Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga Telia

Tråden skapades och har fått 658 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Seriouz:

Vet inte om denna fråga har besvarats, har sökt men ej hittat ngt (om ngn vet svaret så ge gärna feedback)

Fråga:
Jag har för 2 månader sedan köpt en iphone 3gs 16gb med Telia abonnemang 200 (förhöj) + 29 (abb)
och undrar om jag kan betala av den förhöjda månadskostnaden och abonnemangsavgiften på en faktura?
Detta har jag alltid kunnat göra hos Tele2.

Tack på förhand!

Hej

Denna fråga har behandlats tidigare, ja. Men det kan vara värt att a upp den igen.
Nej, det går tyvärr inte att slutbetala den förhöjda månadsavgiften hos Telia. Vi är medvetna om argumenten som talar för att man ska kunna göra det. Men som det ser ut idag så finns inte möjligheten.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-02-27 08:48

Jag fick hem min iPhone 3GS i november och har vårdat den ömt sedan dess. Beställde den på telia.se

Nu har den drabbats av det välkända problemet med sprickor kring knappar, hörlursuttag och laddningsuttag. Eller rättare sagt, den har haft problemet sedan några veckor efter leverans men eftersom nya sprickor dyker upp hela tiden så börjar det närma sig att jag gör något åt problemet.

Mina frågor: Finns det något generellt utbytesprogram? Innan jag bestämmer mig för att skicka iväg den så vill jag veta ATT jag får en ny, eftersom ju sprickorna är ett uppenbart konstruktionsfel.

Hur går snacket på Telia/Apple om sprickorna? Eftersom så många drabbats borde man ju ha utarbetat något slags plan.

Har jag drabbats av ett måndagsexemplar eller är alla iPhones drabbade? Det vore ju trevligt att kunna anta att utbytesenheten inte kommer att få samma problem, alltså att Apple gjort något åt konstruktionen för att undvika sprickor i framtiden.

Jag köpte som sagt telefonen på Telia.se. Kan jag lämna in den i en Telia-butik eller ska den skickas direkt till Anovo? Får jag utbytestelefon under tiden eller måste jag köpa en extratelefon?

Tacksam för svar.

Ursprungligen av frukt:

Jag fick hem min iPhone 3GS i november och har vårdat den ömt sedan dess. Beställde den på telia.se

Nu har den drabbats av det välkända problemet med sprickor kring knappar, hörlursuttag och laddningsuttag. Eller rättare sagt, den har haft problemet sedan några veckor efter leverans men eftersom nya sprickor dyker upp hela tiden så börjar det närma sig att jag gör något åt problemet.

Mina frågor: Finns det något generellt utbytesprogram? Innan jag bestämmer mig för att skicka iväg den så vill jag veta ATT jag får en ny, eftersom ju sprickorna är ett uppenbart konstruktionsfel.

Hur går snacket på Telia/Apple om sprickorna? Eftersom så många drabbats borde man ju ha utarbetat något slags plan.

Har jag drabbats av ett måndagsexemplar eller är alla iPhones drabbade? Det vore ju trevligt att kunna anta att utbytesenheten inte kommer att få samma problem, alltså att Apple gjort något åt konstruktionen för att undvika sprickor i framtiden.

Jag köpte som sagt telefonen på Telia.se. Kan jag lämna in den i en Telia-butik eller ska den skickas direkt till Anovo? Får jag utbytestelefon under tiden eller måste jag köpa en extratelefon?

Tacksam för svar.

Ta med dig iPhonens följesedel (vilken gäller som garantibevis) till en butik så skick de in telefonen till Anovo för service. Om det är ett giltigt garantiärende byts då iPhonen ut mot en likadan (fast hel). Det kan ta tre veckor men brukar gå på en vecka. Om jag förstått saken rätt...

  • Medlem
  • Gotland
  • 2010-02-28 18:48
Ursprungligen av frukt:

Jag fick hem min iPhone 3GS i november och har vårdat den ömt sedan dess. Beställde den på telia.se

Nu har den drabbats av det välkända problemet med sprickor kring knappar, hörlursuttag och laddningsuttag. Eller rättare sagt, den har haft problemet sedan några veckor efter leverans men eftersom nya sprickor dyker upp hela tiden så börjar det närma sig att jag gör något åt problemet.

Mina frågor: Finns det något generellt utbytesprogram? Innan jag bestämmer mig för att skicka iväg den så vill jag veta ATT jag får en ny, eftersom ju sprickorna är ett uppenbart konstruktionsfel.

Hur går snacket på Telia/Apple om sprickorna? Eftersom så många drabbats borde man ju ha utarbetat något slags plan.

Har jag drabbats av ett måndagsexemplar eller är alla iPhones drabbade? Det vore ju trevligt att kunna anta att utbytesenheten inte kommer att få samma problem, alltså att Apple gjort något åt konstruktionen för att undvika sprickor i framtiden.

Jag köpte som sagt telefonen på Telia.se. Kan jag lämna in den i en Telia-butik eller ska den skickas direkt till Anovo? Får jag utbytestelefon under tiden eller måste jag köpa en extratelefon?

Tacksam för svar.

Delar samma problem med dig och sannolikt en hel drös till iPhone-användare där ute. Så ett svar från Telia själv skulle vara mycket uppskattat!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-28 19:35
Ursprungligen av RoHHbiN:

Delar samma problem med dig och sannolikt en hel drös till iPhone-användare där ute. Så ett svar från Telia själv skulle vara mycket uppskattat!

Har också samma problem, orkar dock inte skicka in den för det tar sån tid.

Men det är inga problem att få den utbytt för sprickor.

Ursprungligen av frukt:

Jag fick hem min iPhone 3GS i november och har vårdat den ömt sedan dess. Beställde den på telia.se

Nu har den drabbats av det välkända problemet med sprickor kring knappar, hörlursuttag och laddningsuttag. Eller rättare sagt, den har haft problemet sedan några veckor efter leverans men eftersom nya sprickor dyker upp hela tiden så börjar det närma sig att jag gör något åt problemet.

Mina frågor: Finns det något generellt utbytesprogram? Innan jag bestämmer mig för att skicka iväg den så vill jag veta ATT jag får en ny, eftersom ju sprickorna är ett uppenbart konstruktionsfel.

Hur går snacket på Telia/Apple om sprickorna? Eftersom så många drabbats borde man ju ha utarbetat något slags plan.

Har jag drabbats av ett måndagsexemplar eller är alla iPhones drabbade? Det vore ju trevligt att kunna anta att utbytesenheten inte kommer att få samma problem, alltså att Apple gjort något åt konstruktionen för att undvika sprickor i framtiden.

Jag köpte som sagt telefonen på Telia.se. Kan jag lämna in den i en Telia-butik eller ska den skickas direkt till Anovo? Får jag utbytestelefon under tiden eller måste jag köpa en extratelefon?

Tacksam för svar.

Hej.
Du tar med dig leveranssedeln som i detta fall är din garantisedel till närmaste Telia butik för att rådgöra med personalen vad som gäller i ditt specifika fall. Om butiken du väljer att besöka har utbytestelefoner eller inte, kan jag inte svara på tyvärr.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-03-02 21:17
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej.
Du tar med dig leveranssedeln som i detta fall är din garantisedel till närmaste Telia butik för att rådgöra med personalen vad som gäller i ditt specifika fall. Om butiken du väljer att besöka har utbytestelefoner eller inte, kan jag inte svara på tyvärr.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Okej, tack för svar. Då tolkar jag det som att personalen i butiken avgör huruvida det är värt att skicka iväg telefonen eller ej, och att jag alltså inte kan riskera att åka på någon undersökningskostnad från servicefirman.

Sen något som snarare är en fundering än en fråga. Undrar om detta att Apple valt att lägga ut support på operatörerna istället för att ha hand om den själv, försämrar läget för konsumenterna när det handlar om fabrikationsfel som det här med sprickorna på iPhone.
Jag har tidigare råkat ut för en sprickande MacBook och då var det ju inget snack, samtal till Apple, sedan in på service och fixad dator samma dag helt utan knorrande. Tror alla hade vunnit på lika smidigt hanterande från operatörerna, när det nu handlar om solklara fabrikationsfel som väldigt många drabbats av. Trist.

Hej

Orsaken till varför Apple har valt att låta operatörerna ta hand om support är en fråga som jag inte kommer att kunna svara på, tyvärr. Sen om det är personalen eller inte som kommer att kunna avgöra om den telefonen ska iväg på service eller inte är inte en tolkningsfråga. Det är inte upp till butikspersonalen. Det är Anovo som avgör om vad som gäller i varje specifikt fall.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Sen om det är personalen eller inte som kommer att kunna avgöra om den telefonen ska iväg på service eller inte är inte en tolkningsfråga. Det är inte upp till butikspersonalen. Det är Anovo som avgör om vad som gäller i varje specifikt fall.

Så du menar att butikspersonalen kontaktar Anovo innan den skickas iväg? Det låter knöligt. Eller skrev du bara fel och menade att Anovo, när telefonen väl kommit in på service, avgör om den ska bytas ut eller ej?

Hej

Vi på Telia skulle verkligen vilja veta vad ni anser om vårat arbete inom sociala medier som ex. detta forum.
Tycker ni att det är bra att vi är med på detta forum och svara på frågor? Tycker ni att Telia borde hålla sig borta?
Tyck till via vår undersökning som ni hittar här:
.: PROOF :.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundserivce

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-03 22:13
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej

Vi på Telia skulle verkligen vilja veta vad ni anser om vårat arbete inom sociala medier som ex. detta forum.
Tycker ni att det är bra att vi är med på detta forum och svara på frågor? Tycker ni att Telia borde hålla sig borta?
Tyck till via vår undersökning som ni hittar här:
.: PROOF :.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundserivce

Anders, personligen tycker jag det är en otrolig fördel att ha en namngiven person på en "armlängds avstånd" att tala med. Sist jag försökte kontakta Telias kundtjänst hade ni hade tagit bort möjligheten att maila in frågor och efter 10 knapptryckningar i automatiska svarstjänsten var kön 44 minuter lång...

All heder till dig och dina kollegor för jobbet ni lägger ned här

Ursprungligen av FreddeB:

Anders, personligen tycker jag det är en otrolig fördel att ha en namngiven person på en "armlängds avstånd" att tala med. Sist jag försökte kontakta Telias kundtjänst hade ni hade tagit bort möjligheten att maila in frågor och efter 10 knapptryckningar i automatiska svarstjänsten var kön 44 minuter lång...

All heder till dig och dina kollegor för jobbet ni lägger ned här

Hej

Dina ord uppskattas enormt mycket, tack för dom.
Angående våra köer som vi har för närvarande så är jag den första att beklaga och jag tar dina synpunkter vidare i organisationen.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-03 23:12

Butikspersonal har ju ofta erfarenhet av vilka typer av problem som brukar och inte brukar gå igenom som garantifel. Tack vare detta kan de redan i butiken hindra merparten av enheter med icke-garantifel från att skickas in, så att kunden slipper betala massa pengar i onödan. Men det är alltid tekniker på servicestället som beslutar. Man kan aldrig garantera att tekniker kommer att godkänna ett fel, utan endast tekniker kan göra den bedömningen.

Ursprungligen av Rajje:

Butikspersonal har ju ofta erfarenhet av vilka typer av problem som brukar och inte brukar gå igenom som garantifel. Tack vare detta kan de redan i butiken hindra merparten av enheter med icke-garantifel från att skickas in, så att kunden slipper betala massa pengar i onödan. Men det är alltid tekniker på servicestället som beslutar. Man kan aldrig garantera att tekniker kommer att godkänna ett fel, utan endast tekniker kan göra den bedömningen.

Exakt, men Anders skrev att Anovo avgjorde om telefonen fick komma på service, vilket jag har lite svårt att tro på.

Ursprungligen av Capeman:

Exakt, men Anders skrev att Anovo avgjorde om telefonen fick komma på service, vilket jag har lite svårt att tro på.

Hej
Jag skrev följande "Det är Anovo som avgör om vad som gäller i varje specifikt fall" det ska inte tolkas som om att det är Anovo som beslutar om den ska få komma på service eller inte. Butiken skickar in telefonen till Anovo som tar en titt på den och avgör om den ska servas/bytas ut/om reparationen ska bekostas av kund mm. Jag menar inte något annat än det.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej
Jag skrev följande "Det är Anovo som avgör om vad som gäller i varje specifikt fall" det ska inte tolkas som om att det är Anovo som beslutar om den ska få komma på service eller inte. Butiken skickar in telefonen till Anovo som tar en titt på den och avgör om den ska servas/bytas ut/om reparationen ska bekostas av kund mm. Jag menar inte något annat än det.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Du skrev så här: "Sen om det är personalen eller inte som kommer att kunna avgöra om den telefonen ska iväg på service eller inte är inte en tolkningsfråga. Det är inte upp till butikspersonalen", det var det jag hängde upp mig på. Men självklart är det alltså så att butikspersonalen avgör om den ska iväg på service, men Anovo avgör om den ska servas eller ej.

Hej

Glöm inte att göra din röst hörd: .: PROOF :.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • 2010-03-12 10:50

Hej.

Jag har försökt att tampas lite med telefonsupporten och försökt att komma till någon lite högre upp, men det har inte gått och det går ju inte att maila längre, så då kanske det här kan hjälpa mig att få svar på min fråga.

Grejen är såhär: Jag har på något vänster lyckats att använda mer än 5GB trafik på fyra dagar, så i en veckas tid har jag suttit på 60kbit/s. Jag har ringt lite för att se om det går att göra något åt och kollat på andra lösningar (t.ex. kontant mobilt bredband). Därför har jag fått reda på att om jag hade haft ett mobilt bredband, så hade jag kunnat köpa extratrafik, men eftersom att jag har ett telefonabbonemang med tilläggstjänsten Mobilsurf extra(?) (den med allt och surfzoner), så kan jag inte köpa extratrafik. Jag köpte en iphone i höstas när den lanserades för att jag bland annat kunde använda den som modem.

Så nu skulle jag vilja veta varför det är så att jag inte kan köpa extratrafik bara för att jag har en tilläggstjänst (som är samma som om jag skulle haft ett mobilt bredband). Jag vet att det beror på att någon högt upp har bestämt det, men det är inte anledning nog. Ska det vara så, så avbokar jag tilläggstjänsten (vilket jag tydligen kan göra) och skaffar comhem istället.

Med vänliga (om än irriterade) hälsningar
Joel

Ursprungligen av jac:

Hej.

Jag har försökt att tampas lite med telefonsupporten och försökt att komma till någon lite högre upp, men det har inte gått och det går ju inte att maila längre, så då kanske det här kan hjälpa mig att få svar på min fråga.

Grejen är såhär: Jag har på något vänster lyckats att använda mer än 5GB trafik på fyra dagar, så i en veckas tid har jag suttit på 60kbit/s. Jag har ringt lite för att se om det går att göra något åt och kollat på andra lösningar (t.ex. kontant mobilt bredband). Därför har jag fått reda på att om jag hade haft ett mobilt bredband, så hade jag kunnat köpa extratrafik, men eftersom att jag har ett telefonabbonemang med tilläggstjänsten Mobilsurf extra(?) (den med allt och surfzoner), så kan jag inte köpa extratrafik. Jag köpte en iphone i höstas när den lanserades för att jag bland annat kunde använda den som modem.

Så nu skulle jag vilja veta varför det är så att jag inte kan köpa extratrafik bara för att jag har en tilläggstjänst (som är samma som om jag skulle haft ett mobilt bredband). Jag vet att det beror på att någon högt upp har bestämt det, men det är inte anledning nog. Ska det vara så, så avbokar jag tilläggstjänsten (vilket jag tydligen kan göra) och skaffar comhem istället.

Med vänliga (om än irriterade) hälsningar
Joel

Hej

Tyvärr så finns det i dagsläget inga planer på att utöka mängden data som ingår i tilläggstjänsten mobilsurf extra. Har man passerat den datamängden som ingår så kommer hastigheten att sänkas som du har märkt. Det beror på att Telia vill ge en så dräglig surf upplevelse som möjligt till alla sina abonnenter. Men Telia ser kontinuerligt över sitt produkt utbud så det är inte omöjligt att det blir en förändring på den punkten. Att kunna utöka datamängden är en möjlighet som är förbehållen mobila bredband och något som man inte kan utföra på tilläggstjänsten som detta trots allt är. Det är alltså inte samma produkt. Jag beklagar att du inte får mer info än så av mig med det beror på att jag inte får reda på mer. Men jag tar dina åsikter vidare. Trevlig helg

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Hej
Glöm inte bort vår kundundersökning som vi har.

.: PROOF :.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-16 22:07

Hej Anders, ja jag har svarat på undersökningen

För 3 veckor sedan betalade jag 350:- i en av era butiker för upplåsning av hustruns iPhone och min fråga är om det krävs det en återställning av telefonen i iTunes för att Telias upplåsning skall gå igenom?

(Upplåsningen från Tre dök ju upp vid en synkronisering)

Mvh /Fredrik

Ursprungligen av FreddeB:

Hej Anders, ja jag har svarat på undersökningen

För 3 veckor sedan betalade jag 350:- i en av era butiker för upplåsning av hustruns iPhone och min fråga är om det krävs det en återställning av telefonen i iTunes för att Telias upplåsning skall gå igenom?

(Upplåsningen från Tre dök ju upp vid en synkronisering)

Mvh /Fredrik

Jag gjorde samma sak med Telia för en tid sedan - och fick uppdatera den i iTunes - då låstes den upp direkt. Det var redan samma kväll, så jag tror att telefonen varit "upplåst" länge nu - vad gäller Telia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-17 01:32

Hmmm ok tack! Får bli en sån där meckig restore då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 16:54
Ursprungligen av FreddeB:

Hmmm ok tack! Får bli en sån där meckig restore då.

Kan herr Häll/Telia verifiera att officiell upplåsning via Telia kräver en återställning för att bita?

tack på förhand

Ursprungligen av FreddeB:

Kan herr Häll/Telia verifiera att officiell upplåsning via Telia kräver en återställning för att bita?

tack på förhand

Har diskuterats tidigare i denna tråd. Se nedan:

Telia Kundservice

Aktiv: Apr 2009
92 inlägg
Hej

För att kunna låsa upp en operatörslåst iPhone hos Telia måste man ta med iPhonen till en Telia butik, betala personalen 300:- som är kostnaden för att låsa upp den. Sen kommer upplåsningen via iTunes som en uppdatering av telefonens firmware ett par dagar senare. Därefter är det bara att använda den med vilken operatörs simkort som helst.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-23 01:31

tack för svaret

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-26 17:38

Hej Telia

Hej!

Både jag med min iPhone 3G och min tjej med sin 3GS har fått problem på sistone med att telefonen hänger sig i ca 10 sek med lite ojämna mellanrum. Ibland händer det inte alls på en dag, ibland händer det flera gånger på en dag. Jag har märkt att det brukar hjälpa med återställning men det vara bara en kortare tid sen börjar problemen igen.

Här finns även en tråd med andra som har samma problem Korta frysningar 3GS

Kan inte svara på vad dem andra har för operatörer men både jag och min tjej har Telia.

Vet ni något om dessa problem?

Tack på förhand
MVH Paul

Ursprungligen av Kajan:

Hej!

Både jag med min iPhone 3G och min tjej med sin 3GS har fått problem på sistone med att telefonen hänger sig i ca 10 sek ....

Här finns även en tråd med andra som har samma problem Korta frysningar 3GS

Kan inte svara på vad dem andra har för operatörer men både jag och min tjej har Telia.

Vet ni något om dessa problem?

Tack på förhand
MVH Paul

Hej
Anders Häll heter jag och jobbar på Telia Kundservice.
Jag har noterat att det händer till och från på min egen iPhone, men jag tror att det har att göra med mjukvaran i telefonen. Jag har dock inte hört något om det finns någon felanmälan på det. Jag kontrollerar detta och återkommer i ämnet.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-29 11:08

Det där med korta frysningar är inget annat än att enheten helt enkelt är lite seg ibland. Med 3G händer det rätt ofta och med 3GS mer sällan. Men det är inget konstigare än när man sitter med mycket grejer igång i datorn och får badboll en kort stund.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-29 13:19
Ursprungligen av Rajje:

Det där med korta frysningar är inget annat än att enheten helt enkelt är lite seg ibland. Med 3G händer det rätt ofta och med 3GS mer sällan. Men det är inget konstigare än när man sitter med mycket grejer igång i datorn och får badboll en kort stund.

Ursprungligen av jac:

Det sker också när telefonen byter mellan 3G och GPRS/Edge.

Hmm det ni beskriver har funnits ända sen första dagen i princip och det är inte det vi (iallafall jag) pratar om. Dels har det börjat göra så min telefon detta året. Och jag har haft min 3G sen releasen. Och tjejens telefon har inte heller varit så innan. Och som sagt en återställning hjälper inte direkt. Så jag tror det är mjukvarurelaterat. Apples mjukvara that is...

Bevaka tråden