Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga Telia

Tråden skapades och har fått 658 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av theplague:

Under Mobilsurf Extra står det:

"upp till 6 Mbit/s"

Vad har den hastigheten varit tidigare?

Hej

Det har aldrig varit tal om teoretiska max hastigheter då Telia pratar om upplevda hastigheter.
Maxhastigheter begränsas av telefonernas kapacitet, Till exempel stödjer iPhone 3Gs 7.2 Mbit/s, vissa Sony-Eriksson telefoner stödjer exempelvis 3.6 Mbit/s. Så att svara på max hastigheter har vi lite svårt för tyvärr.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej

Det har aldrig varit tal om teoretiska max hastigheter då Telia pratar om upplevda hastigheter.
Maxhastigheter begränsas av telefonernas kapacitet
, Till exempel stödjer iPhone 3Gs 7.2 Mbit/s, vissa Sony-Eriksson telefoner stödjer exempelvis 3.6 Mbit/s. Så att svara på max hastigheter har vi lite svårt för tyvärr.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Men, vad betyder då detta?:

"Hej, vi håller nu på att höja hastigheten i mobilnätet så man kan surfa snabbare! "

Edit:
Det handlar alltså enbart om Mobilsurf Extra + ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-24 18:51

Vi som redan har mobilsurf alltid, kommer vi automatiskt få det nya data-taket, eller måste man krångla?

Ursprungligen av ibish:

Vi som redan har mobilsurf alltid, kommer vi automatiskt få det nya data-taket, eller måste man krångla?

Jag skulle gissa att vi automatiskt får det som numera bara heter Mobilsurf och därmed det nya taket. Men Telia Kundservice kan nog ge säkrare besked.

Jag gick in på mina sidor och där stod fortfarande Mobilsurf Alltid. Hoppas att de byter utan att man behöver krångla.

Saffran: Länka till originalet när du citerar text på det där viset. Både för att det är vettig netikett att alltid göra det och för att folk som vill läsa mer (t.ex. klicka på "Här kan du läsa mer...") har någonstans att gå.

Ursprungligen av Adrian B:

Saffran: Länka till originalet när du citerar text på det där viset. Både för att det är vettig netikett att alltid göra det och för att folk som vill läsa mer (t.ex. klicka på "Här kan du läsa mer...") har någonstans att gå.

Jag tycker det är viktigt att ta med hela websidan som handlar om Telia och micro-SIM, eftersom Telia inte tycks ha denna insikt i inslaget #243 ovan.

Ursprungligen av Saffran:

Jag tycker det är viktigt att ta med hela websidan som handlar om Telia och micro-SIM, eftersom Telia inte tycks ha denna insikt i inslaget #243 ovan.

Visst, i undantagsfall kan man kopiera en hel sida, men vad jag ville var att du skulle länka till originalsidan också.

Jag antar att detta är sidan du kopierade: Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - här hittar du tjänsten för dig!

Hej,

Först, kul att telia vågar, som enda mobiloperatör, ställa upp på det här försöket! Två, som "gammal" supporttekniker själv på telia 2006-2007, undrar jag om kundservice är det nya namnet på vad vi internt kallade supporten?

Till mitt ärende: jag skulle behöva lämna in min iphone 3G på koll hos er, men min erfarenhet med ett annat problem får mig att tveka. Efter en vecka gick mikrofondelen i hörlurarna sönder. Jag lämnade in dom i butik i Gbg och gavs beskedet ca 10 arbetsdagar. Efter att 15 arbetsdagar gått, och ett par samtal till Telia (där telefonnumret till butiken inte går till butiken. Logiskt...) fick reda på att företaget som skulle reparera den "glömt" den. Man skulle kunna tro att dom lade den på lite högre prio, men ingenting hände. Till slut fick jag gå till butiken och helt enkelt kräva att dom gav mig ett par nya lurar.

Som du förstår är jag väldigt tveksam att lämna in min telefon till er. Får man en lånetelefon under tiden ens egen är inlämnad?

Ursprungligen av fraggelpjott:

Hej,

Först, kul att telia vågar, som enda mobiloperatör, ställa upp på det här försöket! Två, som "gammal" supporttekniker själv på telia 2006-2007, undrar jag om kundservice är det nya namnet på vad vi internt kallade supporten?

Till mitt ärende: jag skulle behöva lämna in min iphone 3G på koll hos er, men min erfarenhet med ett annat problem får mig att tveka. Efter en vecka gick mikrofondelen i hörlurarna sönder. Jag lämnade in dom i butik i Gbg och gavs beskedet ca 10 arbetsdagar. Efter att 15 arbetsdagar gått, och ett par samtal till Telia (där telefonnumret till butiken inte går till butiken. Logiskt...) fick reda på att företaget som skulle reparera den "glömt" den. Man skulle kunna tro att dom lade den på lite högre prio, men ingenting hände. Till slut fick jag gå till butiken och helt enkelt kräva att dom gav mig ett par nya lurar.

Som du förstår är jag väldigt tveksam att lämna in min telefon till er. Får man en lånetelefon under tiden ens egen är inlämnad?

Jag har fått en lånetelefon båda gångerna min iPhone har varit inne för reparation. Det kan ju skilja från ställe till ställe men det känns ju som det enda rimliga att man får. Sen är det ju ingen iPhone utan en mindre avancerad mobil, men ringa och sms:a kan man ju ändå.

Ursprungligen av fraggelpjott:

Som du förstår är jag väldigt tveksam att lämna in min telefon till er. Får man en lånetelefon under tiden ens egen är inlämnad?

Det kan inte Kundservice svara på, då de är skilda från butikskedjan gällande rutiner. Man kan få en lånetelefon, om butiken har en inne, men det är ingen rättighet man har som kund, utan snarare en extratjänst som butiken erbjuder. Oftast är det rätt dåliga (läs W302), så det brukar vara bättre att använda någon gammal egen.

  • Medlem
  • 2010-05-27 22:36

Jag fick låna en iPhone 3G hos Telia på Kungsgatan. De hade ingen 3GS inne. Så det kan nog variera från butik till butik.

Om nu iPhone 4 kommer som vi alla tror undrar jag om datahastighet kan komma att höjas, alltså att telefonen stöder mer än 7.2 ner o 3.6 upp som det är idag? Säg att telefonen stöder 21 mbit, exempelvis som vissa usbdonglar, skulle det funka i erat nät då teoristiskt?

Hej

Om man läser på er hemsida så hittar man följande text: "Med Extrakort kan du ha två gsm-nummer i samma abonnemang. Ring från din mobil och använd extrakortet för mobilt IT."
Skulle det fungera att beställa ett extra kort och sätta in det i t.ex. ett modem för Mobilt Bredband och därmed komma åt internet? Eller är det två skilda simkort för dessa ändamål? Om det fungerar så är det ju en kostnadsfördel för oss som redan har Telia-abbonemang.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-05-28 22:19

Det fungerar. Och det är två skilda SIMkort.

Ursprungligen av kenjon:

Det fungerar. Och det är två skilda SIMkort.

Vilket då innebär att jag kan beställa tjänsten "Mobilsurf Extra+" och betala 199kr/mån för att komma åt internet med mitt modem för mobilt bredband. Eller? För det är ju i så fall det som är iden med ett extrakort - att kunna sätta det i modemet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-05-29 08:29

Extrakortet kostar 40 kr/mån, och "ärver" de tjänster du har på ditt "originalkort", ja.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-30 16:00

Till Telia:

Under Mobil-TV på er "Surfport" står det att ni anpassar innehållet för iPhone. Detta har ni gjort sedan 3Gn kom ut. När tänkte ni vara klara med detta?

Ursprungligen av zappee:

Till Telia:

Under Mobil-TV på er "Surfport" står det att ni anpassar innehållet för iPhone. Detta har ni gjort sedan 3Gn kom ut. När tänkte ni vara klara med detta?

Hej!

Jag kollar upp detta och återkommer när jag har fått svar.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Nu har jag fått svar angående mobil-tv i iPhone.
Tjänsten kommer att lanseras i höst. Jag har inget exakt datum än eftersom att allt inte är klart och godkänt men den som väntar på något gott...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-06-04 13:07

Hej Telia Kundservice!

Vi är flera här som frågat när Visual Voicemail ska introduceras, utan något svar från er. Kan ni svara på detta?

Ursprungligen av akesson:

Hej Telia Kundservice!

Vi är flera här som frågat när Visual Voicemail ska introduceras, utan något svar från er. Kan ni svara på detta?

Kundservice har besvarat detta tidigare och jag misstänker att svaret är detsamma som då. "Vi utreder det.", vilket de gjort i två år. Detta betyder helt enkelt: "Glöm det.".

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-06-04 15:48
Ursprungligen av Capeman:

Kundservice har besvarat detta tidigare och jag misstänker att svaret är detsamma som då. "Vi utreder det.", vilket de gjort i två år. Detta betyder helt enkelt: "Glöm det.".

Då kanske jag ska omformulera frågan:

Hej Telia Kundservice,

Hur går det mer er utredning av Visual Voicemail?

Micro-sim

Jag blir helt galen på detta med Micro Sim
I går ringde jag Telia och undrade om jag kunde byta mitt x-tra simkort mot ett Micro-Sim och det kunde jag inte utan var tvungen att teckna ett nytt abonnemang för 129/md

Sen åkte jag till butiken i Växjö och de var lika oförstående som jag men när de ringde supporten fick de samma besked.

I dag läste jag här på 99mac att någon hade fått beskedet att det gick utmärkt!

Jag lade mig på luren direkt och ringde supporten och svaret var blankt nej

Vad gäller egentligen?

Jag har inte berört frågan i detta inlägg hur idiotiskt jag tycker det är om man inte skulle kunna byta ett stort kort mot ett litet, vad skulle det göra för skillnad? Jag tror Telia vill pumpa oss iPhone-ägare som gillar telefonen så mycket att vi även köpt iPad, på allt de kan, Telia måste helt enkelt ta sitt förnuft till fånga här, innan de blir gravt opopulära bland alla os iPhone/iPad älskare.
Jag har i övrigt all respekt för teliaoch deras utmärkta täckning och goda support, men det här är helt uppåt väggarna.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-05 00:01
Ursprungligen av macaholic:

Jag blir helt galen på detta med Micro Sim
I går ringde jag Telia och undrade om jag kunde byta mitt x-tra simkort mot ett Micro-Sim och det kunde jag inte utan var tvungen att teckna ett nytt abonnemang för 129/md

Sen åkte jag till butiken i Växjö och de var lika oförstående som jag men när de ringde supporten fick de samma besked.

I dag läste jag här på 99mac att någon hade fått beskedet att det gick utmärkt!

Jag lade mig på luren direkt och ringde supporten och svaret var blankt nej

Vad gäller egentligen?

Jag har inte berört frågan i detta inlägg hur idiotiskt jag tycker det är om man inte skulle kunna byta ett stort kort mot ett litet, vad skulle det göra för skillnad? Jag tror Telia vill pumpa oss iPhone-ägare som gillar telefonen så mycket att vi även köpt iPad, på allt de kan, Telia måste helt enkelt ta sitt förnuft till fånga här, innan de blir gravt opopulära bland alla os iPhone/iPad älskare.
Jag har i övrigt all respekt för teliaoch deras utmärkta täckning och goda support, men det här är helt uppåt väggarna.

Du slår huvudet på spiken!

Lösningen är att gå in i en butik som har koll. Som tex butiken på Kungsgatan i Stockholm som löser problemet åt dig. Funkar tyvärr dåligt på mindre ort.

Ursprungligen av Mattias L:

Du slår huvudet på spiken!

Lösningen är att gå in i en butik som har koll. Som tex butiken på Kungsgatan i Stockholm som löser problemet åt dig. Funkar tyvärr dåligt på mindre ort.

Butiken på Kungsgatan löser ALLT som ingen annan butik löser, jättebra personal. Jag har slutat att gå till andra butiker, dom kan helt enkelt inte lösa saker och ting.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-05 21:07
Ursprungligen av Patrik D:

Butiken på Kungsgatan löser ALLT som ingen annan butik löser, jättebra personal. Jag har slutat att gå till andra butiker, dom kan helt enkelt inte lösa saker och ting.

Håller med. Jag fick Nej av kundtjänst två gånger, nej av Kundservice här. Gick in i butiken på Kungsgatan och 5 minuter senare var problemet löst. Episkt!

Ursprungligen av Mattias L:

Du slår huvudet på spiken!

Lösningen är att gå in i en butik som har koll. Som tex butiken på Kungsgatan i Stockholm som löser problemet åt dig. Funkar tyvärr dåligt på mindre ort.

har koll är kanske fel ord... Problemet är väl inte Att de andra butikerna inte har koll, problemet är att de följer reglerna

Ursprungligen av macaholic:

Jag blir helt galen på detta med Micro Sim
I går ringde jag Telia och undrade om jag kunde byta mitt x-tra simkort mot ett Micro-Sim och det kunde jag inte utan var tvungen att teckna ett nytt abonnemang för 129/md

Sen åkte jag till butiken i Växjö och de var lika oförstående som jag men när de ringde supporten fick de samma besked.

I dag läste jag här på 99mac att någon hade fått beskedet att det gick utmärkt!

Jag lade mig på luren direkt och ringde supporten och svaret var blankt nej

Vad gäller egentligen?

Jag har inte berört frågan i detta inlägg hur idiotiskt jag tycker det är om man inte skulle kunna byta ett stort kort mot ett litet, vad skulle det göra för skillnad? Jag tror Telia vill pumpa oss iPhone-ägare som gillar telefonen så mycket att vi även köpt iPad, på allt de kan, Telia måste helt enkelt ta sitt förnuft till fånga här, innan de blir gravt opopulära bland alla os iPhone/iPad älskare.
Jag har i övrigt all respekt för teliaoch deras utmärkta täckning och goda support, men det här är helt uppåt väggarna.

Läs inlägg #271 ovan. Där har jag laddat ner en sida från Telia, en sida som man kan referera till om Telias personal inte är informerad

Bevaka tråden