Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för USA-import av iPhones

Tråden skapades och har fått 1177 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-24 22:31
Ursprungligen av P1200VB:

Kanada tillhör ju Amerika så därför postar jag en liten undran här. I kanada går de olåsta 16GB/32GB versionerna av iPhone4 på 659/779 kanadensiska dollar vilket motsvarar ca 4400/5200 svenska kronor enligt valuta.se. Tycker det verkar ganska billigt, eller har jag missat något något väsentligt? Är ute till sjöss och kommer fram till Halifax, Kanada på söndag. Vi ska även förbi New York några dagar efter det. Var bör man slå till tycker ni? Alternativet är ju att tjanga en i Sverige men det borde väl vara dyrare.

Det finns inga olåsta i Kanada...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-09-24 22:43
Ursprungligen av zappee:

Det finns inga olåsta i Kanada...

Jo från Apple Store.

Buying a commitment-free iPhone from the Apple Online Store allows you choose your own carrier and change carriers at any time.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-25 00:03
Ursprungligen av Mija:

Jo från Apple Store.

Buying a commitment-free iPhone from the Apple Online Store allows you choose your own carrier and change carriers at any time.

Fast då måste han ju ha en adress i Kanada.
Antar att det inte säljs i butik.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-09-25 00:05
Ursprungligen av zappee:

Fast då måste han ju ha en adress i Kanada.
Antar att det inte säljs i butik.

Finns det olåsta i Canada eller ej? Apple säger att det finns. Du säger att det inte finns.
Resten är upp till köparen att lösa.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-25 08:51
Ursprungligen av Mija:

Finns det olåsta i Canada eller ej? Apple säger att det finns. Du säger att det inte finns.
Resten är upp till köparen att lösa.

Jo, men har man ingen adress där så kvittar det.

Jag gick bara efter Locating iPhone wireless carriers och där visas bara operatörerna.
Men visst Online Store säljer olåst, men till vilken nytta för en turist?

Hej!

När ni med US-import iPhones söker i google fältet i Safari, är den inställd på US? Köpte min i Kina och Google är inställt på google.cn...

Vart kan jag ändra till .se?

MVH Wilhelmsson

Woij Woij WoiJ!
Obundna ifåns i USA för 649 dollies (16Gig). med dagens Dollarkurs hamnar vi på 4240 spänn.
Att jämföra med apples svenska där man får betala 6000:-

Visserligen ska det på skatt på det amerikanska priset, men ändå. Det finns pengar att spara, helt klart!

Ursprungligen av PeeMaN:

Woij Woij WoiJ!
Obundna ifåns i USA för 649 dollies (16Gig). med dagens Dollarkurs hamnar vi på 4240 spänn.
Att jämföra med apples svenska där man får betala 6000:-

Visserligen ska det på skatt på det amerikanska priset, men ändå. Det finns pengar att spara, helt klart!

Nu är jag inte helt 100 på hur det fungerar, men visst ska det på både amerikansk sales tax samt svensk moms vid import? I så fall hamnar du på ca 5720:- + fraktkostnad, så frågan är om man tjänar så mycket..

Ursprungligen av Kermit:

Nu är jag inte helt 100 på hur det fungerar, men visst ska det på både amerikansk sales tax samt svensk moms vid import? I så fall hamnar du på ca 5720:- + fraktkostnad, så frågan är om man tjänar så mycket..

Yep, så är det.

Ursprungligen av Kermit:

Nu är jag inte helt 100 på hur det fungerar, men visst ska det på både amerikansk sales tax samt svensk moms vid import? I så fall hamnar du på ca 5720:- + fraktkostnad, så frågan är om man tjänar så mycket..

Du förutsätter ju att den fastnar i tullen... Jag har aldrig betalat svensk moms för något jag köpt från USA. Skulle du dessutom vara i USA sjunker risken ytterligare. Angående den Amerikanska sales-taxen beror ju på vart du är när du köper, Apple Store US godtar ju inte internationella ordrar så jag antar att E-bar kommer bli den stora plattformen.

Det finns pengar att spara, helt klart.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-06-14 18:18

Visst, men om priserna ska jämföras, ska det ju ske på lika villkor. Annars kan du ju stjäla en iPhone och hävda att det är mycket billigare....
Förresten, låg inte införselgränsen för avgiftsfritt på 4300 kr för privatperson?

Ursprungligen av kenjon:

Visst, men om priserna ska jämföras, ska det ju ske på lika villkor. Annars kan du ju stjäla en iPhone och hävda att det är mycket billigare....
Förresten, låg inte införselgränsen för avgiftsfritt på 4300 kr för privatperson?

Tullavgift slipper man om värdet är under 4300, moms ska man betala oavsett.
Det är dock ingen tullavgift på mobiltelefoner så det spelar ingen roll.

Det har stötts och blötts ett antal ggr i den här tråden tror jag.

Tull och moms på vanligt förekommande varor - Tullverket [NS4 version]

[ATTACH="CONFIG"]29534[/ATTACH]

Så säger iaf tullen.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-06-14 18:50
Ursprungligen av keptang:

Så säger iaf tullen.

Den gäller inte för när du för med dig en vara på resa.

"Avgiftsguiden hjälper dig när du ska beräkna kostnaderna för att handla via Internet.”

Ser du inte att du fyllt i rutan för pris på internet?

Ursprungligen av Mija:

Den gäller inte för när du för med dig en vara på resa.

"Avgiftsguiden hjälper dig när du ska beräkna kostnaderna för att handla via Internet.”

Ser du inte att du fyllt i rutan för pris på internet?

Helt rätt, missade det, my mistake.

Då får man se till att handla i någon av staterna nedan som har 0% city sales tax, så man håller sig under 4300.

Alaska
Delaware
Montana
New Hampshire
Oregon

Alaska kan ju vara trevligt.

Ursprungligen av kenjon:

Visst, men om priserna ska jämföras, ska det ju ske på lika villkor. Annars kan du ju stjäla en iPhone och hävda att det är mycket billigare....
Förresten, låg inte införselgränsen för avgiftsfritt på 4300 kr för privatperson?

Vad är det för oseriöst jävla argument, att jämföra privatimport med stöld. Har jag betalat skatt en gång för grejjen anser inte jag att jag ska behöva betala igen för att det ska bli en "rättvis jämförelse". Men jag antar att du som jämför det med stöld deklarerar varenda pryl du köper med dig över gränsen?

Ursprungligen av PeeMaN:

Vad är det för oseriöst jävla argument, att jämföra privatimport med stöld. Har jag betalat skatt en gång för grejjen anser inte jag att jag ska behöva betala igen för att det ska bli en "rättvis jämförelse". Men jag antar att du som jämför det med stöld deklarerar varenda pryl du köper med dig över gränsen?

Det var väl inte riktigt det han sa..

Om det är ett uselt tillvägagångssätt att betala skatt både i USA och Sverige kan väl diskuteras om det är vettigt eller inte, men det är vad lagen säger att man ska göra.

Köper man en vara och tar med sig hem utan att betala moms vid införsel köper man den olagligt, mig veterligt (om det inte är som någon säger att man gör ett undantag för varor under ett visst pris). Då blir det lite som att jämföra vit arbetskraft med svart t ex - självklart blir den ena billigare iom att du låter bli att betala den skatt man ska på det ena alternativet. Det är inte stöld, men det går heller inte jämföra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-06-14 18:28

Jo, jag minns diskussionen. Var dock inte klar över om momsen räknades som en avgift. Men din åsikt låter vettig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-22 10:36

Jag har en vännina från staterna som kommer hit lagom till min födelsedag, hon har frågat om det går att köpa en iPhone 4S som är låst till AT&T och om den fungerar i Sverige.

Hur är det med det? Fungerar det att Jailbreaka och sen bara köra?

Om så inte är fallet: En olåst iPhone i USA är samma sak som en olåst iPhone i Sverige, right?

Ursprungligen av ecth:

Jag har en vännina från staterna som kommer hit lagom till min födelsedag, hon har frågat om det går att köpa en iPhone 4S som är låst till AT&T och om den fungerar i Sverige.

Hur är det med det? Fungerar det att Jailbreaka och sen bara köra?

Om så inte är fallet: En olåst iPhone i USA är samma sak som en olåst iPhone i Sverige, right?

Nej, du måste köpa en olåst, släpps under november i USA.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-22 11:01

Är den låst är det kört.
Det är skillnad på jailbreak och upplåsning!
Den bör vara olåst och ha SIMkortsplats, men det har väl alla 4s. 4 hade inte det, om det var en Verizon-lur.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-22 12:14
Ursprungligen av kenjon:

Är den låst är det kört.
Det är skillnad på jailbreak och upplåsning!

Jo, det förstår jag, underförstått så menade jag att även köra ex. Ultrasn0w eller liknande.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-22 12:40

Finns ingen lösning för det idag, vad jag vet.

Ska till USA nu i November. Har funderat på att köpa en olåst iPhone 4s, men funkar garantin i Sverige? Är det värt det?

Ursprungligen av dootevall:

...funkar garantin i Sverige?...

Det finns en lång tråd om världsgaranti på iPhone. Så fortsätt gärna den diskussionen där.

http://www.99.se/garantier-service/279845-varldsgaranti-pa-iphone-4-a.html

/Mod

Senast redigerat 2011-10-23 11:29
  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-23 05:16
Ursprungligen av dootevall:

Ska till USA nu i November. Har funderat på att köpa en olåst iPhone 4s, men funkar garantin i Sverige? Är det värt det?

Om du får tag på en olåst (förmodligen i en Apple Store) så kommer du kunna tjäna någon tusenlapp. Men räkna också med salestax. Det varierar från stat till stat mellan 0 - 10%. Men även med salestax och med dagens kurs är det faktiskt rätt bra pris. Lycka till med köpet. Passa på att köpa en iPad 2 också

doorevall:
Garantin är world wide numera.
Är värt vadå??

Okej, va bra! Tänkte att det kanske inte var värt att köpa den i USA om det inte är world wide guarantee.. Hade blivit lite bökigt om något hade hänt och jag hade behövt skicka den till Usa osv..

Och ja.. dom säljer ju olåsta iPhones i apple stores i Usa nu.:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-23 10:27

iPhone 4s säljs väl inte olåst ännu? skulle komma i november i USA

Bevaka tråden