Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

8 GB RAM "is the shit" som man brukar säga

Tråden skapades och har fått 478 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-27 14:35

Vad är max RAM som jag kan stoppa in i en 15" Macbook Pro (Late 2011)? 8GB moduler kostar inte mycket just nu så jag tänkte om det går att stoppa in 2x8GB. 150€ är inte mycket för att få 16GB RAM. Frågan är om det fungerar.

Ursprungligen av Robo-X:

Vad är max RAM som jag kan stoppa in i en 15" Macbook Pro (Late 2011)? 8GB moduler kostar inte mycket just nu så jag tänkte om det går att stoppa in 2x8GB. 150€ är inte mycket för att få 16GB RAM. Frågan är om det fungerar.

Ja, det fungerar.

Det fungerar väl bara med late 2011 eller?

Ursprungligen av Crash-Symphony:

Det fungerar väl bara med late 2011 eller?

Nej, det fungerar även med Early 2011.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-28 00:24
Ursprungligen av Capeman:

Ja, det fungerar.

Yes.... 16GB RAM beställt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-12-02 18:27

Har börjat arbeta mer med Photoshop på senaste och känner att 4GB är i minsta laget vid arbete med större filer och många lager. Nu blir det 8GB omgående!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-12-05 01:27

Var hittar man en bra guide som berättar hur mycket minne olika datormodeller tänker äta upp? Dvs officiellt mot vad det är i praktiken.

Ursprungligen av boris91:

Var hittar man en bra guide som berättar hur mycket minne olika datormodeller tänker äta upp? Dvs officiellt mot vad det är i praktiken.

Ett ex är programvaran Mactracker.
Inte 100% alltid men har en hel del info.

Beställde crusial 8gb ram och skickades 25e nov men inte kommit än

Beställde 6 st 8 GB-moduler från Dustin i torsdags eftermiddag, de fanns på avhämtningsstället igår, hämtades och installerades idag. Så nu har MBP 13" (MacBookPro8,1), MBP 15" (MacBookPro8,2) och Mac minin (Macmini5,1) alla 16 GB RAM.

CORSAIR 8GB DDR3 1333MHZ (1X8GB) SO-DIMM

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-12-17 18:17

Hade en disk till en gammal dator som kraschat med garanti kvar på. Eftersom Dustin inte hade sådana diskar i lager så fick jag kredit istället. Så nu är 8 GB beställt. Tillsammans med SSDn (som är "the real shit") så kommer min MBP late 2009 flyga fram.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-20 13:36

Har nu stoppat i mer minne i min MacBook 5.1.

Trodde jag beställde 2 st 2 GB stickor men blev visst lite fel från min sida och fick 1 st 4 GB sticka.

Har satt i den nya stickan på 4 GB och har kvar den gamla på en 1 GB i den andra slotsen och det verkar ju fungera iaf.

Var dessa minnen jag
Corsair DDR3 SO-DIMM 1066MHz 4GB MAC
Komplett.se - Corsair DDR3 SO-DIMM 1066MHz 4GB MAC

Det kan väl inte bli sämre iaf eller ?

Om du hade läst lite här innan du köpte så hade du sett att det ofta är problem med Macar och Corsair. Nu kanske det inte blir så för dig, men bara så du vet, om din dator börjar bete sig underligt.

Senast redigerat 2011-12-21 02:17
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-20 19:34
Ursprungligen av Capeman:

Om du hade läst lite bär innan du köpte så hade du sett att det ofta är problem med Macar och Corsair. Nu kanske det inte blir så för dig, men bara så du vet, om din dator börjar bete sig underligt.

Jo när du säger det så har jag faktiskt läst det. Men det står ju att det är anpassade minnen för Mac så det borde ju va lugnt tycker man.

Blir det problem så har jag ju 1 GB stickan kvar att sätta i. Inom ett år så tänker jag skaffa mig en iMac så får hoppas det fungerar ett tag till annars får jag utnyttja den 10 åriga garantin som minnena har.

Edit:
Har nu passerat 2 GB använt minne så det känns skönt att ha lite till övers ifall det skulle behövas.

Ursprungligen av Capeman:

Om du hade läst lite bär innan du köpte så hade du sett att det ofta är problem med Macar och Corsair. Nu kanske det inte blir så för dig, men bara så du vet, om din dator börjar bete sig underligt.

Jag kom hem med helt fel minnen till min iMac - har en late 2009 som ska ha 1066Mhz, men de jag köpte visade sig vara 1333Mhz corsair CL9 (som inte ska vara snabba nog att använda, det ska väl vara CL7 enligt vissa). Lyckligtvis fungerar allt lysande ändå, inga som helst problem med dem

Ursprungligen av Capeman:

Om du hade läst lite här innan du köpte så hade du sett att det ofta är problem med Macar och Corsair. Nu kanske det inte blir så för dig, men bara så du vet, om din dator börjar bete sig underligt.

Hur ser statistiken ut? 8 dåliga av 7 miljarder?
Skulle verkligen inte bry mig om vilket märke så länge de inte e helt okänt

Ursprungligen av ill_chrill:

Hur ser statistiken ut? 8 dåliga av 7 miljarder?
Skulle verkligen inte bry mig om vilket märke så länge de inte e helt okänt

Ingen aning. Men de flesta som har problem med sina RAM-moduler här har Corsair, medan de flesta som inte har problem har... Ett annat märke. Just Corsair fungerar dåligt, av någon anledning.

Funkar det här för min Macbook Pro 15" 2.0 i7, early 2011? Finns det billigare alternativ? Eller snabbare?

WEBHALLEN.com - Kingston 8GB DDR3 PC3-8500 1066MHz (SODIMM) (2x4GB) (Apple)

  • Medlem
  • 2011-12-26 13:15
Ursprungligen av Crash-Symphony:

Funkar det här för min Macbook Pro 15" 2.0 i7, early 2011? Finns det billigare alternativ? Eller snabbare?

WEBHALLEN.com - Kingston 8GB DDR3 PC3-8500 1066MHz (SODIMM) (2x4GB) (Apple)

Dessa skall du ha!

KINGSTON 4GB SO-DIMM DDR3 1333MHZ KTA-MB1333/4G

Ursprungligen av Korsriddaren:

Samma finns på Webhallen lite billigare, köpte dem idag och tryckte i min MBP.

WEBHALLEN.com - Kingston 4096MB DDR3 PC3-10600 1333MHz (KTA-MB1333/4G) (SODIMM) (Apple)

Då är det väl bara 1st 4 gb som följer med? Så om man ska ha 8gb måste man beställa 2?

Ursprungligen av Crash-Symphony:

Då är det väl bara 1st 4 gb som följer med? Så om man ska ha 8gb måste man beställa 2?

Om du menar länkarna till Kingston-minnen så ja då är det priset för en och du måste beställa 2st.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-30 11:12

Nu börjar det väll bli dags att diskutera 16gb minne istället.

Blev trött på att inte kunna köra Photoshop, Aperture och Firefox samtidigt med 8Gb så jag beställde 16GB från Misco, fick hem dom igår och det funkar prima.
Nu är ju priserna iallfall humana (kostade 5000 för ett par månader sedan) så har ni tänkt köpa 8gb men har en MBP där ni kan stoppa in 16, varför inte lägga 8-900 till.

Just nu ca 1300 för 2x8Gb.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-01-03 17:43
Ursprungligen av bratts:

Nu börjar det väll bli dags att diskutera 16gb minne istället.

Blev trött på att inte kunna köra Photoshop, Aperture och Firefox samtidigt med 8Gb så jag beställde 16GB från Misco, fick hem dom igår och det funkar prima.
Nu är ju priserna iallfall humana (kostade 5000 för ett par månader sedan) så har ni tänkt köpa 8gb men har en MBP där ni kan stoppa in 16, varför inte lägga 8-900 till.

Just nu ca 1300 för 2x8Gb.

Jag instämmer, uppgraderade precis med 4x4Gb Kingston för 796kr + frakt.

16GB is the shit om man kan.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-12-25 18:52

Om du går in på kingstons (en sökning enligt dina uppgifter) hemsida kan du söka rätt på rätt minnen. 1066 är nog långsamt... tror du ska ha 1333 men kolla det själv under om den här datorn.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-26 13:43

Det brukar stå (Apple) i slutet på beteckningen också...

Hej,

har läst in på några sidor men hittar inte svaret jag söker...

Jag har en MBP 15", köpt i nov 2010. Det sitter 2x2GB RAM i datorn. Ska precis till att beställa mer minne men undrar hur många minnesplatser det finns i dator.
Jag vill ju uppgradera till 8GB.. Måste jag beställa 2stx4GB eller finns det en ledig minnesplats så att det bara räcker och beställa 1 st 4GB?

Tacksam för svar! (God Fortsättning)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-12-26 14:24
Ursprungligen av alex126:

Hej,

har läst in på några sidor men hittar inte svaret jag söker...

Jag har en MBP 15", köpt i nov 2010. Det sitter 2x2GB RAM i datorn. Ska precis till att beställa mer minne men undrar hur många minnesplatser det finns i dator.
Jag vill ju uppgradera till 8GB.. Måste jag beställa 2stx4GB eller finns det en ledig minnesplats så att det bara räcker och beställa 1 st 4GB?

Tacksam för svar! (God Fortsättning)

Det finns endast två minnesplatser i datorn.

Kolla en bit ner på sidan för Mid 2010 MBP
MacBook Pro: How to remove or install memory

Har personligen byggt många datorsystem. Allt ifrån datorer till privatpersoner till specialsystem som skall stå på företag.
Och jag har aldrig mött så kinkiga system som Mac.

Personligen så tog jag en titt på vad min innehöll från början och såg att den kom med en uppsättning Micron-minnen. Detta företag ligger bakom Crucial så jag valde kort och gott att beställa RAM därifrån.
Har inte varit några bekymmer alls.

Bevaka tråden