av covent:

"But Miller says the size of the data center hints at something else. Companies building centers this big are getting into cloud computing. Running apps in the cloud requires massive infrastructure: Google-size infrastructure."

Låter som att det kan vara så, just det att han pratar om "cloud computing"

Lägg till köpet av Lala.com och bortglömda iwork.com så känns det kanska klart att Apple i alla fall har en plan för molnet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-26 23:21
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Lägg till köpet av Lala.com och bortglömda iwork.com så känns det kanska klart att Apple i alla fall har en plan för molnet.

inte att förglömma itunes.com

Ursprungligen av covent:

har inte läst hela tråden men det jag är lite inne på, om det blir en ny iPad (eller vad den kommer heta), vad tror ni om att den i själva verket är mer som en tunnklient?

Apple har ju byggt upp ett stort datacenter som mer eller mindre inte används till något. Så jag är inne på att iPaden är en tunnklient man kommer köra mot "iDataCenter".

Ju mer jag tänker på det så blir jag mer och mer övertygad att det är så.

Jag är tveksam. De ska förstås ha datacentret till någonting och placeringen antyder att de behöver kraft snarare än distribution. Men jag tänker mig ändå att huvudmålet är att tableten är en liten dator i sig, precis som iPhone är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-26 22:53
Ursprungligen av Adrian B:

Jag är tveksam. De ska förstås ha datacentret till någonting och placeringen antyder att de behöver kraft snarare än distribution. Men jag tänker mig ändå att huvudmålet är att tableten är en liten dator i sig, precis som iPhone är.

Min tanke är att den har vissa grundläggande delar i iPaden, sedan ligger många delar i själva datacentrat "applikationer i molnet" vad jag läst så ska den ju ha ett inbyggt 3G kort

Ursprungligen av covent:

Min tanke är att den har vissa grundläggande delar i iPaden, sedan ligger många delar i själva datacentrat "applikationer i molnet" vad jag läst så ska den ju ha ett inbyggt 3G kort

Jo, men även iPhone har ett inbyggd 3G-kort och ändå är den en liten dator i sig. (Däremot går vi ju mot "molnet" ändå, med MobileMe, Gmail, osv.) Och jag tror att de kommer att ha en variant som bara har wifi alternativ att 3G-abonnemang är frivilligt. Som med iPhone/iPod touch.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-26 22:37

Kan detta vara något som vi kommer att se i en kommande "iPad" : Macsimum News - Apple wins patents regarding a tablet device, iChat, more

Att skapa ett komplement till macbook är att börja i fel ände.

tycker jag, som vill ha kraftfulla grejer vad det än är. men kanske inte apple, som vill hålla isär sina produkter.

Ett komplement ska inte ersätta originalprodukten i dennes användarmiljöer. och då blir nya produkten för begränsad, vilket kanske även är meningen, för att kunna bli en total ersättare/macbook killer.

kan var det apple vill, dom vill inte att man ska välja mellan en macbook och en tablett.
att en tablett skulle ersätta en MB på resor. ok. men varför ska det isf produceras MB.s över huvud taget?

priset sjunker på "bara" ett komplement, vilket är bra.
men jag ser inte att det finns ett så stort spelrum mellan iphone och MB att göra något på.

om tabletten skulle ersätta MBA så kan det bli något. men då måste man som sagt begränsa ner den på vad den kan göra för att den inte ska börja konkurrera med MB(P):serien. eller hotta upp MB(P):serien.

Vilken tid kan man tänka sig att keynoten/uppdateringen kommer upp på .com?

Ursprungligen av GustavKjellin:

Vilken tid kan man tänka sig att keynoten/uppdateringen kommer upp på .com?

Bra fråga. Konstigt att ingen undrat det tidigare, eller att svaret redan finns på varje sida av den här tråden.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Bra fråga. Konstigt att ingen undrat det tidigare, eller att svaret redan finns på varje sida av den här tråden.

forum-fail, ber om ursäkt....skyller på att jag är trött...!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-27 01:29

McGraw har precis gjort sig till den minst tyckta person i Cupertino. Steve Jobs tycker inte om när någon stjäl hans show. Skulle inte förvåna mig om Steve Jobs tar bort alla hans e-books från App Store.

//Rob

Det känns jävligt märkligt att Mcgraw skulle vara så INGÅENDE. Det hade varit en sak om han sagt "yes" och sen kommit på sig själv men han håller ju en lång utläggning, så det känns ju inte som han har skrivit på något tystnadsavtal eller så. Jag menar visst, han kanske inte är skarpaste kniven, men SÅ dum lär han ju inte vara.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-27 03:46
Ursprungligen av PeeMaN:

Det känns jävligt märkligt att Mcgraw skulle vara så INGÅENDE. Det hade varit en sak om han sagt "yes" och sen kommit på sig själv men han håller ju en lång utläggning, så det känns ju inte som han har skrivit på något tystnadsavtal eller så. Jag menar visst, han kanske inte är skarpaste kniven, men SÅ dum lär han ju inte vara.

Jag är 100% säker att om Apple jobbar med något företag på någon ny produkt så måste företaget fylla i 10 NDA... i blod.

Han ville nog få lite extra publicitet och det har han lyckats på rätt bra. Hur många har hört talas om honom eller McGraw-Hills företagen förut?

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-27 07:33
  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-27 08:03
Ursprungligen av Robo-X:

Jag är 100% säker att om Apple jobbar med något företag på någon ny produkt så måste företaget fylla i 10 NDA... i blod.

Han ville nog få lite extra publicitet och det har han lyckats på rätt bra. Hur många har hört talas om honom eller McGraw-Hills företagen förut?

//Rob

Å andra sidan så står det om en Tablet i bannern i videon redan innan han säger det

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-01-27 08:09
Ursprungligen av Robo-X:

Hur många har hört talas om honom eller McGraw-Hills företagen förut?

Jag! Och förmodligen många med mig inom universitetsvärlden. McGraw-Hill är ett dominerande förlag när det gäller kurslitteratur, framför allt i de anglosaxiska länderna.

Bevaka tråden